Skip to content

Rituální pomůcky a symboly v mé praxi III

Září 14, 2014
tags:

Osobně považuji rituál za nedílnou součást pohanského stylu života. Je to náš kontakt s bohy. Každý z nás na to může mít jiný pohled a prožívat to jinak, ale bez rituálů a obřadů by to nebylo ono.

Moje rituální praxe je poměrně dlouhá. Ač byly začátky z mého dnešního pohledu dost rozpačité, ba i v něčem směšné, po krátkém období hledání, se praxe ustálila na určitém vzoru. Obřady jsem upravoval snad čtyřikrát. Dnešní podoba mi plně vyhovuje a splňuje mé duševní požadavky.

Až na pár výjimek, provádím své obřady venku pod širou oblohou. Zažil jsem déšť, silný vítr, bouřky (kdy uhodilo jen pár desítek metrů ode mě) sníh nebo les plný světlušek, či návštěvu srnky přecházející u svatyně. Jsou to ty chvíle, kdy se ve vás mění vnímání reality.

Malé denní rituály provádím bez ničeho při každé návštěvě svatyně či prostě jenom z potřeby je udělat, ať je to kdekoli. I třeba na střeše výrobní haly při západu slunce. Stačí mi na to mé vědomí a ruce na rituální gesta. Tak pokud mě někde uvidíte máchat rukama, otáčet se k světovým stranám a něco si povídat, tak to jsem se nezbláznil, jen jsem s bohy na pokecu.

Hlavní obřady a rituály se odehrávají v kruhových svatyních, které jsem vlastnoručně vymyslel a s pomocí pár přátel a příbuzných postavil. Kruh je pro mě symbolem věčnosti, světa a vesmíru.

Moje současně používané svatyně.svatyne1

 svatyne 2Už příprava rituálních pomůcek a symbolů mi pomáhá přejít od běžného každodenního uspěchaného vnímání k stavu, kdy se stávám vnímavějším a citlivějším ke svému okolí. Vytyčování kruhu mě už naladí přímo na rituál. Při něm uzavírám živlovými symboly – vodou, solí/zemí, ohněm, vzduchem/ kuřidlem. Každý element má svojí nádobu. Voda – skleněný pohár, sůl a kuřidlo – misku a oheň -kadidelnici. Jó, tu hořící kabelku. Všemu vévodí posvátný kotlík znovuzrození.

oltarKadidelnice alias kouřící kabelka v akci.

kadidelnicePřed vlastním rituálem rozsvěcuji živlová světla. Začal jsem u běžných svíček, ale při větru zhasínaly, lampičky byly super, ale sklo v batohu trpí. Zkusil jsem převrtat svíčky na silný knot (prádelní šňůra) zas moc tečou. Teď mám silné barevné skleničky s voskem a šňůrou. Rozsvítím světlo a pozdravím gestem. Zkříží m ruce na břiše, což symbolizuje zavřeno a rozevřu a vztyčím je do výšky ramen s předloktím vzhůru. Ruce jsou sevřené v daný symbol pro živel. Tím je brána pro bohy daného aspektu otevřena. Živly jsou pro mě fyzické projevy a důsledky činnosti bohů. Tak i když je při vlastním rituálu přímo nevzývám, tímto je zvu k účasti na obřadu. Tím jim prokazuji úctu a oni vědí, že na ně nezapomínám. Vlastní rituál je pak koncipován podle potřeby nebo podle svátku. K tomu jsem si vyrobil nebo získal další rituální pomůcky, ke kterým mám velmi osobitý vztah. Kotlík už jsem zmiňoval. Nezbytná hůlka pro operace s něžnějšími protějšky bohů je z kořene mladého jasanu a zdobená vypalováním. Tvar hada se přímo nabízel.

hulka

Její protiklad je keltský velitelský mečík, který supluje obřadní dýku athame. Do rukojeti jsem zakoval polodrahokam tygří oko. Je plně funkční a už se zabořil i do masa. Jako rituální střed oltáře mi slouží vypalovaný pentagram, vyrobený z kruhového kuchyňského prkénka. Dlouho jsem toužil po pořádném obřadním meči a tak mi nezbývalo, než si ho celý vyrobit. Meč, co by symbol vlády a příkazu, zahajuje rituál.

Zde mé obřadní zbraně.

mece

Jelikož je mým oblíbeným bohem Hromovládce, musel jsem si k němu opatřit příslušný symbol. Stala se jím obřadní sekera slovanského typu. Keltský Taranis má sice na většině vyobrazení na starých galořímských sochách mlat v podobě těžkého obušku, přesto má v jednom případě i sekeru. Pro mě tahle sekera spojuje tři indoevropské představitele Hromovládce. Tanaris-topor, Donar-hlavice sekery jako kladivo a Perun-celá sekera.

sekera

Při určitých příležitostech potřebuji symbol slunce a ohně a k tomu mi slouží tzv. ohňový kotel. Vyhozený litinový květináč s třemi nožkami. Což je pro keltský směr příznačné. Stačilo ho opálit, obrousit a nastříkat tepelně odolnou barvou.

Kotel na Hromovládcově oltáři.

kotelV akci se sekerou u zkrvaveného oltáře.

akce

Nejzvláštnější rituální pomůcka je samotný oheň. Použil jsem ho jen jedenkrát, když jsem zasvěcoval svatyni Hromovládci, jehož hlavním symbolem je právě oheň. Nepodařilo se mi ho ale rozdělat pomocí blesku.

kruh

Zatím co všechny tyto rituální nástroje a symboly používám jen při dané příležitosti, torques, je můj nezbytný osobní rituální šperk a nejoblíbenější „pomocník“ napříč všemi obřady. Nosím ho i ve všední dny, jako poukaz na můj keltský směr pohanství.

10678046_280214588855490_465834661_o

Se svou rituální výbavou jsem spokojený a plně mi vyhovuje. Zvláštní je, že v době, kdy píšu tento článek, je to dvacet let, co jsem začal brát pohanství jako svou životní cestu. To co jsem zde nastínil, je tedy výsledek oněch dvaceti let. Dost věcí jsem pochopil, něco zatratil a plno nového objevil. Tím bych chtěl poděkovat všem, kdož mě inspirovali a posunuli dál.

Mé 2 nejoblíbenější motlitby, které jsem si upravil z příspěvků na FB.  Dík jejich geniálním autorům.

 Zaklínání Bohu

Zdravím vás Bohové dávných časů.

Bohové našich předků. Bohové naši.

Vy, jenž rozsvěcujete hvězdy.

Vy, jenž uvádíte svět do pohybu.

Vy, kteří jste sluncem, zemí a měsícem.

Vy, kteří jste ohněm a vodou.

Vy, jenž zpíváte ve větru.

Obdařte nás svoji přízní a naplňte nás svojí božskou mocí.

Za vše vám děkujeme a velebíme vás.

 

Zaklínání Hromovládce

Nebeský hromovládce, Taranisi, Donare, Perune!

Vzývám Tě ve všech tvých jménech a podobách.

Zdravím Tě pane blesku, mužnosti, inspirace a moudrosti.

Prosím Tě o tvou přízeň a naplnění tvou božskou mocí.

Ať má moudrost a síla rostou a jasný blesk intuice ozáří moje čelo.

Ctím Tě nebeský hromovládce a děkuji za tvé požehnání a přízeň.

komentářů 10 leave one →
  1. Maruš permalink
    Září 21, 2014 8:16 am

    pro Frostíka

    Bylo by ode mě velmi neslušné něco vzít a nepožádat o svolení. Četla jsem váš článek o Rituálních pomůckách- překvapila mě otevřenost s kterou píšete. Ale to není to o co Vás žádám, při čtení modlitby : „Zdravím vás bohové“ , jsem se z touto modlitbou tak ztotožnila, že jsem pochopila jaká síla je v těchto slovech a chtěla bych tuto modlitbu používat k práci v přírodě a se živly. Něco o mě, v současnosti se věnuji šamanismu, ale žiji zde tak současně sleduji naší Keltskou minulost. Povinností šamana je starat se o svůj kmen a kraj.
    Ale, žiji zde v Čechách a tudíž je přirozené , že dřív nebo později začnu upřednostňovat naší
    historii a naše učení a vnímání přírody.
    Děkuji předem za odpověď.
    Maruš

    • Frostík permalink
      Září 22, 2014 4:13 am

      Nevidím problám s se šířením modlidby. Tu jsem si upravil z básně a tak není mým nápadem. Autor souhlasil a tak jsem něco tak skvělého upravil k obrazu svému. Jakožto Čech, musím brát všechny etnika z kterých vznikal náš národ. Ač jsou Keltové moji oblíbenci, Germáni a Slované mají mají u mě nezastupitelné místo. A bohové, ty si to nějak mezi sebou přeberou.

      • Anonymní permalink
        Září 25, 2014 7:13 am

        Děkuji.

  2. Harog permalink
    Září 14, 2014 2:11 pm

    Pěkný 🙂 I když bych rád sem něco napsal tak pohanství se věnuju jen pár let takže mé zkušenosti ještě nejsou na takové úrovni jako vaše ,ale chce to čas abych nějaké zkušenosti nasbíral.Takže na napsání článku toho moc není snad jen to ,že zatím mám 2 oltáře venku a jeden doma a v naší menší skupině máme i Godiho. Mé pomůcky jsou nůž do kterého jsem vyryl runy a sekera kterou jsem vlastoručně upravil ( ostří do spešl tvaru) a vyril pár věcí do topůrka.Dále roh na pití a na troubení,a menší paroh z jelena který jsem taktéž upravil.A nakonec deska do ,které jsem vyryl pár věcí v runách plus drobnosti. Jak říkám na článek to není tak jsem to napsal aspoň sem 🙂

    • Frostík permalink
      Září 14, 2014 3:46 pm

      Nepodceňuj se Harogu, někdo za čtyři roky dojde dál, než někdo za dvacet. Dost mi pomohli soukmenovci z PK najít ten zbytek, který jsem vnitřně postrádal.
      Klidně to sepiš, třeba nás tvůj pohled v něčem poučí.

    • Září 14, 2014 5:23 pm

      Ano, přesně, jak píše soukmenovec Frostík: Klidně to sepiš, budeme rádi. 🙂

  3. Září 14, 2014 9:18 am

    Výborně 🙂 Vloni jsem na Tvou kamennou svatyni na Rašovce koukal jak vyoraná myš, tak moc se mi líbí 🙂 Seriál se nám pěkně rozjíždí, uvidíme, kdo bude další. Jinak to vypadá, že jsme s tou cca dvacetiletou praxí už pěkní kmeti 🙂

    • Září 14, 2014 12:16 pm

      Aspoň je vidět, že pro nás pohanství není jen nějaký puberťácký úlet. 🙂

  4. Září 14, 2014 9:15 am

    V těch svatyních tě asi nikdo z nás nepřekoná. Je na nich vidět promyšlenost, preciznost provedení a péče, kterou jim věnuješ. Moc pěkné! Jsem zvědavý, jestli se ještě nějaký další soukmenovec přidá. 🙂

    • Frostík permalink
      Září 25, 2014 4:27 pm

      A teď budete patřit k stavitelům. Dík bratři.

Zanechat Odpověď

