Skip to content

Zelené vzpomínky

Leden 27, 2014

Ačkoliv jsem jako dítě žil jinde, můj asi pětiletý život na Odinsvei («Ôðinnova cesta») je tím, na co nejčastěji pomýšlím jako na své dětství. Ačkoliv jsem trpěl duševními mukami mateřské školky a základní školy, když jsem tam bydlel, většina mých vzpomínek na Odinsvei se pojí k událostem z ulic a oné oblasti. Ke květnatým loukám na konci cesty. Útesu, který se podařilo zdolat jen těm nejlepším lezcům z nás. Jezeru, na němž jsme v zimě bruslili. Lesíku. Kopci. Ovocným stromům a malinám. Závodišti pro koně se stáji.

Časem se květnaté louky změnily v silnici. Jezero vyschlo a změnilo se v bažinu, když na svazích kopců postavili řady obytných domů. Les porazili a nahradili parkovištěm s industriální budovou. Závodiště pro koně bylo uzavřeno, stáje ponechány hnilobě a rozpadu. To vše během pár let. A oni to nazvali “pokrokem”.

Ze všech rostlin na tomto světě mám nejraději stromy. Jsou tak krásné a… zvláštní; jako by byly pouty našeho světa, které udržují a svírají vše pospolu; kořeny v půdě, kmen v našem světě a větve s listy rozpínající se k obloze. Tři světy v jedné bytosti.

Je smutné vidět, jak celé lesy mizí, téměř přes noc, ale pak jsem si vzpomněl na jedno; loni jsem vysadil na našem pozemku třináct stromů. Jabloně, švestky, třešně, broskvoně, meruňky a tis (a rovněž mnoho křovisek). Vykopal jsem všechny tyto hluboké a dosti široké jámy lopatou sám a mladé stromky zasadil do jam, zakryl jim kořeny půdou a trochu je zalil. To bylo ono. Ano, všechno to kopání na slunci byla těžká práce, ale trvala mi méně než den – a vlastně než jsem udělal cokoliv jiného, zasadil jsem na našem pozemku třináct stromů. Ještě dokonce předtím, než jsem začal kopat základy našeho vlastního domu. Stromy jaksi přichází jako první – a má to smysl. Skutečně přichází první.

HailaR WîdanaR!

Varg Vikernes

13.4. 2013

Přeloženo z: www.ancestralcult.com

komentáře 2 leave one →
  1. morgarath permalink
    Leden 27, 2014 9:58 pm

    To mi připomíná, jak v Ostravě za VŠB rozšiřují nějaký ten vědecký park (nevím přesně jaký, je to ostuda, když je to deset minut od místa, kde bydlím, ale nezajímám se o to, tak to nemusím vědět :-D) a kvůli tomu vykáceli pár stromů z lesa, který je hned vedle, aby rozšířili parkoviště. Nedávno jsem se tam procházel a na stromech visely letáky, že kvůli nějaké další výstavbě chtějí pokračovat v kácení dalších stromů, tentokrát ve větším množství.
    No je to „jen“ lesopark, kde chodí lidi z vysoké chlastat nebo si zaběhat, ale ono v té Ostravě moc zeleně není, takže i ten lesopark má nějaký význam…
    A je škoda že na jeho místě mají vyrůst nějaké domy…

    • Péťa Moucha permalink
      Leden 29, 2014 2:02 am

      Je to smutné…u nás před domem rostly šeříky a lidi tam měli záhonky…teď tam jsou stánky a binec, ožralové tam chodí močit. Za domem jsou krásné jasany a ty by chtělo město snad porazit a udělat tam parkoviště…když bydlíš ve městě, je každý zmizelý strom znát…a chybí…

Zanechat Odpověď

