Skip to content

Eluveitie, Arkona a Skálmöld

Prosinec 9, 2014
tags:

OLYMPUS DIGITAL CAMERANádherný mix kapel s pohanskou tématikou. Keltové, Germáni i Slované se sešli a vytvořili pohanský kruh. Možná proto mě poprosil Myslič, abych sepsal článek pro PK.

Zájem o lístky byl větší, než jsem čekal a dva týdny před vystoupením již byly vyprodány, ale kdo hledá a dostatečně otravuje, tak najde. Šest hodin před začátkem se mi podařilo sehnat lístek, takže jsem se mohl přidat ke kamarádovi a jeho partě.

Před koncertem jsme načerpali sílu vepřovými žebry a hlavně domácí medovinou, takže již cesta tam byla poměrně veselá a ani nevadilo, že jsme se mírně prošli. Jedna z věcí, která mě velmi mile překvapila, byla, když nás dovnitř pustili i s rohy na pití, čehož jsme vzápětí začali řádně využívat 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPrvní hráli Skálmöld. Kapela z Reykjavíku hrající překvapivě Viking/folk metal. Za zmínku stojí již název kapely, jenž je v překladu „doba mečů“ nebo „doba bezpráví“. Publikum si je patřičně užívalo. Já jsem je do té doby neznal a bohůmžel nebo bohůmdík, anglicky nehráli, takže jsem si z jejich vystoupení odnesl jen mnoho fotek a dobře znějící písničky 😀

Díky Jerrymu, jehož k zemi stahovalo Thorovo kladivo, znak Valhally a mnoha dalším, jsem se seznámil s jeho přáteli šermíři. Jeden z nich měl pro změnu na krku Perunovu sekerou, čímž mě velmi překvapil a jeho zase překvapilo, že jsem jí poznal, což nás zákonitě vedlo k věčné debatě o lidech nosící různé symboly, aniž by o nich něco věděli.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAArkona, Ruská folk metalová skupina. Název mají podle slovanské pevnosti zničené dánskými dobyvateli. Bylo to poprvé, co jsem je slyšel naživo a jsem nad míru spokojen. Parádně to tam rozjeli, rozhýbali davy a svým vystoupení potěšili snad naprosto všechny.

VOLYMPUS DIGITAL CAMERAečer mi přichystal mnoho různých zážitků. Poznání páru, jenž byl oděn v historickém, chlapíka s čtyřmi copánky na bradce a zajímavými doplňky na nich, verbování k šermířům, jak ke Slovanům tak k Vigingům, potkání své vyučující a její následné odmítnutí pozvání na Jägermeistra 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERANo a na závěr večera přišla má nejoblíbenější kapela, Eluveitie. Švýcarská folk metalová skupina, hrající o keltské historii, bozích, ale například i o Helvétii, nádherné to krajině J. Byl jsem na nich již potřetí a pokaždé mě utvrdí v tom, že opravdu stojí za to, jít na ně zas a znova. Stručně a jednoduše řečeno, byli skvělí!

Celý večer byl v příjemné atmosféře, lidé byli pohodoví. Dokonce nás pustili i před sebe, takže jme se dostali skoro až do třetí řady, aniž by bylo potřeba použít lokty 😀 Možná to bylo tím rohem plným piva, který jsme nesli před sebou, aby se lidé rozestoupili. Překvapivě se nás zeptali jen dva, jestli se můžou napít. Jo, mít roh se neztratí, stejně jako skvělá společnost, s kterou si večer užijete o mnoho víc.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATak snad naše české země zase brzy navštíví, aby se tam dostali i ti, kteří nemohli, nebo na ně nezbyly lístky, jelikož to byl opravdu parádní zážitek J

komentářů 13 leave one →
  1. morgarath permalink
    Prosinec 10, 2014 7:46 am

    Jen chci říct, že existuje i polská Arkona, již od devadesátých let, hrající čistý black metal (=mnohem lepší). Tato ruská Arkona vznikla tuším kolem roku 2000, tak nějak. A dávat si jméno kapely, která už existuje, mi přijde hloupé (i když takových věcí je na scéně plno). Samozřejmě, pokud jste z Ruska, tak o polské Arkoně nemusíte tušit, jelikož je ale polská Arkona legenda a kult, který znají všichni, co se o hudbu zajímají, přijde mi to hloupé. Navíc mi ta ruská Arkona připadá jako pohanský Nightwish, což určitě není dobře 😀

    • Prosinec 10, 2014 10:06 am

      Těch metalových skupin se jménem Arkona je ještě víc, dokonce i jedna domácí:
      http://www.metal-archives.com/search?searchString=arkona&type=band_name
      Osobně oproti polské teda preferuju tu ruskou s Mášou.

      • morgarath permalink
        Prosinec 10, 2014 11:12 am

        Tu českou neznám.. Jinak že jsou (byly) dvě ruské vím… No v metalu s nějakým originálním jménem počítat nejde, třeba takové karvinské Inferno může o tom něco vědět 😀 akorát je to prostě divné, když se dvě (a více) kapely jmenují stejně, jednou jsem se tak bavil s jedním člověkem zrovna o Arkoně a každý myslel tu jinou takže sme na sebe nechápavě hleděli že tahle kapela nevydala tohle album a že toto datum nehrála u nás atd…
        Dříve jsem taky preferoval tu ruskou, jelikož jsem o té polské nevěděl 😀 ale pak jsem se do ní zamiloval (do té polské ) a tu ruskou přestal poslouchat:-D většina těchto pagan kapel hraje takový ten hopsa hejsa ejchuchů metal který zrovna nemusím, přijde mi to všechno stejné. Jinak pagan a folk mám rád, třeba Krodu, Nokturnal Mortum, Isengard nebo Storm… A takový Žrec taky není špatný nebo slovenský Algor a Brotherhood (který už neexistuje)…

    • Anonymní permalink
      Prosinec 10, 2014 12:23 pm

      Polská Arkona, i kdyby byla založena už třeba v roce 1985, se kvalitami s ruskou Arkonou vůbec nemůže měřit. Nejde o typ hudby (proti blackmetalu nic nemám a rád si ho někdy poslechnu), ale o minimum hudebních nápadů, celkem tupé texty a naprostou provinčnost. Ruská Arkona naproti tou zvládla perfektně nakombinovat metal s řadou původních ruských melodií, její písně jsou o něčem a snaží se něčeho dosáhnout. Ruská Arkona, to je prostě ve srovnání s polskou asi stejné, jako porovnávat kdysi italského a polského fiata. I když je pravda, že po albu Goi Rode Goi to vypadá, že i jim začínají docházet nápady:-(
      Ruská scéna toho však může nabídnout mnohem víc. Osobně mě dost strhla zatím poměrně neznámá skupina Ruyan – jejich letošní album je perfektní. „O něčem“ je třeba i Svarga, která s Arkonou nejednu věc nazpívala i zvlášť společně. K zahození není ani Grai – to všechno jsou kapely, které dokazují, že pokud v Evropě existují lidé, kteří neztratili kontakt s tradicí předků, tak žijí na východě.

      • morgarath permalink
        Prosinec 10, 2014 1:33 pm

        Nejde srovnávat nesrovnatelné. Polská a ruská Arkona jsou naprosto odlišný typ hudby, to je jako kdyby si chtěl srovnávat svíčku s baterkou, světla jsou to obě ale jinak je to úplně o něčem jiném.
        Navíc i polská Arkona nehraje celou dobu to samé, i když se to tak může jevit, prochází vývojem (samozřejmě v rámci daného žánru). Co to má být ta provinčnost? Nevím, jak ti myslíš. Taky píšeš že když se ruská Arkona snaží něčeho dosahnout, tak ta polská přece taky.
        Nemyslel jsem své příspěvky zle vůči východním kapelám (miluju východní scénu), jen chci říct že ruská Arkona už není to co bývala. Kdysi dávno to byla dobrá kapela ale nějak jsem o ni ztratil zájem. A ano, mám rád folkové prvky v hudbě, píšťalky, flétny, harmoniku atd., ale nemám rád tzv. hospodský hopsa hejsa metal. A i když ruská Arkona nemá hospodské texty, tak ta hudba taková je.
        Každopádně nejlepší východní kapela je bezkonkurenční Temnozor společně s Nokturnal Mortum.

      • Prosinec 10, 2014 1:48 pm

        Ačkoliv se v tomto hudebním ranku příliš nepohybuju, s rozhovorů s protagonistkou ruské Arkony se mi zdá, že to má v hlavě srovnané. Ideová propracovanost by u pohansky laděných kapel (ať hrají metal nebo třeba RAC) měla být. A u té ruské Arkony ji docela vidím 🙂

      • Eicherik permalink
        Prosinec 10, 2014 7:43 pm

        Polská ARKONA je vynikající. Za nejlepší kapelu z východu považuji polské GRAVELAND, kteří se taktéž pohybují na pagan black metalové scéně.

      • morgarath permalink
        Prosinec 10, 2014 8:24 pm

        Graveland je taktéž super, ale moc naposlouchané to nemám. Hodně skvělé je první album In The Glare Of The Burning Churches, zvlášť intro s hořícím kostelem a veselícími lidmi co zpívají kolem 😀

      • Vladislav permalink
        Prosinec 12, 2014 8:00 am

        Arkona mě kdysi hodně nadchla a Máša to má skutečně v hlavě srovnané, jak píše níže Myslič. Viděl jsem je před pár lety taky naživo, ve Vizovicích na Masters of rock a byla to naprostá euforie. Z posledních dvou alb jsem ale zklamaný, hlavně z posledního Javu. Připadá mi, jako by jim docházely nápady. A takové to „hopsání“, to je pravda, to tomu taky moc nepřidá na kráse:-( I tak jsou podle mě ale pořád třída.
        V Rusku se ale objevila kapela, která jde podle mě víc než důstojně v jejich stopách a snad neupadnou do komerce. Jsou naprosto neúprosní a ta hudba, to je prostě řeč předků převedená do roku 2014. Je to Rujan, se zpěvačkou Darjou Rodonicou.

  2. Medvidek permalink
    Prosinec 10, 2014 5:51 am

    Kdo najde v místnosti na fotce dobově oděného páru RUNU vyhrál. 😀 Článek obsahuje vše potřebné, neb kdo chce vědět víc, si zbytek dohledá. Na to, že Krei nejni zkušený spisovatel, tak palec na horu. 🙂

    • Adonis permalink
      Prosinec 15, 2014 10:01 am

      Sowulo, symbol slunečních vozíčkářů

  3. Prosinec 9, 2014 7:06 pm

    Ano, tak tady jsme se (nevědomě) potkali! Klidně si to říkalo i o nějaký delší reportážní článeček, ale my, kdo byli, dobře víme, jak dokonalé to bylo! Bohužel jsme přišli až něco před osmou (aneb lísky lhaly), takže Skálmöld jsme stihli jen na posledních pár písniček, ale už teď je sjíždíme doma, he he.
    Doporučuju zajít si někdy na samostatný koncert Arkony, tady dostali příliš málo prostoru (což ovšem bylo logické). Když byli v Praze v dubnu, bylo to ještě asi tak 100x lepší (a zvlášť pokud člověk stál cca 30 centimetrů od Mashi). Eluveitie bez komentáře (dokonalost!), jen mě trochu překvapil „šmoulovský“ hlas Anny (když jsem na nich byla poprvé, Anna byla zrovna nemocná). Ale což. Skvělé to bylo!

  4. Prosinec 9, 2014 3:49 pm

    Já tě „nepoprosil“ 😀 Dostal jsi to úkolem 😀

Zanechat Odpověď

