Skip to content

Kodex pro nebojácné a čestné

Říjen 26, 2015

Nallen„Jak máme žít svůj život?“

Otázka, jež se ozývala tisíciletí v každé lidské kultuře a dodnes cloumá naší myslí. Muži a ženy tuto otázku zodpověděli mnoha různými způsoby, někdy vznešeně, jindy méně. Dokonce i mezi našimi předky v Evropě existovalo množství variací na toto téma.

V období germánské zkušenosti, kterou nazýváme dobou vikinskou, se rozvinul kodex cti, jenž zestručňuje to, čeho si my, jakožto lidé evropského dědictví, ceníme. Ačkoliv se vyvinul jako odpověď na specifické požadavky oné éry, vykazuje množství rysů, které jsou nadčasové a které můžeme aplikovat v našich životech v 21. století. Jednalo se o kodex pro nebojácné a čestné, zvaný v dávném jazyce Seveřanů  drengskapr.

Abychom tomuto konceptu rozuměli, musíme nejprve pochopit kořen, v němž má slovo původ. Dreng byl chrabrý chlapík, mladý muž, jenž byl členem skupiny bojovníků či jiného relativně malého uskupení, kde jedinec, aby uspěl – nebo dokonce, aby přežil – musel spoléhat na druhé. Posádka lodi, obchodní sdružení a vojenská jednotka byly všechno příklady tohoto pevně semknutého uskupení. Z povahy těchto skupin můžeme odvodit mnoho o tom, jaký musel drengskapr být v dobách našich předků a jaký musí být pro nás dnes.

Dreng musí být samozřejmě silný a odvážný, ale to samo o sobě nestačilo. Kromě statečnosti a zdatnosti v boji existovaly další vlastnosti, z nichž se většina točila kolem toho, v jakém poměru byl jedinec k ostatním ve skupině. Byla důležitá čestnost, dokonce až k necitlivosti, protože v bitevním houfu či u posádky lodi nemělo místo skryté nepřátelství, které by mohlo vykypět v klíčové chvíli a přinést všem zkázu. Podobně nezlomná dobrá nálada, či alespoň stoické přijímání strasti, napomáhalo udržet morálku v těžkých časech – kdy se snahám skupiny nedařilo, kdy se musela loď fyzicky dlouho vléct nebo když se krátily příděly. Štědrost, v severské společnosti vždy ctěná, byla pro dreng ještě důležitější. Ten, kdo se dělil o to, co má, se svými druhy – o jídlo, nůž, tětivu – podporoval přežití všech.

Všechny tyto charakteristiky pramení z dynamiky malých kolektivů obklopených nebezpečím. Většina z nás v takové situaci není, ale o to ve skutečnosti nejde. Idea drengskapru používá tyto velice praktické vlastnosti k přežití jako odrazový můstek k větší ušlechtilosti, vznešenosti mysli, která pozvedává všechny naše činnosti. Tento duch je opakem všeho nízkého či lakotného nebo malicherného. Drengskapr usvědčuje ze lži stereotyp Vikinga, jakožto krutého, krví zbroceného primitiva bez morálního kodexu. Pravda, ne každý Viking se řídil vysokými standardy drengu, avšak tento ideál existoval a všichni o něj mohli usilovat.

Drengskapr zahrnuje jisté povinnosti vůči příteli, ale rovněž proti nepříteli. Dlouho před dobou vikinskou ohromovali  příslušníci germánských kmenů římské vojáky tím, jak je po boji chytali a oprašovali. Dnes bychom na to možná pohlíželi, že to zachází až příliš daleko; vždy se musí pohlížet na přežití skupiny. Ještě stále je důležitá stěžejní idea, že svým nepřátelům něco dlužíme. Nejsme nuceni své nepřátele milovat – ale dlužíme jim respekt v míře, kterou si zasluhují. Hrdinská statečnost a obratnost našich nepřátel nás ctí a my bychom měli na oplátku ctít je.

V dekadentní kultuře, jež nás obklopuje, je drengskapr vzácnou kvalitou. Její stopy lze nalézt ve fotbalovém mužstvu a pěchotním družstvu, ale obecně náš svět vznešené chování neoceňuje. Kdo však může popřít, že náš svět potřebuje tento model slušnosti, čestnosti a odvahy? A kde může mít počátek, pokud ne u nás, jak den za dnem žijeme své životy?

Přeloženo z: http://www.geocities.ws/odinistlibrary/OLArticles/Articles/acodeforthefearlessandfair.htm

1

Reklamy
komentáře 3 leave one →
  1. Medvidek permalink
    Říjen 27, 2015 6:15 am

    Proto mám tak v úctě včely. Jedna bez druhých je nic, ale jako celek jsou dokonalá společnost. Neváhají se obětovat pro přežití celku. Zato dnešní lidé…. Mediálně a kulturně je nám vštěpováno, že je síla jednotlivce. Jeden myslí na svoje blaho. Aby Pepa náhodou nedostal trochu méně piva než Franta vedle. Aby kolega neměl trochu lepší práci nebo plat. Lidé si začali neskutečně závidět. Každý začal myslet, že jen on je „superstár“, že jen on má právo…… Nejhorší se stalo skutečností. Toto myšlení zasáhlo i do klanů a vůbec nejhůř do samotných rodin. Kolik se jich dnes rozpadá. Jeden si říká, sem si nic v životě neužil, dlužíte mi …. NIC – V rodině nedluží nikdo nikomu nic! Nic nejni víc než rodina a společný život. Dnešní propagovaný „Kult Jednotlivce“ převrátil hodnoty na ruby a mě je z toho zle. Závist jde ruku v ruce s penězi společností a ničí vše, co se jim postaví do cesty. To se pak nedivým třeba Amišům, kteří opustily moderní majetnickou společnost. Ale pozor. Nejsou to žádní pomatení hipíci. Nejsou pro lásku všem. Jen těm co si to zaslouží, zapříčiní se o to a tím získají právo. Nejsem jejich příznivcem, ale dá se třeba od nich naučit, jak by měla fungovat pohanská společnost neboť my jsme to již zapomněly. Dokud my lidé budem myslet stylem: „Co z toho budu mít Já?!“ Tak to bude jen horší a horší.
    Koukněte kolem sebe. Kdy jste naposled pustili někoho do dveří? Stačí začít maličkostmi a po čase si kodex hodnot vybudujete sami. Hlavně přestaňte tleskat těm, co po hodnotách šlapou.

    • Říjen 27, 2015 2:41 pm

      Tak to je ten bezuzdný individualismus, no… Kmen, rod nebo klan (ostatně i stát) by to dle mne měl mít tak, že každý jednotlivec je součástí vyššího celku a každý by tedy měl nějak přispívat na to, aby to společenství fungovalo. Trochu jako „Hvězdná pěchota“ (opravdu výborná kniha) Roberta A. Heinleina:“ Chceš mít občanství? Tak bojuj!“ Kdo se odmítá svou prací podílet na chodu společenství, neměl by mít (dle mého názoru) ani volební právo 🙂 . Což se samozřejmě netýká důchodců, kteří celý svůj produktivní věk pracovali. Proč by o tom, jak bude fungovat společenství měl rozhodovat někdo, kdo neplatí daně (nepracuje)?

      • Frostík permalink
        Říjen 27, 2015 8:29 pm

        S tím se ztotožňuji.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: