Skip to content

Miky: Cítím se být pohanem

Listopad 5, 2014
tags:

Se souhlasem Mezinárodní Pohanské Federace níže přebíráme rozhovor s členem Pohanského kruhu, Mikym, jak jej zveřejnili ve svém Věstníku (Samhain 2014),  celé číslo časopisu je ke přečtení zde.  Rozhovor vedl Pavel Janíček.

Mnozí jistě čtete jeho blog a někteří z vás se s ním jistě už potkali. Ale víte čemu Miky věří a jaká je jeho cesta? Nabízíme vám pohled do života slavného bloggera.

Trochu se nám na úvod představ: Kolik ti je let, jaká je tvá pohanská cesta?

Jmenuju se Michal, ale asi od mých 14 let mě většina mých přátel zná jako Mikyho, někdy mě tak oslovuje dokonce i moje žena. Brzy mi bude 43 a posledních 16 let svého žití se cítím být pohanem. Začínal jsem jako eklektický wiccan, ale s přibývajícími poznatky z oblasti historie, archeologie a etnografie jsem se postupně proměnil v etnického pohana.

Etnický Pohan? Co si pod tím můžu představit?

Etnický pohan navazuje na víru svých pokrevních předků, čerpá z pokladnice domácích duchovních tradic a snaží se je neředit cizorodými prvky z neevropských kultur. Vztah k rodné zemi, ke krajině ve které žije a k lidu, který zde žil před ním, je pro etnického pohana stěžejní.

Jsi hodně slavný na blogu. Jak dlouho už vlastně píšeš?

Ještě před blogováním jsem si psal ručně různé zápisníky a deníky, až mi jednoho dne kolega v práci řekl, že bych měl zkusit blogaření. V té době jsem vůbec nevěděl, že něco takového existuje. Řekl jsem si, že to zkusím, a světe div se, věnuju se tomu vlastně už skoro 6 let.

Jsi slavný? Máš nějaké fanoušky?

Nějaké fanoušky mám, ale o dost jsem jich přišel v období, kdy jsem psal knihu ke svým runovým kartám, a aktivitu na blogu jsem utlumil.

Takže jak jsi na tom s návštěvností?

Nyní navštíví můj blog cca. 300 lidí denně, předtím to bylo okolo pěti set. Knihu se mi ale nakonec nepodařilo vydat, takže jí nyní uveřejňuju na blogu na pokračování a návštěvnost se zase zvedá.

A co jiné typy publikování? Láká tě poílat videa na Youtube?

Myslíš něco jako Coreyemmah?

Ano. Pustíš se do toho?

To bych asi neuměl. Ale kanál na youtube mám. Uveřejňuju tam ale víceméně blbosti, např. „bzučení včel v korunách stromů“ atd. (smích)

Hodně dlouhou dobu jsi byl „solitér“ a asi před rokem jsi vstoupil do Pohanského Kruhu. Proč?

Myslím, že o českých pohanech obecně platí, že dost neradi fungují v rámci nějakých organizací. U mě to bylo také tak. Dlouhá léta jsem si jel po svém a neměl jsem zájem o to, aby mi do mého pohanství někdo kecal, nebo abych se musel podřizovat nějakým strukturám. Zároveň jsem ale toužil po tom, svoji víru s někým sdílet, oslavit svátky v nějakém kolektivu atd. Pohanskému Kruhu jsem zpočátku nedůvěřoval, koluje o něm mnoho fám. Když jsme jeli s kamarádem Frostíkem, který se roky věnuje Keltům, na první akci PK, tak jsme si v autě říkali : „Hele, jestli to budou nějací náckové, tak se prostě otočíme a jedeme domu.“ Žádné hajlování se ale nekonalo a my zjistili, že kluci z PK jsou úplně normální lidi, se kterými se velice dobře shodneme. No, a nyní jsme už oba s Frostíkem plnoprávnými členy Pohanského Kruhu. Já konkrétně od října 2012, tedy už dva roky.

A co vlastně je Pohanský Kruh? Přiblížíš nám ho trochu?

Pohanský Kruh je společenství etnických pohanů, které funguje na principu regionálních buněk, např. PK – Jižní Čechy, PK – Vysočina, apod. Buňky, ale i jednotliví členové fungují dost autonomně. Všichni se hlásí k základním principům společenství, které najdete na našem webu, ale jinak si vlastně každý dělá, co chce. Ono by to ani jinak nešlo.

Jak vypadá členská základna?

Většina členů má přes 30, nebo přes 40 let, jsou to lidi, kteří už mají něco za sebou a za léta své praxe si každý vytvořil svůj osobní přístup k věci. Navíc jsou mezi námi lidi, kteří preferují Slovany, jiní zas Germány a někteří Kelty. To není problém, protože všechna tato etnika lze považovat za naše předky, kteří nám předali svou genetickou a kulturní výbavu. Při společných obřadech proto neoslovujeme bohy jmény, ale mluvíme k nim neutrálně, jako k „bohům předků“, „Hromovládci“ apod.

Nabírá Pohanský Kruh členy? A jak by měl takový „ideální člen“ vypadat?

Nabírá. Členem se ale nestanete tak, že byste si podali přihlášku a zaplatili členský příspěvek. Funguje to obyčejně tak, že se zájemce ozve na některý z našich e-mailů, které jsou uvedeny na webu PK, a my ho pak pozveme na některou z našich akcí. Chvilku se vzájemně poznáváme a pokud pak zájem uchazeče trvá a nikdo ze stávajících členů nemá námitky, je uchazeč oficiálně přijat.

Musím tedy prokázat nějaké znalosti?

Vůbec ne. Někdy se lidí bojí, že je budeme zkoušet, ale o to nám nejde. Chceme jen vědět, jestli jsme s uchazeči „na stejné vlně“, pokud se ukáže, že mají třeba zájem spíše o wiccu, nebo druidství, doporučíme jim raději ČPS, PFI, OBOD atd.

A když už se stanu členem, kolik mě to bude stát?

Členské příspěvky se u nás neplatí, do činnosti se každý zapojuje podle svých schopností a možností.

Ve Věstníku jsme měli miniseriál „políbeni můzou.“ Cítíš se být políben můzou?

Tak, možná trochu. Od malička mi docela jde kreslení, slušně zpívám, napsal jsem i pár básní, nic světoborného, ale každý to v sobě nemá.

Má tvoje tvorba nějaký důvod a nebo je to „pouze inspirace“?

Většinou tvořím z donucení. (smích) Kamarádi od skautů mi zadají nějaký úkol: namaluj nám pozvánku, plakát, tabulky na tábor, obrázek do kroniky a já pak makám, abych to v jejich tradičně šibeničních termínech stihl. Ale třeba zrovna ty runové karty jsem kreslil rád, byl to pro mě způsob, jak tu Runu ještě lépe poznat, ztotožnit se s ní…

Sleduješ uměleckou tvorbu ostatních pohanů? Pokud ano, inspiruje tě někdo?

Moc pohanských umělců neznám, ale každopádně hluboce smekám před Fíbou (Jan Fibiger), ten patří určitě k těm nejlepším současným pohanským umělců, a to nejen u nás, ale mám za to, že i celosvětově. Moc si vážím toho, že ho znám osobně a že ho mohu považovat za svého přítele. Je to nejen velký umělec, ale také nesmírně moudrý a přitom skromný člověk.

Ze zahraničních autorů mě fascinuje Rus Maxim Sukharev. Jeho obrazy inspirované slovanskou mytologií jsou nádherné.

Jak staré jsou tvé děti?

Dceři bude letos 20 a synovi 16. Dcera už žije u svého přítele a pracuje, stejně jako já a manželka v sociálních službách. Syn letos nastoupil na průmyslovku. Rád by vystudoval i vysokou školu, chtěl by být architektem.

Pohanské rodičovství začíná být ožehavé téma. Máš nějaké rady pohanským rodičům?

Nemám. Mluvit jiným do výchovy jejich dětí je hloupost. Každý si musí na to své rodičovství přijít sám  třeba si u toho i trochu natlouct ústa. Rady stejně nebývají akceptovány.

A když jsme u toho, vedeš nějak své děti k pohanství?

Dneska už samozřejmě ne, jsou to samostatné osobnosti. A když byli mladší, tak nijak cílevědomě také ne, spíš přirozenou cestou. Když jsem třeba dělal nějaký domácí obřad, stávalo se mi, že dcerka přišla a sedla mi do klína. Zapalovali jsme pak svíčky spolu a já jí trochu vysvětloval, co vlastně děláme. Vedli jsme ale vždycky děti ke kritickému myšlení a ke svobodě. Pohanství jsme jim spíše ukazovali jako jednu z cest. Ony se stejně ve škole a mezi přáteli setkávaly i s jinými světonázory, něco jim přikazovat by bylo kontraproduktivní.

A jsou tedy tvé děti pohany?

Ani jedno z našich dětí dnes není pohanem, ale možná něco přeci jen pochytily a v budoucnu, kdo ví? Každopádně je máme rádi takové, jaké jsou, a že by šli za trest do nějakého pohanského pekla, to se nebojíme.

A co bys jako pohanský rodič uvítal od svého okolí?

Tak bylo by fajn, kdyby nás okolí nepovažovalo za exoty, ale to je spíš na nás, na pohanech, abychom ostatním ukázali, že jsme normální. Měli bychom se snažit lidem připomenout odkud pochází, měli bychom vzkřísit staré zvyky, které ještě dožívají, nebo které lidé znají alespoň ještě z vyprávění svých babiček. Pak by snad pochopili, že neděláme něco exotického, ale hlásíme se k tomu, co je i jejich vlastním dědictvím.

Díky za rozhovor

Web:  moje-kniha-stinu.blog.cz

One Comment leave one →
  1. Zuzana_aa permalink
    Prosinec 5, 2014 10:20 pm

    Díky, že jsem mohla Mikyho aspoň touto cestou poznat líp. 🙂

Zanechat Odpověď

