Skip to content

KUPALO 2015 aneb cesta alergického slepce do 9.století

Červen 24, 2015
tags:

Letošní oslava letního slunovratu byla pro mne a další tři členy Pohanského kruhu zcela mimořádným zážitkem. Přemístili jsme se totiž do jiného časoprostoru a slunovratový víkend jsme strávili v 9. století. Samozřejmě, že ne doslova, jen jsme se v rámci obřadu slovanských rekonstrukcionistů, organizovaném vladykou Petrem Tryščukem, na chvíli vzdali moderních vymožeností a snažili se společně s nimi prožít slunovrat podobným způsobem, jako naši dávní předkové. Mělo to samozřejmě svá úskalí. Museli jsme si například půjčit nebo ušít dobové oděvy, pořídit si dřevěné nádobí na jídlo apod. Mě osobně nejvíce děsilo, že se budu muset vzdát i brýlí, protože jsem bez nich slepej jak krtek. V týdnech před slunovratem jsem zkoušel trochu trénovat a občas jsem si na chvilku brýle sundaval, to co jsem pak ale viděl (nebo spíš neviděl) byl děs běs a trochu mě začal ten LH dogmatizmus vytáčet.

Pak jsem si z toho ale začal dělat srandu a všude jsem prohlašoval, že mě z té akce stejně vyhodí, protože mám děsnou pylovou alergii a ta v 9. století také ještě nebyla. Věkoš, který nás na slunovrat pozval, mě ale ujistil, že pokud mám alergii, mohu klidně smrkat i do papírových kapesníčků, že hygienické a zdravotní věci jsou povoleny. To mě trochu uklidnilo, ale pořád jsem si tak nějak říkal, že brýle jsou přece také zdravotní pomůcka, ale chápu, že když člověk jede někam na návštěvu, musí se holt podřídit tamním pravidlům. Věkoše musím každopádně pochválit, protože si naší skupinku vzal na starost a napůjčoval nám spoustu dobových věcí, aby nám pobyt mezi jeho druhy, co nejvíce zpříjemnil. I ostatní nás přijali vlídně, nabídli nám místa ve svých stanech a ty brýle mi dokonce dovolili i chvílemi nosit.

001

Akce se konala u nás v jižních Čechách, na místě jednoho z dávných hradišť. Já jsem kvůli práci dorazil až v sobotu dopoledne, kdy byla většina ostatních účastníků již zabydlena. Malebnost tábora a okostýmovaného lidu mě zaujala na první pohled, trvání na dobovosti má tedy nepochybně i své světlé stránky. 🙂 Připravoval se právě oběd. Kuchař Rosťa žádal osazenstvo o pomoc a tak jsem začal s několika dalšími lidmi krouhat zelí. Bezejmenné jídlo se skládalo z vepřového masa, cibule, zelí a nakrájených jablek. Možná jsem nějaké ingredience vynechal, každopádně výsledek byl překvapivě velmi dobrý. Jablka v pokrmu vypadala a dokonce i tak trochu chutnala jako brambory.

Prvním důležitým bodem programu byl „boj o šulínec“. Aktivita spočívala v tom, že se muži vysvlékli do půl těla a bojovali spolu o dřevěný falický symbol namazaný sádlem. Zvítězil ten z nich, který šulínec vybojoval a dokázal ho v jedné ruce donést vědmě. Já se zbaběle boje nezúčastnil a jen jsem celý zápas fotograficky dokumentoval. Běhalo se po celé rozlehlé louce a vznikla spousta šarvátek, při nichž šulínec měnil majitele. Když nakonec vítěz předal dřevěný falus do rukou vědmy Jeduchy, byl jsem uprostřed louky a netušil jsem, kdo to je. Když jsem se přiblížil asi na 15 metrů začal jsem podle dlouhých vlasů tušit, že by vítězem mohl být náš Jirka. S jistotou jsem to svýma slepýma očima poznal asi až ze čtyř metrů a tehdy jsem se začal radovat. Dobře nás náš mlaďas reprezentoval! Jirka si vybojoval titul Kupalo a stal se hrdinou dne a polobohem, kterého večer ženy ověnčí květy a muži na svých ramenou donesou k obřadní koupeli.

002

Potom vladyka rozdělil lidi na několik skupinek a každé přidělil nějakou práci. Jedni připravovali dřevo na oheň, druzí ohniště, slavnostní bránu a obřadní kruh, já se podílel na výrobě velkého slunečního kříže, který se večer ponese v čele průvodu. Součástí příprav na večerní slavnost, bylo také rozdělání živého dřevěného ohně. Věkoš nejprve rozdělal tento posvátný oheň klasicky za pomocí luku, ale potom následoval pokus vznítit dřevěný oheň kolektivně prostřednictvím velkého kůlu, který v dřevěném rámu roztáčelo najednou 6-8 mužů. Zkoušeli jsme to celkem 3x a byli jsme dost blízko toho, aby se nám to povedlo. Pokaždé jsme dosáhli toho, že se zpod kůlu valilo velké množství dýmu a v misce pod kůlem se utvořila hrst horkého materiálu. Žhavý uhlík, který by zapálil připravený troud nám ale chyběl. Shodli jsme se na tom, že na vině byly nejspíš tři věci. Za prvé: ve spodním prkně nebyl řádně připraven žlábek, kde by se mohl vytřený materiál shromažďovat. Za druhé: ke konci, kdy bylo třeba nejvíce zabrat, nám pokaždé docházeli síly. A za třetí: chvílemi jsme vypadávali z rytmu. Velmi důležití jsou v tomto smyslu nejen ti, kteří tahají za lano, ale i ti, kteří stojí okolo a svým hlasem či bubnem určují tempo. Přestože se nám dílo nakonec  nezadařilo, všichni byli spokojeni. Alespoň jsme získali zkušenosti a  příště to půjde určitě lépe.

003

Během dne nás občas zaháněly pod stanové plachty dešťové přeháňky a přerušovaly tak naší práci, přesto jsme do večerního obřadu všechno stihli. V jednu chvíli se po dešti na obloze objevila krásná duha. Všichni vyběhli na louku a duhu obdivovali nebo si ji fotili. Z určitého úhlu to dokonce vypadalo, jakoby duha vyrůstala přímo z naší brány na obřadišti. Vzpomněl jsem si na slunovrat na Gabrétě přede dvěma lety, kde jsme duhu také pozorovali.

004

Když se přiblížil večer začali jsme se všichni zdobit dubovými věnci a chystat se na obřad. Nejlépe nazdobený byl samozřejmě Kupalo. Nemám bohůmžel jeho fotografii, protože fotoaparáty by nám při kruhových tancích, bubnování a přípitcích překážely. Byl však pořízen videozáznam, který prý budeme moci brzy shlédnout na internetu. Z tábora směrem k bráně a slavnostnímu kruhu vyšel náš průvod v jehož čele se nesl sluneční kříž a čtyři pochodně zapálené živým ohněm. Každou z pochodní nesl jeden ze zástupců čtyř, zde přítomných slovanských rodů. Jednu nesl zástupce Velesova lidu, jednu zástupce Arkony, jednu zástupce skupiny Gromovoj a jednu náš kamarád Věkoš za Doudlebi. Pak byl zapálen slavnostní slunovratový oheň, vědma pozvedla svůj hlas k Dažbogovi a předkům a následovalo kolo přípitků. Potom se účastníci chytili za ruce a za zpěvu kupalských písní tančili kruhový tanec.

005

Já netančil, protože mi kdosi těsně před obřadem vložil do rukou jeden z bubnů a tak jsem s ostatními bubeníky doprovázel tanečníky údery své paličky. Během tance se postupně kruh tanečníků začal trhat a každý kdo chtěl přeskočil plameny ohně. Ten, kdo skočil si pak vždycky šel s Kupalem připít medovinou z velkého rohu. Když se všichni vystřídali, dopil Kupalo zbytek medoviny a vhodil do plamenů ohně figurku své milované Mary. Podle tradice je Mara bytost vodní, zatímco Kupalo je spojen s živlem ohně, aby byl svazek obou zpečetěn, musel být ještě Kupalo ponořen do vody. Čtyři zdatní muži ho proto vyzvedli na svá ramena a v čele průvodu ho nesli dolů k potoku a podél něj pak řece. Ostatní Kupala následovali. Po cestě, na kterou nám svítila světla dvou olejových lampiček, jsme zpívali kupalské písně, bubnovali a provolávali slávu Kupalovi. Na jednom místě nás zpod skalního převisu sledovali tábořící trampové, pro které to byl, podle jejich slov úžasný a nezapomenutelný zážitek. Když jsme po více než půl kilometru konečně dorazili k řece následovali jsme Kupala do vody.

006

Obřadní koupel byla úžasná. Voda byla studená, ale ne ledová, spíše osvěžující a my do počínající noci křičeli sborem s rukama nad hlavou : Kupalo, hej! Kupalo, hej! Kupalo, hej! …. Zpáteční cesta už probíhala v tichosti. Tedy bavili jsme se spolu, ale už to bylo bez bubnů a zpěvu, obřad byl ukončen, vše co se mělo stát, se stalo. V táboře pak probíhala volná zábava u ohně a u stolu až do časných ranních hodin. Druhého dne už byla pouze společná snídaně a pak následovalo balení, bourání stanů, loučení a odjíždění. Pro nás kluky z Pohanského kruhu byl tento slunovrat velkou zkušeností. Rozhodně nemáme v úmyslu stát se rekonstrukcionisty, na našich obřadech bude i nadále svoboda v ustrojenosti. Kdo bude chtít přijde v tunice či slavnostním kroji, kdo bude chtít přijde v běžném oděvu, či v maskáčích. Nehodláme schovávat ani brýle, mobily či PET-lahve. Jsme pohané, ctíme předky a tradice, ale žijeme v jednadvacátém století. Přesto jsme však načerpali na této skvělé akci řadu inspirací. Bavili jsme se o tom s klukama na zpáteční cestě v autě. Líbilo se nám společné vaření. Možná by stálo za to příště na našem slunovratu uvařit do velkého kotle ze společných zásob třeba guláš. Líbilo se nám i skákání přes oheň, je to přece jedna z nejtypičtějších slunovratových tradic. Přeskočit oheň v kotli stojícím na oltářním kameni v kruhu na Gabrétě je nereálné, nic nám ale nebrání v závěru obřadu oheň přenést na nějaké menší ohniště a tam si zaskákat. Líbila se nám i obřadní očistná koupel, i to je velmi stará tradice. Vždycky jsme si říkali, že k řece je to z Gabréty příliš daleko, ale teď když jsme viděli, jak daleko chodí za vodou při slunovratu Slované.cz, zdá se nám, že to na Gabrétě zvládneme také. A pak tu byla pro každého z nás i nějaká osobní inspirace. Já jsem byl například tak nadšený z toho, jak pohodlně se chodí v krpcích, že jsem ty svoje půjčené nakonec od majitele koupil a dovezl jsem si je domů. A tak by se dalo pokračovat. Prostě, byl to nádherný víkend a já za nás za všechny ještě jednou velice děkuji našim milým hostitelům.

007

Advertisements
komentářů 21 leave one →
  1. Červenec 18, 2015 8:28 am

    Video z tohoto Kupala 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=AfEj6-8zaqE

  2. Vladislav permalink
    Červen 26, 2015 10:40 am

    Miky, jakožto svobodný člověk budu psát, kam uznám za vhodné a co uznám za vhodné. Nevylučuju samozřejmě, že budu pohansky potetovaným guruem zabanován, ale to už si chlapci srovnejte se svým svědomím a hlavně se svýma koulema – pokud nějaké máte.

    PK je po pěti letech činnosti „díky“ svému směřování pořád nicotnou organizací o možná 15 členech, ale špatní nejsou ti, kteří se „chopili vesla“ a nedokázali to vytáhnout výš, ale Vladislav, který to dlouhodobě kritizuje. Je to stejné, jako založit spolek nástupců Henryho Forda a v jeho rámci vyrábět v roce 2011 něco na úrovni babety. Jisté lidi to ovšem nechává v klidu – hlavně že JEJICH ambice jsou naplněny, což by samozřejmě v mnohem ostřejší konkurenci už nemusely být, že?;-( Kdo nepřikyvuje, má prostě smůlu.

    A pokud jde např. o toho Žiarislava: loni byl na Živoucí historii, letos jsem ho tam neviděl (pokud se nemihl v den, kdy jsem tam nebyl). Proč asi? Nemluvě o akci samotné, která má perfektní myšlenku, ale lidí, stánků tam, stejně jako zájmu, jaksi ubývá, že?

    Nabídl jsem komunikaci po e-mailu a mobilu, nepřišla mi jediná sms, jediná zpráva. Tolik k „propírání špinavého prádla“ na této diskuzi.

    Klidně si mě zabanujte, chlapci. Bude to jen vaše chyba. Já už stejně nějak ztrácím chuť dál něco říkat:-( Každému jeho volbu.

    • Frostík permalink
      Červen 26, 2015 11:58 am

      Konečně skvělá zpráva.

      • Fíba permalink
        Červen 26, 2015 1:40 pm

        A přitom stačilo tak málo. Ti co mají tetování by si ho nechali za vlastní peníze odstranit, ti co mají historické oblečky (a nikomu to nevnucují) by je spálili, ti co pijí občas alkohol by s tím přestali a nebo by pili v ústraní a ti co třeba kreslí vyřezávají a nebo tesají kameny jako já, by si všechno nechali schválit od Velkého Vladislava (dále jen VV). Stejně tak by se schvalovaly i jiné názory a ten správný pohled na historické události, přece jenom je třeba ty blbce usměrnit, že…. A až by takto byli všichni sjednocení pod tímto VV, zjistili bychom, že už nás najednou nejsou jenom desítky, ale mašírují nás tisíce, jak si to VV přeje. Byli bychom sice odlidštění roboti bez vlastních citů, ale co na tom, byla by přeci jednota a hlavně množství. Zvláštní ovšem je, že VV slibuje tisíce příznivců co mohli být, ale pořád zůstává tak nějak sám. Nebo se mýlím? To je srandy pytel…. 🙂

  3. Vladislav permalink
    Červen 25, 2015 12:03 pm

    Frostík: vykašli se na off-road, nejlepší je přijít pěšky. Člověk se pak může v klidu ožrat, a co by to bylo za pohanskou akci, kde se člověk nemůže pořádně napít, no ne? Pár škopků nebo štamprlí patří k pohanství stejně neodmyslitelně, jako tetování. Když se pak vysvlečeš do půli těla, neexistuje v okolí člověk, který by si tě se zájmem a obdivem neprohlížel a nepřemýšlel, co ty obrazce znamenají a co ze sebe jsi jimi vlastně chtěl vyjádřit. Chce to ale shromáždit tak maximálně 10 lidí a prověřit si je tak, aby náhodou nikdo z nich neměl třeba trochu od tvých odlišné názory. Ve 300členné skupině už se to kontroluje hůř. Jo, kdybych měl jako nekřesťan parafrázovat známý výrok: nevyzpytatelné jsou cesty ega…

    • Trn permalink
      Červen 25, 2015 7:46 pm

      A tak se vyjádřil Vladislav, který sám nic nezorganizuje, na žádné akci se nepodílí a všechno a všem zkritizuje. On by to udělal takto a takto a skutek jako vždy utek. Jak obvyklé. Vladislave, NEZKLAMAL JSI! 😀

      • Červen 26, 2015 5:10 am

        Vladislave, nechtěl by sis už najít ke komentování nějaké jiné webovky? Ber to rozumně, tady stejně všichni píšeme blbé články, děláme a účastníme se blbých akcí, na kterých se nás neschází stovky, ale pouze desítky, občas pijeme pivo nebo medovinu, čímž zabržďujeme svůj duchovní rozvoj na roky dopředu a někteří z nás mají dokonce i nějaké tetování, což je nepohanský hnus. Radím ti nezahazuj se s námi a zkus komentovat jinde, třeba někde u Inglingů nebo jiných védystů, ti tvoje osvícené názory jistě ocení lépe. Žiarislava, bych být tebou nezkoušel, protože to je rozumný člověk a ten by tě musel dřív nebo později poslat k šípku taky.

  4. Vladislav permalink
    Červen 25, 2015 6:57 am

    Tyrfing: no právěže těch 300 lidí mi málo nepřijde, tos mě asi nepochopil. Mně se ta akce líbila velice, a líbí se mi i Rodná cesta jako taková. Neteoretizuje o bozích na základě vyčtených informací, ale „odspodu“, z úrovně instinktů a reálných prožitků, něco buduje, vytváří, pro skutečné lidi této doby. Mně „oblečky“ nevadí, ale musí být i něco nad nimi a za nimi, to hlavně. Třeba Žiarislav chodí takto taky oblečený (a prezentuje se tak), ale popularizuje tyto věci běžným lidem, vzdělává je, vystupuje v pořadech, prostě rozšiřuje pohanství – nebo aspoň v lidech indukuje to myšlení. A to se mi líbí. Ta akce ukázala, že to jde nejen v deseti lidech, ale i ve 300 lidech, a myslím, že je to jen začátek. Jakmile se tyto fungující proudy napojí na proud ruský nebo třeba polský, může se stát slovanské pohanství opravdu něčím podstatným pro tuto společnost. A bohové dají, že ta doba přijde.

  5. medvidek permalink
    Červen 24, 2015 4:01 pm

    Pro ty co nechtějí číst dlouhosáhlé komenty. Akce byla Living History a pouze pro zvané lidi, nikoli volně přístupná pro kohokoli. A jak píše Miky v článku, né všichni byli pohané. Ta akce neměla propagovat pohanství, ale být odměnou pro zúčastněné. A pro mne určitě byla a byl to úžasný zážitek a všem, jenž se na ní podíleli děkuji.

    • Vladislav permalink
      Červen 24, 2015 7:24 pm

      No, já jsem byl loni na letní slunovrat na Slovensku v horách, na akci pořádané Žiarislavovou Rodnou cestou, bylo tam nejmíň 300 lidí, takže tak trochu vím, o co se může jednat:-) Netvrdím, že je to špatné, moc se mi tam líbilo, třeba když se několik set lidí vzalo za ruce a v chorovodech kroužili kolem několika obřadně zapálených ohňů. Nebo když jsme ráno (byly tak 3 stupně nad nulou) rozfoukali jeden z ohňů, abychom se zahřáli. Nebo třeba na holčičku, snad 8letou, která mi hrála na vlastnoručně vyrobenou píšťalku.
      Jsou to pěkné akce a kdybych letos v té době nejel se ženou na Arkonu, jel bych zase. Jenže … je to pěkné, ale je to málo. Strašně málo. A je moře lidí, pro které to tím oblečkem, tím obřadem začíná i končí. Teď letí slovanské pohanství, před 80 lety tramping, před 30 lety jižanský folk, pak buddhismus, pak třeba euroindiáni … a co z toho jsou ti lidi? Všechno, nebo spíš nic.
      Jde o to, že klidně přijedu na tu akci v off-roadu, v obleku, moje milostivá v lodičkách a minisukni, děti v tričku s Hello Kitty nebo Just do it. Akci si nafotíme mobily. Ale holky si upletou věnce a chlapi zapálí oheň. To stačí a to rozhoduje – protože ve chvíli, kdy přiznáme, že jsme skončili v 9. století, tak jsme skončili doopravdy.

      • medvidek permalink
        Červen 24, 2015 7:40 pm

        Jenže tady nikdo nekončil v 9. století. Zkrátka to byla zcela soukromá akce pouze pro pozvané lidi, takže by jsi mohl přiject v off-roadu, ale byl by jsi vykázán, protože jsi nebyl pozván a bylo to na soukromém pozemku. Bylo řečeno Pohanskému Kruhu: „Budeme dělat to a to, tady, tento termín a za těchto podmínek. Chcete se zůčastnit?“ A někteří z nás řekli ano, někteří ne. Byla to zcela soukromá akce, kde bylo přímo účelem být na víkend v 9.stol (v rámci možností) Je samozřejmé, že v běžném životě používáme vymoženosti všedních dní. Pokud ti jde o veřejnou akci s možností oblečku Hello Kitty, tak to jsi měl být tady: Letní slunovrat na Křivolíku

      • Rushwolf permalink
        Červen 24, 2015 7:53 pm

        Hello Kitty na Křivolíku ovšem pouze mezi diváky,ne účinkujícími a zde letos o to duchovno nešlo… pravda… nikdo účinkujícím s pohanským cítěním nebránil po veřejné části (která byla více méně o historii a soutěžích a i to k podobným slávám a festivalům patří viz. např. japonsko co nás o půlstoletí předběhlo v době a jejich náboženství a tradice se hmotnými anachronismi jen hemží…) udělat si rituál, jaký chtěl, s kým chtěl a v čem chtěl… což se také stalo…

      • Tyrfing permalink
        Červen 24, 2015 10:32 pm

        Jen tak ze zvedavosti, co je Ti malo? 300 lidi mi prijde na region byvaleho Ceskoslovenska docela dost.

      • Frostík permalink
        Červen 25, 2015 10:55 am

        Kdo mě naprášil, že jsem přijel v off-roadu? Ale já opravdu jinak nemohl. Ve vrtulníku se mi rozbilo olejové čerpadlo, uznejte, že s tím se letět nedalo.

      • medvidek permalink
        Červen 25, 2015 7:19 pm

        To Hello Kitty jsem samozřejmě myslel jako host. Pořadatelé byly dle svého (já bych řekl správného) úsudku a zkušeností.

  6. Vladislav permalink
    Červen 24, 2015 8:58 am

    Kdybych byl někým, kdo by se snažil slovanské pohanství co nejvíc zdiskreditovat, dělal bych to přesně takto.
    Nutil bych lidi oblékat se na slavnosti do domnělých oblečků z 9. století, provolávat domněle dobové hlášky a hlídat, aby nikdo nenarušil „autentičnost“ obřadu.
    Veřejnosti a vlastně všem bych tak podsouval, že slovanská víra je něco, co skončilo v 9.-10. století, a kdo si dnes neobleče tu správnou rubášku a nezačne halekat v tónině, v jaké má, jako by nebyl.
    Takže bych celkem snadno dosáhl toho, že by si tuto skupinu většina společnosti zařadila někam po bok souborů zabývajících se folklórními tanci.
    Což se skutečně děje a je jedním z hlavních důvodů, proč pohanství obecně je a bude na okraji zájmu společnosti, a to tak dlouho, dokud se toto nezmění.
    Jenže: pokud se reinkarnovali velcí lidé typu ruského knížete Svjatoslava, rujanského knížete Kruka, arkonského kněze Dobrosvěta či obodritského knížete Niklota, bytostní pohané tělem i duší, a pokud nezměnili své pohanské přesvědčení, nevěřím, že by na podobné slavnosti vůbec kdy páchli.
    Brali by to jako dětskou hru, pošetilost.
    Byli to totiž reální lidé, kteří žili reálnými problémy ve své době – a podobně by to měli i dnes.
    Příchodu bohů nedosáhneme technickými rekonstrukcemi dobových obřadů z toho či onoho století. Není to žádná hra, žádná sranda zvládnutelná pár provařenými triky.
    A pokud se tak či onak obléknu, neznamená to vůbec nic.
    Nemluvě už o detailech typu dubových věnců u Slovanů, či zřejmě neexistenci orgií, které tyto slavnosti vždy doprovázely (i když, pokud se podívám na ty převážně „alternativní“ typy mužů a trampské typy žen z fotek, myslím, že je to stejně vyloučeno:-))
    Pokud „pohanství“ přitahuje z 90% stále stejný typ lidí určitého věku, sociálního statutu, tíhnutí k podobným životním hodnotám atd. … pak to není pohanství, ale móda, ze které nemalá část těch lidí „vyroste“.
    A to je bohům žel pro skutečné pohanství urážlivější a hlavně nebezpečnější, než vyloženě proti-pohanský postoj.

    • Tyrfing permalink
      Červen 24, 2015 11:14 am

      Je vubec nekdo, komu bys to odklepl? Prijde mi, ze jsi nastvany uz i na Slovany, protoze nejsou zrovna echt pynktlich Vladislovani :-))

      Ale ted vazne, LH je fajn moznost, kdyz neni povinna. Svet se samozrejme zmenil, a tak je na kazdem, jak si to nastavi, protoze evropske polyteisticke tradice mely vsude ruzne dlouhy vypadek z vyvoje.

      Uplne zatracovat davne veky bych ale take nechtel, protoze take mj znamenaji hodnoty, kterych se dnes jiz nedostava. Treba ja osobne bych byl rad, abych se mohl spolehnout na lidske slovo a nemusel si nechavat podepsat papir, abych aspon neco v ruce mel.

      „Stare veci“ pro me pak znamenaji kontakt se „starymi casy“. Ne kompletne, nejsem druh mezi sermiri zvany „LH fasista“, a take citim, ze upgrade nekterych „starych veci“ by nemusel dopadnout dobre. Napriklad jako tyrovec nosim na blot krom dalsich veci mec. Mel bych teda jako moderni clovek misto toho nosit samonabijeci pusku? 🙂 Misto rohu na medovinu mit moderni umelohmotny hrnek? Moderna je fajn, ale nemela by mit formu znasilneni.

      • Vladislav permalink
        Červen 24, 2015 1:50 pm

        Představ si, že jsi někdo „úplně odjinud“. Někdo, kdo o pohanství v životě slyšel jen pár věcí, nijak se o něho zvlášť nezajímal, ale ani ho neodsuzoval.
        Prostě takový „většinový občan“ naší země.
        No a teď se dočte něco o tom, že ti nebo ti pohané udělali tu a tu slavnost slunovratu. Najede si na ten článek, uvidí lidi v oblečcích z 9. století, třeba i nějaké video tam bude.
        Co ho asi tak napadne? Na 99% si bude pohanství asociovat s tímto. S rekonstrukcionalisty. Ten člověk neuvidí rozdíl mezi slovanským pohanem a chlápkem, co se obleče do napoleonské uniformy a co jde začátkem prosince slavit bitvu u Slavkova.
        Já vím, že je každého problém, aby si zjistil víc informací, a nehleděl jen na nějaké povrchní obrázky. Jenže lidi prostě takoví nejsou a nikdy nebudou, ve své většině.
        Většina lidí si prostě na základě tohoto řekne – a říká – že pohanství je nějaký historický kroužek, který jim osobně nic neříká. A tím nad ním zlomí hůl.
        A nejen oni. I jejich děti, které budou v tomto duchu vychovávat. Jejich přátelé, známí, všichni.
        Holka, které není jedno, jak vypadá a chce se oblékat moderně, ohrne nos nad nějakou zanedbanou „pohankou“. Kluka, který cvičí, nekouří a nechlastá, odpudí zase další věci.
        Co tím chci říct? Že pohanství se tímto způsobem stává koníčkem úzké skupiny lidí, lidí, kteří ale předstírají, že PRÁVĚ TOTO je pohanství.
        Lidí, kterí pak můžou za to, že spousta jiných se skutečně pohanským myšlením řekne: já pohan nejsem.
        Protože se nedokážou ztotožnit s tím, že by se měli navléct do rubášek rádoby z 9. století, nechat si narůst bradku tvořenou 11 fousky v 5 řadách, přestat používat deodorant, a s mastnými vlasy nebo pivním pupkem vyrazit na akci, připomínající vzdáleně tábor odrostlých skautů.
        Chceš, aby pohanství bylo kroužkem pro pár desítek, možná stovek lidí v této zemi? Potom jo, dělají to správně.
        Jinak je to cesta do Navi. Naši předkové takoví prostě nebyli.

    • Červen 24, 2015 2:02 pm

      Vladislav prostě musí vždycky na všem vidět to zlé, už jsem si zvykl. 😉 Byla to LH akce, nikoli akce pohanská, přesto mezi přítomnými bylo pohanů dost, protože je jejich koníček nakonec dovedl kamsi hlouběji a oni v sobě nakonec nalezli nejen zájem o způsob života předků, ale také jejich dávnou víru. My jsme tam každopádně byli hosty a přestože to děláme jinak, plně jsme se přizpůsobili daným pravidlům hostitelského společenství. Byla to velká a moc pěkná zkušenost a mrzí mě, že tady na to zase Vladislav háže špínu, to už ale asi jiné nebude.

      • Frostík permalink
        Červen 24, 2015 3:45 pm

        I když se někomu tento způsob Slunovratu jeví jako divadlo, já osobně jsem mu postupně propadal a konec si opravdu užil. Atmosféra přebila i utrpení mých holých nohou, protože pokud vás obřad odpoutá od vnímání fyzických vněmů, je to zdařilý obřad. Kdo tam nebyl, může si psát komentáře typu „kyselých hroznů“. To, že na fotkách všichni hromadně nesouložili, neznamená, že nebyla vzdána úcta síle plodnosti. Gentleman o takových věcech mlčí a nemusí se tímto chlubit, nebo to vnucovat ostatním, protože ví, že se to doopravdy stalo.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: