Skip to content

Mužská mystéria, neboli Rašovka popáté

Říjen 6, 2016
tags:

img_5890I letošní příchod podzimu se část členů Pohanského kruhu a spřátelených souvěrců rozhodla oslavit společně na chatě soukmenovce Frostíka. Rašovka je útulné hnízdo poblíž obcí Kaplice a Blanska v Jižních Čechách, na břehu říčky Malše v lesnatém údolí. Letošní, již páté, uspořádání Mužských mystérií (dále jen MM) vyšlo na dny 30. 9. – 2. 10. 2016.

img_5876

Se soukmenovcem Tomasem jsme jeho francouzskou károu dorazili na louku před Rašovkou krátce před páteční sedmou hodinou večerní, dobře zásobeni vínem, pivem a medovinou. Tyto rituální nápoje jsou na MM velice nutné, jak vysvětlím později. Na místě už byli soukmenovci Frostík, Medvídek, Kanec a souvěrci Rosťa a Luboš. Po nás měl dorazit ještě soukmenovec Krei, což nastalo v zápětí a všichni účastníci byli náležitě zásobeni rituálním mokem, který se odebral do jezírka řádně vychladit.

piti-img_5882

Po patřičném přivítání a pozdravných přípitcích jsme se jali připravit předávací rituál sekeromlatu Hromovládce našemu nejnovějšímu soukmenovci Kanci. Ten byl sice už přednedávnem přijat do Pohanského kruhu, ještě však nedostal tento přívěšek, který nosí pouze členové našeho klanu. Obřad s připíjením z rohu ozdobeným symboly PK, který nám na jaře daroval Olaf – scénárista komixu Battle Owl – proběhl za svitu pochodní. Nastal také samozřejmě čas na připíjení bohům, předkům a hrdinům našeho lidu.

piti-img_20160930_215353_1cs

Možná se ptáte, co stále máme s tím „pitím“? ☺ Inu, je to skutečně nepřerušená evropská tradice. Jak říká archeolog Jan Turek: „Konzumace mohla mít význam symbolický a společenský. Příslušníci jedné nebo i více komunit, kteří spolu potřebovali komunikovat, se sešli, a jako kdyby indiáni vykouřili dýmku míru, tak oni vypili velkou nádobu piva. Mělo to i ekonomický význam. Zemědělec by přebytečný ječmen rozumněji nespotřeboval; na uspokojení potřeb pro výrobu mouky a chleba postačovala produkce, kterou měl. Nadprodukce byla zkonzumována v podobě piva a ekonomický efekt mohl vzniknout v rámci daru a dluhu, tedy pozvání na konzumaci nápoje, ze kterého plynulo potenciální výhledové pozvání ze strany hostů. Já pohostím své sousedy a oni příště pohostí mě, až budou mít pivo. Také z toho plynula celá řada praktických ekonomických vztahů, například – já mám uvařené pivo, dnes vás pohostím a vy mi potom v konkrétní den, kdy budu potřebovat postavit třeba dům, přijdete pomoci. Taková kooperace v zemědělských komunitách byla naprosto nezbytná. V neposlední řadě souviselo pozvání na nějakou picí slavnost i s jakousi prezentací společenské prestiže. Člen společnosti, který měl možnost vyrobit velké množství piva a byl dobře postavený v rámci společenské hierarchie, si tím ostatní zavazoval jako své podřízené v rámci komunity, upevňoval si tím svou pozici a svůj význam. Když se zamyslíme nad motivy různých společenských akcí dneška, spojených s konzumací alkoholu, myslím si, že mnohé z pravěku přetrvalo do dnešních dob.“

 

img_5889

A u nás je to tedy podobné, společné popíjení (někdy) vlastnoručně vykvašeného piva a medoviny u nás skutečně stmeluje kolektiv a u MM to platí obzvláště. Že náš klan je stmelený a činnosti schopný, se prokázalo i druhý den. Součástí MM u Pohanského kruhu je totiž také fyzická práce, jako například tahaní klád a z lesa pro soukmenovce Frostíka. Tady se opět daří teorii archeologa Jana Turka potvrdit: Frostík pro nás něco přichystá a my se mu vlastně odvděčíme pomocí. A tak to má být, jednou pomůžu já tobě, jindy ty mě. Já ti naleju, ty naleješ mě. Klád letos nebylo tolik jako předloni, ale i tak jsme si mákli. I o tomhle, že si vzájemně pomáháme, je členství v PK.

 

img_20161001_181337_1cs

V sobotu odpoledne po práci bylo jisté, že zásoby tekutých darů bohů se nám nebezpečně tenčí. Rozhodli jsme se tedy vyrazit do Kaplice, kde se nachází výborná restaurace se stylovým názvem Slovanský dům. Už jsme tam zavítali loni a Budvar byl samozřejmě jako křen. Těch pár kilometrů pěšky přes kopce a louky stálo za to, je tu nádherně. Okolo páté hodiny mi zavolal souvěrec Šroub, že se blíží vozem s částí své psí smečky zvané stylově „Krvavá parta“.  Byl tu poprvé, ještě to tu neznal a tak jsme se smluvili, že na něj počkáme v místní cukrárně – ne, vážně si nedělám legraci. V tomto podniku nás už také znali z loňského roku, mají tam totiž kromě marcipánových zvířátek také točenou Plzeň. Souvěrec Šroub nevěřil svým očím a hlavně uším, protože když dorazil, hrála nám právě jedna z obsluhujících slečen na klavír ústřední melodii ze seriálu Game of Thrones, viz foto  ☺ . A hrála moc hezky a tímto ji také zdravíme  ☺ . Soukmenovec Krei se, jako nejtenčí, vešel do Šroubova zánovního vozu a odnavigoval ho na Rašovku. My ostatní jsme v dobré náladě vyrazili zpět pěšky.

 

img_5893

Dorazili jsme za soumraku, a pomalu se schylovalo k dalšímu kolu MM. Souvěrec Šroub nám totiž přivezl vpravdě boží dar: Třináct keramických tzv. „čerpáků“, u jejichž výroby se inspiroval nálezy badenské kultury z přelomu staršího a středního eneolitu kolem roku 3500 př. n. l. Přivezl nám také jakýsi džbán, který datací sice nespecifikoval, ale který obsahoval podle jeho slov „pivo podle pravěké receptury a to budete koukat“. No, koukali jsme: Nápoj vypadal jako Savo, chutnal jako když vypláchnete zrní v pračce a druhý den měl následky, které se tu nehodí publikovat  ☺ . Šroub se šklebil naší nedůvěře (viz foto) a pravil: „Čím dřív to vypijete, tím dřív do toho můžeme nalejt medovinu!“ Inu, učinili jsme tak a veselo bylo u nočního ohně řádně  ☺ . Souvěrec Šroub je totiž zastáncem teorie kanadského archeologa Briana Haydena, který tvrdí, že pivo přímo stálo u počátku zemědělství, protože lidé začali pěstovat obilí mimo jiné proto, aby mohli zrno nechat zkvasit a vyrábět z něj alkoholické nápoje, které pak využívali pro ono náboženské popíjení v rámci obřadů. Jsem osobně dalek toho, abych se pokoušel tento Haydenův a Šroubův názor vyvracet, protože oba odborníci jistě vědí, o čem mluví  ☺ .

img_20161001_090316_1cs

V neděli ráno jsme se probudili jako znalci „pravěké receptury“. Po obřadech, s touto znalostí spojených, jsme ještě Frostíkovi pomohli naložit další fůru dřeva a nastal čas rozloučit se. Ještě jsem si prošel okolí Rašovky, včetně Frostíkova kultovního místa v kamenném kruhu (viz fotka s mečem), udělal pár snímků místní nádherné přírody a přišlahodina odjezdu domů. Teď už jistě, vážení čtenáři, chápete, proč této každoroční rituální akci říkáme MM a proč na Rašovku v době konání jest zapovězen vstup ženám  ☺ .  Příští rok se opět hodlám účastnit. Jen se děsím dalšího „daru“ souvěrce Šrouba  ☺ .

Fotografie:  Autor.

Zdroje citátu: Zde.

 

img_5855

Advertisements
komentářů 7 leave one →
  1. Kryserka permalink
    Říjen 6, 2016 3:30 pm

    Čípak je ten parádní gladius, a který kovář je jeho autorem? A alkohol? Počkejte, jak vám to tady ještě vytmaví Veležrec!

    • Říjen 7, 2016 9:30 am

      Spatha je moje. Co se týče piva, vína a medoviny _ to jsou dary bohů. A opovrhuje jimi a odmítá je pouze naprostý blb.

      • Kryserka permalink
        Říjen 11, 2016 4:27 pm

        Měl jsem dojem, že máš vikingský meč..

      • Říjen 12, 2016 6:12 am

        Mám toho docela dost.

      • Kryserka permalink
        Říjen 14, 2016 4:50 pm

        Aha to budou ty tvé jak psal Veležrec germánské geny. Spatha je prý spíš zbraň pomocné galské jízdy, ale ono to bylo beztak jen přes Rýn (a co vím pár kmenů Germánů bylo i na jeho keltský straně)..
        Moje geny kočovníka se zas projevují sběratelstvím luků..

  2. sroub permalink
    Říjen 6, 2016 1:17 pm

    Jen bych rád dodal že výše zmíněný džbán je samozřejmě ústřední nádobou té picí soupravy, pivo bylo mléčně bílé, těsně po stádiu bouřlivého kvašení, a Myslič vůbec neví co je dobrý 😀 😀 😀

    • Miroslav "Frostík" Mráz permalink
      Říjen 7, 2016 5:11 am

      No, Myslič taky jedinný… 😀 😀 😀
      Bylo to z „pravěkého“ piva?

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: