Přejít k obsahu webu

Vzkazy čtenářů

Vážení přátelé,

na této stránce máte možnost se vyjádřit k chodu projektu „Pohanský kruh“, sdělit nám své připomínky a nápady.

komentářů 197 leave one →
  1. Anonymní permalink
    13 října, 2023 2:43 pm

    Díky za komentář.

  2. Milan permalink
    31 července, 2023 8:55 am

    Zdravím,
    co tak okomentovat seriál Démoni Krakowa (Netflix).

  3. myslkov permalink
    9 července, 2022 4:55 pm

    Dobrý den, se zájmen jsem si přečetl vaší stať Píseň zdvižených prstů krajiny a na základě toho jsem si obě knihy objednal. Mám jich o kamenech již řádku. Mikyho či také Michala Straku, já mu říkám „pohan“, znám z jeho videí na Youtube, občas si píšeme. Já se podobně jako on, toulám krajinou středních, jižních Čech a Vysočiny. Nejvíce asi oblastí Českého Meránu a okolí. Letošního roku jsem se zaměřil na objevování zajímavých kamenů v této lokalitě, kdyby vás to zajímalo, založil jsem na FB speciální skupinu: https://www.facebook.com/groups/3206157596291464/
    S pozdravem myslkov.

  4. 21 března, 2020 9:10 pm

    Odkaz na alternativní vhled do podstaty Arahamického náboženství skrze sic křesťanský zdroj, nicméně speciálně pro „pohany“ silně aktuální. Je to zatím polotovar zacílený na těžbu reakcí případných čtenářů.
    https://blogusmysterius.blogspot.com/

  5. Anonymní permalink
    4 února, 2020 9:17 am

    https://www.csfd.cz/film/794655-ragnarok-konec-sveta/prehled/
    možnost poslechnout si temíny z Eddy v norštině

  6. Anonymní permalink
    17 června, 2019 9:22 am

    Mohu vědět důvod blokaace na Facebooku? Je smutné že bojujete proti egu druhých svým egem.

  7. Zdenek.l permalink
    17 ledna, 2018 11:02 pm

    https://m.youtube.com/watch?v=DLHnDfM40Sg o tomhle filmu snad mluvil Myslič tak tady je

  8. Dalibor permalink
    21 května, 2016 5:48 pm

    Dobry den
    Dost studujem pohanske zvyky a ucenie ako take a chcel som sa spytat kde by som nasiel modlitby a piesne v povodnom jazyku za vas cas a ochotu dakujem

    • 22 května, 2016 3:01 pm

      Určitě najdete dochované modlitby v latině a starořečtině (tedy původních jazycích) někde na internetových stránkách, které se zabývají antikou.

      • Dalibor permalink
        22 května, 2016 8:47 pm

        Na internete sa to najst da no ja by som mal zaujem o knihy nakolko to co sa pise na internete povedzme si pravdu ze je iba z casti pravdive no cest výnimkám ale keby ste mi vedeli poradit skor niakych spisovatelou bol by som vam velmi povdacny dakujem

  9. Jiří permalink
    3 května, 2016 8:16 pm

    Dobrej psal jsem na FB a byl odkázán sem.Bylo by možné se mezi vás podívat?Hledám „svůj kmen“ o pohanství se zajímám cca půl roku, nejbližší mi jsou Polabané byl jsem už i jinde nejdříve bych však rád poznal všechny okruhy děkuji z pozdravem Dvořáček.

  10. Pavel permalink
    29 února, 2016 9:52 am

    Ahoj, předpokládám, že by se našlo víc lidí, které by zajímala kniha „Středoasijští národové“ zvláště pak v území Ruském. Napsal PhDr. Em. Fait – vyšlo v Praze 1910

    http://muj-antikvariat.cz/hledani?q=st%C5%99edoasij%C5%A1t%C3%AD+n%C3%A1rodov%C3%A9&search_sub=Hledat

  11. Dominik permalink
    4 listopadu, 2015 9:43 am

    Zdravim jen se chci zeptat jestli existuje vyraz pohanokrestan a jestli muze takovyto clovek verit v obe nabozenstvi najednou nebo zit podle nich nastejno
    Diky za odpoved.

    Jeste bych na vasi strance uvital napr: historii pohanu ci napsat pohanske svatky podle dnesniho kalendare a jejich vyznam dekuji

    • Draslav permalink
      25 dubna, 2017 5:03 pm

      Neviem či je možné byť „pohanokresťan“ kedže kresťanstvo je viera ktorá zakazuje uctievať viacerých bohov vykonávať obety čarodejníctvo atď. toto všetko považuje za dielo diabla….

    • Anonymní permalink
      26 března, 2022 6:43 pm

      Ak ešte máte záujem, kalendár staroslovanských sviatkov je v prílohe knihy Slovník slovanskej duše, ktorú si môžete stiahnuť na https://slovanskadusa.sk/
      Svetopluk VI

  12. Vojtěch Kocek permalink
    14 března, 2015 9:46 am

    Zdravím, měl bych prosbu na někoho, kdo ovládá pasivně starogermánštinu, konkrétně prapůvodní vikingský jazyk, který je zatím asi nejlépe konzervován na Islandu. Chtěl bych tetování v runách:
    Hle, zde vidím svého otce,
    hle, zde vidím svou matku,
    své sestry a své bratry.

    Hle, zde vidím zástup mého lidu k samému počátku,
    hle, oni mě volají, vyzývají mě, abych přijal místo vedle nich
    v sálech Valhaly, kde udatní mohou žít na věky.

    Toto vyřkl Bulvaj (vikingský náčelník) ve filmu Třináctý válečník
    Mohl by mi prosím někdo pomoci a odeslat mi výše zapsaný text v runách na e mail: kocekv@seznam.cz?
    Děkuji Vojtěch Kocek

    • Ivar permalink
      14 dubna, 2015 8:47 pm

      Máš v tom nějaké zmatky, Adalberte. Starogermánština ? „Prapůvodní vikingský jazyk“, co tím míníš ? To, co je podle Tebe „konzervováno“ na Islandu, je prostě staroislandština. A kdybys nechal promiň ty pitominy z nějakého filmu a chtěl něco skutečně tradičního např. z eddických písní, mohlo by Ti být pomoženo našim kruhem…

  13. z.l permalink
    26 prosince, 2014 3:47 pm

    zdravím.co by jste mi doporučily za historicke romány z dob řádení mongolů na rusi.četl jsem od fábery SEDM MONGOLSKÝCH KONÍ a to je jen o bagaturu subetejovy generálovy čingischánovy armády.

  14. 8 listopadu, 2014 7:18 pm

    Tip na dárek k zimnímu slunovratu: http://www.levneknihy.cz/bohove-a-hrdinove-antickych-baji/d-132111/

    • Nikolaj Mucha permalink
      17 března, 2015 9:43 pm

      Tu mám doma, je super, úlovek ze zrušené knihovny jedné nejmenované firmy.

  15. z.l permalink
    22 října, 2014 4:06 pm

    Ahoj já bych se rád zeptal z kterých knih jsou ty ilustrace od Gustava Kruma jsou perfektní a určite jsou z knih které my unikly.

    • 22 října, 2014 10:32 pm

      No, to je těžká odpověď, Gustav Krum většinou působil jako časopisecký ilustrátor, mám to naskenované tedy většinou ze starých časopisů, jako Junák, Ohníček a Zápisník. Co se týká knih, tak hlavně ze dvou: http://www.databazeknih.cz/knihy/na-vlnach-rek-a-oceanu-159908 a http://www.databazeknih.cz/knihy/jak-se-zilo-ve-staroveku-58729 .

      • z.l permalink
        24 října, 2014 3:47 pm

        ahoj,skouknul jsem tu přednášku o skytech,byla perfektní.ten týpek co sedel vedle Jirky jak mluvil o sarmatech.alanech.a o nartským eposu …to jsi byl ty?jinak video o skytském ůdolí carů,bylo skvělý.

      • 25 října, 2014 10:54 pm

        Jo,asi jo. O Nartském eposu jsem možná něco prohodil 🙂 Problém je, že tahle kniha v Československu vyšla pouze ve slovenštině, takže v Čechách není moc k sehnání. Já na ní narazil ve vysvětlivkách k románu Juraje Červenáka „Bílá věž“. Pak jsem se po osetisjkých mýtech začal pídit dál.

      • z.l permalink
        28 října, 2014 5:43 pm

        jak se žilo ve starověku…je moje srdcovka tu jsem dostal k devátým narozkám.jinak skytové a jiné íránské kmeny,jsou taktež pro mě celoživotnim zájmem http://milasko.blog.cz/0804/kocovni-severoiranci-1-skythove-sarmati-aj tady je odkaz na perfektní blog.

      • 28 října, 2014 7:42 pm

        Tento blog samozřejmě znám 🙂 Kdybys chtěl něco zajímavého sepsat o náboženství této větve Árijců, budem rádi 🙂

      • z.l permalink
        29 října, 2014 6:57 pm

        Oni skytove,nám toho moc nezanechala.modlily se,k zabodlemu meči typu Akinakes který byl uprostřed stepy,a kolem něj bylo jakési chrasti .MEC polevaly krvi nepřátel,kterým usekly ruku a vyhodily ji do vzduchu,kam dopadla tam ji nechaly ležet.SKYTOVE byly hodné krutí valecnici.četl jsi herodota? ten jim věnoval celou jednu knihu ze svých dějin.A ne jenom Skytum,taktéž nakousl SAUROMATY,tedy nám známe Sarmaty.Z bohyň znám Tabithy,Papaios atd.jsem tu novy a rad si tu ČTÚ super články o historii……pohanský kruh je best of.

  16. Revenant permalink
    1 října, 2014 3:59 pm

    Zdravim PK, zajimalo by me, zda nemate tip kde bych se dostal k blizsim informacim o povesti z Vestfalska o Bitve u brizy..Jinak skvela prace. Nejdulezitejsi je,dle meho nazoru to,ze vztah k nasemu puvodnimu prostredi a smysleni zaziva obrodu.

    • 8 října, 2014 12:35 pm

      Děkujeme za podporu 🙂 Bohůmžel, k této pověsti toho v češtině mnoho není. Takže tady asi neporadíme.

      • Revenant permalink
        17 října, 2014 3:28 pm

        Diky aspon za odpoved.Snazil jsem se,predtim,hledat v anglictine a nemcine a taky jsem moc nepochodil.
        Zdravim

  17. Cathan permalink
    29 července, 2014 5:56 pm

    Nebudu se tajit tím, že jsem vlastně mladý. Není mi ani osmnáct, díky tomu můžete všechno co napíšu shrnout ze stolu, přesto..
    Už nějaký čas Pohanský kruh sleduji. Upřímně nemohl být být členem, na to se mé názory i myšlenky příliš liší od vašich, přesto myslím, že je to nejspíš nejlepší místo na otázku Etnického pohanství nad kterou již nějakou dobu přemýšlím. Představme si, že se někdo narodí jako Evropan, je jedno jaké národnosti, prostě Evropan. Věří v bohy, je to pohan, který se ovšem necítí naplněn. Může promlouvat s Thorem, nebo Artemis ale prostě není naplněn. Poté se, dejme tomu, odstěhuje do Ameriky a ucítí spřízněnost s Indiánskými bohy a duchy. Teprve potom co se začal více zajímat o tyto duchy a božstva se začal cítit naplněný…je to snad špatné?
    Stejně jako vy se mi nelíbí vykrádání cizích kultur, nelíbí se mi, když se Josef Somr s vesničky Dolní(velké nadsázka) vydává za Indiány zvoleným šamanem. Souhlasím, že každý by měl nejdříve pochopit své předky a jejich bohy. Ale má se jich zuby nehty držet, i když se tak necítí naplněný? Já osobně cítím spřízněnost s Evropskými Bohy, nejsem jeden s těch nenaplněných, ale jen mě zajímá jak se k takovému…“případu“ staví právě Pohanský Kruh:-) Budu vděčný za každou odpověď

    • 3 srpna, 2014 5:00 pm

      Upřímně, už jsme to tu, i jinde řešili mockrát. Evropan je Evropan a Indián je Indián. Oba si při cestě na jiné kontinenty vezou své bohy sebou. Běloch, který se mermomocí bude chtít stát Indiánem se jím nestane, ani kdyby se se zbláznil. Zůstane vykořeněný a nebude nakonec patřit nikam… Takže, je to nesmyslné. Je to jako ta historka s alžírským rebelem, kterého v padesátých letech zajmou Francouzi a jejich alžírští spojenci. Před popravou si zapálí cigaretu z obou konců současně. A vypravuje, že za WW 2 bojoval za Francii proti Ose. Jeho popravčí se ho ptají, proč tedy teď bojuje proti Francii. Rebel odpoví: „Jsem jako tahle cigareta, Alžířan už nejsem a Francouz nikdy nebudu…“ Už to chápeš? Svůj patří k svému.

      • Cathan permalink
        4 srpna, 2014 8:38 pm

        Ale běloch nemusí toužit po tom být Indiánem, ale žít jako Indián a uctívat stejné bohy a duchy jako oni. A pokud ho ti bohové a duchové přijmou, prostě v tom nevidím problém. Nebo považujete za nemožné aby se něco takového stalo?

      • 4 srpna, 2014 9:03 pm

        Vždyť o tom píšu… Proč by měl vykrádat cizí tradice?! To je furt dokola, jako s tím Alžířanem… Až budeš chodit do práce, platit složenky, nájem a daně, budeš mít uplně jiné starosti, než dumat nad tím, proč si někdo myslí, že je dobré zavrhnout své kořeny a brát si co mu nepatří. Sami skuteční Indiáni, kteří ještě žijí svou tradicí, mají pro takové pramalé pochopení. Už bych se v tom nerad znovu vrtal. Ptáš se stále dokola na něco, co už bylo dávno zodpovězeno.

      • Cathan permalink
        4 srpna, 2014 9:19 pm

        Upřímně doufám, že moje práce bude právě se v tomhle vrtat, mám k tomu dobře našlápnuto;) Bohůmžel myslím, že „nepochopeni“ je oboustranné. Mohu navždy opakovat, že ten člověk necítí spojení s Evropskými bohy, i když v ně věří, můžu neustále opakovat, že prostě cítí větší spojení s bohy Indiánskými ale furt slyším to „vykrádání tradic“ zdá se mi to nesmyslné.

      • 5 srpna, 2014 9:17 am

        Mě se zdá nesmyslné to tvé tvrzení. Až někoho takového poznáš (my jich známe dost), tak potom o tom mluv. A ano, v první větě svého prvního příspěvku jsi měl naprostou pravdu. Takže pokud nepřijdeš s něčím skutečně podnětným, co má něco společného s tím, o co se Kruh snaží. Nemáme se o čem bavit. Poučovat někoho, kdo se pohanstvím zabývá už třeba druhé desetiletí, právě o pohanství, je přinejmenším ukázka nezralosti.

  18. lomikel permalink
    18 února, 2014 2:42 pm

    Svatek Jánise, slunovratu

    http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096911352-objektiv/obsah/93551-lotyssko-tradice/?streamtype=WM3

    pokud jste netrpelivy skocte na cas 5:40 🙂
    ale stoji za to shlednou cele

    • Wolos permalink
      9 ledna, 2014 8:17 pm

      Výborně. Vlastní právo/pravidla vycházející z kultu dělají každý spirituální směr opravdovým, do té doby je to jen hra bez závazků.

      Tím více stojí na vlastním právu staré pohanské/barbarské kulty, jenž jsou skupinovou doktrínou, nikoliv náboženstvím jednotlivce v křesťanském slova smyslu, jak si to dnes mnoho lidí rádo plete (neoproštěno od křesťanské teologie, na které staví svoje „pohanství“ prostě jen tím, že z vrcholu pyramidky sundají Ježíška a šoupnou tam z katalogu vykradených kultur a jejich panteonů co se zlíbí, ale zbytek nechají nezměněný).

      Ostatně i křesťané mají svoje církevní právo. Takže jen houšť a barbarským zákoníkům zdar!
      Bude-li zájem, udělal bych časem článek o „slovanském“ právu, už k tomu jisté materiály mám.

      • Pustevnik permalink
        12 ledna, 2014 9:13 pm

        To by bylo skvělé. Určitě bych si takový článek rád přečetl.

      • argun permalink
        30 dubna, 2014 7:09 pm

        Jsem tu jen náhodou, inspirován indiánskou šamankou Alicií Hamm. Zda správnou pohankou, to fakt nevím. V každém případě ale úžasnou lidskou bytostí.

        Zarazila mě Tvá první věta. „Vlastní právo/pravidla vycházející z kultu dělají každý spirituální směr opravdovým, do té doby je to jen hra bez závazků.“

        S tím si vůbec, ale vůbec, nejsem jist… To je totiž právě okamžik, kdy se ze spirituality stává v lepším případě ideologie, v horším organizace.. A pak už jsme na církevní půdě. A to je přesně to, co nechci. Jaký je pak rozdíl mezi pohanskou „skupinovou doktrínou“ a „doktrínou církevní“?Ten závazek přece má každý z nás především k sobě. Záleží jen na nás, zda před sebou budeme hrát hru či nikoli. Tak to učí Alicia Hamm.

    • 9 ledna, 2014 8:45 pm

      Paráda, Wolfe, díky za upozornění. Tohle si určitě přečtu.

  19. Wolos permalink
    23 prosince, 2013 11:51 pm

    Velká pravda, která by neměla zůstat nepovšimnuta:

    „Obecně jsem nabyl dojmu (nejen tedy z mých přednášek), že český člověk nevěří na realizaci myšlenky, že vůbec nebere svět idejí vážně, pouze jako zajímavost do své „vzdělanostní sbírky“. Není se čemu divit, vždyť jsme všichni potomci nikoliv vlastních tvůrců osudu, nýbrž pasivních a ustrašených poddaných, kteří museli 300 let vydržet pod katolickou zvůlí.“

    http://slavonie.org/2013/12/14/otazky-na-prokopskou-skolu/

    • 24 prosince, 2013 7:57 am

      Člověk někdy bere svět ideí velmi, velmi vážně, žel pod neustálým tlakem kádrováků, kteří za něj chtějí rozhodovat o tom, jestli dostatečně a správně věří (aniž by o něm něco víc věděli) se člověk na venek stává pasivním. Takže kolikrát za to co kritizuje, může do jisté míry tento kritik sám, protože prostě přehnaným zájmem o druhé člověka otráví. Ne nadarmo se říká, že „všeho moc škodí“, to platí jak pro křesťanství, které je dnes v úpadku právě z toho důvodu, že prostě člověk evropského původu už nechtěl být svázaný tím jejich přísným dogmatickým systémem, tak i pro některé „pravé“ pohany, kteří usilují o totéž. Ale asi je zbytečné to sem znovu psát, je to pořád dokola a já si nechci kazit Svaté noci (ne křesťanské, abych nebyl z něčeho obviněn!)
      Pěkné slunovratové svátky všem. 🙂

      • Wolos permalink
        24 prosince, 2013 9:49 am

        „Takže kolikrát za to co kritizuje, může do jisté míry tento kritik sám, protože prostě přehnaným zájmem o druhé člověka otráví. “

        Takže životní víra a praxe takového člověka se odvíjí od jeho „sebevědomí“, které je přímo úměrné sladkosti řečí o tom, jaká jeho cesta je. A když nejsou sladké, ani obsah víry není sladký a tedy už ani potřebný a vymění se za jiný podnět do doby, dokud je také sladký a nekritizovatelný. Čili je to celé přímo úměrné pohledu zvenčí, nikoliv zevnitř. Přičemž kritika se bere jako braní lízátka dítěti z rukou, a ne příležitost vidět věci v novém světle, a tedy jako možné východisko k prohloubení a rozvinutí vlastního směřování či minimálně uvažování o něm více komplexně a méně povrchně.
        Příležitost lze zahodit, jistě. Udělalo to už mnoho lidí, tak proč ne někdo další.
        Nikdo tu neříká, musíš. Není ani páka, jak to vynutit. Takže je to opravdu na rozhodnutí každého zvlášť.
        Pak až přijde islám, nebo třeba třetí vlna rekatolizace, pak už muset budeš. Teď jenom můžeš.

        Běsové těchto nocí nechť Tě naučí. A zářivý Dažboh dodá sílu zvítězit a jít dál.

    • lomikel permalink
      24 prosince, 2013 8:58 am

      Me zaujalo ze se autor zasadne vymezuje vuci Velke Matce, Dolnimu svetu. Spojuje je a se vsi bidou sveta, aktualne s polistopadovy vyvojem.

      Pan se hlasi ke Gnostickemu uceni, dle meho nazoru nevyvazene forme uprednostnujici
      Horni svet a demonizujici Svet dolni. Tedy presneji, vypousti ze sve koncepce svet stredni a pracuje jen se Spodnim a Hornim. Takhle Strom nevypada, podle me :).

      Autor vykazuje lehkou misogynii. „Neznám, ale jsem skeptický vůči ženám píšícím o gnozi. Ony mají už svůj porod, ale my musíme usilovat o ten náš, „mužský porod“ skrze lůno zvané v Evropě mandorla.“ IMHO opet jen z duvodu nerovnovahy energii zamernym potlacenim dolniho sveta.

      k tematu doporucuji knihu
      http://www.kosmas.cz/knihy/154808/velka-transformace/

      Pretahovani o Pravdu mezi Gnosi a Krestanstvim je (spise byl) z meho uhlu pohledu boj dvou sekt o podobny segment nabozenskeho trhu. I kdyz uznavam ze kdych si musel vybrat, preferuji Gnosi.

      Sestupna tendence Veku, je podle mne daleko vice zalozena na zvyseni nicivych moznosti jedince danych v horni casti pyramidy – centralizaci (globalizaci) a technologii nez duchovnim upadkem lidstava.

      V clanku jsou zajimave informace o zdrojich biblicke tradice.

      Zajimave je take cast o obeti. opet
      http://www.kosmas.cz/knihy/154808/velka-transformace/

      —-

      Ocenuji vyhranene a jasne formulovane nazory, byt opet citim nerovnovahu danou IMHO viz. vyse.

      „Tzv. „přírodní národy“ přitom nejsou jakési doklady původního lidstva, ale zcela zplanělé a upadlé společnosti, které se oddělily od tradice a zprimitivněly.“
      tady se nepotkavame.

      „Po studiu buddhismu a gnoze jsem přestal číst západní intelektuály úplně, protože jsem pochopil, že je velký rozdíl mezi intelektuálem a duchovním člověkem.“
      zde ano.

      „Mohu pouze zodpovědně prohlásit, že „polytheistická duchovnost“ je nesmysl – „duch“ je jen jeden – Úplné Poznání. Jestli staří seveřané chápali ještě – jako je tomu ve Védě – pod všemi různými názvy „bohů“ jednoho ducha v mnoha rozdílných aspektech, pak by to ovšem bylo správně“

      Velky Duch – Velka Matka, Hmotny svet
      Bohove a Bohyne vyskakujici z Horniho a Dolniho proudu ano, ale opet je tu zcela odrizly dolni svet.

      Rad jsme si clenek precetl a ulozil, je to nadherny priklad aktualizace Gnose pro dnesni dobu.

      • Wolos permalink
        24 prosince, 2013 10:04 am

        „Pan se hlasi ke Gnostickemu uceni, dle meho nazoru nevyvazene forme uprednostnujici
        Horni svet a demonizujici Svet dolni.“

        Souhlasím, je to nevyvážené a má to i svoje neblahé následky. Neboť to co je démonizováno a odmítáno, se neurovnané střádá, a v nejméně příhodném čase a formě vyvalí pak naráz, a dělá paseku v lidských osudech. Znám konkrétní případy.

        Gnóze navíc zostřuje některé křesťanské postoje, do děsivě černobílé vize světa. V křesťanství je pak ona výše zmíněná nevyváženost globalizována a je příčinou devastace jak planety, tak lidstva.

  20. Tomas permalink
    28 listopadu, 2013 8:22 pm

    http://www.blisty.cz/art/71190.html Článek je sice dost dlouhý ale vyplatí se jej přečíst a pak se zamyslet…

    • Wolos permalink
      28 listopadu, 2013 9:59 pm

      Současná kulturní krajina (kultura se odvozuje vždy od kultu) je důsledkem křesťanství. Divočina v české kotlině v podstatě vymizela. I třeba Šumava už je jen hospodářský schwarzenberský les (kdo viděl SMRKY v osadě BUČINA a kanál k plavení dříví – stavěný 1789-1822 -, pochopí), pouze na papíře povýšený na CHKO. Monokultura (a spolu s ní třeba monogamie nebo monopol) je aplikovaný monoteismus.
      A ve chvíli, kdy dle zákona v podstatě není možné nechat nějaký větší les, byť v osobním vlastnictví, zestárnout na staleté velikány (povinné kácení území definovaného jako „les“ dle plánování krajských úřadů – rád si tuto informaci nechám vyvrátit), nebo zachovat starší silné kusy zvěře (kryptokřesťanský nimrod rád střílí zdravé silné kusy, křesťanská antropocentrická nenávist k přírodě je silná a odráží se hluboko v podvědomí, aniž by si to člověk třeba uvědomoval), je zamyšlení skutečně namístě…

      Zvláště, žehná-li římský biskup (papež) každý rok Městu a Světu (Urbi et Orbi), a zcela záměrně vynechává Venkov (Pagus ~ odtud člověk jako Paganus).
      Urbanistika (odvozená od Urbi), pak s divočinou zametá po svém… Divočinou, ve které dříve žili Barbaři, nikoliv Pohané – ti potřebují již nějaký stupeň civilizace, a proto spadají čistě pod římskou koncepci Říše, která je stvořila).
      Rysí pláč tak bude znít kulturní krajinou dál, do doby než zpustne a zdivočí.
      Do doby, než ji opustí křesťan i pohan (předstupeň křesťana, z jehož děl křesťanství mohutně čerpá – viz např. křesťanští platonici či aristotelici…), a namísto nich ji zaujme barbar. Tedy ten, co nemá zájem o urbi (město) ani pagus (venkov), nýbrž o ferus (divočinu).

      • Tomas permalink
        29 listopadu, 2013 5:59 am

        Máš žel ve všem pravdu. Osobně jsem byl nucen zrušit svou lesní svatyni, která se sice nacházela v přírodním parku ale stupeň devastace okolního porostu nabyl brutálního rázu(kácení zdravých stromů, eroze půdy způsobená těžkou technikou apod.) Takže veškerá ochrana přírody je skutečně pouze na papíře a les plní funkci továrny na dřevo. Ohledně návratu vlků, rysů a medvědů ve větších počtech do naší přírody jsem také spíše skeptický. Podmínky by zde měli ale nenávist lidí se nezměnila a dlouho se nezmění. Ta nenávist k přírodě je skutečně hluboko v podvědomí většiny „konzumních“ lidí. Vše divoké je třeba regulovat, spoutat a nejlépe vyhladit…

      • 29 listopadu, 2013 3:36 pm

        A sakra. To mluvíš o té svatyni, kterou jsi nafotil do mého seriálu? Tak to mě mrzí… 😦

  21. Aurelius Nordenstern permalink
    27 listopadu, 2013 12:21 pm

    dobrý tip na film:
    http://www.csfd.cz/film/150807-stare-baje-vikingu/
    Děj se odehrává v 9. století v Polsku před příchodem křesťanství.Nad jezerem Gopolo vládne krutý kníže Popiel. Vyvraždil celý svůj rod, aby zabezpečil nástupnictví svému třetímu synovi, kterého měl s otrokyní. To vyvolá vzpouru vladyků. Ziemek je mladý lovec, který se kdysi plavil s Vikingy a miluje dceru vladyka Višu. Ten ji však přislíbil bohům. Chce o ni bojovat, ale mezitím se střetává s Piastunom, bývalým velitelem knížecího vojska, a přidá se k němu a vladykům, aby vyhlásili válku Popielovi.

    lze nalézt na ulož to, či na cz share

    jinak vás všechny po delší době zdravím- dokončuji další díly Falešného náboženství (ona rakovina svinivky je nic moc, ale už je to krapet lepší)

    • 27 listopadu, 2013 3:56 pm

      Vítej zpět, Aurelie! Jak to čtu, tak letošní rok byl velkou zkouškou pro řadu z nás. Snad ten příští přinese více klidu i zdraví nám všem.
      Ano, ten film je dobrý. Aspoň že v Polsku a Rusku se podobné točí, když západní produkce stojí za prd.
      Ještě bych doplnil, že je inspirován knihou J. I. Kraszewskiho Stará báje, která vyšla několikrát i v češtině (na konci 19. a počátku 20. století). Pokud ji někde v antikvariátu zahlédnete, tak neváhejte.

      • Aurelius Nordenstern permalink
        28 listopadu, 2013 8:00 am

        ano- Stará báj- do češtiny to kdovíproč přeložili jako Staré báje vikingů (?)
        apropo, když jsem teď ležel ve špitálu, začetl jsem se do této knížky: http://www.fantasyplanet.cz/clanek/stin-modreho-byka-medek-leonard-a-vrbenska-frantiska
        už jsem o ní dříve slyšel, ale dostala se mi do rukou až nyní a byl jsem jí mile překvapen

      • Wolos permalink
        28 listopadu, 2013 6:27 pm

        „do češtiny to kdovíproč přeložili jako Staré báje vikingů (?)“

        To byl zas nějaký nedovzdělaný pologramot-distributor. Především do názvu narvat vikingy, aby se to dobře prodávalo (Banderas v „Třináctém válečníkovi“ alias filmu „Vikingové“ zkrátka táhne), hlavně ne nic slovanského, SSSR bububu.

        Nic nového v místní kotlině, která si pojem Slovan spojuje s panslavismem a okouzlením Ruskem, v byzantské i bolševické (komunismus v Rusku založil a sponzoroval říšsko-německý Abwehr, Lenin byl jeho agentem) podobě. Přičemž na předkřesťanskou, která pojem Slovan (lat. Sclavinus, arab. Saqáliba či al-Basklábidž) ještě neznala (jde o konstrukci byzantských císařů a historiků pro různorodé kmeny za Dunajem) a je hodně spojena s tradicemi baltských lesních kmenů a jejich kněží (żviernoiai, kriviai); se zhusta zapomíná.

    • Myslič permalink
      27 listopadu, 2013 4:00 pm

      Vítej zpět 🙂

      • Aurelius Nordenstern permalink
        28 listopadu, 2013 8:03 am

        Bratře Mysliči, chválím tvé články i Pohanský kruh! nechť Kleió stojí při Tobě i nadále!

      • Myslič permalink
        28 listopadu, 2013 8:44 am

        Díky 🙂

  22. 23 listopadu, 2013 5:05 pm

    http://italska23.art-boutique.cz/

    líbí se nám Vaše aktivity, máme malou galerii v centru města a rádi bychom vám nabídli možnosti spolupráce

    • 24 listopadu, 2013 6:53 pm

      Tím je myšlen Pohanský kruh a nebo Fíba z předchozích příspěvků a nebo obojí?

  23. 13 listopadu, 2013 1:41 pm

    Možná zde máme nejstarší doložení toho čemu se v germánské tradici říká Sumbel 🙂

    „Podobné nálezy pocházejí i z dalších slovenských lokalit – Abrahámu nebo Vrbové – a všechny jsou datovány do bolerázského stupně badenské kultury, tedy někdy k roku 3500 př. Kr. na počátek středního eneolitu. V badenské kultuře se také poprvé výrazněji setkáváme s tradicí ukládání keramických depotů čili souborů picích nádob, souvisejících pravděpodobně s libačními obřady (rituálním popíjením k utužení bojovnického kolektivu, potvrzení slibů apod.).“

    http://www.archeologienadosah.cz/clanky/prekvapi-vas-ze-2

    • Myslič permalink
      13 listopadu, 2013 4:03 pm

      Tak, skutečná, nikdy nepřerušená Indoevropská tradice 🙂

      • 13 listopadu, 2013 8:08 pm

        Indoevropská nebo jenom evropská tradice jistě…. Jestli přerušená nebo nepřerušená nevím, protože nemám zatím vysledováno zda-li naši předci chlastali poctivě a bez přerušení… 🙂

  24. 30 října, 2013 7:01 pm

    Ještě k tématu Pobaltí, pro případnou inspiraci. Pod jmény v odkazu je vždy jednostránkové pdf s fotkami vyřezávaných soch bohů.
    http://www.naisiuvasara.lt/naisiai/baltu-dievu-muziejus/

  25. 27 října, 2013 7:03 am

    Dávám sem dva odkazy z Litvy. Neumím litevsky, kdo by chtěl, může si to přeložit přes google překladač. Dávám to sem hlavně kvůli fotkám, třeba v sobě někdo objeví tvořivého ducha a nechá se inspirovat. Na mě osobně to Pobaltí působí velmi pozitivně:
    http://www.delfi.lt/gyvenimas/laisvalaikis/naisiai-virsta-baltu-kulturos-zidiniu.d?id=63116068&fb_action_ids=10202286196453995&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map=%2210202286196453995%22%3A1400637283504706&action_type_map=%2210202286196453995%22%3A%22og.likes%22&action_ref_map=

    A druhý:
    http://www.zemaitijospaveldas.eu/lt/left/kultura-1/naisiai-kulturos-zidinys/pagoniu-dievu-muziejus/

  26. Myslič permalink
    24 září, 2013 12:58 pm

    Legendy se občas potvrzují 😀 http://vtm.e15.cz/byla-nalezena-hodovni-sin-z-legendy-o-beowulfovi

  27. Amateratsu permalink
    12 září, 2013 9:38 pm

    Neřešíte někdy dilema ke ,kterému bohu se modlit nebo projevovat přízeň ? Občas přemýšlím jestli oslovit spíše Germánské, Keltské, Slovanské popřípadě Řecké bohy a pak dojdu k myšlence ,že jeden bůh na všechno je pohodlnější.

    • Tyrfing permalink
      13 září, 2013 10:12 am

      Takze pak vybiras mezi Allahem, Jahvem nebo Jezisem? 😉

      • Amateratsu permalink
        13 září, 2013 2:28 pm

        Ani jedno 🙂 nemám rád tyhle náboženství. Četl jsem ,že i ve staré antice (Řecko) brali někteří filozofové jako jednoho dokonalého boha ,který má podobu dokonalé koule.

        Jako Čech nemohu moc najít identitu jsme slovensky mluvící národ ,který tu měl jako první předky kelty a po celou historii jsem byli Germanizováni.
        Občas mě to přijde jako nákupní katalog ,když hledám názvy různých bohů ,který co dělá a podobně přijde mě to takové umělé neumím se do toho moc vžít.

        Více mě v tom právě vyhovuje jedná bytost kterou by člověk uctíval než si právě vybírat ze stovky bohů a do toho etnika ještě (Slované, Germáni, Keltové) a kdyby toho nebylo málo tak řešit ,který bůh co dělá a k čemu je určen.

      • Tyrfing permalink
        14 září, 2013 5:05 pm

        Je bezne, ze lide se spise obraceji na konkretniho „favorita“ z konkretniho pantheonu, nez aby brali pokazde pantheon jako celek. Takze ono to jde i u polyteistu. 🙂

    • reg permalink
      15 září, 2013 5:56 pm

      Řeším spíš, co je to vlastně za „osobnosti“ a podle toho poznám, jestli mi mohou nějak inspirovat. Kdybych se modlil či jim projevoval přízeň, tak oč se budu lišit od křesťana a žida ?

  28. 31 července, 2013 4:41 pm

    Tohle mě dnes pobavilo: http://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/309253-jezise-krista-ukrizovali-nezakonne-tvrdi-pravnik-a-vini-v-haagu-izrael-a-italii.html
    Přitom kdyby Ježíše neukřižovali, tak bychom neměli Vykupitele, který se za nás obětoval, a my tak neměli nárok na život věčný :-))

    • Myslič permalink
      31 července, 2013 7:18 pm

      Taky mě to dostalo 😀 Co třeba zažalovat Boha, že odmítl pracovat v neděli a odpočíval? 😀

  29. 24 července, 2013 6:15 pm

    Mám další tip na článek. Jedná se o tzv. rituální zabíjení dobytka. Ve Švédsku, Norsku a na Islandu je tento „hnus“ zakázán. V Polsku se ted „bojuje“ o to, aby tam bylo taky zakázáno. V naší zemi je to bohůmžel legální – z velké části proto, že o tom lidé asi neví. Jinak mě teda vadí i situace na „klasických“ jatkách. Raději bych za maso zaplatil dvojnásobek, jen kdyby se zlepšilo zacházení se zvířaty.

    • Rushwolf permalink
      25 července, 2013 5:37 am

      Co je na tom hnusného? Já při zvláštních příležitostech jako pohan, také zvířata porazím rituálně jako oběť bohům a pak se udělá sváteční hostina… nejde samosebou o krávy, ale od slepice po ptrase s tím nemám problém. Navíc v Evropské zvláště pak české kultuře je to běžná, předkřesťanská kulturní záležitost, ať už se jedná o svatomartinskou husu, podzimní zabíjačky, Vánočního kapra, etc. sice tyto zvyky převzalo křesťanství… respektive pohané si je sebou do křesťanství přinesly, ale to nic nemění na jejich původu a smyslu. Podle mě je volovina zakazovat porážku zvířat z rituálních důvodů, vždyť ten proces je technicky veskrze stejný jako v případě domácích porážek. Zakazování je nechutné… bavit se můžeme tak maximálně o spůsobu… něco jiného je když klepnu králíka, jako to dělala moje babka s tím že ho vykrvím na doltářem a zasvětím jeho smrt bohům a pak ho sníme jako sváteční rituální jídlo a tím, když banda pseudosatanistů utýrá kočku někde na oltáři v lese a nechá jí tam hnít… to už ale české zákony řeší, takže nevím o co ti vlastně jde…

    • Rushwolf permalink
      25 července, 2013 5:49 am

      Jinak jak si asi myslíš že se ještě dnes na vesnicích v malých hospodářstvích zabíjejí třeba kozy a jehňata? Ne vždy se to děje pomocí jateční pistole a osobně bych řekl, že skušený řez řezníka s praxí může být daleko humánější, než třeba to co provádějí myslivci když zvěř střílí po lese, ne každý je čarostřelec a zvěř pak někdy umírá i den než jí myslivci dohledají… a to je prosím součástí naší Evropské kultury, děje se to ve velkém a neštěkne po tom pes… na Muslimy a jejich stěhování do Evropy sem alergickej, ale tohle je něco co mě zrovna vadí ze všeho nejméně a o čem si myslím, že je to kritizováno, páč se to dá dobře využít, dá se tím šokovat, ale vpodstatě to ve srovnání s s praxí v naší domovině není nic co by bylo barbarštější… naopak je to jedna z mála věcí, které mě na Islámu a Judaismu jsou jakž takž sympatické… že se neschovávají za falešný humanismus (lidem vadí podřezání koz, ale takovaj malej pogrom by je nerozházel…) ale drží se svých tradic a víry… To je to co by sme měli dělat především i my.

      • 25 července, 2013 5:22 pm

        Děkuji ti za názor. Zajímá mě jak se na to dívají ostatní pohané.

  30. 19 července, 2013 5:44 pm

    Měl bych pro vás jeden tip na článek. Napište něco o norském malíři Theodoru Kittelsenovi. Většina ho asi bude znát, ale pro někoho to může být příjemný objev.

  31. 19 července, 2013 4:52 pm

    Velmi dobré stránky.

  32. Catalessi permalink
    24 června, 2013 6:18 am

    Díky všem za sobotní obřad. Nic zvláštního jsem od toho nečekala, a ve výsledku jsem byla spokojena. Tomas to zvládl dobře, měl to pěkně připraveno a rituály zafungovaly alespoň tak, že se hudba odmlčela po celou dobu ceremonie. Tak snad působil ten Hammer ritual od AFA :-).
    Za nejdůležitější považuji pak to, že se i u nás skupina dospělých lidí dokáže sejít a obřadně prožít nějakou myšlenku společně…

    • Myslič permalink
      24 června, 2013 12:59 pm

      Taky se mi to líbilo, jen houšť a větší kapky 😀

  33. Wolos permalink
    18 června, 2013 8:43 am

    Jak tu před rokem zmínil Gryf, dnes je to 1650 let od tragické smrti císaře Juliána Apostaty.

  34. 12 června, 2013 9:00 am

    Zdravím, chci se zeptat zda existuje nějaká komunita a tím nemyslím pár lidí co se spolu jednou za půl roku schází, ale opravdovou komunitu žijící pospolu například v nějaké „osadě“, sdílející prostor, názory i pocity. Děkuji za odpověď E

    • Rushwolf permalink
      12 června, 2013 10:21 am

      v ČR ne… tedy rozhodně ne pohanská…

      • Wolos permalink
        13 června, 2013 7:46 am

        Ani nebude. Církev (sekta) na hierarchickém principu možná ano (hledání gurua-tatíčka), komunita rovnoprávných však nikoliv. Na to „česká“ mentalita nemá. Je příliš kryptokřesťanská a plebejská (aneb „kníže je lidu blíže“ ) Nicméně… Rád se někdy přesvědčím o opaku.

    • Rushwolf permalink
      12 června, 2013 11:29 am

      každopádně je pár ekokomunit kde se často vyskytnou i lidi se zajimavým světonázorem, popřípadě vírou… skus sledovat http://wwwold.ekovesnicky.cz/clanek.php?sekce=CESKO&id=index_ekoves_cesko zajimavá byla ta MRKEV

      • 17 června, 2013 12:46 pm

        Děkuji za typ… 😉 Ale vzhledem k tomu že nikde nelze nalézt komunitu s rovnoprávným systémem nejspíš začnu od nuly… 🙂

  35. Myslič permalink
    6 června, 2013 9:56 pm

    Tady něco pro zasmání 😀 Ale, když ono to tak vlastně i sedí 😀 http://necyklopedie.wikia.com/wiki/Pohansk%C3%A1_Degenerace

  36. hwg permalink
    17 května, 2013 10:38 am

    Zajímavá inspirace od bratrů Slováků: súrodenci, svojeť atd….
    http://www.ved.sk/RC.Slovenska.identita.htm

  37. 22 března, 2013 2:20 pm

    Názorný příklad přecitlivělosti moderního člověka vůči „kruťácké“ přírodě: http://www.novinky.cz/krimi/296851-sebrala-jsem-lisce-zajice-dejte-mi-ochrance-prirody-volala-zena-na-linku-156.html
    Tohle mě dostalo: „Operátor se snažil ženě vysvětlit, že tak to v přírodě chodí a že je to zcela normální jev.“

  38. Tomas permalink
    13 března, 2013 7:41 pm

    Jedna pěkná píseň pro mě a Mysliče 🙂 http://www.youtube.com/watch?v=xmcyN01sK8w

  39. Myslič permalink
    13 března, 2013 6:19 pm

    Tady něco na odlehčení, takový zemitější humor: http://historje.tumblr.com/

  40. Č.S. permalink
    28 února, 2013 11:58 am

    Zdravíme

    Proč i s textem asi pochopíte 😀
    http://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/deti-noci/kolovrat-375429

    názory?

  41. Myslič permalink
    17 ledna, 2013 8:04 pm

    Časopis Reflex považuju běžně za pěknou žumpu, ale tohle je dobrý, až překvapivě zajímavý článek: http://www.reflex.cz/clanek/zpravy/49193/krik-samana-fotograf-reflexu-stanislav-krupar-se-vratil-ze-sibire-kde-dokumentuje-obnovu-samanismu.html

    • 18 ledna, 2013 3:33 am

      O tohle Tuvinském šamanismu píše výborně Pavlína Brzákové ve svých knihách. Popisuje např. městskou ženu, která se nejdříve nechala zasvětit do Reiki a pak zjistila, že je šamanka a nyní „šamaní“ v nějakém tom jejich centru.

  42. Tomas permalink
    11 ledna, 2013 2:53 am

    Další tip na zajímavou knihu, která vyšla v loňském roce. Gótské dějiny/Římské dějiny autora jménem Jordanes, který se hlásil ke kmeni Gótů, byly sepsány okolo roku 600n.l a přinášejí nám zajímavé svědectví o své době. Fundovaný překlad historika Stanislava Doležala, který se sám tímto obdobím zabývá, je zárukou korektnosti a kvality.
    Možno zakoupit zde: http://www.kosmas.cz/knihy/175467/gotske-dejiny-rimske-dejiny/

  43. Tomas permalink
    30 prosince, 2012 4:21 pm

    Nedávno vyšel ve spolupráci nakladatelství Argo a Dokořán dotisk velmi zajímavé knihy Krajina a paměť od anglického historika umění Simona Schamy, která poprvé vyšla roku 2007. Autor sleduje od antiky až po romantismus, jaký význam měl kdysi les, hory, řeky, příroda divoká i kultivovaná v podobě např. anglických parků. Také na řadě příkladů dokládá, že lidé až do průmyslové revoluce měli k přírodě téměř náboženský vztah. Příroda pro ně byla zosobněním kosmické až božské harmonie. Existovali posvátné háje, řeky, prameny i posvátné stromy. V moderní době příroda i krajina tuto auru postupně ztrácí. Autor sám říká, že knihu napsal hlavně jako cestu zpátky k dědictví praotců a také v úvodu knihy připomíná myšlenku zakladatele moderní ekologie, že pouze v divokosti je záchrana světa před jedy, které nám nabízí industriální společnost. Myslím, že těch 700 stránek textu plně odpovídá ceně.
    Knihu možno zakoupit zde:http://www.kosmas.cz/knihy/130499/krajina-a-pamet/

    • Wolos permalink
      31 prosince, 2012 8:46 am

      bohové…. člověk aby na ten net nechodil, protože na něj vybafne vždy nová zajímavá kniha. Třeba včera jsem jich našel také dost.

      Neusnadňuješ mi to Tomasi 🙂

      • Tomas permalink
        3 ledna, 2013 5:07 pm

        Investice do knih má vysokou etickou hodnotu 🙂 Alespoň člověku zůstane méně peněz na alkohol, není-liž pravda:-)

      • Wolos permalink
        4 ledna, 2013 12:38 pm

        Tomas: toho se držím, ale knihy už pomalu nemám kam dát 😀

  44. berešit bara elohim permalink
    4 prosince, 2012 4:38 pm

    Takže žádný Ur-nammu, tvrdý Chammurapi.
    A mimochodem: S těmi SS máte pravdu, často když čtu nějakou knížku od válečných vzpomínek od Němce tak se tam diví, jak jsou Rusové neskutečně krutí a tak. To si vždy říkám, ať se nediví. Přece člověk, co mu Němci vypálili vesnici a bůhví co ještě, se k nim asi těžko bude chovat jak v rukavičkách.
    A prosím ostatní čtenáře PK ať mi nepíšou, že se tady říká bohovéví 🙂

  45. berešit bara elohim permalink
    3 prosince, 2012 6:25 pm

    Řekl bych, že smysl příběhu o Abrahámovi a Izákovi je Vám jasný, takže ho zde nebudu rozebírat. Nejsem shamanův nepřítel, pouze mě tato věta zarazila. Kdyby mi ji někdo dokázal ospravedlnit, byl bych mu velice vděčný.

    • Shaman permalink
      3 prosince, 2012 10:59 pm

      berešit bara elohim: Pokusím se Vám svůj názor objasnit já sám, jelikož PK nemá do skály vytesané předpisy a předepsané názory.
      Nedávno jsem mluvil s jednou „voandělíčkovanou sluneční pohankou“. Kázala mi o dobru, lásce a světle. Když jsem se ji ale zeptal, zda by byla ochotná použít „černou“ magii proti někomu, kdo by ublížil jejímu jedinému synovi (je to docela fajn chlapík), bez váhání odpověděla ano. A tady je čokl pohřbenej. Dokud se nedostaneme do situace v jaké se nacházeli naši předkové, nebo alespoň se do jejich situace nasnažíme vžít a pochopit ji, těžko pochopíme jejich skutky.
      Když čtu, že bojovníci se při hostinách bavili tím, že nechávali trhat děti svých nepřátel svými psy, a představím si v podobné situaci své dítě, není těžké pochopit naše předky, že zajatým nepřátelům velice ochotně podřezávali hrdlá + různé bonusy k tomu. Když čtu o tom, co dělali SS na východě, musím žasnout nad mírným chováním východních armád v Německu.
      Já vím, mnohé z toho je jenom porpaganda vítězů píšících dějiny. Taky jsem slyšel o tom, že násilí plodí násilí. Přesto si myslím, že s nepřítelem je nutno zacházet minimálně tak, jak on zachází se mnou. Jen tak ho od jeho (pro mě špatného) úmyslu odradím. Takhle se prostě náš druh chová, a ani křesťan, ani pohan, ani ateista tohle nezmění. Jsme vlkodlaci a pouze tím, že si to přiznáme můžeme zvěrstvům zabránit. Kázání o morálce nepomůže. Toť můj názor.

  46. Shaman permalink
    3 prosince, 2012 12:57 am

    X: píšeš „Hlavně tady jde o společnost a o morální hodnoty v době morálního úpadku. Ctít přírodu a okolí kolem nás může člověk jak vyznání (Křesťanského, Ateistického nebo Pohanského).“
    Ctít přírodu to ano, s tím souhlasím, jen nerozumím, proč do toho pleteš morální hodnoty. Proti morálce taky nic nemám, jen si myslím, že morálka je záležitost nás lidí, okolní příroda morálku takovou jak ji známe my, nezná (ale co je to vlastně morálka, že?). Anebo mi můžeš uvést příklad morálky, který jsi odpozoroval v přírodě?
    „Z bezpečí domovů ve městě či na vesnici si hrát o víkendu na tvrdé pohany.“
    To je to samé (i když v PK takové hrající si „pohany“ neznám), jako z bezpečí domova a s plným žaludkem mluvit o morálce a bědovat nad úpadkem společnosti.
    „Stačí se jenom minulosti podívat co dělali za ukrutnosti Římané“
    vidíš to a přece svou říši nezachránili před „lásku a pravdu“ hlásajícími proroky. Asi nebyli krutí dost. Nejsem žádnej kruťas, ani si na něj nechci hrát, ale před nepřátelsky naladěným sousedem s mečem Tě čisté srdce, slunce v duši ani muškáty v okně neochrání.
    „jak vypadalo pohanství u Aztéku kde obětovali až stovky lidí denně.“
    Za prvé fakt nevím, co je špatného na tom, obětovat bohům své nepřátele. Při pomyšlení na to, co si tenkrát lidé nevzájem dělali, bych asi postupoval stejně. A za druhé, i mnozí vrazi a sadisti se naoko tváří jako slunečnosvětlé příklady nejjemnější morálky. Takže podle skutků člověka, bych ani jeho náboženství, ani morálku, či společenské normy chování nehodnotil. Nejsme dělaní přes kopírku.

    • berešit bara elohim permalink
      3 prosince, 2012 3:48 pm

      „Za prvé fakt nevím, co je špatného na tom, obětovat bohům své nepřátele.“: Vás bych tak chtěl potkat v noci na ulici:)

      • lomikel permalink
        3 prosince, 2012 4:13 pm

        jsi jeho nepritel? 😉

      • Catalessi nově permalink
        3 prosince, 2012 4:29 pm

        Lepší nepřátele, než na výslovné přání svého boha syny.
        A co na to Abrahám a Izák??? 🙂

        Problém s Římany a Židy spočíval v tom, že Římané chtěli umístit v židovském chrámě sošku císaře (Jova, …, etc.) a naoplátku Židům nabídli, že jim do všech svých chrámů umístí sošku toho jejich boha – a naprosto nemohli pochopit, proč Židé nejsou schopni akceptovat tak velkorysou nabídku. Tyhle dvě paradigmata, inkluzivní a vylučující se totiž odjakživa míjejí a míjet budou, a to ze samotné podstaty.

  47. Frostík permalink
    2 prosince, 2012 8:34 pm

    PANE X, kolik osobně znáte členů PK? Ač k nim nepatřím, měl jsem možnost posoudit jejich „dogma“. A výsledek? Když poznali moje pohanství, nebyl jsem zavrhnut, ani za trest obětován a sežrán. To určování kdo je a kdo není správný pohan je únavný i pro tolerantní PK. Já bych vás poslal do prdele.

  48. 1 prosince, 2012 8:09 pm

    Hlavně tady jde o společnost a o morální hodnoty v době morálního úpadku. Ctít přírodu a okolí kolem nás může člověk jak vyznání (Křesťanského, Ateistického nebo Pohanského). To že člověk vymění tzv. Pohanské bohy za Křesťanského Boha se nic nezmění.
    Myslitel Sokrates zemřel jenom proto ,že údajně učil bezbožnosti, Jan Hus byl upálen proto ,že hlásal nepravosti církve. –> jaký je rozdíl ???
    Jestli mě upálí církev ,že jsem čaroděj/nice nebo mě obětují pohané aby usmířili bohy nevidím v tom rozdílu.

    Stačí se jenom minulosti podívat co dělali za ukrutnosti Římané popřípadě jak vypadalo pohanství u Aztéku kde obětovali až stovky lidí denně.
    Místo aby lidé šli v před uvrtávají se do romantického pohanství kde se snaží být jako lidé v minulosti oblékají se tak a snaží se o rekonstrukci dávných obřadů o ,kterých nejsou písemné dochovanosti. Dokonce někde u moderních novo pohanů slovanského vyznání jsem viděl obětovat kozlíka. Proč to udělali měli potřebu obětovat život bohům o kterých si přečetli něco na internetu proto ,že to tak dělali naší předkové tak si vzali na sebe slovanské oblečení z 6.století a podřízli u ohně kozlíka.
    Takové Pohanství vy chcete ? Z bezpečí domovů ve městě či na vesnici si hrát o víkendu na tvrdé pohany. Kdyby jste aspoň dokázali přenést jejich moudrost do moderní doby než přenášet jenom jejich image v podobě oblečení a rekonstrukcí.

    • 1 prosince, 2012 9:23 pm

      X, pokud uctíváš přírodu, bohové jsou pro tebe lesy, voda kterou piješ, oheň se kterým denně pracuješ, vzduch který dýcháš a slunce, které tě hřeje, tak je to OK. Nesnaž se ale prosím tě ostatní poučovat o tom, jak má jejich pohanství vypadat. Jestli se někdo o víkendu navleče do slovanského oblečení z 6.století, tak je to jeho věc. Říkáš, že my jako moderní pohané stojíme na minulosti jako křesťané na bibli a Ježíši, ale sám tady provádíš nějakou zoufalou misii a snažíš se nám ukázat, jak máme správně věřit. Neblbni, žij si to po svém a dej nám pokoj. 😉

      • 1 prosince, 2012 9:54 pm

        Pokud náhledu z jiné perspektivy na stejnou nebo podobnou věc bereš jako náborovou misi tak to asi opravdu házení hrachu o stěnu. Ale máš pravdu je to každého věc, jenom jsem chtěl vyjádřit svůj názor ,že na náboženství nezáleží ale na lidech.

      • 2 prosince, 2012 8:54 pm

        „Na náboženství nezáleží, ale na lidech“ – s tím bych docela i souhlasil. V každém lidském společenství narazíš na fajn lidi i na naprosté idioty. Ve svých předchozích komentářích jsi ale z pozice toho svého náhledu a jiné perspektivy udělal ze všech dnešních pohanů pozéry a tupce, zaseknuté někde na přelomu prvního tisíciletí, takže se nediv, že jsi tady moc sympatií nezískal.

  49. 1 prosince, 2012 7:29 pm

    Myslič já jsem ti nikdy držko bitím nevyhrožoval ba naopak ty jsi mě neustále urážel a jediná věc co tě zajímala byla gramatika nikoliv pointa textu. Nakonec když jsem tě urazil tím že si „Zamindrákovaný intelektuál co jenom mele hubou“ ,protože jsem měl dost neustálých shazování tak ses rozbouřil a začal si vyhrožovat ty mě.

    • Myslič permalink
      2 prosince, 2012 10:26 am

      Ty jseš furt stejně vypatlanej, milé „x“. Podíváš se na trubku a už jsi „odborník“ na pohanství. Až budeš konečně dospělej, tak se ti otevře uplně nový svět. To budeš koukat 😀

  50. berešit bara elohim permalink
    1 prosince, 2012 7:18 pm

    X: trochu máš pravdu: U slovanských, germánských, keltských a podobných „barbarských“ novopohanství to tak je. Vlastní písemné záznamy o praktikovaném náboženství, jako třeba v Sumeru anebo v Egyptě nemají a musejí spoléhat na to, co napsali jiní, kteří je často chtěli zesměšnit.

  51. 1 prosince, 2012 7:22 am

    Ano být pohan kožešina nebo bílí starodávný hábit nejlépe meč a štít a hurá do pohanství. Dříve lidé přebírali co se jim líbilo. Mykénská kultura, Etruskové, Keltové, Germáni a na konec co si poskládal Řím za náboženství. Různě se všechno po staletí měnilo.
    Ale vy moderní pohané stojíte na minulosti jako křesťané na bibli a Ježíši. Minulost předků co bylo dříve co dělali dříve je pro vás písmo posvátné jak pro Křesťané. Vyrůstáte po tisíci letí křesťanské společnosti a teď si myslíte že jste jiní přitom co tu děláte je Křesťanství oblečené do Pohanství vaše lpění na pravdách (minulosti) a věcech stůj co stůj. Mezi vámi není rozdíl jenom v názvu a Polyteismu. (Nepleťte si Církev a Křesťanství)

    • Tomas permalink
      1 prosince, 2012 11:39 am

      🙂 Pěkné blábolení, bez hlavy a paty. Docela nechápu kde jsi tyto své postřehy čerpal(a). Pohanství jako celek samozřejmě vychází a čerpá z minulosti. Ale neviděl bych zde nějaké dogmatické lpění na věcech minulých. Na druhou stranu si uvědom, že všechno se točí v kruhu. A docela si dovolím tvrdit, že o pohanství víš asi stejně prd!!

      • 1 prosince, 2012 6:18 pm

        Tomas ano o pohanství asi vím prd. Nepotřebuji si pořád něco dokazovat odkazy předků nepotřebuji jejich bohy, jména, definice a etnický charakter.
        Já uctívám přírodu, bohové jsou pro mě lesy, voda kterou piji, oheň se kterým denně pracuji, vzduch který dýchám, slunce které mě hřeje to uctívám to jsou moje božstva teď a tady.
        Nemusím se zabývat pořád etniky Slované, Rekové, Germáni a podobně provádět vymyšlené a směšné obřady a klanět se nesmyslům ,protože to údajně dělali naší předkové, přejímat jejich kalendáře a způsobu ,protože je to více pohanské. Tohle není pohanství ale lidská hloupost která se zavrtala v minulosti tohle není víra je to jenom image. (Přečtete si Tacita -. Válku Galskou od Caesara a uctíváte jména bohu které zmínil protože to tak údajně dělali naši předkové. Přejímáte věci o kterých se někdo zmínil.)

    • Myslič permalink
      1 prosince, 2012 7:05 pm

      Mlé „x“ : Podle stylu tvého blábolení tipuju, že už si nás několikrát poctil svou moudrostí a říkal sis tu „gormak“ a vyhrožoval jsi mi držkobitím už na Bratrství. Pořád čekám 😀

  52. 22 listopadu, 2012 1:51 pm

    Ahoj, v královehradeckém kraji ještě nikoho nemáme. Účast na našich akcích snad možná je, ale asi v doprovodu nějaké starší osoby. Kdyžtak pro více napiš na náš e-mail.

  53. Veronika permalink
    21 listopadu, 2012 8:00 pm

    Dobrý den (Ahoj) jmenu ji se Veronika a je mi 12 chtěla bych se stát jednou z vás vykonávat s vámi rituály a uctívat bohy. Bydlím v královehradeckém kraji bylo by možné se k vám přidat??? Spozdravem verča

    • Ruzena Hellerova permalink
      4 ledna, 2013 2:23 am

      Zajimava diskuze …ja osobne si myslim,ze by clovek mel verit tomu co sam vidi…ja osobne jsem toho nazoru,ze vsechna nabozenstvi zotrocuji lidstvo a vedou k valkam,zlocinum a silenym ritualum!!!Ja osobne jsem svatozar zazila a cela ta situace se spis da pripsat egyptske kulture ci indicke….od te doby jsem ale zazila silene peklo prave v zemi vericich…nejen psychoteror ruznych uredniku a justice ale i tyrani v mistni nemocnici(tak zvane vyhaneni ducha z tela a podone silene zazitky jako ruzne pokusy o vrazdu….ale se to tem darebakum nepodarilo, kdyz jsem uz dokonce zacala hnit tak prisla ta svatozar a ja to prezila…zrovna si tak rikam kolik lidi tahle sebranka ktera se nazyva „christi“uz takhle tyrala a proc nejsou schopni pochopit ze tyraji to cemu rikaji „svate“ja osobne jsem bez nabozenstvi a tak to zustane…nehlasim se k zadne sekte a uz vubec ne k te katolicke atd…pevne verim,ze takovych lidi je vic a urcite i bylo ale kam zmizeli,ti co prezili i vlastni smrt???na webu muj pes cz ve fotogalerii mam zverejneno par zajimavych fotek jako napriklad zaraky se deji mezi nebem a zemi…nejsou v zadnem pripade nejak spracovane.zajimal by me vas nazor

      • berešit bara elohim permalink
        4 ledna, 2013 9:52 am

        Náboženství jako samotná většinou nevedou k válkám, zločinům a jiným nepříjemnostem. To pouze lidská netolerance a ziskuchtivost. Je to jako kdybych řekl, že nůž je špatný, protože se s ním dá zabíjet. Ale s nožem se dá také pomáhat jiným….např. vyřezávat různé předměty aj.

  54. Tomas permalink
    20 listopadu, 2012 6:56 pm

  55. Svarjak permalink
    28 října, 2012 7:09 am

    Dobrý den.
    chtěl bych se zeptat, zdali je pohanské náboženství zápsáno nekdě ve státní správě? A je li, je-li možno se oficiálně nechat zavést do této evidence, prostě pohan? Předem díky

    • 28 října, 2012 4:16 pm

      U posledního sčítání lidu to šlo zapsat do kolonky. Jinak Dávný obyčej se již nějaký čas pokouší založit jakousi zastřešující „pohanskou církev“, ale zatim se to nějak nedaří…

      • Wolos permalink
        28 října, 2012 8:25 pm

        Jde jen o množství podpisů. Jednotlivé proudy si pak mohou definovat svoje vlastní stanovy.

  56. Pagan permalink
    7 září, 2012 10:40 pm

    Dobře ta pardon za ten odkaz a post,asi o tom člověkovi tolik nevím.

  57. Tomas permalink
    27 srpna, 2012 6:35 pm


    Hezké video.

    • Tomas permalink
      27 srpna, 2012 6:40 pm


      Myslel jsem původně tohle, v prvním odkazu to zobrazilo celé pásmo(91 videí) s germánskými motivy.

  58. Adonis permalink
    14 srpna, 2012 11:05 am

    Díky, jsou tam i další odkazy…. jen o tom jejich údajném tajném kultu tam (překvapivě?) nic není….

  59. Adonis permalink
    13 srpna, 2012 10:44 am

    Zdravím, nevím zda to sem patří, ale chtěl bych se na něco zeptat. Nevíte něco bližšího o spolku Nová Akropolis? Před pár lety jsem u nich byl na dvou přednáškách – o Tolkienovi a jeho inspiraci a o Aristotelovi. Tenkrát mi to přišlo jako takový spolek amatérských popularizátorů filozofie a „záhadologie“. Nedávno jsem se ale od jednoho známého dověděl, že prý je to ve skutečnosti jakási gnostická nebo snad i novopohanská „sekta“ – že mají dvě tváře, jednu veřejnou (přednášky o filozofii a pod.) a druhou tajnou – iniciační rituály, mystéria, prý i kult, při němž používají oltáře a různé magické náčiní. Ten můj známý u nich strávil nějaký čas jako sympatizant a dobrovolník – pomáhal při organizaci přednášek, ale výše v jejich hierarchii nepostoupil.
    Nevíte někdo něco víc?

  60. Pagan permalink
    16 července, 2012 8:25 pm

    Tak jsem si nějak vzpomněl na tohoto člověka,který se opravdu zasloužil o obnovu Pohanství…Myslím,že bychom si ho měli připomenout a byl bych rád za článek o něm tady.
    http://www.cesky-jazyk.cz/zivotopisy/guido-von-list.html

  61. 13 července, 2012 4:12 pm

    Už je to sice starší článek, nicméně je stále zajímavý : http://www.lideazeme.cz/clanek/pestra-spolecnost-bohu

    • 9 července, 2012 6:52 pm

      Tohle se mi moc líbí 🙂 Je to přesně to, co dokáže lidi vytáhnout z měst…. Jen aby v tom zase nejaký intošský št’oura nehledal „vypjatý nacionalismus“ 🙂

  62. Z čundru permalink
    5 července, 2012 3:52 pm

    Prý už smíte mít vlastní názory 🙂 A nebo zase budou vyjímky?
    http://zpravy.idnes.cz/osn-se-zastala-svobody-na-internetu-dbo-/zahranicni.aspx?c=A120705_124821_zahranicni_mad

  63. Kaj permalink
    23 června, 2012 7:28 pm

  64. 8 června, 2012 7:46 pm

    Ještě máte čas přidat se na stranu Ježíše Krista.Oslavte s námi 1150 výročí příchodu věrozvěstů.

    Pastýř vás stále započítává mezi své ovečky.

    • Tomas permalink
      8 června, 2012 7:56 pm

      Tohle je ovšem velmi, velmi zajímavá nabídka. Budu nad ní určitě přemýšlet. A video máte také moc pěkné, takové čisté a oduševnělé. Jen nevím jestli by Ježíš Kristus přijal mou černou duši. Mnohokráte jsem se rouhal a vztek a hněv denně cloumá mou duší. Asi nejsem hoden jeho náruče… :-((

      • 8 června, 2012 9:01 pm

        Taktéž si této nabídky velmi vážím…. Už jen to, že židovský pouštní běs Jehova projevuje zájem o mou maličkost, je pro mne velkým vyznamenáním…. 🙂 Ovšem, Dionýsos by jistě nebyl nadšen z mé konverze, takže zůstanu věrný jeho učení… 🙂

    • Gryf permalink
      18 června, 2012 9:06 pm

      Za rok touhle dobou uplyne 1650 let od tragické smrti císaře Juliána. To bychom si měli nějak důstojně připomenout.

      • Wolos permalink
        18 června, 2012 9:14 pm

        Hromadné taurobolium? Soused má mladé býčky… 😀 😀 😀

  65. 19 května, 2012 2:49 pm

    .Vážení soukmenovci, i vy, nevěřící… Pojd’te a okuste dílo Homérovo. Že si toho Dionýsova daru užívali už hrdinové “Íliady”:

    “Kvasil po celou noc lid danajský kadeří dlouhých,
    kvasili Trójané také, i spojenci, po celém městě,
    po celou noc však všemoudrý Zeus jim pohromu chystal,
    pořád hřímaje strašně, a hrůzou tváře jim bledly,
    každý z poháru svého lil po zemi, aniž si troufal
    dříve se napíti sám, než mocnému Diu by ulil…”

    Zpěv VII., verš 480. Překlad Otmar Vaňorný.

  66. 18 května, 2012 11:21 am

    Vážení soukmenovci:

    Nemá náhodou někdo z vás tenhle film? Jako kluk jsem ho viděl v kině za bolšánů a od té doby ho nemohu sehnat: http://www.csfd.cz/film/105771-i-na-kamenech-rostou-stromy/

    Co si pamatuju, tak na sovětskou produkci je to špička 🙂

  67. Pagan permalink
    30 dubna, 2012 1:52 pm

    Gryfe tak díky za odpověď.A co ten král Máel Mórda mac Murchada nemáš nějaké info?Docela mě to zajímá.

  68. 30 dubna, 2012 12:14 pm

    VŠEM SOUKMENOVCŮM PŘEJI VYDAŘENÝ A VESELÝ SVÁTEK (ŘÍKEJME MU TŘEBA „BELTINE“) 🙂

    • Wolos permalink
      30 dubna, 2012 3:17 pm

      Já slavím až 5.5., podle slunečních fází. Dnešní datum je gregoriánské.

    • Aurelius Nordenstern permalink
      1 května, 2012 10:12 am

      Ano, včera byla vydařená, magická noc- přesně před půlnocí jsem sledoval oblohu a mráčky vytvořily kolem půlměsíce symbol roztařené lidské dlaně- jakoby mne nebesa zdravila… před obětním obřadem jsme pak sledovali přelet zářícího tělesa, pohybujícího se nad rybníkem a lesem (u nás za městem) v klikyhácích po obzoru. Jakmile padla půlnoc všechno jakoby ztichlo- přesně na hodinu. Byl to obrovský náboj… ale později jsem si uvědomil, že i velký výdej energie. Obětovali jsme Ištar, Venuši, Athéně, Apollónovi, Hermovi, Hekaté, Kybelé a Diovi. Velmi vydařený rituál.

  69. Gryf permalink
    24 dubna, 2012 9:02 pm

    Vzácný pane Pagane, četl jsem, že ještě v devátém století v Římě nějaký naoko křesťanský kněz tajně obětoval Jovu Nejlepšímu Nejvyššímu, a že ještě přibližně tou samou dobou na Peloponésu a v Malé Asii existovaly tajné kulty antických bohů. Také jsem četl, že rolníci v okolí Eleusíny v devatenáctém století pořád uctívali bohyni Démétér, jakkoli asi jinak byli šmrnclí jedem z Judeje. Něco jsem četl možná v Dějinách křesťanství od Paula Johnsona a něco jinde, ale kde, to si nepamatuji.

  70. 24 dubna, 2012 7:36 pm

    oprava: vypadlo mi „t“: A ta samá akce…

    • Myslič permalink
      25 dubna, 2012 2:12 pm

      Mi se moc líbí,že ti lidé tam nejsou žádní vyložení „oblečkáři“, prostě každý účastník nemusí být dobově ohozen…. I některé komentáře jsou moc zajímavé 🙂

  71. 24 dubna, 2012 7:34 pm

    Fotky z jedné oslavy běloruského slunovratu tady:
    http://zmicierbielapol.livejournal.com/88310.html
    A a samá akce ještě zde:
    http://zarnina.livejournal.com/8841.html

  72. Aurelius Nordenstern permalink
    18 dubna, 2012 7:47 am

    Video jímž odpovídám na čláínek Politický názor a pohanství

  73. Pagan permalink
    17 dubna, 2012 9:14 pm

    Brrr,z toho videa o to misionáři mě mrazí a zároveň cítím vztek,ale díky za něj,je to výstižné.
    Měl bych pár dotazů,jestli mi někdo odpoví budu rád:
    Za 1.Zajímalo by mě,jestli byl tento vládce Leinsteru v Irsku a jeden z vojevůdců bitvy u Clontarfu Máel Mórda mac Murchada Pohan z přesvědčení.Vím že se to dá těžko zjistit a že spolupracoval se Sigtryggem,který násilně Pohanství potlačoval,ale třeba to neni tak jak se zdá.Jinak by mě potěšilli nějaké informace o tomto vládci;pořípadně odkaz,já nic moc nenašel.
    Za 2.Jestli byste mi doporučili nějakou knihu nebo dobrý odkaz o Pohanských vládcích nebo sami třeba poskytli nějaké informace o těchto vládcích a jací jsou pro vás ty nejlepší.Myslím charakterově a idejově.Nejlépe Slovany,Germány,Vikingy nebo Kelty.
    Za 3.Zajímal by mě váš osobní názor na Turgeise.
    Za 4.Slyšel jsem,že ve středověku existovaly tajné kulty(pro křesťany sekty) v Itálii a Řecku,které uctívali Pohanské bohy.Chtěl bych vědět,co je na tom pravdy a co mi o tom můžete říct.

  74. Gormak permalink
    10 dubna, 2012 3:55 pm

    jsem se dival na dokument takovej cestovni o iIianech a tam taky uz neni jak byvalo taky rikali ze mladi k tradicim prichazi letabile a misionari avangelii nici vsechny tradice samanuje malo a do 10 let uz by nemusel byt v indianskych komunistach v jizni Americe zadny saman a vsechno se modernizuje a tradice upadají

    • Huja permalink
      18 června, 2012 2:52 pm

      Hele, Gormacu u indiánských komunistů šamani stejně nebyli – a spíše Světlá stezka.

  75. Gryf permalink
    28 února, 2012 2:51 am

    Proč odmítáme monoteismus?

    1) Protože je mnoho bohů, tudíž monoteismus je nesprávný.

    2) Protože monoteismy – judaismus, křesťanství, islám – nejenže vznikly v nám naprosto cizím prostředí, ale jsou nesnášenlivé i vůči sobě navzájem, nemluvě o tom, co si myslí o nás. Je otázka, jestli může teoreticky existovat monoteismus smířlivý a tolerantní, který se nepovyšuje nad všechno okolo. Podle mě je ze své samotné podstaty ztělesněním neoprávněné arogance.
    Zkrátka a dobře, monoteismus odmítá nás, a my mu nebudeme nastavovat druhou tvář.

    • Aurelius Nordenstern permalink
      28 února, 2012 3:11 pm

      Ovšem nejenže odmítá NÁS „pohany“ – též NÁS napadá! už antický rétor Libanios, jeden z posledních starověkých heléniků, novoplatonik a Hermův kněz kdysi prohlásil: „Měli bychom se bránit! Musíme se bránit!“

      • Huja permalink
        10 července, 2012 9:29 pm

        Ale, ale… též NÁS napadá ! Hm. Ptal jsem se řady monoteistů, zda znají slavného Aurelia ze Severní hvězdy a jestli ho nenapadají. Omlouvali se, že ho vůbec neznají.

  76. 26 února, 2012 7:59 pm

    Proč pohané odmítají monoteismus? Když slyším takovou otázku, napada mě spíš, proč by to nedělali? 🙂 Vystihuje to pěkně hláška z filmu „The 13. warrior“ s Banderasem, když mu (muslimovi) jeden Seveřan povídá:
    U vás možná na všechno stačí jeden bůh, ale my jich potřebujeme víc!“

    Princip podřízenosti měli třeba Řekové. Bohové nesvedli nic s Osudem.

  77. Dotaz permalink
    26 února, 2012 12:24 pm

    Zdravím,
    měl bych pár dotazů:

    Proč pohané odmítají monoteismus? Zde mě zajímaly především důvody starých pohanských civilizací a jejich postoje k tomuto. Rád bych ale znal i váš osobní postoj 🙂

    Měly pohanské civilizace nějaký koncept základního principu, jemuž byli ostatní bohové podřízení, či z něho přímo pocházeli?

    A poslední věc: Jaký máte názor na Wirthovu teorii primordiálního monoteismu?

    Díky za odpovědi 🙂

  78. 29 ledna, 2012 12:55 pm

    Chlapeček má jistě tu nejlepší výchovu.
    http://www.national-geographic.cz/video/kazatel-fanatik-ma-4-roky-18/

  79. 17 ledna, 2012 8:40 pm

    (Neo)soudruzi opět v akci, zdá se. Proč bychom se měli vzdát tradičních hostin, které patří k naší evropské kultuře už tisíce let?
    http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/160889-konec-tradicnich-zabijacek-za-verejne-hody-pokuta-300-tisic/

  80. 6 ledna, 2012 3:40 pm

    Jo, jo. Je to inspirované starou německou písní, která opěvuje alkohol jménem Krambambuli.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Krambambula_%28drink%29
    Tu píseň složil Christoph Friedrich Wedekind už někdy v 18. století.
    Tady je německá verze.

  81. Myslič permalink
    5 ledna, 2012 2:33 pm

    Taky mi to přišlo trochu „buršácké“ 🙂

  82. 4 ledna, 2012 8:52 pm

    Tyhle staré studentské spolky mi přijdou skoro jako Männerbünde, které zmínil Dumézil. To by se mělo obnovit 🙂 Písnička ve videu je původně asi německá studentská z dob buršáckých spolků, tady je ale v nějakém rusko-lotyšském (?) podání. Mají tam na stole pěkný roh, sakra.

  83. 17 listopadu, 2011 12:47 pm

    S pohanstvím to sice nesouvisí, ale myslím, že není od věci si připomenout nacisty popravené studenty. V dnešní době by je sice nikdo nepopravil, ale byli by „jenom“ označeni za pravicové extremisty – Sytémem který je vlastně oslavuje 😦

    http://www.ostrava-online.cz/tema/tema-17-listopad-vite-vubec-koho-popravili

  84. 8 listopadu, 2011 6:46 pm

    Myslič:kontakt má na mailu pohanský kruh…

  85. 4 listopadu, 2011 10:50 pm

    Pro Mysliče. Tady máš odkaz na symboly z keramiky balkánské neolitické kultury Vinča 5500-4500 před n. l. Máš tam v první řadě i ten „Vlčí hák“.

  86. Myslič permalink
    4 listopadu, 2011 4:01 pm

    PORENUT: Mohl by jsi prosím, nechat svůj kontakt na mailu Pohanského kruhu? Rád bych s tebou něco probral….
    Pokud tak soukmenovec Porenut učiní, přepošlete mi jej. Díky.

  87. 14 října, 2011 6:29 pm

    Souhlasím, na jednu stranu bojuje proti globalizaci a na straně druhé píseň- protest song ,,,, nevim co si o něm myslet ale nezatracuji ho ať dělá jak umí.

  88. Myslič permalink
    13 října, 2011 10:46 am

    Já už Landu teda moc nemusím…. Měl by si už konečně udělat jasno a přestat střídat názory. Mě osobně se teda nejvíc od něj líbí tohle, protože tady ho nejspíš osvítili bohové: http://www.youtube.com/watch?v=LBB34WtdDN0

  89. 12 října, 2011 10:40 am

  90. princip permalink
    30 září, 2011 6:40 pm

  91. Myslič permalink
    28 září, 2011 7:55 pm

    Pěkné držkobití….÷)

  92. 28 září, 2011 2:47 pm

  93. princip permalink
    21 září, 2011 7:13 pm

    Trochu z jiného soudku….. ale, jsa inspirován vzácným panem H, velmi se mi líbí toto:

  94. 19 září, 2011 11:16 am

    Vojtěch a Bonifác, to byla parta kácečů stromů. Musím přiznat, že můj „nejoblíbenější“ masový vrah byl první křesťanský vládce Říma Konstantin Veliký. V knize Mýty západu (Joseph Campbell) str. 368 se píše na jeho adresu:

    „…Četli jsme o jeho válkách v Galii – od r. 306 do r. 312 – že i pohané byli zděšeni, když předhazoval barbarské krále zvěři spolu s jejich stoupenci po tisících. Víme také, že téměř okamžitě po svolání a předsedání koncilu v Nikaii, kde byly vůle a přirozenost boží vyhlášeny a definovány pro celé lidstvo, zabil – z neznámého důvodu – svého syna Krispa a manželku Faustu……“

    Z něj ta láska k bližnímu přímo čiší, řekl bych 🙂 Tohle se samozřejmě v křesťanské propagandistické literatuře psát nebude. Jsem rád, že už dneska křesťané nemají monopol na vzdělání….

  95. Myslič permalink
    19 září, 2011 9:06 am

    H—-Díky, že by svatý Vojtěch?

  96. Ron permalink
    18 září, 2011 9:27 am

    Vďaka za výstižné video. Vydá za 1000 prázdnych slov.
    Žiaľ celé Európske dejiny sú v tomto evanielizačnom blízkovýchodnom duchu.

  97. 18 září, 2011 6:42 am

    Jak vznikají křesťanští mučedníci? 🙂

Zanechat odpověď na Rushwolf Zrušit odpověď na komentář