Skip to content

Proč jsem pohan

Leden 9, 2015

McNallenJsem pohan, protože je to jediný způsob, jak být pravdivý k tomu, kým a čím jsem. Jsem pohan, protože  to nejlepší v naší civilizaci pochází z předkřesťanské Evropy. Jsem pohan, protože našeho rodového náboženství je potřeba na pomoc zvrátit úpadek a hrozící zánik lidů evropského původu.

„Pohan“, jak tento výraz používám, neznamená absenci morálního kodexu. Neznamená rituály směšující Ísis, Tóra a víru amerických indiánů s trochou lesbicko-feministické filosofie, přihozené pro vylepšení (zhoršení). Nejedná se o koníček, povyražení či pózu.   

Pohanství, jež praktikuji asi čtyřicet let, se odvozuje od víry mých (i vašich) germánských předků. Není vůbec tím, co Alain de Benoist ve své výtečné knize On Being a Pagan (O bytí pohanem) nazval „primitivním“ a „dětinským“. Správný název mé víry je „Ásatrú“, pocházející z islandského slova s přibližným významem „ti věrní bohům“. Někteří tomu říkají odinismus.

Obecně se vyhýbám používání slova „pohan“ kvůli hloupostem, kteří někteří lidé pod tímto jménem provádějí. (Ti primitivní a dětinští jsou bohůmžel tam venku). Obvykle svou praxi nazývám „původní evropské náboženství“. Používám slovo „pohan“ jen v tomto pojednání proto, že většina z vás je s ním obeznámena v souvislosti s Alternativní pravicí a Radikálním tradicionalismem.

Na světě existují jen dva druhy náboženství. První typ, jako křesťanství, islám či scientologie postrádá jakékoliv kořeny v krvi či půdě. V důsledku toho tato náboženství požadují věrnost celé lidské rasy. Samotné slovo „katolický“ znamená „universální“. Můžete být Číňan či Nigerijec či cokoliv pod sluncem a být plně kvalifikovaným členem jakékoliv z těchto věr.

Druhá kategorie zahrnuje ty, které nazýváme pohanská, původní či domorodá náboženství. Jsou přirozeně spjatá se specifickým lidem a nelze je přenést do jiné skupiny, aniž by ztratila svou opravdovost, sílu a integritu. Taková náboženství jsou sumou zkušenosti specifické biologické a kulturní skupiny od jejího samotného počátku.

Pocházejí z duše onoho lidu a z žádné jiné. Ctí své předky, a ne předky jiného lidu. Předpokládají čas přesahující jednotu s bohy, předky, živoucím rodem a generacemi, které teprve přijdou. Každá původní populace má nebo měla takové náboženství, jež promlouvalo z její krve, jejích kostí, jejího mozku, její duše.

Pro germánské národy – ať už pocházejících z kmenů střední Evropy nebo Skandinávie či od Anglosasů  —  je takovým náboženstvím Ásatrú. Naše mýtické alegorie nám připomínají, že z části pocházíme ze samotných bohů. Ásatrú není jen to, v co věříme – je to, čím jsme. Pokud by nebylo evropského lidu, náboženství by neexistovalo.

Takové z lidu vycházející náboženství má očividně velké výhody pro každou skupinu, jež se pokouší zachovat svou tělesnou a kulturní existencí. Pokračování dotyčného lidu se stává náboženským příkazem. Vytváří silnou zájmovou skupinu, podporuje zdravé rodiny, vyvyšuje hrdinskou etiku a učí tvrdým ctnostem věrnosti, odvahy a cti. Nemyslím si, že kdokoliv tato slova čte, s tím má nějaký problém.

Takže co pro nás germánské pohanství udělalo? Je toho hodně. Pro začátek by se mohly uvést  zastupitelská vláda, omezení práv vládců, právo nosit zbraň, úcta k ženám a anglosaské zvykové právo. Více k tomu jindy; pro dnešek jen řeknu, že předkřesťanský příspěvek k naší tradiční společnosti se nesmírně opomíjí.

Naše starobylé víry mají daleko k tomu, být mrtvé a zapomenuté. Dokud existují lidé evropského typu, bohové žijí a daří se jim. Zamyslete se nad tímto pohledem: moderní lidé žijí v Evropě nějakých 35,000-40,000 let. Křesťany jsme něco mezi jedním a dvěma procenty této doby. Neexistuje naprosto žádný důkaz, že křesťanství není ničím víc než chvilkovým výstřelkem, přechodným poblouzněním, než se vrátíme k víře, která pravdivě zrcadlí nesmírnou velikost naší historie a prehistorie.

Nosím na krku Tórovo kladivo od roku 1970. Pár prvních desetiletí vyvolávalo komentáře v četnosti přibližně jednoho za pět let. V následujících letech se tempo zdvojnásobilo, avšak křivka se stále zvedá. V uplynulém týdnu mne dva různí mladí lidé pozdravili: „Pěkný kladivo!“ —  a zatímco žádný z nich nepatřil k nějaké organizaci jako takové, z krátkého hovoru jsem se informoval, že oba mají kolem sebe přátele, kteří symbol uznávají a cítí s ním spřízněnost.

Jaro Severu teprve přijde.

Přeloženo z: http://pagan-place.blogspot.com/2010/03/why-im-pagan-by-stephen-mcnallen.html

Advertisements
komentářů 12 leave one →
  1. lomikel permalink
    Leden 12, 2015 4:11 pm

    1. kazdemu sedi neco jineho coz vubec nevadi, Velky Duch se nemenuje velky proto ze ma velky p*** ale protoze je to odkaz na primarni duchovni Silu/potencial.

    2. moji predkove ( ti co byli predemnou) jsou krve ( rodokmeny moji matky a otce), srdce ty se kterymi sdilim pohledy na svet zaliby a zvlastnustky a ducha ty se kterymi sdili duchovni praxi.

    3. za tisicileti vyplodili lide, ci inspirovani lide, ci jim to diktovali Bytosti huste velke mnozstvi nabozensko-duchvni literatury a realii a tuny kravin. Z urciteho uhlu pohledu je vse pravdive i nepravdive, tady je to v podstate jedno ktere paradigma sleduji. Podstatne je kde citim svuj stred sve zakotveni. Dulezite je jake vztahy mam s Sylam a Bytostem, jak se mi dari/ci nedari vnaset to co potkam ve Svetech do toho sveta kde se potkavame vsichni.

    Nabozenstvi ve sve institualizovane forme je nahrazka za vlastni hledani a za vlastni interakci. je to sociokulturni prvek stabilizace casti lidske spolecnosti odolavajici narazum jinych casti lidske spolecnosti. Tato fce jiz nefunguje v dnesni dobe bez toho aby bytost upadla v vyranenost prave viry, doslovnost nabozenskych dogmat minulosti trapne taje ve svetle racionalniho uvazovani.

    Unik z jednoho nabozenstvi do druheho neresi podstatu problemu. Lpeni na pismech (pismo je neco zapsaneho) nerika nic o Duchu a Svetech.

    —–

    zadna ze Sil, Bytosti a Bohu se kterymi jsem ve vztahu nema politickou prislusnost, take je proble zjistit jestli jsou levicovi ci pravicovi :).

    zadne ze Sil, Bytosti a Bohu se kterymi jsem ve vztahu nikdy netvrdila ze je jedina a vsemocna.

    —–

    jaka je role praktikujiciho v interakci ?, jak paradigmata formuji strukturu vztahu a komunikace ?, kde jsou brany mezi svety, nejsou v nas ? co to znamena byt (existovat) pro Bytosti?

    • lomikel permalink
      Leden 12, 2015 4:17 pm

      politeismus-animismus je prirozene vychodisko pro toho kdo se dal na praxy, vlastne nic jineho nedava dostatecne robustni zaklad pro spojeni s svetu a sveta ve kterem se potkavame.

      to bych odpovedel poku bych byl takza proc jsem politeista-animista 😉

  2. Dragovit-Thorolf permalink
    Leden 10, 2015 12:48 am

    Tomuhle já říkám pořádná vize pohanství, nikoli nějaké jalové kecy o přírodě, ani rádoby povznášející filozofování nad archetypy, jen kdyby tam nebylo tolik hraní na vlasteneckou strunku, nebo kdyby autor článku, který si je dobře vědom přínosů před-křesťanské kultury nepřistupoval k ní tolik nekriticky, přitom neví nic o přínosech novopohany věčně zatracovaného křesťanství, přitom ani pohané nebyli úplně dokonalí a v jistých věcech měli ke světu a k životu dost neužitečný přístup – mám na mysli hlavně tu křesťany často napadanou zálibu pohanů ve věštbách, o které v článku není ani slovo. Pohané příliš věřili v osud a skrytou vůli bohů, měli jasnou představu toho, že jejich životy ovlivňují nadpřirozené mocnosti, že jsou předem nalajnovány od narození, že jsou jakýmsi výtvorem sudiček… a nosili bohům oběti, aby si je naklonili, čili uvnitř přestali být svobodnými lidmi a není divu, že někteří z nich vnímali křesťanství jako určitý druh osvobození. V pohanských mýtech dokáží nezvratný osud pokořit pouze hrdinové, nadměrné síly a odvahy, přesto za to obvykle zaplatí vlastním životem. Když se ve Snoriho Eddě ptá Gangleri Vysokého, proč někteří lidé mají štěstí a jiní smůlu, tak Vysoký mu odpoví, že za to můžou valkýry, které byly lidem přiděleny, což spočívá v tom, že některé z nich mají dobrý původ a jiné naopak ne, odtud pochází štěstí a neštěstí. Naproti tomu despotický Bůh v Bibli sice uděluje lidem příkazy, rozkazy i hrozby, které jsou až do zblbnutí otravné, přesto Bůh člověka neustále vyzývá a podněcuje k tomu, aby se konečně rozhodl a překonal sám sebe. Co je tedy lepší nebo respektive horší? Nezvratný osud, který mi bez jakékoli možnosti uděluje podřadné postavení smrtelníka před svrchovanými bohy, které je zapotřebí si udobřovat? Nebo nadřazený Bůh, který údajně kárá a trestá, ale zato přidělil všem hřivny a svobodnou vůli sám se rozhodovat o svém vlastním osudu?

    • vonrammstein permalink
      Leden 11, 2015 1:36 am

      Vítej, příteli. Ty už jsi nastoupil cestu rozumu a svobodné vůle.

      • Leden 11, 2015 9:43 am

        Tak si ho nech, pán je tady podmínečně 🙂

      • vonrammstein permalink
        Leden 11, 2015 9:48 pm

        To naprosto chápu 😀 Von ten trouba myslí vlastní hlavou a neveze se s mainstreamem, to je zralý na banán 🙂

      • Leden 11, 2015 11:05 pm

        Tak si projdi jeho starší hlody, budeš nadšenej: https://www.diskutnici.cz/uzivatel/Mafomet/

      • vonrammstein permalink
        Leden 11, 2015 11:37 pm

        Není čas, můj pohanský bratře. Nestíhám ani ty věci, které mají opravdu význam.

    • Leden 11, 2015 10:48 am

      Dragovit-Thorolf: Zajímavé porovnání. Nebyl však náhodou třeba právě život Ježíše předurčen do nejmenších detailů? Soudě tedy dle starozákonních proroctví, která „předpověděla“ šokující podrobnosti o životě a smrti budoucího Spasitele (Dnes samozřejmě víme, že Nový zákon byl sepsán Kristovými stoupenci tak, aby se starozákonní proroctví naplnila právě v jeho osobě). Třeba je život nás všech takto předurčen, jen se předem nezapisuje do svatých knih 🙂

      Jakou svobodu má ovšem člověk v rámci monoteistické víry, tedy víry, která prakticky tvrdí, že mimo ni není záchrany? Potenciálnímu věřícímu se prakticky říká – buď uvěříš a přidáš se k nám, nebo to si to od našeho Boha jednou asi pěkně vyžereš.

      Nechme promluvit samotného Ježíše, když mluví o sobě:
      „Kdo v něho věří, není souzen. Kdo nevěří, již je odsouzen, neboť neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího.“ (Jan 3:18)

      A co čeká toho, kdo neuvěří, se říká o pár veršů dříve:
      „Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný.“ (Jan 3:16)

      Když posílá své učedníky mezi nevěřící praví jim:
      „A když vás někdo nepřijme a nebude chtít slyšet vaše slova, vyjděte ven z toho domu nebo města a setřeste prach svých nohou. Amen, pravím vám, lehčeji bude zemi sodomské a gomorské v den soudu než tomu městu.“ (Matouš 10:14-15)

      Jinými slovy, když se s vámi nebudou chtít ani bavit, tak si z toho nic nedělejte, však oni na to doplatí…

      Dle mého názoru právě pohanství umožňuje člověku překonávat sebe sama, bojovat s osudem. Proto nám dávné hrdinské mýty mohou stále sloužit jako vzory v našem životě. Každý z nás má možnost se takovým „hrdinou“ stát – porazit osud, který by se nebýt jeho aktivním přičiněním ubíral jiným, „předurčeným“ směrem. Nežijeme pasivně s mantrou „Děj se vůle Boží“ na rtech 🙂 Je svobodnou volbou člověka, zda si zvolí aktivní přístup k životu (boj s osudem) či pasivní (spoléhání na předurčenost osudem). Co je však důležité, ani jedna z těchto cest však v pohanství nekončí jakýmsi božím zatracením.

      • vonrammstein permalink
        Leden 11, 2015 9:46 pm

        Jsa ortodoxním katolíkem, velmi čile bojuji s osudem, neboť „Bůh přeje připraveným“ 🙂

    • Pustevnik permalink
      Leden 11, 2015 5:05 pm

      Slovanské pojetí osudu dle Prokopia:,, Nevědí, co je nelítostný osud, a ostatně mu nepřisuzují nějaký vliv na lidi…“… Takže já mám jasno.

  3. vonrammstein permalink
    Leden 9, 2015 8:06 pm

    😀 !

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: