Skip to content

Archeologický den v Březně u Loun

Říjen 19, 2016
tags:

14642680_1492543400772464_1649296901_nHistorie mě zajímá od dětství, v zeměpise a dějepise jsem ve školách exceloval, zatímco z matematiky skoro propadal. A pokud se člověk zajímá o předkřesťanské evropské náboženské kulty, většinou se zajímá i to jak lidé v té době žili, jak se oblékali apod.  Ale nikdy by mě nenapadlo, že se sám začnu pokoušet rekonstruovat něco podobného…

Když jsme se letos v srpnu s Mysličem zúčastnili akce SALTUS HIRCANUS 2016 pořádané sdružením LEGIO X GPF-Coh VIII Bestia na šumavské Kvildě a viděli tristní stav germánského stavu, rozhodli jsme se s pár soukmenovci a Greenmanem, který tam byl s námi, že na další ročník akce vytvoříme germánskou skupinu.

14643180_1492545870772217_244444794_n-1Začal jsem si tedy pomalu dávat dohromady věci, protože se znám a nechtěl jsem to dělat zase na poslední chvíli. Když mě tedy někdy v půli září psal Rushwolf, zda nechci dorazit 15.10. do Března na archeologický den už plně vybaven, nějaké věci jsem už měl, ale žádná sláva to nebyla. Krom kopí a dvou starých tunik, které jsem vyhrabal ve skříni, jsem měl pouze rozpracovaný štít. Nicméně jsem zbytek do patnáctého nějak dodělal, přičemž jsem si ověřil, že když člověk chce a nemá levé obě ruce, dokáže si spoustu věcí udělat sám, byť primitivními postupy. Do Března jsem tedy nakonec dorazil s koukatelným základem kostýmu germánského válečníka z 1. stol. n.l.

14686489_1492544274105710_1565969837_nSamotný archeo skanzen v Březně, který vznikl jako pracoviště experimentální archeologie je zajímavý tím, že byl založen roku 1981 na místě dlouholetého výzkumu lokality, která byla osídlena, dá se říci, že nepřetržitě od neolitu do raného středověku. Tento výzkum vedla pozdější zakladatelka skanzenu a vlastně i matka experimentální archeologie u nás, paní doktorka Ivana Pleinerová, která se archeo dne také zúčastnila. Je až neuvěřitelné, že této dámě bylo letos 87 let, na svůj věk totiž zdaleka nevypadá.

Akce byla i přes pošmourné „germánské“ počasí a tím i menší počet návštěvníků troufám si říct zdařilá. Panovala pohodová atmosféra, lidé mohli načerpat znalosti od archeologů, vidět ukázky dobových řemesel či potkat oživlé Kelty, Germány a Vikingy, vyzkoušet jejich výzbroj a poslechnout si něco o tehdejším válečnictví a životě. Nejspokojenější byli zřejmě děti, měli možnost potěžkat germánskou výzbroj, házet oštěpem na cíl nebo svádět souboje s cvičnými štíty a kopím. Někteří kluci byli tak rozjetí, že se začali i cvičně prát a dětské obecenstvo je povzbuzovalo zřejmě lačno krve, výkřiky typu „sundej mu brýle, nic neuvidí a je tvůj!“. A malé trpaslíky bylo velmi náročné uhlídat, když se začali hemžit s ostrými oštěpy, sekerami a sekáči. ☺(Samozřejmě jsme to měli pod kontrolou). Myslím, že tedy všichni co akci navštívili, od návštěvníků až po účinkující nemuseli litovat. Jediné, co mě ten den nasralo, byla D1, ale to už je takový folklór. ☺ Až se tedy bude zase v Březně konat nějaká akce pro veřejnost, či jen budete projíždět kolem tak neváhejte, stojí to za návštěvu.14686485_1492544187439052_1867407314_n

Závěrem ještě musím poděkovat Bratanovi za typické keltské pohoštění (pivo a vepřová krkovice), protože Germán se v nabídce vegetariánského občerstvovacího stánku taky moc neobejde, i když kafe a sušenky měli výborné.

Tak na viděnou v Březně…

 

komentářů 5 leave one →
  1. Adonis permalink
    Říjen 24, 2016 11:08 am

    „nějací kluci“ „to“ občas dost odlišují i v rozmezí dekád… stačí zabrousit do diskusí např. o gotické módě…

  2. Rushwolf permalink
    Říjen 19, 2016 7:40 am

    No vidíš a jak dobře si i v tom minimu nakonec vypadal 🙂 Já byl moc rád za to, že si přijel, jako jedinej Germán bych tam byl asi dost smutnej 😀 Další sezónu budou snad i nějaké akčnější akce a za lepšího počasí 🙂

    • Kryserka permalink
      Říjen 20, 2016 10:24 am

      Přiberte pár Keltů a je to, to u nás přeci už sem tam nějaký kluci dělají a lid to beztak ani nepozná…

      • Říjen 20, 2016 1:43 pm

        Nám jde především o to, aby to bylo poznat.

      • Frostík permalink
        Říjen 23, 2016 6:19 am

        A hlavně ti „nějací kluci“ to dost odlišují.

Zanechat Odpověď

