Skip to content

Rituální pomůcky a symboly v mé praxi VI

Říjen 16, 2014
tags:

Tak tentokrát jsem vážně po Mysličově první výzvě, zda bych nechtěl napsat článek na výše uvedené téma, zaváhal.  Otálel jsem tak dlouho, až to podstatné, co tak nějak sám nosím na duši, řekl Tomas v předešelém článku.  No, říci ale, že toho lituji, by bylo zavádějící, protože jsem už dlouho nečetl něco tak výstižného, s čím bych, jak by řekl sluníčkový esoterik, tak dokonale vnitřně rezonoval 😀


No, ale protože věci jsou jak jsou, poperu se s tím jak se dá. I pro mě je největším a nejkrásnějším chrámem příroda a tou nejlepší rituální pomůckou čistá mysl, která je otevřená pro všechny ty vjemy, které dokáže vytvořit krajina a povětrnost kolem nás. Nevěřím, že je na světě takový člověk, který, sedě při východu či západu slunce nad horským údolím, nepocítí v srdci tu božskou sílu stvoření kolem nás a nepocítí aspoň na okamžik svojí malost a nepodstatnost.
Ale i přesto přese všechno i mě za dobu mé praxe začaly doprovázet určité předměty a pomůcky, které se více či méně dají označit za rituální a s kterými se pojí určitá symbolika, ale i zcela prozaické účely jejich vzniku a užívání.

Bez názvu 1 kopieZačnu asi nejprve svou holí. Jedná se o hůl, která se váže velice úzce právě k tomu, o čem byla řeč na začátku, tedy k posvátnosti přírody a mé potřebě jí často navštěvovat, jako ten nejdokonalejší chrám, jaký vlastně může vyznavač vlčího kultu vůbec mít. Hůl totiž není, na rozdíl od magických hůlek, jen nějakou jednoúčelovou rekvizitou. Je to naopak velice účelná a praktická věc, zvláště v provedení, v jakém jí disponuji. Hůl je totiž nejenom oporou, zbraní, hákem atd., ale po těch společně strávených kilometrech se stává i určitým společníkem. Věřím, že i ona má svou duši, svou paměť, a i když v sobě nemá zabudovanou led diodu, jako měl ve své holi Gandalf, je prostě cool. Má hůl je zhotovena z jasanového kmínku a jeleního paroží, má délku téměř dva metry, na horním konci je zakončena „hákem“ z parohu a na dolním bodcem taktéž z paroží. Hlavně hák se mi už několikrát velice osvědčil, když jsem klouzal ze strmého svahu, nebo když naše fena vyplašila stádo divočáků a hák byl to jediné čím jsem pohotově stihl zadržet druhého psa, který mi nesl zásoby. Zkrátka… už jsme toho zažili spolu poměrně hodně. A ptáte se, kde je ten rituál? Právě ta cesta – pouť přírodou a pobyt v ní je  nejzásadnější formou rituálu v mé praxi, kdy nevolám bohy, aby přišli za mnou k mé svatyni, aby naslouchali mému hlasu a prosbám, ale kdy za vynaložení svých lidských sil v pokoře a s obdivem vykročím za nimi do jejich království, do míst, kde je síla Velkého Vlka nejzřetelnější a nejcitelnější a tam naslouchám já jeho hlasu a jeho moudrosti.

Dalším mým praktickým a dlouhodobým průvodcem a oduševnělým předmětem je můj nůž. Jedná se o nůž rukodělné výroby, který mi byl dán darem a musím říci že jsem dosud nikdy neměl lepší nůž, se kterým bych si tak „rozuměl“. Nůž je v první řadě nástroj, obyčejná profánní věc, dalo by se říci, ale přesto bych si sotva dokázal představit např. domácí rituální porážku bez jeho pomoci, protože má-li zvíře, jež si člověk piplá a které ho má nasytit svým tělem, odejít ke svým předkům důstojně a rychle, jak cítím, že to má správně být, nelze ho pižlat jak to zrovna přijde. A přesto bych asi svůj nůž nikdy nenazval slovem athame nebo rituální dýka atd…. ne, je to nůž, nůž kterým si dělám třísky na otop, kterým kácím kmínky na násady, nůž, kterým si krájím chleba či zařezávám zvířata. Možná právě proto ho vnímám jako magickou a pro mou duchovní praxi důležitou věc, jako předmět, který možná není přímou ústřední rekvizitou rituálů, ale je tichým dělníkem v pozadí, bez něhož by lecos bylo o dost složitější.

Bez názvu 2 kopie

No a poslední v řadě rituálních pomůcek, jsou můj buben a volací roh. To jsou předměty, které jsou v podstatě už jen takovou parádou, která mě občas pomůže udělat nějaký ten domácí (zahradní 🙂 ) rituál hezčí, malebnější, přidá mu rytmus… ale zároveň jsou to předměty, které ač mám primárně pro potřeby rituální nejsou pro mě nepostradatelné a zásadní. I tak je ale vlastním, občas používám a nebylo by fér se k nim neznat 😉

Bez názvu 3 kopie

V krátkosti bych také mohl zmínit svou svatyni, protože to sice není předmět ,či rituální pomůcka, ale je to místo, které jsem si vytvořil na své zahradě pro svou každodení potřebu ranní motlidby a pro doma prováděné rituály, včetně porážek. Je to výtvor do kterého jsem se snažil promítnout pomocí symboliky svou víru i světonázor. A protože věřím, že Velký Vlk /Velké tajemství, či chcete-li tajemná tvůrčí síla atd. se projevuje nejenom svými emanacemi – duchy, bůžky a bohy, není skryt jen v nádheře skalních útvarů, zuřících bouřích nebo v šeru hvozdů,ale je i součástí nás samých, je inspirací děl našich rukou, je skrytou silou v každém z nás, která pohání naše životy kupředu a nedbá na to, zda jí chápeme, uctíváme, respektujeme nebo ignorujeme, zda jí využíváme ke svému prospěchu v harmonii, nebo se s ní pereme. A protože jsem tedy o tom všem přesvědčen, vnímám i lidmi budované svatyně jako pokus projevit tyto božské síly skrze nás samé, naší obraznost, naše estetické cítění, je to forma, jak svou víru ukotvit v místě a čase, ale zároveň jí vtisknout podobu, která vyjádří naše nitro a postaví tak trochu pomník i nám samým, protože i v tom je kouska našeho vlastního přesahu do životů těch, co přijdou po nás.

Bez názvu 4 kopie

Tak… a protože už jsem se tedy vykecal a jako obvykle svoje myšlenky pro větší nesrozumitelnost zamotal do slov, jak jen to bylo možné, přistoupím k stručnému popisu své svatyně. Svatyně je vybudována na terénní nerovnosti ve tvaru malého kopečku s kruhovým půdorysem. Kruhová svatyně je schematickým ztvárněním našeho světa… nás svět je ohraničen, vymezen svým tvarem, svatyni jsem vymezil hranicí z kamenů, po jejím obvodu… naše Země je živá a proto i má svatyně je porostlá vegetací, která jí dodává na plastičnosti. Na jejím vrcholu je kamená stéla, „hora“ vzpínající se k nebesům. Na jejím vrcholu je jelení lebka… v mé mytologii je jelen jakýmsi zástupným symbolem vlka, kdo četl či ví, o čem je esej Myslet jako hora, pochopí, vlčí ostatky jsou pro mě TABU, proto je nutný zástupný symbol… tato lebka ztělesňuje mého boha, respektive tu božskou a duchovní podstatu našeho světa, podpírá nebesa, ale je pevně propojena se zemí. Dalším prvkem svatyně je oltářní deska a pod ní dutina, která symbolizuje podsvěti, respektive dolní svět, je to taková tajemná komora, kam posílám k věčnému odpočinku věci, které nějakým způsobem plnily sakrální funkci a vyhodit je do smetí mně přijde netaktní.

No a to by bylo asi tak všechno k mým rituálním pomůckám a symbolům, pokud jste to dočetli až sem, děkuji Vám za trpělivost, Rushwolf 😉

komentářů 6 leave one →
  1. morgarath permalink
    Říjen 23, 2014 10:33 am

    Děkuji za příjemné čtení 😉 ta esej Myslet jako hora se dá někde sehnat? Nejlépe v pdf;-)

    Rushwolfův a předchozí Tomasův příspěvek považuji za nejlepší z mého pohledu. Žádné zbytečnosti, hezky „primitivní“, tak nějak to vidím i já.
    A ta část o rituálu jako cestě a o noži je prostě úžasná!!!

  2. Frostík permalink
    Říjen 21, 2014 9:03 am

    Ten důvod k stavbě svatyně jsi vystihl. Nezklamal jsi mě, naopak potěšil.

  3. Říjen 19, 2014 2:25 pm

    Seriál se nám pěkně rozjíždí a jsem rád, za Rushwolfův „primitivistický“ příspěvek 🙂 Snad se nám ozvou i další etničtí pohané a budeme tak moci porovnávat praxi pisatelů. Čeho jsem si zatím vlastně u všech příspěvků povšiml, je to, že se jedná o iindividualisticky pojatý přístup k obřadům a vlastně i víře. Což vůbec není na škodu, protože každý z nás, kdo sem zatím o své víře a praxi psal, vlastně patří k jiné tradici a dostal se k ní odlišným způsobem než ostatní. Holt asi nebudeme „stádní“ 🙂 , což je ve finále velice zajímavé a o lecčems to vypovídá… Práce se zdroji a vlastní gnóze by měla být v rovnováze – a u pisatelů to tak chápu. Tak uvidíme, s čím přijde někdo další 🙂

  4. Zuzana_aa permalink
    Říjen 17, 2014 11:46 am

    Děkuji, to je pěkný popis.

Zanechat Odpověď

