Skip to content

Antonivs Cvrro: „Mám rad organizovanost a systematičnost.“

Únor 4, 2015
tags:

ant 16762_1005623676131842_6775435155020310670_nUž jsme tu měli rozhovory s různými lidmi, kteří mají co dočinění s novodobým pohanstvím nebo Living history. Dnes tu pro vás máme „Římana“. Tento zajímavý člověk, který si říká Antonivs Cvrro Graecvs, se svými přáteli rekonstruuje proslulé Římské legie. Tedy něco, co já osobně považuji za nejefektivnější válečnou sílu, kterou dala Evropa světu. Podrážky legionářů šlapaly prach téměř v celém tehdy známém světě. Jaké to je, být novodobým legionářem?

 Jak jsi se vlastně dostal k tomu, že „děláš Římana“?

K rekonstrukci Římských legií jsem se dostal díky svojí lásce k historii jako celku. Vždycky se mi líbila historie a to především historie vojenství.

A proč právě Řím, nabízí se otázka, proč ne barbaři?

Jako malej kluk jsem pořád nutil rodiče k návštěvě různých akcí, jako jsou historické bitvy a pod… Pamatuji si jedno vystoupení skupiny historického šermu, kdy šlo o rytířské klání na koních a já si tehdy řekl, že něco takového chci dělat. Celkově se mi líbí představa rytíře nebo vojáka, který má nějaký kodex a opravdu vojensky i působí. Mám rád organizovanost a systematičnost. Římské legie jsem poprvé viděl na obrázku v nějaké staré knížce, a čím více jsem si o nich četl, tím víc mi byl celkově Řím i jeho vojsko bližší. A konečnou ránu jsem dostal kolem roku 2000 s filmem Gladiotátor – o čemž svědčí i moje rameno 🙂 . Barbaři jsou pro mě prostě příliš barbarští 🙂 .

Jak se člověk stane „Římanem“? Založili jste si vlastní Legii nebo jsi vstoupil do nějaké již existující?

antNejdříve jsem „kariéru“ začal v jedné skupině historického šermu na Vysočině, zabývající se gotikou. Ale tahle doba mne příliš nezaujala, ačkoli šerm samotný ano. Ve skupině jsem byl asi rok, a pak jsem skončil, nicméně myšlenka dělat něco obdobného zůstala. Když jsem si o tom povídal s kamarády, zmínil jsem i chuť dělat Římské legie. A to jednoduše proto, že mi seděla ta doba a opravdu mě zaujala výstroj a výzbroj Legií. A jak už to tak bývá s kamarády, padlo něco ve smyslu „to by asi šlo“. A tak jsme asi v roce 2008 založili vlastní skupinu. Navíc jsme se kontaktovali s Desátou legiií G. P. F. v Praze, která se rekonstrukci legionářů již věnovala, abychom získali o této problematice co nejvíc informací.

Takže Legio X ( http://www.legioxgpf.cz/web/ ) je nyní Tvou domovskou základnou?

Desátá legie je skupina z Prahy, my jsme se pouze rozhodli rekonstruovat stejnou vojenskou jednotku na základě její přítomnosti na území ČR, ale jsme zcela samostatní a s Desátou pouze velmi úzce spolupracujeme. Konkrétně jsme se rozhodli rekonstruovat osmou kohortu Desáte legie. V současné době není naše skupina už jen par kamarádů, ale je nás poměrně hodně – jsme z různých koutů ČR a z tohoto důvodu jsme založili i „občanské sdružení“ (teď se to mu myslím říká asi „nezisková organizace“) s názvem GEMINA.

Kolik je vlastně v Čechách podobných „římských“ skupin?

ant 10959831_1005623272798549_7843948151077036389_nV České republice je několik podobných skupin, řekl bych asi šest, které se tématu věnují nějak výrazněji. Ovšem kvalita i sféra zájmu se velmi liší. Některé skupiny jsou spíše divadelní a jiné bojové. My máme zájem o rekonstrukci bojovou a také o celkové dobové znázornění vojáka v poli, s čímž souvisí i vojenský tábor a život na akci čistě v LH stylu. Proto spolupracujeme především se skupinami, které mají k věci stejný vztah, čímž je právě zmiňovaná Desátá legie z Prahy.

A teď se dostaneme k výzbroji a výstroji: Jestli jsem si dobře všiml, tak jsem Vás viděl ve zbroji cca z doby císaře Vespasiána? (Lorica segmentata). Kdo vám zbraně a zbroj vyrábí? Sám mám jezdeckou spathu z Rakouska. Dělá vám to někdo u nás?

Orientujeme se do doby konce prvního století n. l., tedy spíše císaře Traina, kdy se ovšem výzbroj a výstroj je prakticky nelišila od té z vlády Vespasiana. Téměř vše, co u nás člověk vidí je vyráběno v ČR místními řemeslníky. Zbroje a přilby nám například dělá zbrojíř Mojmír Vrtal, s kterým máme dlouholeté a výborné zkušenosti. Jiné části výstroje, jako například štíty, si vyrábíme sami a další věci jsou na objednávku od našich „barbarských“ přátel 🙂 , především od Kraka z Drakkarie.

Takže podpora českých výrobců. To se mi velice líbí 🙂 . Jakých akcí (LH nebo i jiných) se účastníte, kde vás mohou diváci vidět? Jezdíte i do zahraničí?

Pokud jde o akce, tak se snažíme účastnit především kvalitních akcí, kde je možnost rozložit náš tábor a užít si víkend čistě v LH stylu, jak jsem uváděl. Pravidelně navštěvujeme Antický festival Gladius konaný na Curii Vítkov a pořádány právě Desátou legií. Nevyhýbáme se ale i jiným akcím, kde si užijeme dobrou atmosféru, kdy jako příklad mohu uvést Bitvu o Notorburg. Tam jde ale spíše o pobavení účinkujících, než diváků 🙂 . Co se ciziny týče, tak tu rovněž navštěvujeme. Byli jsme na akcích ve většině okolních států a i v samotném srdci Impéria – v Římě, na oslavách založení města. Jedeme tam, kde nás to bude bavit a něco nám to přinese, čímž nemyslím peníze, jelikož naprostou většinu nákladů si hradíme sami. Je to náš koníček, ne práce, a tak nás musí akce především bavit.

Jo, Notorburg předloni si pamatuju, ještě teď mne bolí hlava 🙂 . Tohle je rozhovor pro pohanské stránky. Co Ty a náboženství? Rekonstruujete i pohanské obřady?

ant 10462877_1005691032791773_6628765455296572665_nPokud jde o mě tak víra, ať pohanská, křesťanská nebo jiná, jde celkem mimo mě a označil bych se za ateistu. Ačkoli jisté aspekty pohanství mě během doby, co se rekonstrukcím věnuju, zaujaly. Studiem římské doby jsem se dostal i k duchovnímu tématu, kdy mě zajímá především římský stoicismus, a to zřejmě proto, že jsem tam našel částečnou názorovou shodu se svým myšlením, ačkoli bych úplně nesouhlasil s determinismem a panteismem. Co se naší skupiny týče, tak ta je čistě vojenská a žádné obřady, snad krom slavností přísahy legionářů, kdy přísahají věrnost císaři, neprovádíme. Obřadů se pravidelně účastníme pouze na Slovensku na skanzenu Havránok kde jsou součástí keltského vystoupení.

No, mne výrazně ovlivnil z antických filosofických směrů kynismus, ale to čtenáři dobře vědí 🙂 Máš hodnost optiona, jak jsi ji získal?

Ke své hodnosti jsem se dostal jednoduše: A to tak, že jsem se do ní sám jmenoval a nechal si to zbývajícími členy skupiny odhlasovat 🙂 . Zpočátku života skupiny jsme všichni představovali řadové legionáře, ale postupem času jak se skupina rozrůstala, bylo zapotřebí vybudovat odpovídající strukturu. Rozhodli jsme se tedy začít od nejnižších hodností, aby počet vojáku a důstojníků odpovídal co nejvíce skutečnosti. Proto právě hodnost optiona, která je zároveň jedinou hodností v naší skupině.

Takže tvoříte vlastně tzv. „stanové družstvo“?

Ve skutečnosti již tvoříme několik contubernií, stanových družstev. V současné době máme tři stanová družstva, do kterých jsou rozděleni jednotliví vojáci. Výhoda mé pozice je v tom, že mám stan sám pro sebe. Nevýhoda ovšem je že se v noci nemám ke komu přitulit a je tak občas zima 🙂 .

To je víc, než potřebují čtenáři vědět 🙂 .

Celkově se počet členů naší skupiny v současné době pohybuje kolem 15 vojáků.

A co orel? Máte standartu? A pokud ano, nepokoušejí se vám jí „barbarští“ LH kolegové ukořistit?

Standartu máme, ale jde pouze o vlajku centurie. Orel byl standartou v první kohortě a pouze jeden na Legii. Vzhledem k našemu způsobu jakým k rekonstrukci přistupujeme – a to od spodu nahoru – asi nikdy orla Legie mít nebudeme. Ovšem historky s kořistnictvím, kde byl hlavním cílem orel vlastněný Desátou legií, jsou z jednoho ročníku Antického festivalu Gladius.

A zakládají se na pravdě?

ant 10423264_1005623566131853_7851266727617419553_nZakládají, byl jsem tam. Byl to pokus o oživení akce pro účinkující po řádném programu na večer. Ale ve spojení s vínem pro Římany a pivem pro barbary z toho vznikla pouze opilecká strkanice 🙂 . Moji přilbu mi donesli až ráno. Toho, že mi chybí, jsem všiml až tehdy 🙂 .

Tak to radši nebudeme rozmazávat, neboť jsme slušné stránky 🙂 . A co kolegové v práci? Jak se dívají na Tvého koníčka? Jsi přeci příslušník Policie ČR?

V práci to kolegové berou bez problému, a vlastně se jim to líbí. Mimo jiné mě zdraví „Ave Caesar!“ Občasné vtípky nejsou urážlivé ale spíše úsměvné 🙂 . Na dveřích kanceláře jsem měl například nalepeny obrázky Asterixe a Obelixe. O tom, že to kolegové v práci berou dobře, svědčí i to, že dva z nich se k nám přidali.

Co se týká románových sérií od Simona Scarrowa nebo Anthonyho Richese (https://pohanskykruh.wordpress.com/2013/02/06/anthony-riches-rimane/), co si o nich myslíš? Doporučil by jsi je čtenářům, kteří se zajímají o antický Řím?

Četl jsem několik románu z období antického Říma a rozhodně nejvíce mi mě zaujala série od Simona Scarrowa o centurionovi Macronovi a jeho příteli Catonovi. Je tam vidět, že se věnoval studiu nejen oné doby, ale hlavně vojenství té doby a tak jsou knihy psány s mnoha detaily a celkově tak působí velmi autenticky. Jako člověka, který se tomuhle koníčku věnuje, mě pak potěší, že autor ví, o čem píše a odpovídá tomu i například výstroj a výzbroj vojáků v jeho knihách.

Co si myslíš o organizaci Nova Roma?

Něco málo o téhle organizaci vím, ale její existencí nebo jejím cílem jsem se více nezabýval.

Myslíš, že Češi jako národ obecně mají rádi historii? Proč je podle Tebe LH u nás v takové oblibě?

Češi podle mě mají kladný vztah k historii. Jsou u nás opravdu kvalitní skupiny zabývající se různým obdobím historie, což je asi nejvýmluvnější.

Co si myslíš o etnickém pohanství, tak jak ho propaguje Pohanský kruh? Myslíš, že i tato víra má v dnešní době své místo?

Každá víra má svoje místo a to i v téhle době, pokud se dokáže přizpůsobit současnému stavu věcí. Myslím si že, jde hlavně o lidi, kteří věří a ne o víru samotnou.

Kde vás můžou lidi v dohledné době vidět, případně, pokud nabíráte legionáře, kde vás mohou kontaktovat?

LH sezóně nás lidé mohou potkat na různých akcích po ČR i v cizině. První akcí letos, která se věnuje čistě antice, je Antický festival Gladius konaný na konci května. Se skupinou v ČR navštívíme ale také Bitvu o Notorburg a v cizině několik dalších akcí, z nichž nejbílže je slovenská akce na skanzenu Havránok. Pokud by se někdo chtěl o naší skupině dozvědět více, stát se legionářem nebo jinak rozšířit či podpořit naše řady, doporučuji se podívat na naše internetové stránky http://legionari.eu/. A případně mě tam kontaktovat.

Díky za rozhovor. Přeju Vám hodně úspěchů a na Notorburgu se jistě uvidíme 🙂 .

Těším se na pohárek vína 🙂 .

 Fotografie: Archiv Antonia.

První foto: http://www.karelkremel.com

komentáře 4 leave one →
  1. Únor 5, 2015 7:18 am

    Dobry den,
    jsem sice rad ze pouzivate i moje fotografie (riman v plamenech), ale uz nejsem uplne nadseny ze u nich nejsem uveden jako autor.

    • Únor 5, 2015 1:36 pm

      Zdravím. K fotografiím: Mám je od Antonia, proto na konci článku píšu: „Fotografie: Archiv Antonia“. Pokud tedy máme dopsat konkrétní údaj, rádi to uděláme. Písněte sem, co tam má být, děkuji 🙂

Zanechat Odpověď

