Skip to content

Letní slunovrat na Gabrétě

Červen 22, 2014
tags:

IMG_2565Letošní sezónu v Pohanském kruhu máme opravdu nabytou. Ale na tuhle akci jsem se fakt těšil. Když soukmenovec Frostík přišel s tím, že bychom mohli oslavu Slunovratu udělat jako otevřenou událost, která nebude jen pro zvané, nejdřív jsem byl dost skeptický. Protože na takovou akci může přijít kdejaký exot. No… jeden takový dorazil, všude byl, všechno viděl a všechno znal 🙂 . Ale nakonec se ukázalo, že uspořádat slunovratový obřad v kamenném kruhu na Gabrétě u našeho kamaráda Fíby a nechat účast volnou, byl dobrý nápad.

Soukmenovec Tomas mne naložil v sobotu ráno v devět hodin do svého zánovního Citroënu před barákem. Na Slunovrat jsem se tak těšil, a IMG_2580a IMG_2581že jsem v pátek večer ani nešel ke Studničkům (kultovní hospoda v našem městě) a popíjel pro jistotu pivko doma, abych náhodou nezaspal. Nezaspal jsem, ale samozřejmě jsem si zapomněl zabalit do batohu nějaké důležité věci, což jsem, ale zjistil až na Gabrétě. Tomas dostal za úkol koupit pivo. Koupil Kozla, což byl dobrý kauf. a IMG_2582IMG_2566Taky měl sebou kvalitní červené bulharské víno, po kterém před dvěma lety v Popovicích u Uherského Hradiště upadl do šamanského transu, kdy měl halucinace a nemohl najít WC. Ale tuto událost radši nebudeme rozmazávat 🙂 . Já jsem sebou vzal ještě litr a půl vlastnoručně vyrobené medoviny s pepřem, a vyrazili jsme směr Český Krumlov.

Na Gabrétu jsme dojeli krátce po dvanácté hodině. Kousek před cílem jsme ještě nabrali Jirku, kterému jsme ihned zabavili jeho medovinu. Tedy já. Tomas řídil a bylo vidět, že by se taky rád napil 🙂 . Už jsem tu byl loni na podzim a to místo má opravdu neopakovatelné kouzlo: https://pohanskykruh.wordpress.com/2013/10/22/rasovkovani-a IMG_2584 a IMG_2583s-frostikem-aneb-uz-to-prosvita/ . Fíba je skutečný Mistr a jeho runové kameny nemají chybu, posuďte z fotografií. Na místě už byl soukmenovec Miky a Kuba se svou ženou Věrčou, které jsme ještě neznali. Na mýtince pod kruhem už měli postavené stany a stačili natahat i nějaké dřevo na malé ohniště. Ještě jsme vyrazili pro nějaké další palivo a začali vybalovat. No… a tady jsem zjistil, co jsem to vlastně zapomněl doma: Igelitovou bublinkovou fólii. A taky jsem samozřejmě zabalil do báglu jen malou celtu místo velké, z které jsme chtěli zbudovat přístřešek. Ani já, ani soukmenovec Tomas, zásadně nevozíme sebou stany. No, hlavně, že pitivo bylo přibaleno.

IMG_2567 Miky s Kubou přivezli taky obřadní mísu na oheň, kterou vyráběli Fíba s Frostíkem. Pěkný macík s labutími hlavami je celkem těžký, ale fakt se klukům moc povedl. Holt se pozná, že oba borci jsou řemeslníci a nikoliv žádná pakáž z kanceláře 🙂 . To už pomalu začali přicházet i další účastníci, některé jsem neznal. To ale vůbec nevadilo, protože, jak známo, pohané jsou lid družný a veselý. Jirka si postavil stan, který Tomasovi připomínal pisoár. Jestli tam chodil za účelem vypouštění přebytečných tekutin, to fakt nevím a ani nechci vědět 🙂 .

Ohýnek nám pěkně hořel a já dostal hlad. Vyndal jsem tedy mexické fazole a spáchal jídlo. Ostatní na hmotu v ešusu koukali poněkud nedůvěřivě, ale to bylo asi tím, že neznali mé proslavené kulinářské umění. Tou dobou, tedy asi v sedmnáct hodin, už byl soukmenovec Miky značně nervózní. Hlavní obřadník a IMG_2578Pohanského kruhu Frostík se stále nedostavoval. Po událostech na minulém Letním slunovratu, na témže místě, jsem jeho obavy chápal: http://moje-kniha-stinu.blog.cz/1306/slunovrat-na-gabrete . Miky už dokonce zvažoval, že mu zavolá. No, naštěstí se vzápětí Frostík objevil. A střízlivý. Náš „druid“ se rozkoukal a hned si začal plést dubový věnec, který při večerním obřadu hodlal mít na hlavě. Vypadal tak jako kříženec Dionýsa a Zeleného muže. My jsme mezitím popíjeli a uzobávali z dobrot, které přivezla z Moravy Elen. Cukrovíčko i jiné pochutiny do nás padaly jako Němci do krytu. Těsně před soumrakem ještě dorazilo pár dalších příchozích a počet účastníků stoupl na cca 22 lidí a dva psi. Přibyl také Frostíkův bratr s dvěma syny. Klukům je 14 a 16 let. Ten mladší borec si ihned získal mé sympatie tím, že prohlásil: „Viděl jsem všechny díly Ramba a je to boží!“ Inu, ne každý mládežník holt nosí kalhoty proklatě nízko a čepici jak barevný obyvatel Bronxu a Harlemu 🙂 .

a IMG_2570a IMG_2571Čas nám ubíhal v družných rozhovorech a popíjení různých moků. Po setmění nastala správná chvíle na slunovratový obřad. Přesunuli jsme se tedy do kamenného kruhu. Každý z nás si vyrobil pochodeň a pod vedením „druida“ Frostíka byl zapálen oheň v té perfektní míse. Rituál se povedl, Frostík, oblečen do keltského oděvu a ozdoben dubovým věncem, odříkal rituální promluvu. Své zapálené pochodně jsme j???????????????????????????????eden po druhém přiložili do ohně v míse. Někteří z nás také vhodili do plamenů zápalnou obětinu. A pak začal kolovat Jirkův roh s medovinou. Prostě sumbel, jak má být… Připíjeli jsme na Slunce, na předky, na rodnou zem, prostě každý na to, co považoval za důležité.

a IMG_2577Po slunovratovém obřadu jsme se přesunuli opět k ohništi. Zde už se rozproudila volná zábava a samozřejmě probíhaly i „pravověrnými“ tolik obávané „alkoobřady“. Ale nedělo se žádné příšerné zvěrstvo, prostě pohodička. Hrálo se na kytaru, zpívalo a vůbec jsme se dobře bavili. No, postupně jsme dopíjeli, co dopít šlo, a mě se začaly klížit oči. To víte, pomalu mám na krku čtyři křížky a už nevydržím tolik, jako když mi bylo dvacet 🙂 . Jirka mi prý musel svítit na cestu do pelechu.

SloupRáno jsem se probudil pod dubem zahrabaný v listí jako hraboš. Od ohniště byl ještě stále slyšet lomoz těch, kteří nešli spát. Soukmenovec Tomas koukal o dva duby vedle s nezaměnitelným mongoloidním kukučem, takže vypadal jako Václav Sloup, hrající nacistického pomatence v kultovním dílu Třiceti případů majora Zemana: Vyznavači ohně, viz obrázek 🙂 .

Už se budili i ostatní a přišel čas rozloučit se s novými i starými přáteli. Letošní oslava Letního slunovratu se velmi vydařila. Hromovládce nám přál a nepršelo. Lidé se sešli moc fajn a místo je samo o sobě kouzelné. Takže za sebe můžu říci, že se rád nějakého obřadu na Gabrétě znovu zúčastním.

Fotografie: Autor.

komentářů 6 leave one →
  1. ewige permalink
    Červen 30, 2014 3:30 am

    Zdravím, můžete mi.Prosím poskytnou informace o trase na ono misto? Rád bych si udělal rodinný výlet.. 🙂

  2. Frostík permalink
    Červen 23, 2014 6:37 am

    Pro nezůčasněné, Myslič mě schválně nazývá „druidem“ aby mě nasral. Ví, že jsem kategoricky proti. Budu na něj muset poslat nějakou tu druidskou kletbu. Třeba, aby mu narostly vlasy. Ale na zadku. 🙂 🙂 🙂

    • Červen 23, 2014 12:35 pm

      Drahý soukmenovče, o Slunovratové noci jsem spal pod mocným dubem, takže jsem načerpal sílu z posvátného stromu druidů 😀 Tudíž jsem imunní na tvé kletby 😀

      • Frostík permalink
        Červen 23, 2014 3:02 pm

        Napíšu si o radu do O.B.O.D.u a pak se těš.

      • Červen 23, 2014 6:01 pm

        Být tebou, napíšu na ADF, nebo na ONA… tam budou vědět 😀

  3. Jirka permalink
    Červen 22, 2014 6:26 pm

    Stan jsem si hlídal, takže se mu nakonec naštěstí všichni vyhnuli. Ještě že mě na to Tomas žertem upozornil 😀

Zanechat Odpověď

