Skip to content

Veles je mým bohem… (rozhovor se zpěvákem Tomášem Kočkem)

Červen 2, 2016
tags:

13249440_10204473199908560_1642545456_n1) Ještě dříve než jako zpěváka a hudebníka jsem si Vás všiml jako průvodce ve výborném tv-seriálu Návraty k divočině. Rád bych se zeptal, jak na natáčení tohoto cyklu vzpomínáte a která přírodní lokalita na Vás tehdy zapůsobila nejvíc?

Byly to nádherné 4 roky putování po skrytých i zjevných krásách národních parků v Čechách, na Moravě a na Slovensku a v druhém cyklu pak v Německu, Polsku, Rakousku, Maďarsku a Ukrajině. Těžká by byla volba vybrat ten TOP park, když třeba Slovenský raj mám spojený s dřívějšími výpravami s kamarády z Hnutí Brontosaurus anebo Pieniny s vodáckou výpravou na Dunajec. Ve Slovenském krasu mě dostal jeskynní útvar „Lůno Matky země“, který byl kultovním místem dávných kultur  – a on jako lůno opravdu vypadá! Dokonalé!  Anebo poetická krása NP Podyjí s NP Thayatal – něco tak nenápadně libého se jen tak nevidí. Takhle bych mohl brát park po parku a každý má prostě něco. Jen tu nešťastnou Šumavu mám, bohůmžel, spojenou s bohorovnými kecy tehdejších úředníků kolem ministra Chalupy, které jsme tam při natáčení potkali, a následným vyhazovem pracovníka národního parku, pana Vlka, který nás, televizáky z Ostravy, měl na starosti…

2) Putování krajinou s batohem na zádech, spaní pod širákem, snášení nepřízně počasí,apod. to Vám asi není cizí ani v osobním životě, bez přítomnosti kamery a filmového štábu, nebo se mýlím?

Tu největší mánii putování po horách a dolách, kdy jsem každý víkend musel do lesa a k ohni, už mám za sebou. Ale jednou za rok vyrážím na velké putování, kdy jdu naší krajinou, spím kde se dá a dávám zabrat svým nohám. Tento rok chci spojit trojmezí Slezska, Moravy a Čech s trojmezím Čech, Moravy a Rakouska. Přesně po historické hranici Čech a Moravy.

3) A teď k Vaší hudbě. Poslední desku jste nazval „Velesu“. Velesovo jméno zmiňujete i ve svých starších písních, např. v Tanečnici, v Godovnici nebo v Severské. Skoro to vypadá jako byste měl k tomuto bohu nějaký zvláštní osobní vztah. Prozradíte nám, jak to je?

Jsem kumštýř. Veles je mmj. patronem umělců. Je mým bohem. Jeho atributy mi přesně sedí a já jsem jeho vnuk. Sluší se svému bohu čas od času poděkovat. A já nemám pro něj lepší obětinu než píseň. To co nejlíp umím. Věděl jsem, že mu jednou věnuji celé album a to se teď stalo.

4) Na Vaší poslední desce mě zaujala i píseň Na mohylách, jsem totiž jihočech a u nás máme hodně starých mohylových pohřebišť. Navštívil už jste někdy takové místo?

U nás na severu, na břehu řeky Morávky u Starého Města  prý bývala obrovská pohanská mohyla. Při jedné povodni ji ale podemlela voda a zřítila se do řeky. Zajímavé je, že na Frýdecko-místecku je příjmení Mohyla nejčetnější v celé ČR. Mohylníky u nás na severu ale nejsou. Anebo o nich nevím.  Osobní zkušenost mám se slovanskými mohylníky na Chřibech. Ale chystám se k Ludéřovu na Prostějovsku. Tam mají být výjimečné dlouhé mohyly, které nikde jinde v České republice nejsou. Nejbližší toho typu jsou až ve Francii nebo v Anglii.

5) Jak jste se vlastně k původní slovanské víře dostal, byla to dlouhá cesta?

Byla to logická cesta přes tradiční moravskou hudbu a staré zvyky. Mostem k folklóru se mi stala poezie valašského básníka Ladislava Nezdařila. Od nich jsem se vydal za starým řádem, který panoval na Beskydě před industrializací Ostravska, a který zůstal zakonzervován ve starých vrstvách lidových písní a zvyků. Vydali jsme s kapelou desku Hodovnice, kde jsem se poprvé tematicky vydal proti proudu času a pokusil se zmapovat předkřesťanské stopy v našem folklóru. I když další desky nebyly už tak explicitní, vždycky jsem na ně propašoval nějakou píseň s tímto tématem. Postupně jsem na svět začal nazírat očima člověka, který tuší, že věci jsou jinak, než se na první pohled zdá, a že pod postkřesťanským hávem našich hodnot se skrývá to staré, původní… Časem jsem začal jezdit na setkání rodnověrců na Mokošín a rodnověří se stalo součástí mojí identity.

6) Jste v této víře spíše samotářem, nebo jste členem nějakého společenství? Účastníte se např. nějakých svátků či obřadů?

Pokládám se spíše za samotáře, ale jednou za čas mám nutkání pobýt se svými a tak vyrážím na zmíněný Mokošín. Taky občasné Pohanské jaro, koncert, který, bohůmžel, letos nebyl, je pro mě setkáním s mými a zároveň obřadem ke cti Velese.

7) Mezi předky každého z nás patří i křesťané. Jaký máte vztah ke křesťanské víře?

Správná otázka. Bylo by hloupé tvářit se, že tady křesťanství není. Ba co víc, že tady není judaismus, islám, že tady není buddhismus atd… Z pozice rodnověrce s tím nemám problém. Stejně jako neměli problém pohanští Prusové, když jim Slavníkovec Vojtěch povídal o jakémsi novém bohu odněkud z pouště, kterého jeho pouštní soukmenovci přibili na dřevo a on tím smyl jejich zlé činy. Pohanské kulty mají v sobě jaksi z podstaty zakódovanou toleranci a snášenlivost vůči jiným věrským představám o světě. To stoupenci Pouštního Boha, ať už si říkají křesťané, židé nebo muslimové, mají problém. Jejich žárlivý a nesnášenlivý bůh jim tvrdí, že on ten jeden jediný a nutí je přesvědčovat svět, že to tak je. Prusové nechali Vojtěcha povídat co chtěl až do chvíle, než se začal chovat neslušně, vstoupil do posvátného háje a rušil je při obřadu. To se nedělá. I když byl jejich hostem. Projevil se jako hulvát a tak ho potrestali.

Nicméně musím každopádně dodat, že se zájmem sleduju úvahy našeho „katolického disentu“  Váchy, Halíka, Satorii, Putny…Může to znít paradoxně, ale jsou inspirativní. Cítím jak potřební jsou myslitelé, kteří by navázali na antickou (pohanskou) filosofii a v těchto intencích nazřeli na současný svět. Křesťanství si po mnoha staletí uzurpovalo právo na vzdělanost a výklad světa a pozdější antikřesťanské a antideistické excesy marxismu, leninismu a daších ismů s naprostým vytěsněním víry ze života se ukázaly být slepou cestou.

8) Sledujete muzikantské a slovanské aktivity svého slovenského kolegy Žiarislava? Pokud ano, jak je hodnotíte?

Vlastně ani moc ne. Známe se, to ano. Kdyby hrál v Brně, zašel bych asi na pokec, ale tím to končí. Jeho esoterickovédské pojímání rodnověří jde mimo mě. Stejně jako je nesmysl tvářit se, že tu není tisícileté křesťanství, je nesmysl tvářit se, že nemáme 21. století. Ne, že bych ve svých prvotních romantických představách nezatoužil po tom sepětí s přírodou, dobývat chléb vlastníma rukama, mít blízko k hlíně, k Matce Zemi… Koupil jsem dřevěnici a, dají – li bohové, budu tam jednou žít natrvalo, ale nepotřebuju se materiálně vracet sto let zpět abych pochopil, že jsem součástí velkého celku, cítil sílu pramene, vnímal moudrost stromů a ctil magii času…

9) Když už jsme u té slovanské identity, obáváte se současné migrační vlny? Z Vašeho FB profilu mám pocit, že tuto záležitost neprožíváte tak dramaticky, jako někteří z nás.

Čílí mě ta hysterie. Pohostinnost, slitovnost není vynálezem křesťanství, jak se nám snaží nakukat mainstream. Myslím, že i ten Vojtěch dostal najíst a napít, než se tedy začal chovat nevhodně… Čílí mě ta hysterie. Uprchlíků je u nás 3 a půl. Nechtějí k nám. A ti co sem jsou dopraveni utečou do Němec. Ale tlupy mentálních zničehonicnovokřesťanů jsou připraveny ke zteči. To je až humorné a zároveň mě to smutní jak nízké sebevědomí máme, když mi někdo prorokuje, že moje děti budou chodit do muslimských škol. Pokud je tam sami nedáme – nebudou. Narážím na povšimnutíhodnou knihu „Podvolení“ Michaela Houellebecqa. Situace v Evropě obecně – to je něco jiného. Jsem zklamaný, že hranice Shengenu jsou jako řešeto. Že neexistuje evropská pohraniční stráž, že neexistuje jasný registr uprchlíků, jasná vůle oddělit lidi prchající před válkou a lidi jdoucí za lepším bydlem, že je to jako TTIP, kdy za zády občanů EU se peče něco a my o tom nevíme! Nicméně ano, nejsem z těch co chodí s šibenicemi, mluví o čmoudech a má chuť někomu pořádně zakroutit krkem.

10) Patříte stejně jako já ke generaci tzv. Husákových dětí, když porovnáte tu dobu tehdy a dnes, co jsme z Vašeho pohledu získali a co ztratili?

Ztratili jsme určitě pohodlí jednoho výkladu světa. Tam na západě byli ti zlí, tady u nás a na východě ti hodní. Bylo to báječně jednoduché, černobílé, pohodlné – asi jako křesťanství se svým nebem a peklem. Ne náhodou to ten lišák Ransdorf (dejž mu Lenin věčný mír) stále zdůrazňoval, že komunismus a křesťanství mají k sobě velmi blízko.  Získali jsme svobodu odjet kam se nám zlíbí – ambiciozní do USA, věřící komunisti do Severní Koreje, naštvaní do Ruska, esoterici do Indie atd. Svobodu hrát a poslouchat muziku, která se nám líbí, nepohodlí nakládat se svým životem a zodpovídat za něj, nepohodlí vybírat si z kvanta nabídek zboží, myšlenek, politických stran, bank, aut, potravin, škol, lidí, se kterými chci trávit čas, získali jsme poznání, že všude je chleba o dvou kůrkách a zlo a dobro se vzájemně prostupují a nedají se od sebe oddělit.

11) Měl byste nějaký závěrečný vzkaz pro čtenáře Pohanského kruhu?

Hmmm… I když třeba nejste rodnověrci. Vemte si alespoň jednou denně do úst píseň, kterou máte rádi. Uděláte něco pro sebe a Veles bude potěšen! 🙂

Děkuji moc za Váš čas a ochotu k rozhovoru.

13220171_10204473200588577_1813401260_n

komentářů 24 leave one →
  1. Kryserka permalink
    Červen 21, 2016 11:02 am

    Tvorba psychopata uctívajícího další psychopaty a modlícího se k neviditelnému psychopatovi? Dík Frostíku, ale nic, oč bych stál.

    • Frostík permalink
      Červen 22, 2016 7:10 pm

      Dal jsem si tu práci a poslech jsem si, co šlo. Kolik jsi toho slyšel Ty?

  2. Kryserka permalink
    Červen 20, 2016 11:55 am

    Kocomoure, bacha na kožuch, prej vypsali zástřelné na pytlačící kočky :o)))

  3. Adonis permalink
    Červen 9, 2016 7:02 am

    Učili tě rodiče lhát, kvočne?

  4. Adonis permalink
    Červen 6, 2016 9:45 am

    Já ho paradoxně poznal díky rádiu Proglas, kde bodoval v hitparádě Kolem se toč…

  5. Sidheag permalink
    Červen 6, 2016 6:13 am

    Taková spousta zlatých sov vycházejících z úst tohoto muže – to je přesně to, čím jsem potřebovala nakrmit svou duši.

    Krása ! Jen tak dál .D

  6. lomikel permalink
    Červen 3, 2016 11:25 am

    Halik, Putna ?

    • Červen 3, 2016 5:31 pm

      No jasně, Tomáš Kočko vidí některé věci trochu jinak než já a valná většina PK, ale i tak jsem rád, že si na mě udělal čas a mohli jsme si popovídat. 🙂

      • Anonymní permalink
        Červen 4, 2016 7:12 pm

        jo, jinak v pohode, ale pri tehle jmenech mi sviti cervene kontrolky a houka alarm

        pisnicky se mi libi 🙂

      • lomikel permalink
        Červen 4, 2016 7:28 pm

        jsem psal ja

    • Kryserka permalink
      Červen 20, 2016 11:56 am

      ..buzna?

  7. vonrammstein permalink
    Červen 2, 2016 10:25 pm

    😀 Vím o tomhle exotovi asi dvacet let. Totální antipaťák od pohledu, natož když otevře hubu. A to jsem doteď nic netušil o jeho „rodnověří“, takže žádná ideologická zášť v tom není. Příjmení je taky dost vypovídající 🙂 Jen tak dál, hoši 🙂

    • Červen 3, 2016 2:28 am

      A tahle píseň tě jistě také potěší. 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=Z6bG_o071nU

      • vonrammstein permalink
        Červen 4, 2016 7:27 pm

        Co na to říct? Moc pěkná písnička, chytře poskládanej text-a obsah blbej jako jeho autor.

    • Kryserka permalink
      Červen 6, 2016 10:25 am

      ..jenže tvoří, zatímco ty jen hloupě plácáš.

      • vonrammstein permalink
        Červen 6, 2016 3:52 pm

        Vomyl, kryso, já tvořím taky 🙂

      • Frostík permalink
        Červen 7, 2016 4:28 am

        Tak pro porovnání, bychom to rádi viděli, či slyšeli.
        Mě jeho tvorba moc nechytla, ale to je stylem.

      • Kryserka permalink
        Červen 7, 2016 7:42 am

        Ty tvoříš leda tak to, co čistotní lidé splachují, Kocomoure.

      • vonrammstein permalink
        Červen 7, 2016 10:32 am

        To bych musel profláknout identitu, což nemám v úmyslu. Jak to víš, kryso, když jsi nic neslyšela?

      • Frostík permalink
        Červen 10, 2016 7:21 am

        Tak jsem dostal informaci, kdo vonrammstein je a dohledal jsem si jeho tvorbu. Čestně prohlašuji, že mě příjemně překvapil. Když pominu jeho náboženské názory, které jsou mi u zadku, je mi jeho styl bližší, než Kočkovo. Jinak, má některé názory stejné jako my z PK.

    • Kryserka permalink
      Červen 6, 2016 11:21 am

      Sláva našim Bohům, olysalče!

      • vonrammstein permalink
        Červen 6, 2016 3:53 pm

        Měla bys začít uctívat kočičí hlavu, než bude pozdě!

      • Kryserka permalink
        Červen 7, 2016 7:41 am

        No, pokud jsou tví soukmenovci banderovce uctívající Kalousek, sudeťáky uctívající Herman, Pinocheta uctívající Benda a podobná svoloč, tak se u tebe vlastně ani není čemu divit. O čemž též Tomáš dost hezky zpívá ve svém povedeném textíku,není tedy divu, že se náckovsko – katolická potrefená husa ozvala.

      • vonrammstein permalink
        Červen 7, 2016 10:34 am

        Tož katolík já su a Pinocheta rád. Zbytek nesedí.

Zanechat Odpověď

