Přejít k obsahu webu

Černá smrt

31 března, 2021
tags:

„Pach mrtvých visí ve vzduchu jako jed. Sestoupil na nás mor, krutější a mnohem bezohlednější, než válka. Prokletí, které může zahubit víc, než polovinu království. Odkud se vzal?  Co přineslo tuto zhoubu? Kněží nám říkali, že je to trest Boží. Za jaký hřích? Jaké přikázání jsme porušili, aby nás stihl trest? Ne. My známe pravdu. Tohle není dílo Boží, ale Ďáblovo. A nebo čarodějnictví. Náš úkol je najít toho démona…“

V roce 2010 natočil režisér Christopher Smith v britsko–německé koprodukci temný snímek Černá smrt/Black death. A podařil se mu opravdu skvěle syrový a špinavý film, ze kterého doslova smrdí středověk se vší špínou, která k němu patří. Celý kousek se filmařům povedlo natočit takřka v jednom jediném skanzenu  v Meklenbursku –Předním Pomořansku, který je vlastně slovanský  🙂 . Ale to vůbec není  špatně, spíše jde o jediný úsměvný střípek z jinak brutálního filmu za pár euro.

Píše se rok 1348 a v Evropě řádí černá smrt – obávaný mor. I Anglie už je ve spárech této zhouby. Do zastrčeného kláštera (snad ve Walesu) přijiždí rytíř Řádu johanitů Ulric (naprosto skvělý Sean Bean) se skupinou žoldáků. Mají velmi speciální úkol od biskupa: Najít vesnici ve Velkém močálu uprostřed Dentwitchského lesa.  Proslýchá se, že tato vesnice zavrhla Boha, vrátila se k pohanství a ovládají ji čarodějové, kteří křísí mrtvé. A především se tomu místu vyhýbá mor. To vše je nutné vyšetřit. Jako průvodce, který tento les dobře zná, se do výpravy přihlásí mladý novic Osmond (Eddie Redmayne). Ten je nejdříve udiven a zaražen tvrdostí samotného Ulrica i jeho průvodců. Při cestě k Velkému močálu morem zpustošeným krajem však poznává, že to vlastně nejsou zlí lidé. Jen prostě dělají svou práci – včetně kata a mučitele Dalywaga (cynický Andy Nyman) a prošedivělého válečného veterána Wolfstana (John Lynch), který v českém dabingu Petra Olivy vlastně celý film vypráví:

„Zvyk je, v jakékoliv bitvě, použít taky dýku. Dýka je milosrdný posel. Bodneš přímo do podpaždí a rovnou do srdce. Toho dne rytířství skončilo… Král Edward nařídil, aby každý Francouz, který přežil, byl bez slitování zabit. Ruce, hlavy, nohy… lítaly pryč. Největší Boží armáda se uchýlila k divošství. Ten den jsme mezi sebe přizvali Smrt. A ta nás neopouští.“

Osmond ovšem, co se týká celé výpravy, nemá úplně čisté svědomí: Ke skupině vyšetřovatelů se nepřidal kvůli víře, ale proto, aby se znovu v Dentwitchském lese setkal se svojí láskou Avril (Kimberley Nixon). To se mu skoro i podaří… Jenže ji na místě dohodnutého setkání najde zavražděnou. Vzápětí na celou skupinu vedenou Ulricem zaútočí zdivočelí obyvatelé lesa a následuje brutální masakr u jeskyní, na kterém si režisér Smith dal opravdu záležet. Krev cáká vydatně a vyšetřovatelé nezůstanou beze ztrát…

Zle pošramocená skupina vedená Osmondem se konečně dostane z lesa až k Velkému močálu. Zde najdou onu záhadnou vesnici, která odvrhla Boha, mor se jí vyhýbá a kde mrtví vsávají z hrobů. Osadě vládnou náčelník Hob (Tim McInnerny) a léčitelka beze jména (Carice van Houten). To oni odsud vyhnali Boha a drží díky kouzlům  mor daleko za močálem. Ulric a jeho muži jsou u cíle – jenže nic není takové, jak se zdá. Schyluje se k finálnímu krvavému střetu, kdy vyjde najevo, že „léčitelka“ není ta, za kterou ji lidé z bažin považují…

Černá smrt není  film o střetu křesťanského fanatismu s pohanstvím. Je to film o střetu křesťanského fanatismu s vychcaností a oblbováním lidí. Je to také film o tom, jak jednoduché je uzavřenou komunitu velice efektivně zradikalizovat – a také, jak ji lze, díky rychlé brutální akci, také efektivně zlikvidovat.  Černá smrt nekončí dobře. Nemá žádný happy end. Nemá vítězů:

„Už jsem ho nikdy neviděl. Ale slyšel o něm. Temné příběhy. Že v letech, která přišla, Osmondo srdce ochladlo. Že ve stínu svého žalu nalezl nenávist. A že v Božím jméně pozvedl meč a jeho vyznáním se stala pomsta. Říká se, že tu čarodějnici našel, mučil ji a upálil. Jiní říkají, že to nikdy nebyla ona. Byla to jen vina, kterou viděl v očích obviněných. Rád bych si myslel, že nalezl mír a že i nadále viděl ve světě krásu a dobrotu…“

Co říci o Černé smrti závěrem? Že za málo peněz dostane divák hodně muziky. Bohůmžel, zdá se, že z finální verze filmu bylo asi tak 15 minut vystříháno, takže zejména ke konci něco prostě chybí. Avšak,  Černá smrt je stále mnohem lepší, než vysokorozpočtový Hon na čarodějnice  z roku 2011, který je neskutečně sračkoidní a nezachránili ho ani Nicolas Cage a Ron Perlman. Černá smrt má rozhodně co dát i dnes – v coronavirové době – kdy se také objevují různí zlehčovatelé nemoci a „spasitelé“. Koukněte na to, má to smysl. A přemýšlejte u toho.

No comments yet

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d blogerům se to líbí: