Přejít k obsahu webu

Alternativní identita, alternativní náboženství? Novopohanství a árijský mýtus v soudobém Rusku (dokončení)

14 února, 2024
Marlène Laruelle

Závěr

Náboženská otázka vždy rozdělovala nacionalistická hnutí do různých trendů. Ve skutečnosti je tomu částečně z důvodu universální podstaty křesťanství a jeho nadnárodního dopadu, že nacionalisté hledají specifickou, etnickou víru. Mimoto, historické a teologické vazby mezi křesťanstvím a judaismem nevyhovují hnutím, která systematicky pohání antisemitismus. Rusko není jediná země, která zažívá vznik novopohanských hnutí. V západní Evropě jistá hnutí, znovu objevující keltskou minulost, rovněž obhajují návrat k předkřesťanským ‘druidským náboženstvím’.

Politické útočiště tohoto novopohanství v krajně pravicových kruzích lze nalézt i v západních zemích. Většina francouzské a německé Nové pravice hájí koncept evropské jednoty, založené na árijské identitě a ochotě vzdát se křesťanství, které se považuje zodpovědným za dva tisíce let trvající vady identity. Přímým důsledkem těchto diskurzů je návrat k antisemitismu. Snaha znovuobjevit ztracenou ‘harmonii’ mezi člověkem a přírodou, či v rámci komunity, může skutečně snadno sklouznout k xenofobním teoriím, pokud je koncepce této harmonie vytvořena na odepření vstupu jistým jedincům či skupinám.

V Rusku je vzrůstající požadavek čistoty životního prostředí i rasy usnadňována po celé zemi hojným božstvím publikací, od teorií levicových environmentalistů po publikace zabývající se doktrínami německého národního socialismu. Mimoto již v šedesátých letech citlivost k životnímu prostředí utvořila jednu z hybných sil požadavků přicházejících z ruských nacionalistických kruhů, které odporovaly sovětské touze podřídit přírodu průmyslovým potřebám země. Novopohanské a árijské hnutí rovněž profitovalo z obecnější potřeby ruské veřejnosti znovu objevit národní minulost a na kulturní úrovni rehabilitovat regionální folklór. Tuto obecnou potřebu vyjadřuje velký zájem veřejnosti o dávnou slovanskou historii, lidové ústní tradice, regionální kulturní specifika a znovuobjevení starých obřadů a selských pověr ve vztahu ke kultu vyživující země. Doktrináři novopohanství a ariánství jsou tedy schopni hrát na potřebu povzbudivé historické představy, jež by potvrdila národní kontinuitu lidu a státu od nepaměti, umožnila jim vnitřně se ztotožnit se zmizením Sovětského svazu a velebit existenci jistých neredukovatelných kulturních a náboženských prvků ‘ruskosti’.

Ruskému novopohanství není určeno shromáždit mnoho konvertitů, a tak jako v jiných evropských zemích pravděpodobně zůstane ve srovnání s pravoslavnou církví  okrajovým náboženským proudem. Většině jeho stoupenců se líbí myšlenka od víry oproštěné pravidelné rituální praxe a dogmatického pozadí a jen velmi málo je jich vlastně připraveno rozvíjet nové náboženství, jež by přímo konfrontovalo křesťanství na teologické úrovni. Síla tohoto hnutí nicméně spočívá jinde. Novopohanství se během jednoho desetiletí podařilo rozšířit historická témata, jež jsou plně kompatibilní s ortodoxními či agnostickými náladami ruských občanů. Myšlenka árijského původu hluboce proniká ruskou společností, jež lpí na nacionalistických teoriích, které se chápou jako historický fakt. Nedostatek vědomostí o ideologických základech nacistického režimu, který je typický prosovětský diskurs, a základní vzdělání ohledně druhé světové války zde nese nepříjemné ovoce. Ideologické a politické pozadí árijského mýtu zůstává zůstává široké veřejnosti velkou neznámou. Mimoto zájem o slovanskou prehistorii a směřování k  alternativní historii, konspiračním teoriím, paranormálním jevům navíc přispívají k  vytváření ‘mystické’atmosféry, kterou doprovází oživování kulturalistických teorií, jež analyzují ‘podstatu’ národů, čímž přispívají ke kříšení starých forem rasismu.

Odkazy:

Asov, A. I. 2000. Atlanty, Arii, Slaviane. Moscow: Grand.

Asov, A. I. and Konovalov, I. Yu 2002. Ot x tysiacheletii do nashei ery do x veka nashei ery. Drevnie ariisty. Slaviane. Rus’. Moscow: Veche.

Beliakova, G. S. 1995. Slavianskaia mifologiia. Kniga dlia uchashchikhsia. Moscow: Prosveshchenie.

Bogdanov, A. P. 1996. Istoriia Rossii do petrovskikh vremen. Kniga dlia 10–11 klassov srednei shkoly. Moscow: Drofa.

Brudny, I. M. 2000. Reinventing Russia. Russian nationalism and the Soviet State, 1953–1991. Cambridge: Harvard University Press.

Chivilikhin, V. 1982. ‘Pamiat’’, Roman-gazeta, no. 17, republished, Pamiat’. Moscow: Khudozhestvennaia literatura, 1988.

Danilov, V. 2000. Ariiskaia imperiia. Gibel’ i vozrozhdenie. Moscow: Volia Rossii.

Demin, V. N. 2002. Rus’ giperboreiskaia. Moscow: Vetche.

Dunlop, J. B. 1996. ‘Alexander Barkashov and the rise of National Socialism in Russia’, Demokratizatsiya 4: 519–30.

Ferlat, A. 2003. ‘Neopaganism and new age in Russia’, Folklore, Tartu 8, 23: 40–8.

Galkina, E. S. 2002. Tainy russkogo kaganata. Moscow: Vetche.

Glazunov, I. S. 1996. Rossiia raspiataia. Moscow: Nash sovremmenik.

Goodrick-Clarcke, N. 1992. The Occult Roots of Nazism. Secret Aryan Cults and their Influence on Nazi Ideology. New York, NY: New York University Press.

Guseva, N. P. 2002. Slaviane i Ar’i. Put’ bogov i slov. Moscow: Grand.

Guseva, N. P. 2003. Russkii sever – prarodina indo-slavov. Moscow: Veche.

Hobsbawn, E. J. and Ranger, T. [1983] 1995. The Invention of Tradition. Cambridge: Cambridge University Press.

Iashin, V. B. 2001. ‘Tserkov’ pravoslavnykh staroverov-inglingov kak primer neoiazycheskogo kul’ta’, in V. Shnirel’man (ed.), Neoiazychestvo na prostorakh Evrazii. Moscow: Bibleisko-Bogoslovskii institut.

Ivakhiv, A. 2005. ‘Nature and ethnicity in East European paganism: an environmental ethic of the religious right?’, The Pomegranate 7, 2: 194–225. [česky: https://pohanskykruh.wordpress.com/tag/ivan-ivakhiv/]

Kaganskaya, M. 1986. ‘The book of Vlas: the saga of forgery’, Jews and Jewish topics in Soviet and East European Publications 4, Winter 1986–1987, 3–18.

Korey, W. 1995. Russian Antisemitism, Pamyat, and the Demonology of Zionism. Chur: Harwood Academic Publishers.

Kuraev, A. 2001. Rossiia i novoe iazychestvo. Moscow: Sviato-Ioannovskii monastyr’. Pravoslavnoe bratstvo sviatogo apostola Ioanna Bogoslova.

Laruelle, M. 2004. ‘The discipline of culturology: a new ‘Ready-made Thought’ for Russia?’,Diogenes 204: 21–36.

Laruelle, M. 2005. Mythe aryen et reˆve impe´rial dans la Russie du xixe sie`cle. Paris: CNRSE´ditions.

Laruelle, M. 2006. Aleksandr Dugin: A Russian Version of the European Radical Right?, Kennan Institute Occasional Papers, no. 294, http://www.wilsoncenter.org/topics/pubs/OP294.pdf

Likhachev, V. 2002. Natsizm v Rossii. Moscow: Panorama.

Mallory, J. P. 1989. In search of the Indo-Europeans. Language, archeology and myth. Londres: Thames & Hudson.

Mitrokhin, N. 2003. ‘Russkaia partiia’: dvizhenie russkikh natsionalistov v SSSR 1953–1985 gg. Moscow: NLO.

Moroz, E. 1993. ‘Le ve´disme, version paı¨enne de l’ide´e russe’, Revue d’e´tudes comparatives Est-Ouest 24, 3–4: 183–97.

Moroz, E. 2001. ‘Iazychniki v Sankt-Peterburge’, in V. Shnirel’man (ed.), Neoiazychestvo na prostorakh Evrazii. Moscow: Bibleisko-Bogoslovskii institut.

Moroz, E. 2005. Istoriia ‘Mertvoi vody’ – ot strashnoi skazki k bol’shoi politike. Politicheskoe neoiazychestvo v postsovetskoi Rossii. Stuttgart: Ibidem.

Mosse, G. L. 1978. Toward the Final Solution. A History of European Racism. Londres: J. M. Dent & Sons Ltd.

Mosse, G. L. 1981. The Crisis of German Ideology. Intellectual Origins of the Third Reich. New York, NY: Schoken Books.

Petukhov, Yu. D. 2005. Sverkhevoliutsiia i Vysshii razum mirozdaniia. Superetnos rusov: ot mutantov k bogochelovechestvu. Moscow: Metagalaktika.

Parland, T. 2004. The Extreme Nationalist Threat in Russia: The growing influence of Western Rightist ideas. London, New York: Routledge Curzon.

Popova, A. 2004. Ritmy istorii. Rus’ i slaviane v poiskakh prarodiny. Moscow: Iauza.

Pribylovskii, V. 1992. ‘Pamiat’, in R. Sh. Ganelin (ed.), Natsional’naia pravaia prezhde i teper’.Petersburg: Institut sotsiologii RAN.

Pribylovskii, V. 1999. ‘Russkoe neoiazychestvo – kvazireligiia natsionalizma i ksenofobii’, in A.Verkhovskii, E. Mikhailovskaia and V. Pribylovskii (eds.), Politicheskaia ksenofobiia. Radikal’nye gruppy. Predstavleniia liderov. Rol’ tserkvi. Moscow: Panorama.

Rosenthal, B. G. 1997. The Occult in Russian and Soviet Culture. Ithaca, NY: Cornell University Press.

Seriot, P. (ed.). 2005. Un paradigme perdu : la linguistique marriste, Cahiers de l’ilsl, Universite´ de Lausanne, no. 20.

Shcherbakov, V. I. 1995. Veki troianovy. Kniga dlia uchashchikhsia starchikh klassov. Moscow: Prosveshchenie.

Shnirel’man, V. 1998. Russian Neo-Pagan Myths and Antisemitism’, Acta – Analysis of Current Trends in Antisemitism. Jerusalem: The Hebrew University of Jerusalem. [česky: https://webshare.cz/#/file/Ud0owu9DLi/snirelman-v-a-ruske-novopohanske-myty-a-antisemitismus-zip]

Shnirel’man, V. 2001a. ‘Nazad k iazychestvu? Triumfal’noe shestvie neoiazychestva po prostoram Evrazii’, in V. Shnirel’man (ed.), Neoiazychestvo v prostorakh Evrazii. Moscow: Bibleisko-Bogoslovskii institut.

Shnirel’man, V. 2001b. ‘Strasti po Arkaimu. Ariiskaia ideia i nationalism’, in M. B. Olcott and I.Semenov (eds.), Iazyk i etnicheskii konflikt. Moscow: Tsentr Karnegi.

Shnirel’man, V. 2004. Intellektual’nye labirinty: ocherki ideologii v sovremennoi Rossii. Moscow: Academia.

Shnirel’man, V. 2007. ‘Les nouveaux Aryens et l’antise´mitisme. D’un faux manuscrit au racisme aryaniste’, in M. Laruelle (ed.), Le rouge et le noir. Extreˆme droite et nationalisme en Russie.Paris: CNRS-Editions.

Simonsen, S. G. 1996. ‘Alexandr Barkashov and Russian National Unity: Blackshirt friends of the nation’, Nationalities Papers 24, 4: 625–39.

Soldatov, A. and Borogan, I. 2004. ‘Razliv Mertvoi vody’, Moskovskie novosti, no. 10, http://www.mn.ru/print.php?2004-10–35

Storozhev, A. N. and Storozhev, V. N. 1997. Rossiia vo vremeni. 1. Drevniaia istoriia sibirskikh i slavianskikh narodov. Moscow: Narodnaia shkola.

Tarasov, A. 2004. Natsi-skiny v sovremennoi Rossii, Report for the Moscow Bureau of Human Rights, http://www.antirasizm.ru/publ_003.php

Verkhovskii, A., Pribylovskii, V. and Mihailovskaia, E. 1998. Natsionalizm i Ksenofobiia v Rossiiskom Obshchestve. Moscow: Panorama.

Verkhovskii, A. (ed.), 1997. Levye v Rossii. Ot umerennykh do ekstremistov. Moscow: Institut eksperimental’noi sotsiologii.

No comments yet

Napsat komentář