Skip to content

Rituální pomůcky a symboly v mé praxi IV

Září 20, 2014
tags:

OLYMPUS DIGITAL CAMERANavážu na články rituální pomůcky a symboly v mé praxi a pokusím se vás nějak zasvětit do mého smýšlení a provádění rituálů. Přímo o pohanství se zajímám teprve krátce, přibližně 3 roky, ale už před tím jsem si ujasňoval své pohledy na svět, které až při nalezení této cesty, začaly dávat nějaký vyšší smysl.

Možná bych mohl začít s místem, kde se většina mých rituálů odehrává. Není to žádné tajemství, jelikož obřadným místem pro mě je celá krajina pod Lipenským jezerem. Místo na rituál si vybírám podle nálady, únavy a denní doby, abych nebyl případně rušen. Chvíli se procházím podél Vltavy, poslouchám její šumění, její šepot, který zaujal i Bedřicha Smetanu, dokud nenajdu to vhodné místo. Nebo se vydám do skal poblíž Luče (kousek dál je, snad i pro vás trochu známá, Čertova stěna) anebo, když je již pozdní večer a necítím se na delší procházky, vyjdu jen na zahradu mezi smrky, třešeň a včelín.

Vyhýbám se tvoření svatyň, ačkoliv mě fascinují a ohromují, radši dám přednost přirozenosti a jednoduchosti přírody. Ohromné sloupořadí stromů držící klenbu z větví, meandry u zurčícího potoka nebo osamělý strom mezi skalisky. Tohle jsou svatyně pro mne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERANejdůležitějším rituálním předmětem, který sebou vždy nosím, je přívěšek s vyobrazením Cernunna, který je bohem lesa, zvěře, plodnosti a lovu, strážcem rovnováhy, bohem smrti a života ve svém nekonečném cyklu.

Další mou rituální pomůckou je keramický kalich. Nejčastěji naplněn domácí medovinou mého souseda, když není, tak i pro Česko typickým zlatavým mokem nebo vínem.

A poslední věc, kterou si sebou vždy beru, jsou čajové svíčky. Někdy mi postačí jen jedna, díky které ozářím přírodní oltář, nejčastěji v podobě kamene nebo kořene stromu, na který pokládám drobné obětiny nebo několik svíček tvořící kruh kolem mne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERASložité rituály mi k srdci nikdy nepřirostly. Ty mé spočívají v meditačním posezení u světla svíčky nebo svíček, v tichém poslouchání Šumavské přírody a jednoduchém přípitku  bohům, předkům a duchu místa, kde právě spočívám.

Je tu ještě jedna pomůcka, kterou nevyužívám přímo při rituálech, ale je to mnohdy právě ona, co mě naladí k provedení rituálu, k poděkováním bohům za jejich dary a k uvědomění si pohody a klidu. Jedná se o věc, se kterou nejspíše nebudete souhlasit, možná vás překvapí nebo jen vyčaruje úsměv na tváři. Jedná se o vodní dýmku. Je to můj drobný rituál. Připravit si ji, a pak v klidu, za znění hudby nebo zpěvu ptáků a šumění lesa, pokuřovat a vychutnávat si krajinu, blízkost rodiny a přátel nebo naopak klidnou samotu.

Tolik k předmětům, které mi napomáhají na mé cestě pohana J. Skončím Mysličovou otázkou, která mě motivovala napsat tento kratičký článek. A jak to máte vy?

komentáře 2 leave one →
  1. Září 21, 2014 12:50 pm

    Čistě přírodní svatyně, jsou základ. Je mnoho míst, která lidskou úpravu nepotřebují,a u některých by byl jakýkoli zásah dokonce narušením té posvátnosti. Rozumím i té jednoduchosti obřadů. Mám sice obřad trochu složitější, ale mnohdy stačí opravdu málo, zapálit svíci, dotknout se rukou oltáře, kamene či stromu a otevřít se posvátnosti okamžiku. Vodní dýmka je sice z jiného kulturního okruhu, ale berme to třeba jako kořist s vikinského nájezdu. 😀

    • Frostík permalink
      Září 21, 2014 2:00 pm

      Myslím, že Ti rozumíme všichni. Co nejjednodušší rituály jsou u mě nejčastější. Jen ty sezónní mám s plnou parádou.

Zanechat Odpověď

