Skip to content

Divoká Šárka se Slovanským kruhem

Březen 3, 2015
tags:

Rád jezdím po místech, kde naši předkové po sobě zanechali nějaké viditelné stopy. Místa, kde se můžu zasnít. Pustit představivost z uzdy a přitom cítit doteky dávných časů. Jedním z takových míst je i hradiště v Praze – Dolní Liboc s místním názvem – „Divoká Šárka“. Jako Jihočech jsem dosud neměl možnost toto místo mýtů a dochovaných stop minulosti navštívit. Když mi byla navrhnuta účast na akci Slovanského kruhu, týkající se tohoto místa, neváhal jsem.

O Slovanském kruhu a jeho členech jsem slyšel různé názory, a tak jsem byl zvědavý na osobní setkání. Slovanské pohanství mám rád, ale v rámci celkového indoevropského starověří se na něj dívám v širších souvislostech a vazbách. Nedaje na informace „z druhé ruky“, jsem se docela těšil.

Po domluvě se výprava členů a sympatizantů Pohanského kruhu z jižních Čech, rozrostla na pět účastníků. Daný den mě Věkoš s Fíbou vyzvedli doma a cestou na sever jsme přibrali Mikyho s Jakubem. S časovou rezervou dorazila naše grupa na místo srazu o dost dříve. Z parkoviště u Mc Donalds byl krásný výhled na Kozákovu skálu, která je akropolí slovanského hradiště. To bylo opevněno dřevohlinitými hradbami s čelní kamennou zdí, budovanou z opuky. Hradby předhradí byly z vnější strany lemovány příkopy, ve zkoumaném úseku vnějšího opevnění dosahoval příkop až 6,5m šířky a 1,5m hloubky. Zatím neznáme ani vnitřní zástavbu a řada významných nálezů byla učiněna za neznámých okolností. Především jde o celkem jedenáct či dvanáct tzv. avarsko-slovanských opaskových kování, zhotovených v 8. století a dovezených do Čech nejspíše z prostoru Karpatské kotliny. V severovýchodní části akropole byl v souvislosti s opevněním objeven západofranský denár Karla Holého z let 845-850. S existencí slovanského hradiště lze nejspíše počítat již v 8. století. Hlavní rozkvět však patří až do první poloviny 9. století. Především na základě rozlohy a členění celého areálu a vzhledem k přítomnosti výše uvedených luxusních předmětů bývá šáreckému hradišti připisován význam hlavního mocenského centra středních Čech, v druhé polovině 9.stl. postupně přejímaný rozvíjejícím se Pražským hradem. Osídlení určitých částí pozvolna opouštěného hradiště přetrvalo hluboko do 10.stl.

Pozůstatky valů jsou oranžové. Naše cesta blankytně modrá.

mapy šárka

Když jsme se pokochali, zima začala být vlezlá tak, že se všichni shodli na potřebě něčeho teplého do žaludku. 80% výpravy se rozhodlo zajít pro kafe k McDonalds. Jakožto odpůrce drahoty tohoto světově profláknutého podniku, jsem osaměl a pustil se na protest do jablečných koláčů, koupených v jednom malém pekařství po cestě do Prahy. Hřál mě pocit podpory českého malovýrobce a zasazení ekonomické sankce nadnárodnímu gigantu. Chlapi se sekli, jak platili 70Kč za kafe, a tak jsem se pustil do focení.140220151694

Kozákova skála od jihu je akropolí hradiště.

140220151695

Snažil jsem se dostat obě skály do záběru, ale rozbitá lampa mi to kazila. Vylezl jsem na zábradlí schodiště, balancoval na něm a fotil. V té chvíli přicházeli soukmenovci a ptali se, jestli necvičím tajně Wydu a co to bylo za pozici. Ukázal jsem jim tedy čápa s Fíbovo foťákem.

 140220151696

Postupně se začali dostavovat ostatní účastníci výpravy. Dostavil se i Lomikel, dlouholetý debatér ze stránek Pohanského kruhu, kterého už jsem znal osobně z Mystiky. Postupně jsme se seznamovali s příchozími. Padl i dotaz na Jakubovu policejní uniformu. Miky všem s úsměvem vysvětlil, že každá účast PK je monitorována PČR. Dala se čekací 15minutovka pro opozdilce a vyrazili jsme. Pro začátek jsme zvolili cestu schůdnou pro kočárek nejmenšího účastníka výpravy. Debatoval jsem s jeho rodiči o hlášení se k určitému etniku. Potěšilo mě, že to berou stejně a ač máme k určité skupině různé vztahy, považujeme se za Čechy.

 Jižní hradba u akropole je v prostředku svahu a cesta se po ní stáčí na východ, který na hraně zaniká. Žlutě zvýrazněno.

140220151700
140220151701140220151703

Cesta se stočila do plochy předhradí, kde je v jedné z mezí Ovčí studánka. Pro mě s Fíbou je to osobní záležitost, neboť jsme pro ČPS dodali kámen, co vytesal Fíba a křemenný oltářík. Okamžik pravdy, jakým způsobem ČPS provedla umělcův (Fíby)závěr nadešel. Z dálky mnozí ani netuší, že tam něco je.

140220151704

Při předání kamenů jsme se domluvili, jak bude vše uděláno. Z dalších telefonátů jsem pochopil, že umět dělat rukama je dáno jen někomu. Kámen s vílou Voděnkou měl být zasazen pomocí roxorů a betonu do břehu jezírka tak, aby se hladina vody dotýkala spirál imitujících vodu. Oltářík se měl podobnou technologií umístit naproti v trávě. Betonovat se mělo tak, aby to nebylo vidět. Můžete posoudit, jak se to podařilo.140220151705

Voděnka usychá mimo vodu, jezírko je jak louže na hraní. Oltářík je na placce betonu, jak nějaká lavička. Celek působí jako zanedbaná zahrada. Nějak mi chybí ten duchovní přínos a přímá účast tvořitelů díla. Noví přátelé z SK to vidí podobně. Mají i chuť to s Lomikelem předělat. Je to, ale projekt ČPS a ti do toho mají jediní co mluvit.

Blížili jsme se k akropoli a zaujal nás zvláštní tmavý útvar v podobě rohaté hlavy. Na tu vzdálenost nikdo nepoznal, co to může být. Přímo pod severním svahem jsme se rozloučili s nejmladším členem výpravy a jeho rodiči. V polovině svahu ležel zajímavý kámen. Zda tu je od nepaměti, nevíme, ale podle vzrostlého stromu je na tomto místě dlouho.

140220151706

Pak už jsme došli přímo na akropoli. Možná i původní branou. Staré opevnění se jeví jako terénní hrana.

Pohled k východu.

140220151709

Nejvyšší bod.

140220151711

Jižní svahy.

 

Připili jsme si tu společně na bohy a předky a šli hledat ten zvláštní útvar s rohy.

shora140220151720

Prolezl jsem kus svahu a mimo krtin nic nenašel. Ze shora mě navigovali, kde to asi bylo, až jsem na to přišel. Musel jsem si stoupnout do správného úhlu a uviděl rohatou hlavu. Byla to zvláštně rozsypaná krtina. Buď mají zdejší krtci smysl pro humor, nebo jsou to vyznavači Velese v nepřerušené tradici. Z této východní strany je vidět celé hradiště.

140220151717

V dálce jsme viděli dva maníky s detektory kovů, kteří pobíhali po zorané části předhradí. Tipli jsme je na vykradače nalezišť, ale skutečnost byla jiná.

Směrem k „Dívčímu skoku“, což je severní skála přecházející do žebra, stojí zvláštní kámen, který by se dal nazvat menhirem. Dle Lomikela, který tu bydlí od dětství, tu je nový a podle mě ani nijak funkční. Ale to každý vnímá jinak. Za to skála „Dívčí skok“ je supr.

Směr na jih k akropoli.

140220151723K severu.

140220151724

Poté jsme postupovali po severním valu vnitřního předhradí.

140220151726

Fíba tu koukal do kdejaké krtiny a měl úspěch v nalézání střepů. Něco jsme sami určili jako novověk (dlaždička, kameninová odpadní roura…), za to dva střepy vypadaly staře.

Val mezi předhradími je dodnes dobře znát.

140220151727140220151728

Pohled do vnějšího předhradí nám ukázal detektoráře kovů hemžící se po celé jeho zorané části. Šlo o plánovaný záchranný průzkum, pod vedením archeologů. Mnohé lokality jsou často rabovány ilegálními hledači „ pokladů“ a tento výzkum má tomuto zabránit. Díky tomu máme možnost se podělit o získané informace a nálezy nezmizí u někoho v šuplíku. Jeden z hledačů nám vysvětlil, jak jejich skupina pomáhá archeologům a ukázal nám několik nálezů ve svém mobilu. Fíba si šel ověřit stáří nalezených střepů přímo k odborníkům. Jeden je nejspíš z eneolitu a druhý ze starší doby hradištní, tedy přímo od starých Slovanů.
Cesta nás vyvedla z vnějšího předhradí vedoucího zpod prvního valu.

140220151733

Nedalo mi to a vylezl jsem až nahoru, kde byla část valu vykácena.

140220151734

Potřebovali jsme se dostat do údolí šáreckého potoka, a proto jsme se vydali po pěšině starým zarostlým sadem, který je spíš lesem. V kopci jsem si všiml velikého hlohu. U nás na jihu jsou spíše menšího vzrůstu, tenhle však byl obrovský.

140220151736140220151737

Sešplhali jsme do údolí kousek pod čertovým mlýnem. Místní tvořivost se řídí tímto tématem.

140220151740

Úzká asfaltka při potoku se vine úzkým údolím a boční svahy jsou lemovány skalami.

140220151739

Došli jsme pod Dívčí skok. Pod ním je stejnojmenná restaurace. Měli otevřeno a tak byl čas jak na pokec, tak na občerstvení. Ač nám tam bylo příjemně, museli jsme vyrazit dál. Brzo jsme došli do impozantního kaňonu mezi Šestákovou a Kozákovo skálou.

140220151745

A pohled shora.

140220151716

Na konci cesty nás čekal objev v podobě runy. vazba na úspěch naší cesty? Od nikoho z nás nebyla.

140220151752

Run(m)ové zamoření dosáhlo slovanských lokalit.

140220151751

Ale to není nic proti tomuhle.

140220151753

Když jsme se vyšplhali na parkoviště u McDonalds a zaplatili nepředpokládatelné parkovné, nastal čas loučení. Bylo skvělé poznat členy Slovanského kruhu a zjistit, že mají podobný pohled na pohanství. Je úsměvné, že obě skupiny mají stejnou koncovku názvu, ale po této výpravě se tomu ani nedivím. Skvěle strávený čas se skvělými lidmi.

Reklamy
komentářů 31 leave one →
  1. Vladislav permalink
    Březen 11, 2015 2:26 pm

    Lomikel: dobře, zkusím. Chlapci, otisknete mi ho?

    • Březen 11, 2015 2:51 pm

      Proč ne, jsem doteď sám nevěděl, že pohanská sexualita je něčím výjimečná :-))

      • Březen 11, 2015 3:31 pm

        Jistě, že je… Třeba kněží Kybelé se kleštili, prý z náboženských důvodů 😀

      • Březen 11, 2015 4:12 pm

        Myslič: Tak jsem přesvědčen, že zrovna tohle Vladislav mít na mysli nebude 🙂

    • Vladislav permalink
      Březen 12, 2015 2:08 pm

      Tak o kleštění to nebude:-) Ani o duševním, charakteristickým pro naše galilejské „bratry“. Takže děkuju za důvěru – do týdne to bude …

      • Frostík permalink
        Březen 12, 2015 4:19 pm

        Na to se těším.

  2. Adonis permalink
    Březen 10, 2015 8:04 am

    Nechápu Renegáta. Vždyť jsou tu články různých žánrů – národopisné, religionistické studie, osobní vyznání, překlady – a občas holt odlehčená reportáž z nějaké „spolkové činnosti“. To, že si pár přátel vyrazilo na výlet vypovídá o celé scéně asi tolik, jako to, že Klaus šel pochod Praha-Prčice vypovídá o ODS….

    • Renegát Thorbrand permalink
      Březen 10, 2015 1:11 pm

      No právě, nikdy jsem tu neviděl žádné fotografie z nějakého opravdového obřadu, všechno jenom dosud na úrovni „hobby“. Je to tedy jasné, tzv. „pohanství“ považuji za mrtvé hnutí, všechno je ztraceno. 😦

      • Tyrfing permalink
        Březen 10, 2015 1:21 pm

        Nasteseti se „opravdovost“ obradu odviji od prozitku ucastniku, ne dojmu nezucastneho pozorovatele…

      • Rushwolf permalink
        Březen 10, 2015 1:34 pm

        Při skutečných obřadech je totiž asi docela dost nemístný fotit… nevím jestli by ti připadalo normální aby si farář v průběhu mše blejsknul kolik měl v kostele lidí… což ale neznamená že na netu i tak není pár inscenovaných fotek, třeba po obřadech atd. I já sem si po pár domácích rituálech udělal např. fotku oltáře… smyslem obřadů ale není v první řadě sebeprezentace… to snad chápeš i ty…

      • Rushwolf permalink
        Březen 10, 2015 1:37 pm

        Navíc ty si neviděl fotografie… ja co jako? Většina lidí tady se podobných obřadů účastnila… a mohou existenci kvalitních rituálů potvrdit osobně i bez fotek to je mnohem lepší než fotografie, který z hlediska duchovna sou naprosto o ničem… jenže to by také měřítkem nesměl být počet účastníků, případně absence fotek v Blesku….

      • Rushwolf permalink
        Březen 10, 2015 1:40 pm

        I když na pohanskejch „křtinách“ mojí dcery před 4 lety bylo přítomno cca 50 lidí… a obřad proběhl formou veřejného rituálu po němž následovala diskuze s lidmi a krátká přednáška o víře předků… hádám al,e že to je taky blbě co? 🙂

      • Vladislav permalink
        Březen 10, 2015 2:44 pm

        Pravé pohanské obřady (tedy ne tvoje christianizující představa) by se ti asi nelíbily. Co bys třeba řekl na odpaňování mladých holek dřevěným falem boha Jarovíta? Ten svátek máme za měsíc a půl, třeba bys to ještě stihl naplánovat:-)
        Nebo na skupinové orgie při oslavě svátku Kupaly, kdy nepřijít si na své bylo považováno za urážku bohů?
        Ale ať nemluvím jenom o „tom jednom“. Dokázal bys třeba poté, co bys zabil nepřítele, dovézt domů na důkaz svého vítězství jeho hlavu? Nabodnout ji na kůl?

      • lomikel permalink
        Březen 11, 2015 9:04 am

        vladislav – napis clanek, o pohanske sexualite, takhle je to prilis fragmentalni. Znas koncept cesty leve ruky ?

        http://cs.wikipedia.org/wiki/Stezka_prav%C3%A9_a_lev%C3%A9_ruky

  3. Vladislav permalink
    Březen 9, 2015 2:16 pm

    Wolf: a ještě vzkaz pro tebe, vzkaz, který patří na diskuzi ke článku Duchovno znamená sílu a praktičnost!, kterou jsi zrušil.
    Myslím, že PK by měl být rád za takovou diskuzi. A to přesto, že řada příspěvků je mimo téma. Myslím, že pokud je něco tragédie, tak především to, že někdo hodiny smolí článek, který si pak přečte několik lidí a do diskuse přispěje jeden.
    Pokud se rozběhne diskuse, je to šance na změnu věcí. Je to důkaz, že něco „žije“, že existují věci, které pár lidí opravdu řeší. Že se na tyto stránky někdo neustále vrací, že je lidi čtou a zajímají je.
    Raději článek se 100 příspěvky „off topic“, než dva články se 4 přečteními a jedním diskusním příspěvkem.
    Ono opravdu JE co měnit, a víme oba, že pokud by existovala skutečná diskuse a ne jediný možný soubor pohledů, objevilo by se x dalších lidí a tuny nové energie.
    Protože ono je fajn někam jezdit, dělat tam fotky, rozvíjet transparent, povídat si … ale co DÁL?
    Pokud bude převládat postoj „děláme všechno dobře a komu se to nelíbí, ať jde jinam“, tak opravdu nedojde k ničemu jinému, než je jeden hlouček o 10 lidech nahradí po pár letech jiný hlouček o 8 lidech.
    Ale každý svého štěstí – a budoucnosti – strůjcem. Raději to nebudu už dál rozepisovat, ať si Fíba a jemu podobní nepoprskají klávesnici.

    • Březen 9, 2015 5:24 pm

      Vladislav: Myslím si, že na tyto stránky se budou vracet, číst je a zajímat se o ně jen méně a méně lidí, pokud se tu budou primárně řešit podobné trapné žabomyší války pár jedinců, jako pod článkem o duchovnu. Pokud máš pocit, že „diskuse“ s Renegátem kohokoliv kamkoliv posunula či ho obohatila, tak můžete pokračovat zde, jste opět limitováni 200 příspěvky jako předtím. Přeji příjemnou zábavu.
      Jde o to, zda něco budovat, nebo se v první řadě proti někomu vymezovat a řešit něčí jiný pohled. PK se snaží o to prvé a každý může přispět, pokud má zájem, pokud tedy má zájem…. Ta druhá možnost je nicméně samozřejmě jednodušší.
      Proč se navážíš do Fíby, nechápu, ten pro rozvoj pohanství dělá v reálu víc než dost. Jsem přesvědčen, že kdybyste se potkali osobně, takové invektivy vůbec nezazní, stejně jakoby nezazněly, kdybyste se potkali dříve s Rushwolfem. Připadá mi z posledních komentářů, že tu spíše převládá vír emocí nad přínosným duchem racionality.

    • Fíba permalink
      Březen 9, 2015 6:17 pm

      Vladislav: Díky za péči, vzal jsem si kapesník, abych si nezaprskal klávesnici, ale myslím, že to bylo zbytečné, nic se nestalo. Takže jsou tvoje rady opět k ničemu. Příště snad poradíš lépe, jsem vesměs optimista… 🙂

    • Anonymní permalink
      Březen 10, 2015 7:48 am

      Vladislave: Nám, přece odlišné názory nevadí. Pokud tu někdo přišel s realizovatelným návrhem,nebo pravdivou výtkou, nepamatuji se, že by jsme ho odmítali. Pravdu máš, že – „Ono opravdu JE co měnit, “ samozřejmě stále se vyvijíme a stagnace PK neprospívá. Já si však myslím, že musíme dělat to, na co stačíme a na to se nabalovat postupně víc a víc. Růst a košatět. S čím, ale nesohlasím je tvoje – „… a víme oba, že pokud by existovala skutečná diskuse a ne jediný možný soubor pohledů…“ A nebude to tím, že se ve většině pohledů shodujeme?
      Nebo, že na některé agresivní nás odsuzující komentáře jde odpovědět jen stejně? Čím nás tito lidé obohatili a posunuli dál? V čem jsou lepší něž my? Jen zahořklý keci jedinců o kterých není nikde jinde slyšet.

      • Frostík permalink
        Březen 10, 2015 7:50 am

        To je ode mě. Píšu z práce a nepodepisuje mě to.

  4. Renegát Thorbrand permalink
    Březen 8, 2015 5:19 pm

    Takže v tomhle spočívá to tajemství celého pohanství: chodit s batůžkem do přírody a mobilem či fotoaparátem dělat tzv. „selfie“, sedat si na kameny a fotit runy položené na kamenech. To je tedy opravdu „pohanské“. Tohle jsou určitě vážné důvody, proč se stát pohanem. Větší duchovní nářez bych nikde nezažil. 🙂

    • Renegát Thorbrand permalink
      Březen 8, 2015 5:23 pm

      Tímto jsem domluvil. Už není nic, co bych vám chtěl vykládat. Vše již bylo nejméně stokrát vyřčeno.

      • Renegát Thorbrand permalink
        Březen 8, 2015 5:29 pm

        Dodatečně děkuji ctěným pánům Rushwolfovi, Vladislavovi a těmto fotografiím za to, že mi konečně otevřeli oči. Dosvědčují, že budoucnost tohoto „pohanství“ bude jistojistě slibná!
        Loučí se s vámi „asociální křesťan a debil“. 😉

      • Vladislav permalink
        Březen 9, 2015 2:03 pm

        Nijak ses nevyjádřil ke svým textům goebelsovsky adorujícím křesťanství, starým snad půl roku. Ani ke svým dalším aktivitám, z nichž tě Rushwolf usvědčil, aktivitám, jež jsou v neslučitelném rozporu s tím, co si 99% lidí představuje pod pojmem „pohanství“.
        Podle mých zkušeností nejsou „pohané“ žádný jednolitý blok. Viděls dobře, že na věci typu polygamie, způsob trávení „volného času“, míra a metody „boje“ zejména proti křesťanům a jejich nohsledům máme často velice různorodé, až neslučitelné, názory. Myslím, že pokud bys mezi tyto názory vstoupil ty s těmi svými, a byly by to názory pohana, těžko by na tebe někdo zásadněji útočil.
        Není ale možné psát něco mega-nadšeného o korejském křesťanství, a pár měsíců nato se vykreslovat jako pohan. To svědčí pouze o tvé hodnotové neukotvenosti, nebo o přetvářce tehdy či teď.
        Nad tímto by ses měl zamyslet, dřív, než začneš vypouštět jedovaté sliny. A asi nejlíp by ses měl vrátit do křesťanského náručí, protože nejen svými názory z nedávné minulosti, ale i nynějšími projevy tady jsi v tom většinu lidí asi pevně utvrdil.

      • Renegát Thorbrand permalink
        Březen 10, 2015 2:11 pm

        Nemá to smysl se tu k něčemu vyjadřovat, když tu chybí základní předpoklady pro rozumnou diskuzi, ochota a tolerance. Nemám problém v tom, když se mnou někdo nesouhlasí, nebo když někomu přijdou moje názory jako neobvyklé či neortodoxní, ale ta domluva je problém. Já popíši nějaký jev a místo toho je rozebírána moje osoba, tak jaký to má smysl? Pouze tu ztrácím čas. Pohané mě budou považovat za „asociálního křesťana, debila a panice“ a budou tak ke mě i přistupovat. To znamená, že jsem už teď sociálně vyloučen. Takže k čemu další vyjádření? Já jsem hodnotově ukotvený tak, jak si to žádá vlastenectví/národovectví, jsem v prvé řadě Čech a až pohanství/křesťanství je druhořadé. Odmítám přijímat takové vzorce chování, které si po jednotlivci vyžaduje náboženská skupina – představa, že „pohan musí nenávidět křesťanství“ považuji za nesmysl, stejně tak nevidím problém v tom, když někomu vyhovuje dvojí víra a dává přednost lidové křesťano-pohanské kultuře. Jako Češi mající vědomí o svých předcích a kořenech naší kultury k tomu máme své důvody, ale my raději po vzoru komunistů stavíme mezi lidmi barikády, rozdělujeme je do skupin a tříd a pak se vyžíváme v „třídním boji“, konfliktech a sociálním napětí a tím ničíme samotné češství, tím se i sami tak trochu ochuzujeme o vyšší smysl vlastní existence. „Být křesťanem“ nebo „být pohanem“ neznamená v dnešní době nic. Já jsem pro vás až moc velký „individualista“, který nenechává sebou manipulovat, jsem sám sebou. Proto se vám moje názory nelíbí a proto se mnou nediskutujete slušně, ale snažíte se mě diskvalifikovat tím, že mě alespoň znemožníte.

        Jižní Korea je názorným příkladem toho, jak si představuji kulturně ideální stát tolerantního a sebevědomého národa. Je tam hodně křesťanů, v prosinci se tam slaví „Narození Krista“ jako státní svátek a hned v květnu „Narození Buddhovo“ rovněž jako státní svátek. Nikdo tam nevyzývá po tom, aby křesťanství zemi opustilo, nebo aby proti křesťanům a jejich „noshledům“ vzplály „boje“. Něco takového napadne jenom českého komunismem odchovaného chudáka, který touží po „třídním boji“ , tak se jako pohan začne navážet do křesťanů a křesťanství, aby všem ukázal, do jaké „třídy patří“ a jak velkým pohanem je. Každý tu krafe o svobodě a demokracii, ale když jde o skutečné svobody člověka, tak se pod tou českou maskou objeví dávno zažité socialistické smýšlení, v takové situaci skoro každý Čech je si jistý tím, co je tzv. „normální“ a co již z „normálu“ vybočuje. Dlouho jsem se domníval, že dnešní „pohané“ do této „většiny“ nepatří, ale spletl jsem se, bohužel většina pohanů se chová jako většina průměrných Čechů. Takže vážně nevím, k čemu se tu mám vyjadřovat.

    • Fíba permalink
      Březen 9, 2015 10:59 am

      Když lidi budou něco dělat, kreslit, vyřezávat, tesat kameny, zakládat svatyně, psát, chodit do hor, do lesa, jezdit na vodu, zajímat se aktivně o historii, chodit po hradištích a starých mohylách, občas se sejdou v restauraci, oslaví si svoje svátky po svém, tak je stejně všechno špatně. Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.

      Takže do přírody chodit nesmíme a máme sedět doma a nebo v hospodě? Máme raději koukat na nějaké seriály v televizi? U té Tv bude jistě více příznivců, kývačů…. Chodíte Vy poloblázne urážet i jiné lidi za to kam a s kým chodí ven? Povaha výletu přímo nesouvisí s osobní vírou jakéhokoliv jednotlivce (i když je třeba společný zájem o konkrétní místa), protože ti lidé mají svojí víru v bohy i bez tohoto nebo jiného výletu. Kdybyste měl osobní víru v bohy, mohl by jste se zamyslet nad tím, jak zlepšit stav pohanského kolektivu, protože by jste právě tou vírou byl jedním z CELKU. Jelikož ale nejste NIC, jen vykořeněný jedinec co vším kolem sebe pohrdá, tak hledáte berličku – masovou ideologii pro vlastní žití… Taková bída se jen tak nevidí….

      Tohle je opět moje stanovisko, nebudu zde diskutovat, protože jistým jedincům odmítám věnovat více svého času, nemáte nárok…

      • Renegát Thorbrand permalink
        Březen 10, 2015 2:35 pm

        Krásně překroucená odpověď. Nikdy jsem neřekl, že se nemá chodit do přírody, ale proč pořádat takovéto akce na místo sezónních rituálů a propagovat je na internetu? Pohanství není o turistice, ale o náboženství.

        Ne, nehledám žádnou „masovou ideologii“ se zástupy příznivců a kývačů, ale naopak, jsem individualista a hledám tolerantní ideologii, která bude pro své členy a zájemce ochotná udělat maximum.

        Proč jsem urážen za to, že křesťanství nevnímám negativně jako ostatní? Není to náhodou ten přístup, který je tolik typický právě u „masových ideologií“?

      • Březen 10, 2015 2:47 pm

        Renegáte, překrucuješ to ty. Nikdo tady přeci místo sezonních rituálů nepořádá výlety. Děláme rituály, výlety, přednášky atd., atd., ale ať děláme, co děláme, podle tebe je to všechno špatně. Buď tak hodnej a už sem opravdu nepiš, je mi už z těch tvejch žalozpěvů špatně. Řekl jsi, že už tady s diskusemi končíš, tak drž slovo a přemísti se prosím se svými moudrými postřehy někam jinam.

  5. Tyrfing permalink
    Březen 6, 2015 12:01 pm

    FYI, v „katastru“ Prokopskeho udoli je pekny docela velky kamen a na nem vytesany runy D M A Z ve ctverci, vyska ~10 cm. Jsou uz pokryte mechem, takze tam nejsou odvcera. 🙂

    • Frostík permalink
      Březen 7, 2015 10:44 am

      Můžete nám, prosím vás, sdělit kde?

      • Tyrfing permalink
        Březen 10, 2015 6:32 pm

        Souradnice jsem poslal na zakladni email PK.

Trackbacks

  1. Výprava do Divoké Šárky (14.2.2015) | Slovanský kruh

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: