Skip to content

The Last Kingdom – aneb promarněná šance

Listopad 16, 2015
tags:

poslední království 204965Na televizní zpracování románu Bernarda Cornwella Poslední království, jsem čekal velmi netrpělivě…   Když překlad tohoto díla vydalo v roce 2006 nakladatelství  BB/art, byla to pro mne čtenářská lahůdka 🙂 .  Příběh northumbrijského pohanského šlechtice Uhtreda z Bebbanburgu, válčícího proti vikingům a stojícího pevně ve službách krále Wessexu Alfréda Velikého, mne uchvátil a já čekal, kdy vyjdou další díly této ságy. BB/art jich zatím vydal celkem osm: Poslední království, Bledý jezdec, Páni severu, Píseň meče, Hořící země, Smrt králů, Pohanský pán a Prázdný trůn. Všechny stojí rozhodně za přečtení – pokud máte rádi historické romány z dob vikingů. Pokud jste fanoušci nechvalně proslulého sračkoidně-fantasy seriálu The Vikings  – tak je raději nečtěte.

Letos jsem se konečně dočkal zfilmování první části Cornwellovy ságy, protože seriál The Last Kingdom už vyrazil na obrazovky. Jenže, pokud vám The Vikings přijdou totálně nehistoričtí, kostýmově špatní a vůbec nelogičtí – pak vězte, že The Last Kingdom  je na tom jen o málo lépe.  Jestli jste se váleli smíchy a nevěřícně kroutili hlavou při tom, kterak chudák Ragnar v The Vikings navštívil barokní Paříž, případně vás zarazily přílby typu morion ze šestnáctého století v době vikinské (patrně díky jakémusi stroji času), i zde se máte na co „těšit“  😦 .

Když jsem v loňském roce zachytával zprávy, že se BBC opravdu chystá rozjet projekt The Last Kingdom, netušil jsem, že to nebude klasická britská BBC, ale jakási BBC America. Britové totiž už ukázali, že adaptace Cornwellových knih dokážou zmáknout, viz tv série Sharpe  se Seanem Beanem v hlavní roli anglického vojáka z válek s Napoleonem. Na to se určitě koukněte, pokud máte rádi historii, bude vás to bavit. Pokud máte rádi, když filmaři dodrží dobovost co se týká děje, kostýmů a zbraní, budete si libovat  🙂 . I tuto knižní ságu česky vydává BB/art.

The_Last_Kingdom_out_Game_of_Thrones_es_Game_of_Thrones_in_bloody_first_episodeTakže stále jsem čekal, že když to bude v režii BBC, povede se to stejně dobře, jako se jim povedla TV minisérie 1066 o bitvě u Hastingsu (česky vyšlo na dvd jako 1066: Historie psaná krví). Moc jsem se pletl, protože to dostali do pazour právě Američané z oné BBC America  a rozhodli se to nátáčet v Maďarsku.  Zatím jsem tedy z The Last Kingdom  viděl pouhých pět dílů. Nevím, proč Američané tak rádi przní evropskou historii  – jako třeba právě v The Vikings od History Channell.  A nebo třeba i v tomto případě. Pokud na spolupráci s nimi dohlížejí Britové, dopadne to totiž dobře, jako se to povedlo u kultovního seriálu The Rome, který produkovali právě Američané z HBO, Britové z BBC a Italové z RAI v roce 2005. A možná je to i tím, že na scénáři k tomuto kultu mezi historickými seriály se jako scénárista podílel i neméně kultovní John Milius, tvůrce ještě legendárnějšího Barbara Conana z roku 1981. Po pěti dílech The Last Kingdom si tedy troufám říci, že hlavní představitel Uhtreda vypadá jako by si zrovna odskočil z nějakého dílu Twilight nebo nějakého jiného „díla“ pro náctileté fanynky ženské fantasy. Mimochodem, v knižní předloze je to blonďák. Co jsem se bavil s lidmi okolo skupin LH, kteří u nás rekonstruují dobu vikinskou, jsou touto adaptací Cornwella  zhnuseni stejně, jako u The Vikings. „Davové“ scény v počtu dvaceti lidí jsou opravdu „velké“, Uhtredův meč je vše možné, jen ne meč Anglosasů či vikingů, herečky jsou hnusné jak prdel a vypadá to, že to v tom Maďarsku natočili všechno během jedné zimy (určitě si všimnete, že počasí je v seriálu stále stejné). O kostýmech se opravdu nemá cenu bavit.  

rutger-hauer-as-ravynAle abych jen nehaněl, hlavní vikingy hrají celkem zajímaví skandinávští herci a docela se mi líbí i hudební doprovod. Ale to už asi opravdu bude všechno   😦  . No, ale v prvním díle se ještě mihne jako Uhtredův nevlastní děda veterán Rutger Hauer a ten hraje více než důstojně  🙂  . Velká škoda, že se opravdu jen mihl.  Pokud někdo zase hodlá mrmlat, že „zkuste si natočit s daným rozpočtem historický seriál, kde to bude všechno dobově sedět, bude mít sledovanost a bude mít dobrej příběh a děláte chytrý“, tak vězte, že jde skutečně natočit opravdový historický seriál, kde to „sedí“:  Je jím právě The Rome. Tahle kultovka totiž odstartovala celou vlnu dalších historických (a v případě těch „vikinských“ spíše hysterických) seriálů, včetně The Tudors, The Borgias, The Pillars of the Earth, a dalších.

Abych to tedy nějak shrnul: The Last Kingdom je dle mého promarněná šance. Ale stále je to díky kvalitní předloze uvěřitelnější, než The Vikings. Moc by ne zajímalo, jak se na to tváří Bernard Cornwell…  Děj seriálu zatím celkem kopíruje děj románu. Uvidíme, co přinesou další díly. Také bude zajímavé sledovat, zdali se filmaři pustí i do dalších pokračování Cornwellovy ságy. Mám trochu strach, že ano. Ale třeba jim mistr neprodal práva, což doufám.

Velkým fanouškem Bernarda Cornwella jsem už od roku 2000, kdy nakladatelství Oldag vydalo česky první díl čtyřdílné ságy Kronika válečníkova s názvem Zimní král. Tahle knižní série se odehrává v dobách bájného Artuše a rozhodně také stojí za přečtení. Ze všech mistrových knih mám ale nejradši román Píseň meče právě z cyklu o Uhtredovi. Dle mne právě v tomto románu vystihl Cornwell ducha doby vikinské nejlépe. Posuďte samotní:

Cornwell knihy tisk skenování0001» Sotva jsem dopadl, vyrazil proti mně vysoký Dán. Měl přilbu s rozepjatými orlími křídly, lesklou drátěnou košili, paže plné blýskavých náramků a štít se znakem orla, takže to musel být majitel pirátské lodi, typický vikinský pán se světlým vousem a hnědýma očima. V rukou třímal sekeru s dlouhým toporem, jejíž čepel už byla rudá krví, a tou teď máchl proti mně. Kryl jsem ránu štítem, ale sekera po něm sklouzla a nebýt Thora, který náhle zhoupl lodí, zřejmě by mě sekla do nohy. Můj sok zavrávoral, sekera mu vyklouzla a těžká čepel bouchla do žebra lodi. Jenže Seveřan byl zkušený bojovník a zatímco se kryl před mým mečem štítem, podařilo se mu shýbnout a sekeru zvednout. Ale právě v tu chvíli jsem do něj plnou silou vrazil svým štítem. Kdyby za ním nikdo nebyl, musel padnout na záda, ale takhle narazil do jednoho ze svých mužů a díky tomu se udržel na nohou. Sekl jsem mu po nich, ale čepel Hadího dechu zaskřípala o kov, takže měl boty stejně jako já vyztužené kovovými pláty. Vzápětí jsem musel krýt štítem další ránu sekerou, zároveň mi vrazil štítem do meče a tento dvojí útok mě odhodil dozadu. Narazil jsem zády na okraj kormidelní  plošiny. Dán viděl, že jsem se dostal do úzkých, a chtěl mě dorazit. Podvědomě jsem si uvědomil, že na plošině nade mnou stojí Sihtric, a vtom jsem zahlédl blýsknout čepel meče, která sklouzla po Dánově přilbě. Zřejmě to byla jen lehká rána a neotřásla jím, neboť využil toho, že jsem ještě vrávoral, podkopl mi nohy a srazil mě na palubu. „Saská svině!“ zavrčel na mě dánsky a o krok ustoupil. Jeho muži za ním umírali, ale jemu zbývalo dost času na to, aby mě zabil, než zemře sám. „Jsem Olaf Orlí spár,“ prohlásil hrdě, „setkáme se v síni mrtvých.“ „Uhtred z Bebbanburgu,“ odpověděl jsem, a když zvedal sekeru, stále jsem ležel na prknech paluby. A pak Olaf Orlí spár vykřikl. Nesrazil mě jeho útok, padl jsem schválně. Byl těžší než já a zatlačil mě do úzkých a bylo jasné, že by do mě bušil dál a já bych nebyl schopen ho odtlačit. Proto jsem padl. Nahoře ho před čepelí meče chránila skvělá drátěná košile a ještě skvělejší přilba, ale teď jsem bodl Hadím dechem nahoru pod suknici jeho zbroje přímo do nechráněných slabin a přitom jsem se pozvedl a vrazil mu čepel meče hluboko do těla. Zpod drátěné košile se mu vyřinula krev. Chvíli na mě zíral s otevřenými ústy a vytřeštěnýma očima. Sekera zvednutá nad hlavou mu vypadla z ruky, ale to už jsem vstával, pořád s mečem v jeho těle, a on padl dozadu a škubal sebou v křečích a strašlivých bolestech. Vytrhl jsem Hadí dech z jeho těla a všiml si, že hmatá pravou rukou po násadě sekery. Kopl jsem ji k němu, a když jsem viděl, že ji sevřel, zabil jsem ho jedinou ranou meče do hrdla. Na prkna paluby vystříkla další sprška krve. Může se zdát, že to byl krátký a pro mě snadný boj. Nebyl snadný…«

Už teď trnu při pomyšlení, co s touhle pasáží bude schopna udělat BBC America.

Zdroj: Bernard Cornwell: Píseň meče. Vydal BB/art v roce 2008.

komentářů 22 leave one →
  1. Jana M. permalink
    Květen 8, 2017 10:27 am

    Souhlasím s článkem. Dost mě zpracování seriálu zklamalo. Hlavně hlavní hrdina mi připadá, že pořád zbytečně poskakuje na to, že má být dobře vycvičený bojovník – zbytek bych přešla s rezervou. Pravda, že to nemá ten nádech, co měl Řím, ale to si myslím,že bude hlavně problém ztvárnění hlavní postavy.
    Knihy od Cornwella jsou na úplně jiné úrovni. Škoda. Nerada srovnávám knihy s filmy – každé je prostě něco jiného a filmaři se všem nezavděčí. Ale pravda, že když je film i kniha dobrá, tak si člověk vychutná oboje. U Cornwella třeba Azincourt, jehož filmovou podobou je třeba Jindřich V. (1989), a oboje stojí za přečtení/vidění. Bohužel jsem neviděla ani nečetla Sharpa, ale mám to v plánu.
    Last kingdom se moc nepovedl, ale pořád je mnohem lepší, než jak dopadlo ztvárnění úžasné knihy Druidský král od Spinrada. Film se jmenuje Král Galů a je to totální odpad. Po deseti minutách jsem film vypnula, protože se na něj nedalo dívat. Když nic jiného, tak se to dá dělat, jako to dělám třeba s Tarzanem. Na filmy se nedívám, a když na něj vzpomenu, tak si prostě přečtu knížku.
    Díky za článek.

    • Tyrfing permalink
      Květen 10, 2017 11:13 am

      Sharpe (videl jsem jen serial) je super. Mimochodem jeho soucasti je jeden paranormalni jev – Sean Bean je tam neprustrelny, neznicitelny a nesmrtelny 🙂

    • Květen 12, 2017 12:50 pm

      Myslíte zřejmě tu hrůzu s Christopherem Lambertem v roli Vercingetorixe? Ano, to je pekelný film. Lambert byl v osmdesátých letech velký objev, jeho „Tarzan“ a „Highlander“ jsou filmy vpravdě kultovní. Holt, od roku 1995 snad nenatočil jediný dobrý film, což je pro tak charismatického herce škoda… „Sharpe“, to je životní role Seana Beana, kouzelně v ní zestárl 🙂 .

  2. sračkoidního seriálu ? radši nečtěte ? autor recenze musí být bud debilko,nebo mindrákson, peace permalink
    Červen 29, 2016 4:38 am

    s

    • Atli permalink
      Červen 29, 2016 2:48 pm

      Za to ty, jak vidno, ani nedokážeš ani vyplnit pár políček. Skutečný ‚debilko‘.

  3. Kryserka permalink
    Prosinec 18, 2015 5:27 pm

    Ono, „seriál“ kde pobíhá geroj v šatu z doby Ludvíka XIV, paruce z časů krále Jakuba, toče pozdně gotickým mečiskem a řešíce genderové pseudoproblémy 21 století v USA – jistě že se to emerickým dětem a Míšovi Kaufmannovi bude líbit, ale to nic nemění na faktu, že jde o zvěrstvo.

  4. Prosinec 17, 2015 10:18 pm

    myslič nepochopil rozdíl mezi dokumentem a seriálem 😀 buďme rádi že se vůbec něco takového točí a že lidi to třeba přitáhne na cestu severských bohů…odsoudit seriál kvůli historickým nepřesnostem může jen velký hlupák …

    • Prosinec 18, 2015 4:39 am

      Myslet si, že takový meč, jako má hlavní hrdina, používali Anglosasové nebo vikingové, může jen velký hlupák. Pan Barda asi ty ostatní seriály, o kterých píšu neviděl. No nic. Že mne to nepřekvapuje…

    • Skarpa permalink
      Prosinec 18, 2015 6:58 am

      Barda: Můžeš dát vědět, se kterou knižní sérií od Cornwella jsi se setkal? Kterou jsi přečetl? On si totiž autor s těma historickýma detailama dost vyhrál. Narozdíl od seriálu.

      • Prosinec 18, 2015 1:27 pm

        přečet sem celý saský kroniky a teď čtu sérii hledání svatého grálu…ale i Cornwell přiznává že fabuluje a historii si mění a upravuje jak se mu hodí to je uplně normální u vyprávění jakéhokoliv příběhu, který je zasazen do historie ať už je to seriál nebo kniha…ale říct historicky nepřesné kostýmy = špatný seriál? demence….copak nejsou jiná a důležitější kritéria hodnocení?

    • Prosinec 18, 2015 1:31 pm

      No, pokud jsi četl tento pokus o článek celý, jistě sis všiml, že píšu o seriálech, které si (dle mého) skutečně zaslouží název historické. Viděl jsi je? Hlavně tu sérii „Sharpe“? A srovnal si ji z knižní předlohou? Zkus to. „Demenci“ jsi do toho začal zatahovat ty, znovu se zamysli, o čem v článku píšu: Proč to jinde jde a tady ne?

      • Kryserka permalink
        Prosinec 18, 2015 5:32 pm

        Protože by to emerické loutky Bilderbergu a NWO odmítly platiti, protože by to sázelo do vymytých ovčích lebek přespříliš nebezpečné myšlenky a fakta – znáš to – kdo ovládá minulost, ovládá budoucnost.
        Smyslem je lebky vymýt a vychovat co nejvíc Kaunmannů, kteří nechtějí dokument, ale ZÁBAVU, protože je to FREE a COOL :o)))) Soudružka učitelka jim řekla, že to tak má být, a kdo tvrdí něco jiného, není sluníčkový a není strážce odkazu Václava Lahve přeci..
        Lež stokrát opakovaná stane se pravdou – viz. Zabíjení po česku nebo Tatrmanův mlýn.

  5. Anonymní permalink
    Prosinec 17, 2015 10:17 pm

    myslič nepochopil rozdíl mezi dokumentem a seriálem 😀 buďme rádi že se vůbec něco takového točí a že lidi to třeba přitáhne na cestu severských bohů…odsoudit seriál kvůli historickým nepřesnostem může jen velký hlupák …

  6. Prosinec 8, 2015 7:53 pm

    Uthredův souboj s Ubbou (v seriálu) probíhá celkem podobně jako vybraná pasáž z knihy, je tam i vsunutí sekery do ruky před smrtící ranou.
    Obecně se ten seriál v posledních pár dílech hodně zlepší.

    • Prosinec 8, 2015 8:17 pm

      No, dokoukal jsem to. Kvituju s radostí, že se točilo i jindy, než v zimě. Skarpa z Bílého koně na mne tedy udělal dojem. Ale stejně je mi spíše líto, co z toho celého BBC America udělala… Ale jak píšu, furt lepší, než „The Vikings“ . No, ne ve všem se s Ďurem shodnu 🙂

  7. Kryserka permalink
    Listopad 30, 2015 9:16 am

    Z celých Vikingů se úplně nejvíc těším na to, až si tady přečtu recenzi na jejich další sérii. Ta minulá mně pobavila tak, jako máloco jiného.

  8. Kryserka permalink
    Listopad 30, 2015 9:14 am

    Pokud stejní tvůrci dokázali vyplodit Řím – je to jasný záměr a naschvál. Ale Spartakus byl taky pěkná blbost, bohužel, i když ne tak otřesná, jak nebozí Vikingové. Kdyby raději natočili pokračování Říma…když už to měli hezky rozjetý. Bílá královna měla sem tam chybky, ale v celku se na to koukat dalo…Co se týče Spartaka, tak každá další série byla výrazně horší a horší, a feministicko-multikulti poslední série, to jsem už málem neměl sil dokoukat, nuda, nulový děj, holywoodské prefabrikované žvásty, historická amizvěrstva a šeď, totální odpad – kdyby nebylo Vikingů…

  9. Kryserka permalink
    Listopad 23, 2015 6:13 pm

    Z tak krásné knihy dokáže prostě jen EMERICCHAN vyrobit kopu sraček..ještě že se ti degeneráti nechytli i Kroniky válečníkovy.
    Jo, z barbarství rovnou do dekadence, pak se není věru čemu divit..

    • Prudimír permalink
      Listopad 29, 2015 10:15 am

      Tak „The Vikings“ je evidentně určen divákům, kteří nenávidí historii…

      • Kryserka permalink
        Prosinec 10, 2015 1:24 pm

        Je to fajn, že HBO nedostalo do ruky Kroniku válečníkovu, děsím se, až ta sebranka natočí třebas Boadicceu… Ti by dokázali zkurvit i FL Věka.

Zanechat Odpověď

