Skip to content

Lars Magnar Enoksen: Runy

Červen 30, 2014
tags:

Enoksen kniha IMG_2592Kniha, celým názvem: Runy, dějiny, dešifrace, výklad, tohoto švédského autora (ročník 1960) je v češtině asi to nejlepší, co se u nás dá z tohoto ranku sehnat. Když jsem si jí v roce 2003 koupil, čekal jsem spoustu ezoterického balastu ve stylu Bernarda Kinga nebo Diany Paxonové. Šarlatána Holgera Kalweita jsem tehdy ještě neznal. Enoksenovu knihu jsem si tenkrát pořídil v Praze v knihkupectví Wales a cestou domů, během hodinky v autobuse, jsem z ní byl doslova u vytržení a velmi příjemně překvapen. Tak moc mne nadchla.

Sám autor v pravdě renesanční člověk. Ve volném čase se zabývá restaurováním starých runových kamenů. Na tuto knihu sbíral materiály celých osm let. A je opravdu znát, že si s tím dal velkou práci. Enoksen je také členem Kobenhaven Glima Forening.

xxxhCož je klub, sdružující švédské a dánské zápasníky glíma. Co je to glíma? Jde o jedno ze dvou původních, starobylých evropských bojových umění beze zbraně. Prvním, sahajícím až do dob starověkého Řecka je pankration (o tom si povíme někdy jindy). A druhým je právě severská glíma. Toto bojové umění bylo na severu Evropy v době vikingů velmi populárním sportem. Zajímavostí tohoto způsobu boje, ve kterém jsou zakázány kopy, je používání zvláštního opasku, podobně jako při japonském sumo, který se využívá při zápasnických chvatech. Zápasí dva protivníci, kteří obchází jeden druhého ve snaze jeden druhého skolit na zem řadou různých způsobů. V pravidlech je popsáno osm takových, které se libovolně kombinují. Dnes bývají zápasníci oblečeni do speciálních zápasnických úborů zvaných glimuföt, sestávajících ze speciálních bot, košile, kalhot, chráničů slabin a přirození. Každý zápasník má tři kožené pásky upevněné na stehnech a kolem pasu. Pásky na stehnech jsou řemínky spojeny s opaskem v pase. Soupeři zápasí ve vymezeném prostoru. Před zápasem se pozdraví podáním ruky. Uchopí pravou rukou protivníka za opasek v pase a levou pásek na stehně. Tak začíná souboj. Končí, když jeden ze zápasníků leží na zemi. Ve Snorriho Eddě je popsán souboj mezi Thorem a obří stařenou, který možná stál u zrodu právě tohoto způsobu boje. Glíma je národní islandský sport, který se dnes úspěšně šíří i do ostatních částí Skandinávie a nejen tam. Na Islandu byl s nástupem křesťanství prohlášen za pohanský a Althingem později zakázán. Islanďané si však z církevních zákazů nikdy mnoho nedělali a tak glíma přežila dodnes.

Ale zpět k Enoksenově knize: V první části knihy autor otevírá runologické téma ve starých zdrojích. Píše o losování hůlkami u Tacita, zmiňuje i biskupa Venantia z Poatierrs, který v 6. století n. l. celkem humorně píše svému příteli, který mu neodpovídá na dopisy, ať „… nechá na jasanové tabulky namalovat barbarské runy, neboť co zmůže papyrus, dokáže i rovné dřívko.“ Biskup tento dopis napsal latinsky a zřejmě se tak domníval, že svého přítele přiměje konečně k odpovědi 🙂 . Autor zmiňuje i další zdroje, Ságu o Egilovi, Ságu o Sigurdu Drakobijci, Píseň o Sigfrídě, jakož i další prameny, které hovoří o používaní run.

enoksen kámenenoksen brakteátV kapitole Praseverské runy Enoksen provádí dešifraci 24 runových znaků nalezených na kameni z Kylveru a brakteátu z Vadstenu. Viz obrázky. Tyto nálezy vlastně stojí u začátku moderního runologického bádání. Autor se dále zmiňuje i o gótském biskupu Wulfilovi, který některé runy použil do svého nového písma, které kombinuje právě runy s alfabetou ve 4. stol. n. l.

enoksen skenování0007enoksen skenování0009V kapitole Praseverské runové nápisy autor opět nešetřil informacemi a spoustou nádherných ilustrací, které by se asi jinak k českému čtenáři jen horkotěžko dostávaly. Například obrázky a výklad okolo, dnes už želbohům, ztracených zlatých rohů z Gallehusu (viz obrázek) je velmi obsáhlý a čtivý. Runových nápisů z předvikinské doby se mnoho nezachovalo. O to více je dobře, že autor se skoro o všech zmiňuje a čtenář má nad čím žasnout.

enoksen skenování0001Kapitola Runy vikinské doby se věnuje novějšímu, šestnácti runovému futharku a jeho využití na runových kamenech, které asi čtenáři, zajímajícímu se o vikingy, řeknou nejvíce.

Další kapitola Středověké runy nás posune do doby, kdy runy prošly další změnou. Futhark se tentokrát zvětšil na 27 znaků. Autor to vysvětluje tím, že Sever už byl v podstatě křesťanský a Seveřané prostě k latince používali adekvátní počet run. Každé písmeno latinské abecedy dostalo takto svůj runový protějšek. Podle toho také vypadají runové kameny z oné doby.

enoksen skenování0011Kapitola Runové kalendáře a hůlky, spolu s následující, Runová zaříkadla, mne asi zaujaly nejvíce. A to proto, že po troše studia je mohou využít i čeští pohané, pracující se severskou magií – seidrem. Viz obrázek runového kalendáře. U Enoksena však žádné návody na „runovou magii“ nečekejte, ten o jejím novodobém využití v dnešku moc pochvalně nepíše.

Anglofríské runy nám autor rozepisuje ve zvláštní kapitole. V Anglii a Frísku se futhark ubíral trochu jiným směrem, než ve skandinávských zemích. Počet run tu narostl v 9. stol. n. l. až na 33. Je dobře, že se tomuto tématu Enoksen věnuje, protože anglofríské runy u nás moc známé nejsou.

Samotnému novodobé runologii se věnuje kapitola Dějiny runologického bádání od poloviny 16. století do konce 20. století. Tady autor jmenuje a cituje takové průkopníky jako Johannes a Olaus Magnusové, Johannes Bureus, Ole Worm, Sophus Bugge, Nils Brocman a další. Běžnému čtenáři tato jména asi nic neřeknou, ale skutečnost je taková, že bez nich bychom toho o runách asi nemoc nevěděli. Někteří z nich se dostali do slepých uliček, jiní runologii posunuli až k modernímu vědnímu oboru.

enoksen skenování0008Enoksen samozřejmě musel (doba si to přeci žádá) zabrousit i k „zneužití“ run nacisty. Tak, jako autor tohoto pokusu o recenzi, evidentně nemá rád Guida von Lista (1848 – 1919) a jeho naprosto smyšlenou osmnácti znakovou runovou řadu. Tento rakouský fantasy spisovatel zemřel samozřejmě o mnoho let dříve, než se k moci dostala NSDAP, což však mnohým „antifašistům“ a podobným žalostným existencím nijak nezabraňuje z von Lista dělat jakéhosi „otce nacismu“. Je to samozřejmě naprostý nesmysl. Nacisté runy používali jako znak svých jednotek SA, SS i jinde. Ale to by bylo na samostatný článek.

Poslední kapitolou knihy je Moderní užívání run. Zde si autor bere na paškál všechny ty cvičitele „runové jógy“, New Age hípíky, zaručené „mistry“ a další šarlatány: „Svým účastníkům tvrdí, že se nemusí snažit studovat význam run, neboť pravý smysl a obsah lze pochopit jen skrze intenzivní meditace. Aby učinili svou „runovou nauku“ zajímavější, přidávají též špetku astrologie a jógy…“ Ne, Enoksem rozhodně nemá rád tyto podvodníky, přiživující se na runách, kteří ignorují historická fakta: „V knihkupectvích, která prodávají knihy související s hnutím New Age, nalezneme velký výběr ezoterických publikací o runách. Jejich nepříliš solidní autoři se často vydávají za různé runové šamany a mágy. Aby to vypadalo, že mají alespoň nějaké vědomosti, kterých se jim však bohužel nedostává. Pro větší věrohodnost vystupují rádi pod islandsky znějícími jmény.“

V tomto musím s Enoksenem beze zbytku naprosto souhlasit. Tato kniha je již beznadějně vyprodaná. Pokud ji zahlédnete v nějakém antikvariátu, kupte si ji. Nebudete určitě litovat. Už jen proto, že jde v záplavě esoterického škváru o pravý skvost. Autor také nešetřil obrazovou přílohou, zejména starými rytinami.

Pokud máte zájem, zde se můžete podívat na facebook mistra Enoksena: https://www.facebook.com/larsmagnar.enoksen?fref=ts

Ilustrace: Použity z knihy.

Lars Magnar Enoksen: Runy. BB/art 2003.

Reklamy
komentářů 14 leave one →
  1. Veronika permalink
    Srpen 26, 2014 2:56 pm

    Zdravíím, velice mě oslovilo téma run, a tak jsem si o tom začala číst…význam, mýty a legendy apod…konkrétně jsem četla knihu od pana Mountforta, přesto mám dotaz, ohledně tetování. Většina run z futharku má v obrácené podobě opačný význam, sice jich 9 tzv. „temnou“ stránku nemá…ale přesto by mne zajímal na názor na tetování, které již dlouho chci na předloktí…(několik run pod sebe), zda použít i ty, které v obráceném směru mají opačný význam? Děkuji za názor

    • Srpen 26, 2014 4:17 pm

      No, z mého pohledu: Udělal bych to tak, že runový nápis bych jako by podtrhl na té straně, která má být „dole“ z hlediska čtení.

      • Veronika permalink
        Srpen 26, 2014 7:38 pm

        Díííky moc za tip 😉 je to dobré řešení.

  2. lomikel permalink
    Červenec 1, 2014 11:17 am

    Myslic – uziva Enoksen runy ve svem zivote ? dik

    • Anonymní permalink
      Červenec 1, 2014 5:15 pm

      Jistě že ano, například v tetování.

    • Červenec 1, 2014 5:19 pm

      Ano. Ryje je, restauruje runové kameny a myslím, že má i nějaké to tetování.

  3. Červenec 1, 2014 10:48 am

    Mě se mimo Kalweita líbí hodně od Zoltána Szabó : Runy – velká kniha….doporučuju,ale mástr Myslič by jí určitě označil za esoterický šarlatánský škvár…

  4. Frostík permalink
    Červen 30, 2014 3:38 pm

    Vzbudil jsi můj zájem… kouknu do antikvariátu.

    • lomikel permalink
      Červenec 1, 2014 11:16 am

      velke ocekavani, hrozi velkym zklamanim. uz jsme ji dal do zberu.

      • Červenec 1, 2014 3:23 pm

        Do sběru? Jaká škoda, tolik lidí ji shání.

      • lomikel permalink
        Červenec 1, 2014 3:40 pm

        Zoltána Szabó : Runy , jsem myslel 🙂
        asi jsem spatne spojil prispevky

      • Pustevnik permalink
        Červenec 1, 2014 4:11 pm

        Zoltánova kniha o Atlantídě, grálu, jednorožci Ódinovi a Ježíšovi Thórovi byla první knihou o runách co sem četl. Nemůžu říct že mi to runy neznechutilo na dlouhou dobu. 🙂

      • Červenec 1, 2014 5:21 pm

        To naprosto chápu… mám to stejně jako Lomikel a Pustevník…. 😀 Szabó je velmi špatný fantasy autor 😀

      • Anonymní permalink
        Červenec 2, 2014 4:47 am

        Já něco vyzobl i z toho Szaba, ale jinak souhlasím, je to asi nejhorší kniha o Runách, kterou jsem četl.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: