Skip to content

Rozhovor s kovářem aneb: „Lidé mají v úctě lidi od řemesla, ale neradi je platí.“

Prosinec 17, 2014
tags:

thoradin 1Na letošní oslavě Letního slunovratu na Gabrétě (https://pohanskykruh.wordpress.com/2014/06/22/letni-slunovrat-na-gabrete/ ) , kterou pořádal Pohanský kruh, jsem měl možnost poznat pár zajímavých lidí. Mezi nimi byl i mladý vousatý kovář, který mi velice připomínal trpaslíka 🙂 . Když jsem se později seznámil i s jeho prací, byl jsem takřka u vytržení. Protože jsem tak trochu velmi amatérský kovář a v zaměstnání taky pracuju s kovy, rozhodl jsem se tohoto zručného řemeslníka, který si říká Thoradin Ambolt, vyzpovídat, protože by to mohlo být zajímavé i pro čtenáře Pohanského kruhu.

 Jak se člověk vlastně dostane k „černému řemeslu“? Bylo to u Tebe rodinnou tradicí, nebo jsi se k tomu rozhodl sám?

Rozhodl jsem se sám, nevím o předkovi 4 generace nazpět, který by byl kovář. Táta mě, když jsem jako malý jezdil na prázdniny k babičce, brával za „Panem Ritířem“, jak jsem mu říkal. Platnéř Mirek Hovorka, jeho práce, a on sám mě uchvacovaly. Nakonec jsem si ve čtrnácti letech vypasoval první kyrys a přilbu a následně začal při škole dělat zakázkově.

thoradin 5 10346359_668315983251432_2628855877197771175_nTakže jsi vyučený kovář?

Ano. Učil jsem se v SOŠ Luhačovice, kde jsem tříleté studium (prvák mi po ukázce vlastní tvorby nechali přeskočit) zakončil maturitou.

Tak tedy přirozený talent, nikoliv „volání krve“ 🙂 . Čím se necháváš ve své práci inspirovat? Jsou to historické artefakty nebo třeba i některé fantasy filmy?

Věnuji se výrobě zbrojí a krátkých zbraní (nože, saxy, sekery… meč nečekejte, to nechám jiným), dělám především pro reenactory z Čech i ciziny, kde dělám repliky nebo pokusy o rekonstrukce, když není dostatek podkladů. Dále se věnuji čím dál víc fantasy zbraním a zbrojím, kde mohu lépe uplatnit fantazii. U historických výrobků mi jsou inspirací nálezy a iluminace, u fantasy výrobků moje vlastní kresby (spojené s umění mých přátel Jána Czarného a Rézy Malinové, skvělí kreslíři).

thoradin 7 10301365_731159930300370_2230194214157964572_nA teď otázka na tělo: Dá se dnes výrobou replik historických zbraní, případně kovářstvím všeobecně, uživit?

Ano, bez problému, jen člověk musí skloubit cit pro tehdejší postupy, věrnost zpracování a cenu.

Tak to je rozhodně dobře, protože mám někdy pocit, jako by se u lidí nějak vytrácela úcta ke starým řemeslům, třeba i řezbářům, kameníkům a podobně. Sám jsem vyučený truhlář. Vnímáš to nějak?

Myslím si, že lidé mají v úctě lidi od řemesla, ale neradi je platí 🙂 . Každý má jiné metody, jak o sobě dát vědět a jak najít zákazníky a zařídit, aby si zákazníci našli jeho. Ale je pravda, že kováři požívají mnohem více úcty, než ostatní. Proto to asi beru jinak. Mám kamaráda, skvělého sedláře, který nemůže najít nebo prodat práci.

thoradin 6 313349_441891702560529_1392049591_nTak. Co Tvůj pseudonym? Že by něco „trpasličího“?

Přesně. „Thoradin“ byl trpasličí král ze starých věků a „Ambolt“ znamená kovadlina. Mám rád kovadliny 🙂 . Beru to tak, že to je druhá identita, někdy jsem a někdy nejsem Thoradinem… ovšem – už asi přestávám vnímat, kdy je kdy. Někomu to určitě přijde směšné, ale je to filozofická záležitost.

Tak tedy inspirace Tolkienem?

Odkud moje jméno pochází, bych si rád nechal pro sebe.

Dobře 🙂 . My dva jsme se seznámili na letošním Letním slunovratu na Gabrétě, který pořádal Pohanský kruh. Byla to pravda poněkud divočejší akce, ale myslím, že se vydařila 🙂 . Co Ty a pohanství, jak jsi na tom s vírou? Která tradice je Ti nejblíže?

Toto je zatím nejvíc otázka na tělo 🙂 . Mé poslání je tvarovat kov a neustále se zdokonalovat. Nemám vlastně ani ucelenou představu o své vlastní víře. Myslím si, že na to, aby někdo mohl věřit ve stará božstva, tak musí hodně studovat a až potom zjistí, zda věří, či ne. Já se pohybuji na poli ateismu. (Ještě že pohané a „Keltové“ zvláště, jsou sluníčkoví lidé a neublížili by nikomu).

thoradin 4 10478676_681720861910944_3756989523530859117_nNo, já to vnímám tak, že i řemeslník má své božské patrony, třeba Héfaista nebo Völunda. Tos mne trochu překvapil 🙂 . Jaký je tedy Tvůj vztah k renesanci pohanství, tedy zvláště toho etnického, které prezentuje například Pohanský kruh?

Plně to podporuji, jsem zastánce všeho tradičně evropského. I všeho tradičně asijského nebo tradičně afrického či amerického – ale ať se to nikomu necpe, zvláště nikam, kde to nemá co dělat, to mě určitě chápeš 🙂 . Líbí se mi představa, že lidé znovu oprašují staré modly a přinášejí obětiny, tak jako naši předci dlouho před příchodem vesmírné židovské zombie.

thoradin 3 10600656_698139186935778_7450759821694947029_nTak to určitě chápu. Vrátíme se radši zpátky k řemeslu. Pracuješ i s moderními nástroji a technikami? Kováš pomocí strojů za studena? Máš moderní výheň?

Jsem plně elektrifikovaný 🙂 . Co se týče plechů, kovám něco za studena, něco se dá. A složitější operace za tepla. Například žebra u žebrových přileb kovu za studena (pokud mají ovšem kanelu v horní části sešikmenou v malém úhlu – ohřev je nezbytný). Čtvrtiny do přileb dílem za tepla a dílem za studena, čepele nožů samozřejmě za tepla. Vrtačka, flexa, pásová bruska se u mě nezastaví, je to imitace tehdejších nástrojů. „Pásová bruska je kouzelný pilník“, to mi říkal jeden mistr 🙂 . Co se týká vybavení, na historických rekonstrukcích nepoužívám svářečku a všeobecně ji používám minimálně (a ani ji nevlastním).

I tohle plně chápu. A jaké historické období, ohledně inspirace, máš nejradši?

Raný středověk, geograficky vlastně celou Evropu, od Byzance po Anglii, od Norska po….. no prostě po jih. Od 6. po 12. století, docela široké rozhraní. Anglosasové, Vendelové, vikingové, byzantské přilbice, Kyjevská Rus (mé oblíbené) a různé přilby a ostatní nálezy z doby Stěhování národů, převážně slovanské. Ale samozřejmě, tomuhle všemu vedou vikingové, to je srdcovka.

thoradin 2 10616357_745518952197801_2386115796792706431_nJasně. A kde mohou čtenáři vidět Tvojí práci? Vystavuješ někde? Objevuješ se na historických tržištích nebo burzách?

Momentálně jsou mé webovky ve výstavbě (rozuměj, nůž, za který mi je kamarád udělá je ve výrobě 🙂 ) Takže mohu posloužit pouze facebookovou stránkou: https://www.facebook.com/pages/Thoradin-Ambolts-farriery/441858865897146?sk=timeline&ref=page_internal . K vidění bývám na Buškově Hamru u Trhových Svinů, Příští rok budu pravděpodobně kovat v Borovanech na jarmarku. Tyhle akce ovšem neberu jako stánkař, ale jako ukázku řemesla. A kdo by mě chtěl navštívit, bydlím v Branišovicích, na dědině u Českých Budějovic.

Takže Ti moc děkuju za rozhovor. Pokud budou mít čtenáři zájem, cestu, jak se dostat k Tvé práci si jistě najdou. Chtěl bys ještě na závěr našim čtenářům něco vzkázat?

Nechtěl 🙂 . Já také děkuji za rozhovor, budu se těšit, co z toho vypadne 🙂 .

Vypadne z toho ZLO, jako vždycky, když mám tu čest něco zprznit 🙂 .

 Fotografie jsem s potěšením uloupil z archivu Mistra.

komentářů 17 leave one →
  1. Harog permalink
    Prosinec 18, 2014 5:29 pm

    Hezkej článek, taky znám kováře u nás byl jeden i uměleckej kovář kdysi dávno ve škole.
    Už tu byly články o řemeslnících , umělcích, ale co třeba nějakej zápasník?? Pohan se musel umět i rvát když na to přišlo. Uměli různá bojová umění třeba pankration ,kterej sem taky chvilku dělal.
    No a v dnešní době a době co teprve přijde není na škodu se naučit nějaký bojový sport.
    Sám jsem jich pár odzkoušel a i mezi stoupenci staré víry se jich pár našlo.Nejvíce jich pochází ovšem z Ruska , Polska,Litvy atd.
    Nevím jestli i mezi čtenáři tohoto webu se někdo najde?

    • Prosinec 18, 2014 7:47 pm

      Tak Pohanský kruh má ve svých řadách soukmenovce, který dělá Systemu. Třeba s ním něco upečem 🙂 Myslím, žes ho viděl letos v Popovicích 🙂

      • Harog permalink
        Prosinec 18, 2014 9:33 pm

        Jo jo to sem viděl. Systema je taky hodně dobrá věc,sic jsem si ji jen chvilkově vyzkoušel. Já začínal u thai boxu ,ale pak přeci jen sem chtěl zkusit něco ryze Evropskýho tak sem přešel na combat sambo , a pankration co mě učil kamoš a stejně sem nakonec zjistil že z pankrationu vzešli téměř všechna bojová umění a po úrazu ze samba sem nakonec převzal štafetu po otci a dědovi co dělali za mlada závodně box a u toho sem skončil 🙂

      • vonrammstein permalink
        Prosinec 18, 2014 10:01 pm

        Jojo, sambo je dokonale evropský 😀 Pokud považuješ Rusko za Evropu. Box je dobrá volba. Nejlepší, řekl bych.

      • Harog permalink
        Prosinec 19, 2014 9:58 am

        A je snad celé Rusko v Asii ne není část sahá do Evropy. A první velké akce co se konali téměř u Ruských hranic.Mimo jiné na mezinárodním utkání Evropských zemích v sambu bylo i Rusko.
        Co se týče Samba když odbočím od území tak se mělo konat i na olympijských hrách ale pak bylo zrušeno protože Rusové neměli konkurenci.

      • vonrammstein permalink
        Prosinec 20, 2014 4:01 pm

        Ano, část leží v Evropě, ale mentalita je asiatská.

      • Rushwolf permalink
        Prosinec 26, 2014 6:37 pm

        Myslel sem že Asie začíná už Ostravou

  2. vonrammstein permalink
    Prosinec 17, 2014 9:51 pm

    Mám rád kováře. Znám jich asi nadlimitní množství. Většina jich vypadá jako čerti, ale bývají moc fajn.

    • Frostík permalink
      Prosinec 18, 2014 12:23 pm

      Tak to možná tam u vás. Tady jsou to sympatický a milí lidé.

      • vonrammstein permalink
        Prosinec 18, 2014 3:01 pm

        Ale to oni jsou, netvrdím opak!

  3. Frostík permalink
    Prosinec 17, 2014 8:44 pm

    Umí a je sním prča.

  4. oldwomen permalink
    Prosinec 17, 2014 7:28 pm

    Jsem ruční krajkářka a tkadlena a pletařka. Uživit se tímto nejde. ˇAch-to-je-hezký, jé-vy-ste-ale-šikovná, v-baumaxu-mají-podobné(koberce)-za-polovic…
    To samé bílá tradiční krojová výšivka, klidně i přenesená na stolní textil. Řemeslo vošulit nejde a přírodní tkaniny i příze levné nejsou.
    Že třeba na rukavičkách, kromě toho že jsou neokopírovaný originál, je minimálně dvacet hodin práce, plus procházení historických vzorníků krajek, to oáichák nechce vidět. To samé hadrákové běhouny. Karetkové pásy a cikánské tkanice k prodeji ani nenabízím.
    Celkem zřetelné je to na FLERu. Mraky srdíček, oznámení o nominaci, ale prodej minimální.
    Dík za rozhovor s kovářem. I za vyvolání vzpomínek na rodný kraj 🙂

  5. morgarath permalink
    Prosinec 17, 2014 4:52 pm

    Pěkné věci 😉
    Není v Trhových Svinech nebo poblíž nějaký ten kámen co vypadá jako menhir posetý runami?
    V Borovanech je krásně, nebo aspoň bylo před šesti lety, když jsem tam jezdil za holkou 😀

    • Frostík permalink
      Prosinec 17, 2014 8:43 pm

      Jestli myslíš ten kámen s přírodními prasklinami u Hrádku, tak je.

      • Thoradin permalink
        Prosinec 21, 2014 12:14 pm

        Keltská kazatelna?

      • Frostík permalink
        Prosinec 23, 2014 3:22 pm

        To o tom někdo tvrdil?

Zanechat Odpověď

