Skip to content

Jsem prostý pohan!

Září 21, 2015
tags:

Již nějaký čas navštěvuji web PK a k napsání tohoto článku mě vedl pocit, že bych chtěl také osobně něčím přispět. Nejsem intelektuál ani dobrý rétor, nejsem historik a mám toho načteno mnohem méně než jiní pohané, které znám. Mohu ale poskytnout svůj pohled na pohanství, cestu jak se formoval a i přesto, že se nejedná v žádném případě o nic výjimečného, může minimálně vést k zamyšlení. Sám jsem měl tu zkušenost, že mě osobně inspirovali postoje jiných pohanů, s nimiž jsem se setkal nebo četl jejich příběhy, jejich postoje nebo pojednání o jejich rituální praxi.

Ve větší míře jsem se začal seznamovat s komunitou českých pohanů teprve před 15 měsíci a to v rovině osobní a následně i virtuálně prostřednictvím internetu. Má osobní cesta k pohanství vedla přes Living History s postupným uvědomováním svých kořenů, pouto k zemi a předkům. Osobně jsem se našel své místo ve slovanském pohanství, prostě to tak cítím.

Ač se pohanem cítím již několik let a veřejně se ve svém okolí takto i prezentuji, tak jsem o organizované družení s jinými pohany cíleně neusiloval, kromě pohanů kolem LH, což je trochu specifické prostředí, a věci jsem nechával plynout. Když jsem byl kamarádem Fíbou pozván na slunovrat Pohanského kruhu 2014, rád jsem pozvání přijal a byl v očekávání, co to bude. Byla to otevřená akce, takže kromě Pohanského kruhu se akce účastnili i další jednotlivci. Cítil jsem se tam velice dobře. Lidi z PK mi sedli jako lidé s duchovním cítěním ale nohama na zemi. Po této zkušenosti jsem se ještě účastnil několika pohanských setkání a současně se zapojil (převážně pasivně jako čtenář) do internetových diskuzí s pohanským zaměřením a začal pronikat do komunity českých pohanů. Dalo mi to hodně. Vedlo mě to k přemýšlení, názory některých přispěvatelů byli poučné, jiné zajímavé a nechyběli ani znepokojivé. V každé různorodé skupině se najdou chytří a rozumní lidé a k tomu nějaké procento lidí nesoudných až fanatických. Ale určitě mi to pomáhalo srovnat si v hlavě své vlastní myšlenky a do určité míry mě to vedlo k formování mého postoje. Některé názory a prohlášení „jak být správným pohanem“ mi byli až nepříjemné. Chtěl jsem tady něco z věcí, co mi bylo „proti srsti“ prezentovat ale během psaní jsem toho nechal, neměl jsem z toho dobrý pocit, spíš budu pozitivní.

Mé pohanství vystihuje nadpis – Jsem prostý pohan. Mé pohanství je opravdu prosté, je spojeno s přírodou, krajinou, zemí s její historií a úctou k předkům. V síle přírody vidím projevy bohů. O slovanské víře jako takové víme jen málo, někdy jen tušíme a odvozujeme, ale mě to nevadí, mě to stačí a dává mi to smysl. Pohanství nejde proti přirozenému řád života, je s ním v souladu a to mi stačí, je to v souladu s mým žebříčkem hodnot a představou fungování světa. Nikdy mě patrně nebudete slyšet vést akademické diskuze o pohanství, a nebudete si číst odborné články, velice rád si mnohé vyslechnu, rád přijímám nové informace, vyjádřím svůj postoj a tím to končí. Já pohanství žiji a své postoje si formuji sám a moc o tom nemluvím, tak to cítím.

Jsem rád, že jsem poznal další pohany, že se mohu s nimi sejít, podebatovat a oslavit svátky.

Oslavit svátek jako jednotlivec je dobré, intimní, klidné.

Oslavit svátek v rámci rodiny bude jistě silnější, emotivnější, stmelující – lepší, ale mé okolnosti to neumožňují.

Oslavit svátek v širším kruhu pohanů je silné, pocit sounáležitosti, síla klanu, kmene, rodu a společné sdílení úcty k bohům, zemi, předkům neskutečně nabíjí, tak to cítím – jsem za ty chvíle vděčný.

Monstr setkání v počtech účastníků počítaných na stovky, které je snem mnoha pohanů, mě už zase nelákají, také v tom jsem možná „prostý“ pohan.

Při mém pronikání do kruhu českých pohanů jsem se setkal různými pohany, každá skupina mi však něco dala.

Je mi fajn mezi drsnými pohany, kde cítím obrození starých principů, kdy muž byl automaticky v případě potřeby i bojovníkem a tak se i chová, ctí odvahu, pevnost a čest. Můžu s nimi debatovat o historii, bojových uměních a zbraních, což je moje parketa a koníček. Jsou to lidé, s kterými bych si dokázal představit, jak stojíme bok po boku a chráníme svou krajinu.

Jemní duchovní pohané mi jsou zase milí tím, že přinášejí klid. Sami usilují o určitou harmonii v životě, pracují na sobě a to pozitivní šíří i dál a já jejich vliv cítím jako uklidňující, inspirativní, relaxační.

Setkání se sečtělými, vzdělanými a zkoumavými pohany jsou pro mě také neskutečně cenná, jsou studnicí vědomostí a inspirace. Moc si jich vážím. Já sám nejsem studijním typ, a přesto jsem lačný po vědomostech. Tito druzi jsou pro mě jako encyklopedie, která na rozdíl od knihy nejen že mluví, ale má i uspokojení, když posluchač oceňuje předané, případně lehce oponuje a vytváří debatu.

Jsem „prostý pohan“ a svět kolem nás vidím i z tohoto pohledu. I dnes žijeme v komunitách jako naši předkové, jen mnohdy v několika současně – rodina, zaměstnání, sport, koníčky i ten divný Facebook…

Tak jako naši předkové si uvědomuji, že člověk jako jednotlivec je jen střípkem většího celku. Pokud chceme pokračovat v odkazu našich předků, je cestou silná komunita (rodina, rod, klan, národ), která bude dlouhodobě fungovat a tvořit budoucnost na základě přirozených principů. To co dříve vznikalo přirozeně a bylo přetrháno, na to můžeme navázat a to i paradoxně díky spojení, které máme díky internetu a FB. Funkční komunity byly vždy tvořeny různými osobnostmi, různě schopnými, silnými a nadanými lidmi, ale spojovalo je vědomí, že i když se ve všem neshodnou na 100%, tak budou prosperovat a přežijí jen tehdy, když budou táhnout za jeden provaz a budou mít před sebou prospěch celku. Věřím, že pohanská komunita má do budoucna potenciál pomoci k návratu starých hodnot a to nejen uvnitř, ale i pro širší okruh lidí.

Během posledních měsíců jsem získal mnoho nových přátel, lidí, s kterými si rozumím a kteří „to cítí“ stejně jako já. Díky setkání s novými přáteli jsem začal cítit spojení s bohy nějak ještě silněji a i za to jsem velmi vděčný. Nikdy asi nebudu v pohanské komunitě příliš vyčnívat svými projevy, články a organizací, ale cítím, že chci být její součástí, že je to má komunita a chci pro ni být užitečný.

Nuzice strouha malý

 

 

komentářů 34 leave one →
  1. Říjen 7, 2015 8:33 pm

    Vážení čtenáři našeho webu,
    pokud se podivujete nad komentáři jistého VLADISLAVA, potom vězte, že se jedná o psychicky vyšinutého jedince, který trpí utkvělou představou, že pouze on má recept na jediné pravé pohanství, všichni ostatní si na pohany pouze hrají a uvědoměle či neuvědoměle slouží zlým Anglosasům a Vatikánu.
    Po mnohých předchozích zkušenostech jsme zjistili, že Vladislav nedokáže přijímat ani pádné argumenty a každá naše reakce na jeho komentáře ho vždy pouze vyprovokuje k dalším nekonečným komentářům plným bludů, urážek a polopravd. Členové Pohanského kruhu se proto rozhodli na jeho další příspěvky nereagovat. Mrzí nás, že je Vladislav natolik ubohý, že místo aby si založil své vlastní stránky prostřednictvím kterých by své psycho-výplody šířil, dále zapleveluje svými komentáři stránky naše. Nechceme ho, ale blokovat, nebo mu příspěvky mazat, protože by měl pocit vítěze a jistě by nás hned obvinil z cenzury. Jedinou naší reakcí bude tak nadále zveřejňování tohoto prohlášení.
    Buďte k nám tedy prosím shovívaví a nenechte se jeho pomatenými komentáři odradit. Třeba konečně sám pochopí, že většina příznivců PK o jeho plky nestojí…i když asi spíš ne

  2. Vladislav permalink
    Říjen 6, 2015 7:39 am

    Rushwolf: vrchol Radhoště mnohem víc než sovětská armáda zprznil cyrilometodějský svatostánek, a to bohům žel trvale. A k tomu roku 1968: do roku 1989 bylo o něm povoleno bečet pouze jediným možným způsobem. Po roce 1989 je o něm povoleno bečet zase jen naprosto odlišným, nicméně taky jediným možným způsobem. Pravda bude asi tak „někde mezi“, jako i u spousty jiných věcí. Kdyby tu tehdy Sověti nepřitáhli, měli bychom sice dnes možná rakouskou životní úroveň, ale zase by nám chyběla zkušenost z manipulace, která se nám bude ještě mooc hodit, až budeme odmítat uprchlíky. Nemluvě o tom, že množství pomatenců s téměř ryze slovanskou krví, kteří se cítí být Vikingy, druidy apod., by bylo zřejmě ještě vyšší:-)

  3. Vladislav permalink
    Září 30, 2015 7:18 am

    Milý Fíbo,
    já si zase myslím, že jsi bezvýznamná nula. V životě jsem od tebe nic neslyšel, nečetl, jen se tváříš jako kdosi, kdo „kamsi patří“. Prostě nic. Jednou tu nebudeš, a svět se nezmění ani o milimetr. Takže si o mně mysli cokoliv – usínat se mi hůř určitě nebude.

    • Tyrfing permalink
      Září 30, 2015 9:10 am

      Toz ten Fibuv kamenny kruh v jiznich Cechach neni zrovna malickost… Fiba vzdy vic sochal nez psal.

    • Ledňák permalink
      Říjen 10, 2015 9:28 pm

      Geniální Vláďo, do Fíby se neser na to koule FAKT NEMÁŠ. Lepšího řemeslníka jsem za patnáct let na dílně neměl. Jednou bych tě chtěl vidět osobně a z očí do očí s tebou promluvit. Teda, jestli na to máš koule. Ale pamatuj karma dokáže být velmi přesná a trefná.

  4. Září 26, 2015 8:03 am

    Vladislavův komentář se podobá tomu, nač si kdysi v článku Podzemí stěžoval Limonov: http://tradicebudoucnosti.deliandiver.org/edice-fascikly/heil-smrti-zdar/. (str. 9). Sám je dodnes v praktické politice okrajovou postavou, ale jeho tehdejší kolega, Dugin, tím, že přitakal putinovské obnově Ruska, jistého kulturně-politického vlivu, dokonce mezinárodního, dosáhl. A stále vede i tyto stránky: http://arcto.ru/. Karel V.

    • předpověď počasí permalink
      Září 28, 2015 8:07 pm

      Tak podobnost tu jistě je, ale to hlavní nebylo ještě dokončeno, Vladislav je stále lapen a proto je zahořklý. Kdežto Limonov si udržuje vnitřní odstup.

      • Vladislav permalink
        Září 29, 2015 11:45 am

        Lapen kým/čím? Faktem, že 90% „pohanů“ v duchu nynějšího PK provozuje „pohanství“ způsobem, jímž jiní sbírají známky nebo chovají králíky?? Není mi známo, že by chovatelé králíků nebo filatelisté kdykoliv „změnili svět“. Předkové nás všech, skuteční pohané, kteří kdysi hořeli na hranicích a topili se v koších, se na vás hobbysty dívají – a věřte, že je jim hořko z toho, kdo se vydává za jejich následovníky, pokračovatele…! Ale nejen oni! I dávno pokřesťanštělým předkům, kteří se stovky let bránili německé agresi, musí být mdlo z toho, jak jejich prapra…vnuci dnes vzývají germánské bohy. Kam křesťan nastrčil knížete Václava, tam „pohan“ nastrčil Odina … a výsledek je tentýž.
        Zrazujete své předky. Kdybyste měli pravdu vy a ne já, už byste dávno něco znamenali. nebylo by vás pořád jen 10+, ale tisíc. Takto živoříte kdesi na okraji, marginální hnutí jako na začátku. Nemáte žádnou přízeň bohů a předků kromě té, kterou jste si vsugerovali. Nejste „zlí“, jste jen děti. Nedospělé děti, bránící se zmužnění. Bolelo by vás.

      • předpověď počasí permalink
        Září 29, 2015 10:11 pm

        Ono je toho povícero, ale ano, např. tím faktem. A pokud bys do svého pohledu vnesl daleko víc realismu, tak Tě to přestane tak nasírat.

      • Ledňák permalink
        Říjen 10, 2015 9:31 pm

        Kdo si hraje nezlobí.

    • Frostík permalink
      Říjen 2, 2015 7:09 am

      Karel. V
      Dík za ten odkaz na Limonova, mnohé vystihuje a i Ladislav má v tomhle pravdu. Chybí mu však, jak správně píše Předpověď počasí, realismus. Podobný obraz dnešního pohanství je i u nás, PK je z pohledu jiných skupin příliš radikální (s tím ovšem Vladislav nemůže souhlasit) , ale zkoušeli jste se jinýma skupinami na něčem domluvit? Ani si nedovedu představit, že by z toho mohl vzrůst politický směr. To je prostě nemožné. PK vsadil na pořádání společných akcí, kdy šíří své myšlenky dál. Mnozí nečlenové se účastní našich akcí už pravidelně a přivádějí další. Je to pozvolné a teprve čas ukáže, jestli to mělo smysl. Děláme na tom a jestli se někomu zdá, že málo, tak ať nám to předvede. Rádi se necháme poučit.

  5. Vladislav permalink
    Září 22, 2015 6:37 pm

    Milý Mrázi (netuším, proč si říkáš anglicky a navíc zdrobněle), ty druide, co se učí poznávat keře, opravdu jsi mě pobavil. Tak to jistě poznáš spoustu „lesokultur“, jen v nich nesmí růst žádné keře;-)
    Já jsem PK kdysi zakládal, proto se na tyto stránky občas ještě iracionálně, nostalgicky podívám. Byly to krásné časy. Plné velkých plánů o zatápění křesťanům, o boji za něco, co bude životaschopnou alternativou „civilizace“, kterou zavedli. A co z toho zůstalo? Několik jednotlivců až možná dvě desítky sympatizantů před 5 lety i teď, kříže stojí pořád, kde stály, o PK v této zemi prakticky nikdo nic neví, a pár nadšenců, Slovanů jako poleno, se zajíká Vikingy a Kelty a klaní se neexistujícím, syntetickým božstvům. Zatímco tato země jde dál a PK má na dění v ní vliv asi jako klub džudistů při STS Chvojkovice-Brod na body jednání ÚV KSČ.
    Ale možná to tak má být. Možná je to cíl. Zničit něco stojí energii. Popřít a ignorovat to stojí energii jen o něco menší. Ale infiltrovat, udělat z něčeho potenciálně opravdu nebezpečného nevinné hrátky pár odrostlých pivních kluků u táboráku a říct: TOTO je pohanství, to už je opravdu „dobrá“ práce.
    Já samozřejmě tuším, kdo tu „práci“ odvedl, i kdo za tím stojí.
    Nebudu vás překvapovat svými projekty. Je to jako vysvětlovat člověku, který je na vozíčku a je rozhodnutý na něm zůstat, jaké by to mohlo být, kdyby se odvážil operace. Tak si hrajte dál, děti – a nezlobte!

    • Medvídek permalink
      Září 23, 2015 4:42 am

      Ahoj Vladislave, určitě uvítám, až uděláš ten svůj správný projekt. Rozhodně budu moc rád, když zde v Čechách vytryskne fontána slovanství. Ale zatím z tvých požadavků a komentů mám tak trochu obavy, že se bude jednat o církev „Guru Járy“. Snad se mýlím a jen jsem to z tvých narážek špatně pochopil. No tudíž než nám ukážeš tu správnou cestu budu tvé výtky brát jako nepodstatné. Přeji ti mnoho úspěchu v tvém počínání. PS: Má přezdívka je hezky česky a mám jí od svého dětsví, když jsem ještě zápasil, tak snad ti přijde vhod 🙂

    • Agneta permalink
      Září 25, 2015 3:27 pm

      Jsi chorý člověk, Vladislave!

      • Vladislav permalink
        Září 29, 2015 11:48 am

        A ty jsi kdo, Agneto? Nejsi ty ta milá od Mysliče? Napsalas už někdy někam nějaký článek? Kolují už někde tvé názory? A vůbec – mělas někdy nějaké své, vlastní? Že jsem nikde nic nečetl, neviděl, neslyšel…
        Až s něčím přijdeš, můžeme si popovídat. Do té doby raději mlč, dámo.

      • Fíba permalink
        Září 29, 2015 8:46 pm

        Ahoj Vláďo. Vidím, že stále udržuješ svého oblíbeného koníčka a to nadávání všem ať udělají co udělají. Rozhodl jsem se proto, že ti udělám radost a něco sem napíšu, abys mi mohl taky vynadat. Tak tedy, já si také myslím, že jsi chorý mozek. 🙂

  6. Harog permalink
    Září 21, 2015 9:58 pm

    Zmínil jsi v článku slovo bojové sporty.Můžu se zeptat jakej děláš nebo třeba jakej tě zajímá ???

  7. Září 21, 2015 1:49 pm

    Věkoši, napsal jsi to moc pěkně. Myslím si, že pohanství má být prosté a přirozené. Je to přece cesta, která má v naší přirozenosti, tj. našem rodu a naší přírodě (chceš-li krajině, vlasti) svůj základ.
    Z mého pohledu jsi ovšem v článku zbytečně skromný. Máš v sobě vlídnost, moudrost a sílu jako málokdo. Myslím, že se mnou budou moji soukmenovci souhlasit, když řeknu, že tvoje přítomnost každé akci vždycky jen prospěje.

  8. Vladislav permalink
    Září 21, 2015 11:49 am

    Za každého jednotlivce či skupinu mluví jen a jen výsledky, nic jiného. Myslet si o tom, jak jsem/jsme dobrý/dobří či špatný/špatní, můžu sice dle libosti, ale nakonec zjistím, že jsem v tomto uvažování zůstal v podstatě sám.

    Pokud jsem členem skupiny, která, ač založená už před x lety, nedokázala do dnešních dnů oslovit víc než pár desítek příznivců a sympatizantů, dělá ta skupina něco podstatného špatně.
    Pokud jsem mužem středního věku, skloňuju na každém kroku „rodové pohanství“, ale nezmohl jsem se ještě na jediného potomka, měl bych raději mlčet.
    Pokud, ač Slovan jako poleno, vzývám anglosaské či keltské předkřesťanské bohy, a to především proto, že se o nich dozvím z Anglosasy řízených médií více informací, než o mých vlastních, působí to stejně trapně, jako míjet svého otce a „otče“ říkat strýci. O syndromu české zakomplexovanosti, zejména z Germánů, nemluvě.
    Stejně jako o jakýchsi hypotetických hybridních bozích přírodních živlů, doufaně společných všem nebo téměř všem předkřesťanským evropským národům.

    Pohanství má obrovský potenciál, který však zatím naprosto nedokáže využít. Společností roku 2015 dle křesťanského kalendáře hýbají jevy, které neumí žádná z pohanských skupin, ani v ČR, ani ve většině Evropy, nijak uchopit. Místo toho se zapalují táboráky, chodí se na vycházky do lesa k „pohanským“ místům, diskutují správné rituální postupy, vzory tetování a „dobové“ oblékání, do polozmrtvění nalévají pupky pivem, a pak se o tom píší články, diskuse k nimž často nepřilákají jediného zájemce.

    Přitom ale například existuje étos, který ještě před půl tisíciletím, navzdory zákazům tehdy všemocných křesťanských církví, včetně propadnutí majetku či těžkých fyzických trestů, přiváděl na místa typu moravského Radhoště v určité svátky tisíce lidí. Tento étos, archetyp, nedokázala žádná „pohanská“ skupina uchopit, ani se mu jen přiblížit … což asi mluví za vše!

    Není pravda, že „o slovanské víře víme málo“. Youtube je plný „slovanských“ videí, většinou ruských, na toto téma. Poslech jediné skladby kapel Ruyan, Skolot, Arkona, Svarga, nebo jediné video z ruské rodnověrské svatby, ti dají víc informací o slovanském rodnověří, než roční pročítání článků na toto téma na téměř libovolném českém „pohanském“ serveru.

    Něco ti poradím: vykašli se na „správné“ rituály. Vezmi si obyčejné montérky, motorovku a sekyru, najdi nejbližší smrkové pole označované dnešní terminologií za „les“, a běž uvolňovat nálety dřevin, které tam umístili bohové, nikoliv lesníci. Vezmi přítelkyni a zorganizujte s druhými pravé slunovratové orgie. Kup si permanentku do posilovny a makej – a až nebudeš moct, tak si ještě přidej.

    Třeba k tobě přijdou myšlenky, které přijít mají.

    A nakonec se nauč rusky a vyjeď mezi ty, kteří narozdíl od národa kočích a služek ještě nezapomněli na své slovanské kořeny. Včetně těch předkřesťanských – Rusko je opravdu velké. Existují.

    Nechoď za kováříčkem – jsi muž, nemarni čas, zvykni si chodit pouze za kováři. Tento život není zase tak dlouhý, a než se znovu narodíš, mohla by tě třeba mrzet každá zbytečně promarněná hodina.

    Jsi muž – měj koule. Pravé pohanství nepotřebuje poustevníky kontemplující někde u lesa nad symboly, které si stáhli z mainstreamem schválených a prověřených zdrojů. Potřebuje bojovníky. Muže, kteří mají koule na svém místě, ne uřezané, olepené masařkami a pověšené někde v ústraní – aby si to jen, u všech všudy, s nikým nerozházeli!

    • sroub permalink
      Září 21, 2015 2:31 pm

      Jsem rád, že teď už jsme poučeni.
      Takže jdi, a bojuj proti přírodě, přestaň se klanět západu, a zacni se klanět východu, protože tak je to spravne, tak to má byt 😀

    • Frostík permalink
      Září 21, 2015 4:43 pm

      Slyšeli jste slovo boží.
      A kolik příznivců jsi získal ty? Kde je vidět tvůj boj, ne jenom na těchto stránkách, kde je vidět, že jsi muž – máš koule?
      Jen u tebe v pokoji nad klávesnicí PC?!

      • Tyrfing permalink
        Září 22, 2015 8:45 am

        Ja uz bych radsi zadny „neci boj“ nepripominal a nevyvolaval, ten jeden byl az az… :-7

      • Vladislav permalink
        Září 22, 2015 8:52 am

        Kolik poznáš stromů, keřů? Vždyť ty ani nevíš, jaké jsou přirozené a člověkem pěstované lesy.
        Máš vůbec zahradu, pole, les? Zvířata?
        Kde pracuješ? Někde v dílně? S kým své názory řešíš? S kolegy u piva, se „souvěrci“ nad soudkem někde v lesích, o kterých ses dočetl, že mají „něco pohanského“?
        Příznivců mám zatím mezi 10-12. Něco připravuju, neboj. Něco, co uvidí celá země, nejen nějakých několik marginálů, co chodí na procházky do lesa, konfrontují to s tím, co jim přepustila k četbě a sledování mainstreamová média, a nazývají se „pohané“.

      • Frostík permalink
        Září 22, 2015 4:04 pm

        Opět mimo. Cituji: Vladislav permalink

        Září 22, 2015 8:52 am

        Kolik poznáš stromů, keřů? Vždyť ty ani nevíš, jaké jsou přirozené a člověkem pěstované lesy.

        Milý Vláďo, stromy rostoucí v naší kotlině znám všechny, což se u příznivce druidismu předpokládá, s keři je to horší, ale pracuji na tom. S otázkou o rozpoznání typu lesokultury si děláš legraci, ale vždycky jsi byl veselá kopa a dovedl jsi nás pobavit. Svědčí o tom zbytek odpovědi.
        Tím, že stále chodíš na stránky PK, je vidět, že ti naše činnost není lhostejná a stále tě přitahuje. Jakákoli debata s tebou nemá smysl a tak už nepočítej, že kdy budu na tebe reagovat.
        Přesto se těším, že nás třeba příjemně překvapíš svými projekty.

    • Trn permalink
      Září 25, 2015 8:00 pm

      Ano Vladislave, za každého mluví jen a jeho výsledky, to máš pravdu. Takže kde jsou ty tvoje? Kde máš za ty roky, co jsi byl u zrodu PK, ty tisíce získaných členů? Co jsi pro to udělal? Kritizovat to ti jde, to je tvůj jediný výsledek. Jinak jsi pro PK neudělal krom svých věčných kritik NIC. Je mi jasné, že se k těmto slovům postavíš jako vždy a koule zůstanou v nedohlednu. Hodně štěstí s tvým novým projektem a příští rok si určitě zarezervuj Letnou, když už vás budou jistě ty tisíce…

    • Budimír permalink
      Říjen 4, 2015 9:19 pm

      Vladislave, čím myslíš, že se stalo, že zmiňovaný étos/archetyp nebyl ještě nikým (správně) uchopen? Mohl by ses o své představě více rozepsat nebo přímo napsat článek? Děkuji.

      • Vladislav permalink
        Říjen 5, 2015 1:24 pm

        Článek napsat můžu, ale těžko mi ho kolegové na tomto serveru vydají.Dříve jsem koneckonců už i jeden napsal…
        Uvedu příklad – mně duchovně i geograficky blízký Radhošť. Pokud jsi tam někdy byl, určitě sis všiml zajímavé věci. Jde o turisticky na první pohled běžnou horu – podobně vysokých či vyšších hor je v Beskydech nejméně deset, podobně situovaných ještě více, navíc v nejednom případě s lepší turistickou infrastrukturou a v dnešní době i technickou dostupností.
        Přesto, kdykoliv je jen trochu dobré počasí a přijedeš tam, uvidíš, že trasa Radhošť – sedlo Pustevny (4 km) je doslova obložena stovkami turistů. Co je tam všechny táhne? Pár průměrných restaurací na Pustevnách? Kaplička Cyrila a Metoděje na vlastním vrcholu, v níž je vždy liduprázdno? Půjčovna koloběžek?
        Jezdím tam každý rok několikrát. Naposledy, je to zhruba měsíc, se chtěla moje dcera vyfotit u sochy Radegasta, nacházející se na hřebenu cca 3 km od vrcholu. Nebylo to dlouho možné, socha byla doslova obležena lidmi (a kolem ní vyrostlo už i pár stánků, zatímco hotel vedle křesťanské kaple je věčně prázdný, roky pořádně neudržovaný).
        Další věcí je NÁLADA těch lidí. Většinou fakt až nečekaně spokojení, uvolnění, v pohodě. Ne jen jacísi uhonění turisté, plnící si plán atrakcí na daný den, jako v jiných horách či na jiných místech.
        Jdeš po hřebenu a na každém volnějším místě stojí „bůžci“ – kamenné sloupy, vzniklé seskládáním z několika kamenů, vysoké většinou do jednoho metru. Proč je tam turisté staví, co tím sledují? Proč tam a ne na jiných místech? (i když samozřejmě podobné stavby vznikají i např. v Krkonoších, nikde to nemá takto masový výskyt).
        Jsou ti turisté snad pohané? Nejsou, nebo minimálně si nějaké „protopohanské“ myšlení neuvědomují (natož aby přestali používat deodorant, nechali se potetovat či naopak mastně zarůst a prolévali se hektolitry piva, což je taková soudobá představa mnoha českých „pohanů“). Dělají to ryze podvědomě.
        Co je tam za sílu?? Proč působí zrovna takto?
        Uchopit genia loci toho místa (jakkoliv mu třeba nejsme a ještě dlouho nebudeme schopni plně porozumět) by znamenalo např. dát tam kvalitní informační (pro křesťany a jimi nastolenou post-křesťanskou civilizaci této doby samozřejmě silně konfrontační) tabule, aby si lidé uvědomili dějiny a význam (dobře známý) toho místa.
        Napsat blogy v mainstreamových i lokálních médiích. Články, knížky. Začít působit tak, aby z toho místa postupně vypadli křesťané.
        Vrátit tedy tomu místu jeho význam.
        K tomu ovšem není mezi „pohany“ vůle. To by totiž už byl boj, a toho se oni bojí. Lepší je zmrtvět se pivem nebo slivovicí, pohrát si s pár rekvizitami. To nic nestojí, a „dobře to vypadá“.
        Až půjde zase z Pusteven na Radhošť křesťanská pouť, bude to nejen kvůli miliardám, které z nás všech tito parazité vytahali, ale i kvůli pasivitě tzv. „pohanů“. Jen nějak proklouznout, a pro všechny bohy … s nikým a ničím si doopravdy nezadat! A boha Radegasta – toho si stačí vytetovat na záda, nebo vypít na jeho počest pivo po něm pojmenované, no ne? Vlk se nažere – a koza zůstane celá.

      • Rushwolf permalink
        Říjen 5, 2015 2:16 pm

        A v roce 1968 byl mezi sochou boha slunce a války Radegasta a vrcholem hory Radhoště, tábor sovětských (Überslovanských) okupačních vojsk… tuším, že ani to nebyla náhoda. Jistě to byla taková obdoba nacistické hymalájské expedice 😉

    • Ledňák permalink
      Říjen 10, 2015 9:44 pm

      Jó Vláďo……., jak to tak pročítám, tak mi dokonale pasuješ mezi socialistické učitele většiny amerických univerzit financovaných jejich židovstvem. Co ty na to, máš koule mi odpovědět do očí a zpříma synku.

Zanechat Odpověď

