Skip to content

I cesta může být cíl

Prosinec 20, 2016
tags:

konkovice-lipnice-2-7-2010-010Rád procházím českou krajinou pěšky. Zabalím batoh a vyrazím. Naše zem je nádherná. Celé generace našich předků za ni krvácely a bojovaly. Putování Čechami si užívám nejradši sám, protože mám rád klid a můžu si tak přizpůsobit tempo. Samozřejmě, že na těhle pěších tůrách objevuju nové trasy a přicházím do míst, která jsem doposud neznal. Ale zároveň se občas vracím i na místa důvěrně známá. Naslouchám hlasu krajiny.

konkovice-lipnice-2-7-2010-006Někdy vyrazím jen na jeden dva dny s přespáním, jindy je to výcedenní putování. Nejvíce mne to baví v létě. Když procházím místy, kde jsem už byl, často mne překvapí, jak rychle se příroda mění, z vykáceného lesa je za pár let zase nový lesík a podobně. Moc rád se zastavuju v takových těch maličkých vesnických hospůdkách, před kterými posedávají místní penzisté. Ti jsou většinou zvědaví na „odkud a kam, mladej“ a rádi si pokecají. To se pak hodně dozvíte o jejich kraji. Tihle staří dědýsové totiž velice dobře znají historii svého domova a kdejakou pověst a legendu, která se vztahuje třeba k místní zřícenině. Stačí pozorně poslouchat a dostane se vám řádné porce místního folklóru.

konkovice-lipnice-2-7-2010-045Když se blíží večer a začíná se stmívat, krajina získává „jiný“ ráz. Když jste daleko od velkých měst, zmizí totiž tzv. „světelný smog“, který vám ve velkoměstských aglomeracích zabraňuje vidět hvězdy na noční obloze. Hvězdy… Hvězdy fascinovaly člověka odjakživa. Při pohledu na hvězdy v přírodě si téměř vždy vzpomenu na to, co říká Sean Connery, jako nesmrtelný válečník Ramirez, v kultovním filmu Highlander Christopheru Lambertovi: „Proč vychází Slunce? A co hvězdy? Jsou to jen dírky v oponě Noci?“ . Ležíte u dohasínajícího ohně, popíjíte pivo a pozorujete Mléčnou dráhu… Občas se vám poštěstí zahlédnout i padající meteor a kouzlo je tu…

konkovice-lipnice-2-7-2010-050A co teprve, když začínají žně! Tehdy to i v těch nejmenších vesničkách mé milované Vysočiny doslova vře. V místních hospůdkách můžete zaslechnout tzv. „agrolegendy“. Například o tom, jak „Tonda z vedlejšího družstva omylem posekal náš ječmen, protože byl vožralej jak car a splet si pole“, a podobné historky.

Dozrávající obilná pole mají pro mne zvláštní kouzlo. Nedávno soukmenovec Miky zveřejnil své video o Uti-seta, severské meditaci. A mně to připomenulo něco, co bych možná sám „meditací“ nenazval, ale čemu říkám Cesta obilí: Když procházím kolem dozrávajícího obilného pole nějakou polní cestou (nejlépe u lesa) sednu si tam tak, abych na to pole dobře viděl, otevřu si pivo a představuji si, že jsem obilné zrnko. Nejdříve mne zahrabou do půdy, kde spím. Pak přijde déšť a já začínám klíčit… Čerpám sílu ze Slunce a z Matky Země… Už jsem zelená malá rostlinka. Jsem stále větší a větší… Už nejsem sám, mám okolo sebe spoustu bratrů klásků. Bohové úrody se na nás smějí a my stále sílíme, jsou nás miliony… Naše vlasy už nejsou zelené, teď jsou zlaté, zlaté jako samo Slunce a konečně přichází sklizeň. My se ale nebojíme smrti, protože víme, že se staneme chlebem a pivem . Stáváme se kváskem a sladem, tím, na co děti Země – lidé čekají… No a jeden z darů země při tom všem popíjím, kruh se uzavírá…

konkovice-lipnice-2-7-2010-074I cesta může být cíl. Nemusíte vždy vědět, kde vaše cesta skončí. Někdy prostě stačí jen jít. Procházet naším nádherným venkovem a poslouchat hlas krajiny. A co říká naše vlast vám?

Fotografie: Autor.

komentáře 2 leave one →
  1. Miroslav "Frostík" Mráz permalink
    Prosinec 20, 2016 7:35 am

    Tuhle část své duše znají jen tvý přátelé. Mnohé jsi určitě překvapil. Skvělé.

Zanechat Odpověď

