Skip to content

Rituální pomůcky a symboly v mé praxi II

Září 8, 2014
tags:

05Nedávno se na těchto stránkách objevil Mysličův článek „Rituální pomůcky a symboly v mé praxi“. Myslič v něm popsal něco ze své obřadní praxe a v závěru článku vyzval čtenáře, aby se podělili o to, jak to mají oni. Tohle je tedy moje reakce na výzvu a pokud zareaguje i někdo další, možná zároveň i příspěvek do zajímavého seriálu.

Musím říct, že za ta léta, co kráčím po pohanských stezkách, se můj rituál vyvíjí se mnou a to, co dělám dnes, se tomu, co jsem dělal dříve, podobá již jen vzdáleně. Stále ale začínám své obřady zapalováním oltářní svíce. Zapalování ohně, dokonce i toho užitného – domácího, bývalo pro naše předky vždy posvátným okamžikem a často ho proto doprovázeli nějakou modlitbou. Místy se tato praxe přenesla i do časů křesťanských, a tak víme, že například někteří keltští křesťané u zapalování domácího ohně pronášeli toto :

„Požehnáno buď zažehnutí ohně.01
Dnešního rána zažehnu svůj oheň
S pomocí nejsvětějších andělů nebeských,
S pomocí Ariela nejmilostivějšího
S pomocí Uriela s miriádou kouzel,
Bez zloby, zášti či závisti,
Bez strachu, bez obav ze svých bližních.
Zaštítěn Nejsvětějším Synem Božím
Bez zloby, zášti či závisti,
Bez strachu, bez obav ze svých bližních,
Zaštítěn Nejsvětějším Synem Božím.“

Já se jako pohan samozřejmě neobracím k andělům a Synu Božímu, ale nějaký ten pátek už při zapalování oltářní svíce používám modlitbu britské pohanské organizace Odinic rite, kterou jsem si mírně upravil :

Zapaluji posvátný oheň
očisty a stvoření.
První tajemství
a poslední milost.
Plamen nechť je oživen plamenem.
Nechť nám jeho světlo září na cestu a jeho odlesk zasvítí do všech devíti světů.

Dříve jsem kromě toho zapaloval i tzv. živlová světla na čtyřech světových stranách, to už dnes ale dělám jen výjimečně.

02Po zapálení svíce provádím obyčejně očišťování obřadního prostoru i sebe samého pomocí bylinného kouře. Dříve jsem měl nejraději šalvěj, dnes používám hlavně pelyněk černobýl, který je v našich zeměpisných končinách tradičnější. Jeho užívání k obřadní praxi je u nás archeologicky doloženo už z doby kamenné a etnograficky ještě z časů docela nedávno minulých. Pelyněk je úžasná rostlina. Všeobecně je považovaná za plevel, protože hojně roste na rumištích, pustých místech a při okrajích cest, ale je to výborná léčivka na žaludeční potíže a jeho vůně je po usušení přímo skvělá! Je třeba ho ale sbírat až koncem srpna, nebo v září a vybírat k sušení vždy ty nejtmavší, nejzralejší rostliny, jinak bude „vonět“ jen jako seno. Svazky pelyňku obmotané a stažené nití, odhořívají pomalu a plynule a zcela tak nahradí, v našich krajích cizí, asijské vonné tyčinky.
Jakmile jsem v knihách německého bylináře Wolfa Dietera Storla objevil modlitbu k pelyňku, která pochází z anglosaského herbáře Lacnunga z 11.století, zařadil jsem jí do své obřadní praxe. Když tedy od oltářní svíce zapaluji svazek pelyňku, pronesu u toho tato slova:

„Vzpomeň si pelyňku, na to co jsi slíbil,
na to cos přísahal při slavnostním slibu.
Jsi první mezi všemi, ó nejstarší ze všech bylin.
Máš moc proti třem i proti třiceti.
Máš moc proti jedu a uštknutí.
Máš moc nad zlem, které prochází krajem!
Proto, tě nyní žádám, očisti mne i toto místo k posvátnému obřadu.“
03Potom nabízím svým bohům, předkům a duchům místa oběti, které se skládají většinou z nějakého pokrmu a nápoje (medovina, víno, pivo…). Nápojem bohům podle dávného obyčeje připíjím a zbytek nechávám společně s pokrmem v poháru či rohu nějakou dobu na oltáři.  Nakonec postavím vedle svého oltáře kopí zdobené havraním peřím a Runami a pronesu tato slova :

„Bez počátku a konce je Yggdrasil a posvátný Irminsul opět stojí!“

04Kopí zastupuje v mém obřadu boha Wódena a zároveň symbolizuje strom světa, posvátnou vertikální osu, která protíná celý vesmír. Slované nazývali tento strom patrně Veledubem, Skandinávci mu říkali Yggdrasil a Sasové Irminsul. V roce 772 vytáhl císař Karel Veliký s obrovskou armádou proti pohanským Sasům, kteří tvrdošíjně odmítali přijmout křesťanství. Mnoho jich pobil a na důkaz vítězství nového Kristova náboženství nechal porazit i jejich posvátný sloup představující Irminsul. Pronáším-li tedy při obřadu slova „posvátný Irminsul opět stojí!“, prohlašuji tím, že víra ve staré bohy je znovu vzkříšena.

Jaké obřadní pomůcky jsem tedy vyjmenoval? Oltářní svíci, svazek pelyňku, nádobu na přípitek a kopí. Mohl bych jich uvést více, například jestřábí křídlo, které občas používám ke směřování dýmu z pelyňku, veverčí ocas, který občas navazuji na kopí, jež symbolizuje veverku Ratatosk, která běhá po stromu světa a vyměňuje zprávy mezi orlem na jeho vrcholu a hadem v jeho kořenech atd., atd. Nemusíte ale vědět úplně všechno. 😉 Jeden předmět bych, ale ještě zmínit měl, protože je pro mě dost důležitý. Je to chřestidlo. Pochází ještě z doby, kdy jsem se hodně zajímal o šamanismus. Nevím jestli moji slovanští nebo germánští předkové také něčím chřestili, ale je pravda, že chřestidla různých typů se používala při šamanských obřadech snad ve všech 06koutech světa. Moje chřestidlo je ovšem naprosto neevropské. Rukojeť má z bambusu a chřestící kouli z malého vyleštěného kokosového ořechu. Jeho zvuk mě ale pomáhá naladit se do určitého stavu mysli, v němž lépe vnímám okolní duchy a lépe komunikuji se svými bohy. Starým bohům mé chřestidlo tedy rozhodně nevadí. Moje patronka bohyně Nerthus mě dokonce jednou sdělila jakými Runami mám popsat jeho rukojeť. Jsou to Runy Jera, Ehwaz a Laguz. Odmítla mi vysvětlit, proč vybrala zrovna tyto Runy, ale já asi vím proč. Tím se ale už moc dostávám ke své osobní gnózi, takže je nejvyšší čas skončit. Pokud se nějaký další člen Pohanského Kruhu (nebo i nečlen) přidá a nechá nám nahlédnout do své obřadní praxe, budu moc rád. 🙂

komentářů 14 leave one →
  1. Září 10, 2014 5:27 pm

    Super,super,super…
    PS: jak tě napadlo to jméno pro kopí? 🙂

    • Tyrfing permalink
      Září 10, 2014 9:25 pm

      Gungnir je jmeno kopi samotneho Odina.

      • Září 11, 2014 4:52 am

        Přesně tak. Gungnir (klátivý, houpavý) je jméno Ódinova kopí. Kopí v mém rituálu představuje strom světa a zároveň symbolizuje samotného Wódena, proto je z jasanového dřeva, zdobí ho havraní peří a nese runový nápis Gungnir. Je to podobné, jako kdybych měl na kladivu nápis Mjöllnir. Tím bych říkal, není to obyčejné kladivo, je to symbol boha Thora.

  2. Adonis permalink
    Září 10, 2014 6:31 am

    Vida, a já byl nejvíc zvědavý na to kladivo…. 🙂

    • Miky permalink
      Září 10, 2014 11:02 am

      S kladivem nedělám nic, ono je dost těžké, takže se mi ho nechce sebou nosit když jdu dělat nějaký obřad ven. Mám ho doma na oltáři jen jako symbol své víry, ale někteří ho používají k posvěcování předmětů apod.

  3. morgarath permalink
    Září 10, 2014 12:18 am

    Nejsem odborník, ale není mezi Yggdrasilem a Irminsulem rozdíl?

    • Září 10, 2014 5:19 am

      Jasně že je. Jak jsem napsal v článku Yggdrasil je skandinávskou záležitostí, Irminsul je součástí mytologie Sasů. Mnich a letopisec Rudolf Fuldský († 865), o Irminsulu píše : „Oni (Sasové) také uctívají pod širým nebem kolmo stojící kmen stromu značné velikosti, který se latinsky nazývá “columna universalis“ a v jejich rodném jazyce Irminsul, který je podle nich nositelem všech věcí. “ Z toho je patrné, že Irminsul, podobně jako Yggdasil, představoval vertikální osu vesmíru na které stojí světy a vše co je na nich. V tomhle základu se podstata Irminsulu s podstatou Yggdrasilu shoduje, v jednotlivostech pak byly jistě rozdíly. 🙂

      • Září 10, 2014 2:05 pm

        Saský Irminsul bude pocházet ze stejného nebo příbuzného mytologického okruhu, jako Yggdrasil… Jména jsou u germánských národů trochu proměnná i pro bohy, třeba na Severu Odin, v Sasku Wotan a v Británii už mu jiní Sasové říkali zase Woden….

    • Harog permalink
      Září 10, 2014 12:08 pm

      Vcelku dobře napsaný článek o Irminsulu je od Varga Vikernese

      • morgarath permalink
        Září 10, 2014 12:42 pm

        Ano, ten článek znám, právě proto mi to nějak neštymuje 😀

      • Září 10, 2014 2:53 pm

        To máš jedno, mě zase většinou moc neštymuje to co píše Varg. 🙂

  4. Září 9, 2014 7:24 pm

    Super 🙂 Pěkně se nám to rozjíždí, tak jsem zvědav, kdo další se ukáže 🙂

    • Září 9, 2014 7:46 pm

      Frostík už na tom pracuje a doufám, že se přidají i další. 🙂

      • Frostík permalink
        Září 10, 2014 8:49 am

        A v úterý poslal.

Zanechat Odpověď

