Přejít k obsahu webu

„Kelt“ Petr Ondroušek: „Dávné časy si nijak neidealizuju.“

13 ledna, 2015
tags:

ondroušek 31778_1234631440888_5830333_nDnes bychom Vám rádi představili poměrně známou tvář Living history, člověka, který se zabývá rekonstrukcí života starých Keltů. Tímto zajímavým nadšencem je Petr Ondroušek – zvaný „Křižák“. Je to postava v LH komunitě celkem viditelná, ale jistě nebude na škodu, když se i čtenáři Pohanského kruhu seznámí s tímto svérázným „Keltem“ a jeho názory 🙂 .

 Petře, jak jsi se vlastně dostal k tomu, že jsi začal rekonstruovat Kelty? Proč právě je?

Ondroušek 305348_1914949728420_550460962_nTak historie mne lákala odjakživa, narodil jsem se pod Obřanským hradem u Brna a vlastně nedaleko jedněch z nejvýznamnějších keltských nalezišť. Takže to na mě dýchalo celé dětství. Po čase u historického šermu na profi úrovni jsem si řekl dost, a jako na zavolanou v té chvíli přijel kolega s Francie se zážitky s místní LH sdružením. Ta kultura mne hned chytla, stejně jako profesionální přístup k historii, který v tu dobu u nás ještě nebyl na laické úrovni až tak obvyklý. Paradoxně mě moc nebralo to duchovno a tajemno, ale spíš artefakty, skutečné „nosiče kultury“.

To zní zajímavě. Takže tedy láska k historii. A dnes? Ta „duchovní“ stránka Tě stále míjí?

Pokud se opírá o dohledatelná fakta tak ne, ale někdy nestačím kroutit hlavou, co všechno jsou lidé dnes schopni naroubovat na různé kultury včetně té laténské. Nejsmutnější je, když člověk zjistí , že o té skutečné kultuře nevědí často nic, pletou páté přes deváté a do roztrhání těla obhajují, že tak to být muselo, neb oni to tak cítí. Nemám rád tyhle debaty, ničím mne nenaplňují. Rád ovšem diskutuji s lidmi, kteří jsou ochotni a schopni si fakta dohledat – při úvahách vycházejí z maxima pramenů. I když výsledek je v zásadě vždy s velkými rezervami. Obřadům a jiným akcím se nevyhýbám, pokud je vedou takovíto lidé. Už pro tu atmosféru.

Aha. Tady se zřejmě dostáváme na pole působnosti některých moderních „druidů“ a jejich zběsilých teorií o mírumilovnosti historických druidů.

ondroušek 10357179_10202306638382319_6707706085128677977_nNevadí mi, pokud argumentují fakty, které si dají práci dohledat. Ale vadí mi, když zjistím, že Kelty nedovedou ani časově zařadit a spekulují o tom, zda Češi jsou keltským národem. Ale duchovním tématům se spíše vyhýbám. V duchovnu mám i já sám velké mezery, není těžištěm mého zájmu.

Tak je určitě dobré to na rovinu říci 🙂 . Pojďme se tedy zaměřit na to, co konkrétně děláš: Jak rekonstruuješ Kelty? Kde jejich život a dobu předvádíš?

Kde mi za to zaplatěj 🙂 🙂 . Kdybych objížděl každou akci typu „přijeď, budeme si hrát na Kelty a ty nám uděláš přednášku a řemesla“ , tak nemám dnes co ukazovat. Takže – akce pro muzea a archeoparky, vernisáže výstav, doprovodné programy, programy pro děti, ukázky řemesel, přednášky na téma hmotná kultura. Ne vždycky jde o placené akce pochopitelně, některé sponzoruji z peněz vydělaných jinde. Vlastně si to vydělává samo na sebe, takže mohu nabídku stále rozšiřovat, mít čas na studium a na podporu nových projektů.

 A podnikáš to s nějakou určitou skupinou podobně zaměřených lidí?

ondroušek 1377224_10200228110220414_872791400_nDříve jsme měli sdružení, ale členové přestali mít čas a zájem, odešel jsem a jedu si po vlastní ose, pokud potřebuju lidi, vím komu zavolat – spolehlivým, nadšeným lidem. Celé to zastřešuji jako volné sdružení LatenArt.

Jsi „Kelt na plný úvazek“?

Mám normální zaměstnání, nechci se stát otrokem svého koníčku, to už tu bylo.

A co výroba zbraní, dobových oděvů, nástrojů, to si vše vyrábíš sám?

Vzhledem k tomu, že ze začátku v Čechách nebyli žádní výrobci a na trhu byly jen značně problematické věci, leccos jsem se naučil sám. Momentálně – pokud zjistím, že někdo vyrábí lépe, dám tomu přednost a mohu sáhnout pro realizaci dalších nápadů. Jinak sám vyrábím militaria, šperky, nářadí, částečně textil.

Neláká Tě zkusit ještě jinou kulturu, než keltskou?

ondroušek 483918_3183637924832_1017984124_nOdlehčuji si ještě výpomocí na prvorepublikovém bunkru a taky jsem byl nalákán na akce Dvora královny Richenzy v Hradci Králové, což je podle mne jeden z nejlepších projektů u nás. Co se pravěku týče, láká mne toho víc, ale Kelti žerou všechen čas i prostředky. Takže občas nějaký ten artefakt do sbírky z té či oné kultury a dost 🙂 .

Jak se slučuje tvůj koníček s běžným životem? Nenarušuje to nějak Tvůj běžný občanský život? Myslím tím, nežil bys radši v jiné době?

Rozhodně bych v jiné době žít nechtěl. Dávné časy si nijak neidalizuju. Vždyť jak je to dávno, kdy lidi vůbec začali mít čas a peníze na nějaké koníčky?

Takže rozlišuješ na „tehdy“ a „teď“. To se mi líbí, někdy mi totiž připadá, že přílišné lpění na rekonstrukcionalismu u některých pohanů dnes je leckdy útěk před realitou.

ondroušek 166634_1468923298038_760547_nMožná že někdo považuje svoji realitu za nudnou, nevábnou a cítí, že by před ní měl utíkat. Takového člověka lituji. Myslím, že mi můj koníček občanský život spíše vhodně doplňuje a zpestřuje. Ale to je ostatně jeho primární účel. A doufám, že můj koníček nenarušuje občanský život někomu jinému, to bych nerad 🙂 .

No, možná spíše představy o „mírumilovných“ Keltech. Jednou jsi někde říkal, že „Keltové byli Cikáni starověku“. Co jsi tím myslel?

Jednou jsem je přirovnal i k Wehrmachtu 🙂 . Když vedle sebe dáš zmínky antických autorů, ta podoba s Romy, nebo chcete-li s Cikány, je hodně blízká… 🙂

Tímto přirovnáním ale leckoho naštveš…

Proč? Ať mi to někdo vyvrátí. A znovu zdůrazňuji, že se jedná o zmínky dobové, nikoliv realitu dneška.

Dobře, stočíme to jinam 🙂 V Čechách je mezi lidmi dost velký zájem o LH, historii a revival etnického pohanství. Čím si to vysvětluješ? Myslíš, že Češi mají rádi historii?

Určitá část jistě. Jde o to, jakou část historie a také jestli rádi fakta nebo spíše tajemno,“bulvár“ atd.

A proto je rozhodně dobře, že lidé jako Ty dělají něco k vidění pro širší – „neodbornou“ veřejnost.

ondroušek 320058_1913624495290_653779900_nSnad ano, doufám v to a Jsem rád, když vzbudím zájem, jsem rád za otázky a diskuse. Část mé práce se týká i řekněme „budoucí odborné části“. Doplňuji studium morfologie novopečeným studentům archeologie. Například na univerzitách v Hradci Králové, Plzni atd.

Co říká „akademická obec“ na to, když jim do toho „fušuje“ někdo mimo jejich obor?

Pozvali mne. Takže si to pochvalují, kladné jsou i reakce studentů. Spolupráci s odborníky a zpětnou vazbu považuji za základ. Většina keltologů zvučných jmen v naší zemi je mými dobrými přáteli, mám otevřené depozitáře atd. Snad to tak zůstane 🙂 .

To bych Ti taky moc přál 🙂 . A na závěr bych se tedy chtěl zeptat, co si myslíš o současné pohanské subkultuře v Čechách? A co bys jí případně popřál?

Pohanskou subkulturu sleduji, i když se zatím do žádných aktivit nepouštím. S řadou členů se vídám na některých akcích. Přál bych jim pevnou víru, soudnost a krásné zážitky 🙂 .

Díky moc za rozhovor, taky přeju hodně úspěchů.

 Tak snad se Vám rozhovor líbil. Pokud budete chtít Petra kontaktovat a na něco se ho zeptat, můžete buď zde pod článkem, případně na jeho Facebooku: https://www.facebook.com/petr.ondrousek .

Fotografie: Archiv Petra Ondrouška.

komentářů 19 leave one →
  1. Vladislav permalink
    23 ledna, 2015 2:22 pm

    Pro Mysliče nahoře: jo, to máš pravdu. „Keltové“ jsou skutečně i podle mě ta nejhorší sorta. Jinak každý z nás se samozřejmě identifikuje se „svým“ směrem, který cítí ve své krvi. Je jasné, že když ty máš krev germánskou, tíhneš ke germánské cestě, zatímco já, který mám germánských nanejvýš 10% genů, tíhnu k cestě slovanské. Důležité je netíhnout ale k „něčemu mezi“, protože to z nás pak udělá buďto sluníčkářské blbečky, nebo Kelty (což jsou vlastně nejryzejší Čechové, jak svého času prohlásil utrablb Tomáš Halík).
    Nechci se tím samozřejmě „Keltů“ dotýkat, ale moje zkušenost je, že nikde jsem nepotkal tolik sluníček a pomatenců, jako mezi nimi. Vnímám v této postžidokřesťanské kultuře určité ne zrovna bezvýznamné síly, které se dost snaží stáhnout „pohany“ mimo jejich přirozené genetické směřování (které u nás odhaduju tak na 60% Slovany, 30% Germány a 10% zbytek) právě ke Keltům.
    Germáni, potažmo Vikingové, přitom vadí ještě výrazně míň než Slované, protože germánský živel je už pár desítek let zpacifikovaný a každou další možnou budoucí revoltu proti plánovaným pořádkům u nich solidně utlumí neutuchající příliv přistěhovalců (proto se např. proti islámu dnes bojuje víc ve východním, než v západním Německu, viz Pegida). Co překáží a do budoucna bude překážet mnohem víc, jsou Slované, především tpro Anglosasy nebo Židy těžko pochopitelná a vůbec uchopitelná ruská duše a chování z ní plynoucí. Osobně si myslím, že pokud se někdy „hnou ledy“ (v což pevně doufám), tak jediný směr, odkud k tomu bude moct od této chvíle do budoucna dojít, bude směr východní.

  2. Vladislav permalink
    20 ledna, 2015 8:26 am

    Když slyším Keltové, vzpomenu si na jednoho druida odněkud ze středních Čech. Před pár měsíci jsem někde na YouTube našel pár jeho videí. Byl to doslova archetypální druid: střední postava, břicho, a pozor, klíčový rozpoznávací znak: vepředu solidní pleš, vzadu dlouhé vlasy, jaksi (zřejmě dobově, jak jinak) upravené.
    Videa byla provedena formou diskuse s moderátorkou, mladou dychtící paní nebo slečnou. Informace, které jsem zachytil, se mi z nemalé části vryly do paměti, protože jsem je slyšel opravdu poprvé.
    Nejprve mě zaujaly dvě. Slované prý byli něco jako úpadkoví pohané, kteří vlastně pořádně ani nevěděli, co vyznávají, a když už, tak to beztak přejali od pohanů vyspělejších. Škoda, že jsem nebyl na místě té moderátorky, třeba bych se ho zeptal, jak je potom možné, že si svou cestu drželi i mnoho staletí poté, co se druidové s pleší a dlouhovlasem horlivě modlili Zdrávas María, milosti plná.
    Ještě lepší ovšem byla druhá informace, plně dokazující, že jde o muže s hlubokými znalostmi přírody: vzal moderátorku do zbytků jakéhosi kruhového keltského hradiště někde ve středních Čechách. Všude kolem jen nekonečná scelená pole, kam až oko dohlédlo, a uprostřed nich kruhový, několik metrů vyvýšený val, kol dokola obrostlý pokroucenými nízkými keři a menšími stromky.
    Podíval se pohnutě na tu moderátorku a řekl:
    „Vidíte, jak ty stromy a keře rostou pokřiveně? Vidíte těch několik kmenů, co každý z nich má? Víte, proč to tak je? Je to proto, že toto místo má prostě zvláštní duchovní energii, ti Keltové to poznali a proto to tady vybudovali!“

    Proč to všechno říkám? Protože existuje a vždy bude existovat velké množství hledajících, ale přitom určitě ne hloupých lidí, kteří si během toho hledání pustí video s nějaký takovým druidem a na základě toho si udělají důležitý, jeden z prvních, obrázků o pohanství. Titíž lidé pak narazí na propracovaný systém křesťanských bludů – a nakonec skončí tam.

    Řešením prostě je pouze přísně iniciační, nerekonstrukcionalistická záležitost, která opravdu nebude zdaleka pro každého. Jinak může svá moudra šířit éterem opravdu skutečně každý – potřebuje k tomu jen kameru, auto, hezkou moderátorku a přístup na YouTube.

    • Rushwolf permalink
      21 ledna, 2015 2:19 pm

      Mám asi trochu podezření o koho by mohlo jít… 😀 No… s tím je obecně potíž….Mě osobně je fuk, zda člověk k nějakému duchovnímu poznání přijde sám o sobě, vytvoří si svou přirozenou víru v kontaktu s prostředím v němž žije, aniž by jí narouboval na nějakou „dochovanou“ tradici… ovšem jako problém vnímám, když pak člověk úmyslně lže a vydává takovou věc za něco historického. Pamatuji když sem se dozvěděl cca v 15 o existeci Wicci díky tzv. „velé modré“ stačil první odstavec v němž sem se dočetl, že wicca je tradice stará 40 000 let aby se pro mě tento směr trvale zdiscreditoval byť takovéhle názory nemají zdaleca všichni následovníci wicci… a podobně vnímám např slovanské „védisty“ manipulace s historií až za hranice zdravého rozumu a dobrého vkusu.

    • Pustevnik permalink
      21 ledna, 2015 10:19 pm

      Myslím, že hledající lidé u křesťanství neskončí, protože křesťanství bylo právě to, co jim nevyhovovalo, a to byl důvod proč se na duchovního hledání vůbec dali. Takoví lidé pak končí většinou u super východních filosofií nebo ezoterismu, kde si za 200 korun zajdou na přednášku, na jejímž konci se navzájem chytnou za srdíčka a budou meditovat. Největší problém je podle mne v názvu pohanství. Zahrnuje strašně moc fantasy směrů a my, co se doopravdy hlásíme k odkazu našich předků a nesnažíme se stavět na výmyslech, mezi nimi jednoduše zapadneme. Lidé, kteří to nezkoumají do hloubky pak těžko rozeznávají rozdíly v „pohanství“, a ti „hippie čarodějové“ je prostě odradí o pohanství se jakkoli více zajímat.

      • 22 ledna, 2015 1:38 pm

        Situace je poněkud legrační: Takový „hledající“ jedinec, masírovaný médii čte a slyší: „Germáni jsou ‚náckové‘ , Slovani jsou ‚Rusáci‘, Římani jsou ‚fašouni'“, Balty a Řeky tu ‚dělá‘ málokdo… tak co mu zbyde: Keltové. A právě proto, že se o historických Keltech dochovalo písemných zmínek tak málo, má v tom guláš: nezbytné cinty o „mírumilovných druidech“ počínaje a „druidskými korespondenčními kurzy“ konče… Proto se, dle mého pohledu, na „keltství“ nabaluje nejvíce exotů. A i o tom ví Petr Ondroušek své.

      • Vladislav permalink
        23 ledna, 2015 2:08 pm

        Tak s tím bezezbytku souhlasím. Osobně začínám vnímat slovo „pohan“ jednak jako slovo vynalezené křesťany (takže proč ho po nich přejímat?) a jednak jako slovo, které má pro svou přebujelou univerzálnost tendenci přitahovat už ze své podstaty dost nesourodé spektrum lidí. Ani pravověrný etnický pohan, ani fanatický sluníčkář nemají důvod hlásit se k něčemu jinému, popř. „rozloučit se a vypadnout“, protože ta možná až příliš široká definice toho pojmu je zahrne oba.
        No a z toho pak nutně plyne nesourodost takového hnutí a jeho rozpad na x malých skupinek, mezi nimiž jsou dost zásadní názorové rozdíly.

      • Pustevnik permalink
        24 ledna, 2015 8:55 pm

        Mysliči: U nás asi ano, ale na Slovensku se mi zdá, že vedou védisti. Ti co podlehli sluníčkové propagandě, jsou už asi marní. Zase během nynější mediální proti ruské propagandy, se celkem dost lidí má potřebu ohradit proti USA atd… a vrací se k všeslovanské vzájemnosti. Začínají se zajímat o slovanskou kulturu, historii, mythologii atd. Pozoruju to především na facebooku. Smutné je potom pronikání védistů mezi adminy slovanských stránek na facebooku a jejich šíření védistických bludů, které vydávají za fakty. Ti méně informovaní tomu pak uvěří. S myšlením slovan = rus nebo říman= fašista, jsem se naštěstí nesetkal. Ale to bude asi tím, že se mezi pohany moc nepohybuju a nebo je to tím, že ti mladší takhle asi nesmýšlí.

      • 27 ledna, 2015 2:10 pm

        Pustevník: Nedá mi to, abych neupozornil na jednu kvalitní „diskusi“, kde se jeden „znalec“ v oboru keltologie projevuje opravdu echtovně 😀 No, védisté, ale třeba i landisté – to by bylo na obsáhlejší šetření 😀 http://moje-kniha-stinu.blog.cz/1501/inglingove-a-pater-dij-zhouba-slovanskeho-rodnoveri#komentare

      • Pustevnik permalink
        27 ledna, 2015 2:27 pm

        Zvláštní náhodou jsem to dneska ráno četl :-). Docela sem se u toho nasmál, ale aj mi ho přišlo líto. Taková slepá důvěra končí skoro vždy špatně.

  3. Frostík permalink
    14 ledna, 2015 11:45 am

    Pro Lomikela. Jestli to nebude tím, že o Keltech víme toho nejmíň a tak zde mají nejvíc prostoru různý fantasmagorové.

  4. 14 ledna, 2015 10:08 am

    Mě lidi, co rekonstruují Kelty na nervy nijak nelezou, naopak, kdyby tomu tak bylo, nečetl bys tento rozhovor. Jiná věc jsou „druidi“ z korespondenčních kurzů. To ale přece nejsou Keltové, takže opět nechápu smysl otázky.

  5. lomikel permalink
    14 ledna, 2015 8:55 am

    clanek dobry,

    jen mi vrta hlavou co strasneho ti myslici te druidove/keltove udelali ze te tak serou ?:)

Napsat komentář