Skip to content

Vím, že jsem visel ve větrném stromu

Září 7, 2013

Jedním z největších tajemství pro učence studující skandinávskou mytologii vždycky byly Výroky Vysokého (Hâvamâl) a verše 138-145, pojednávající o tom, co se vždy interpretovalo jako Ôðinnovo sebeobětování se, zrod či jak se naučil runy. Pokud máte zájem připojit se ke mně na cestu do minulosti, ukážu vám, co se ve skutečnosti stalo… .

220px-the_sacrifice_of_odin_by_frc3b8lich138.
Veit ek, at ek hekk
vindga meiði á
nætr allar níu,
geiri undaðr
ok gefinn Óðni,
sjalfr sjalfum mér,
á þeim meiði,
er manngi veit
hvers af rótum renn.

«Vím, že jsem visel
ve větrném stromu
devět dlouhých nocí,
oštěpem proklát, v oběť Ódinovi,,
sám sobě samému, na onom stromě,
o němž nikdo neví,
z kterých kořenů roste.»

Ve skutečnosti se díváme na jedince, který se svléka a věší svůj oděv na obětní strom, rostoucí na pohřební mohyle, aby to vypadalo, že se sám pověsil. Z téhož důvodu probodává šaty kopím. Poté vstupuje do pohřební mohyly, aby objevil to, co vnímá jako své staré tělo, tělo, jež měl v minulém životě; předstírá, že je mrtvý a tedy odvedený Ôðinnem do hrobu; Ôðinn je skandinávský Hermes, který odvádí mrtvé do míst jejich odpočinku. Obětoval se sám sobě.

139.
Við hleifi mik sældu
né við hornigi;
nýsta ek niðr,
nam ek upp rúnar,
æpandi nam,
fell ek aftr þaðan.

«Chléb mi nepodali
ani chmelovinu;
dolů jsem se díval:
runy jsem zhlédl, s nářkem je zvedl,
pak padl jsem k zemi.»

Jeho oděv tam visí, devět dnů a devět nocí trvá, než se stane zasvěcencem a naučí se runy. Jeho šaty tam zůstávají viset po celou tu dobu a nejsou sundány a oblečeny, dokud není po všem.

140.
Fimbulljóð níu
nam ek af inum frægja syni
Bölþorns, Bestlu föður,
ok ek drykk of gat
ins dýra mjaðar,
ausinn Óðreri.

«Devět mocných písní
od slavného přijal jsem syna
Böltóra, Bestlina otce:
napít jsem se mohl
vzácné medoviny,
ochutnat z číše Ódröri..»

Přináší jmelí (= zlý trn), klíč, posvátnou věc, kterou potřebuje předložit herečce, jež na něj čeká uvnitř, aby ho naučila posvátným zpěvům. Vlastně ani nic nepije, jen se učí tajemství, posvátné zpěvy, které mocně působí na jeho mysl. Sedí v tichu a poslouchá, co mu herečka má říci.

141.
Þá nam ek frævask
ok fróðr vera
ok vaxa ok vel hafask,
orð mér af orði
orðs leitaði,
verk mér af verki
verks leitaði.

«Tehdy jsem pocítil
plodnosti dar,
moudrosti mágů jsem nabyl,
od slova k slovu
vedlo mě slovo,
od činu k činu
vedl mě čin.»

Učí se správně zpěvy a stává se lepším. Jeho moudrost roste a přibývá. Získává Hamingja [česky] svého předešlého já, mrtvého v hrobě, a stává se jím; slova a činy jeho minulých životů jsou nyní součástí jeho současného.

142.
Rúnar munt þú finna
ok ráðna stafi,
mjök stóra stafi,
mjök stinna stafi,
er fáði fimbulþulr
ok gerðu ginnregin
ok reist hroftr rögna.

«I ty runy najdeš,
rozluštěná slova,
převelká slova, přemocná slova,
jež barvou vyved Věštec,
jež stvořili silní bozi
a Nejvyšší vyryl rydlem.»

Stal se vyvoleným, člověkem s Hamingja. Může si vzít cennosti, s nimiž byl mrtvý pohřben, a prohlašovat je za vlastní; tyto mocné zbraně, utvořené vzněšeným mrtvým, patří nyní jemu.

143.
Óðinn með ásum,
en fyr alfum Dáinn,
Dvalinn ok dvergum fyrir,
Ásviðr jötnum fyrir,
ek reist sjalfr sumar.

«Ódin Ásům,
álfům Dáin,
Dvalin skřítkům,
Ásvinn obrům,
já sám jsem některé vyryl.»

Jsou připomenuty všechy vznešené činy minulosti, skutky vryté v Hamingja. Nyní se stal člověkem s Hamingja, on zajistí, že jeho vznešené činy jsou přidány k ostatním. Některé vryje sám, za své předky.

144.
Veistu, hvé rísta skal?
Veistu, hvé ráða skal?
Veistu, hvé fáa skal?
Veistu, hvé freista skal?
Veistu, hvé biðja skal?
Veistu, hvé blóta skal?
Veistu, hvé senda skal?
Veistu, hvé sóa skal?

«Víš, jak se ryjí?
Víš, jak je vykládat?
Víš, jak se barví?
Víš, jak se zkoušejí?
Víš, jak je prosit?
Víš, jak přinášet oběť?
Víš, jak ji provést?
Víš, jak zvěř porazit?»

Naučil se psát tajemství, číst je, malovat je, osvědčit je,  ptát se jich, předkládat je, posílat je a používat je (upotřebit).

145.
Betra er óbeðit
en sé ofblótit,
ey sér til gildis gjöf;
betra er ósent
en sé ofsóit.
Svá Þundr of reist
fyr þjóða rök,
þar hann upp of reis,
er hann aftr of kom.

«Lépe nic nežádat
než nadmíru obětovat.
Dar si vždy jiný dar žádá.
Lépe platit málo
než obětinou plýtvat.
To velký Tund vyryl na počátku věků;
tam právě postav, kam potom se vrátil.»

Končí tím, že  těm, co přijdou po něm, udílí radu, jak vládnout silám, o nichž se učil v hlubině, v hrobě, radu, kterou sám udílel v dávno zmizelém životě, než se znovu vrátil na tento svět. Jeho mysl byla táž a on znovu povstal k životu, když se vrátil do hrobu, obětoval se sám sobě – aby se sebou stal. Znovu.

Tudíž Výroky Vysokého verše 138-145 jsou opravdu zase jen stejným příběhem, který již známe odtud [česky] a z  «Čarodějství a náboženství ve starověké Skandinávii». Jedná se o nejdůležitější evropský přechodový rituál, jak se člověk bez Hamingja může stát človekem s Hamingja. Popisuje, jak se člověk sám může stát bohem tím, že se napojí na Hamingja těch, kteří žili před ním, a tím, že sám dál přispívá k této síle prostřednictvím vznešených skutků ve svém životě.

Můžete si přečíst tisíc knih od tzv. učenců a nic se nenaučit, nebo můžete naslouchat vlastní krvi, hlasu svých předků, své intuici [česky] a pochopíte vše ani ne za vteřinu. HailaR WôðanaR!

Varg Vikernes

13. 2. 2013

Přeloženo z: www.ancestralcult.com

komentářů 24 leave one →
  1. Září 16, 2013 8:53 pm

    Předem bych napsal, že nejsem tak bojovně naladěn proti Tradici jako Myslič, i když jí kritizuju. Nejsem ani členem Pohanského kruhu, takže hájím jenom to svoje. Tady ale nešlo o dobové oblečení jako projev tradice. Jde o to, že se zde v posledních letech objevila (podle mě) nová ideologie, která rozděluje tradici (s malým t) a Tradici (s velkým T na začátku). Lidové slavnosti, zvyky, mytologie, pohanství jsou pouze tradice, zatímco Tradice je něco co prý existuje snad ve všech náboženstvích a civilizacích a je to hybnou silou snad všech kultur. Tradice s velkým T je tedy nadřazená tradicím s malým t. Proto jsem tu ve svém příspěvku zmiňoval ty muslimy, někdo hledá pozůstatky této (v tomto případě solární) Tradice i v muslimské víře. Prostě oni hledají systém ke kterému by uchytili svoje názory, zatímco pohanství se organizuje na osobní víře. Pohanskou organizaci založíte tak, že se sejdou lidi co mají víru v bohy. Tradicionalistickou s velkým T na začátku tak, že patrně nemáte žádnou osobní víru (můžete mít ale k něčemu sympatie) a hledáte vhodný systém se kterým se následně ztotožníte. Je celkem jedno jestli to bude polyteismus nebo monoteismus, potřebujete jenom objevit onu nadčasovou Tradici a zároveň musíte dojít k přesvědčení že náboženství, které jste si zvolili je dostatečně kolektivně funkční. Proto kromě hrdinského pohanství obdivují kolikrát i křesťanskou Železnou gardu – mě osobně to moc dohromady nejde, i když do jisté míry například ideu archetypu bojovníka (valhallského typu) uznávám a jsem schopný jí vidět i v křesťanském rytíři 🙂 . Ještě jinak bych to napsal takto:

    1: Pohanství:
    Osobní víra v bohy a následné organizování.
    2: Tradice:
    Žádná konkrétní víra, hledání vhodného náboženského systému a organizace a po nalezení vhodné organizace i nalezení víry.

    Já si třeba také rád přečtu o nějakých podobnostech mezi náboženstvími, můžeme se i bavit o tom, do jaké míry ty blízkovýchodní monoteismy byly už ve svých nejstarších podobách ovlivněné Indoevropany. S tím nemám problém, jenom si prostě dokážu udržet věrnost tomu svému pohanství i když bude z pohledu Tradice nefunkční, méněcenné atd. U Tradicionalistů (s velkým T) mám pochybnosti o schopnosti „být věrný“, ti prostě hledají to nejlepší a nejvíc funkční. Myslím si, že přijetí historického křesťanství králi jelo podle bodu 2. zmíněného výše a je také v souladu s uvažovnáním (většiny, všech?) těchto Tradicionalistů. Pokud se pletu, tak mě někdo opravte.

    Co se týče historie, tak mě se líbí třeba living history, i když ho sám neprovozuju. Beru ho jako příjemné zpestření života, sport a zároveň možnost vzdělávat a informovat o životě předků. K osobní pohanské víře historický šat opravdu není třeba. Na druhou stranu se mi prostě líbí, když slavnosti mají nějakou úroveň a lidi se k tomu i třeba hezky oblečou. Nebudu ale nikdy provádět kontrolu oblečení. To je každého věc. Je ale pravda, že třeba na akce Žiarislava se ty lidové oděvy také dodržují a snad to i vyžaduje (?), takže to asi má každý nastavené jinak. Pokud jde například o zbraně co tu byly zmíněné, to je snad každému soudnému člověku jasné, že třeba viking ve své době chtěl mít tehdy nejmodernější zbraň a také tu nejlepší loď – počítám, že toho by se dožadoval i dnes. Mě osobně se líbí krojované slavnosti třeba v Pobaltí, ale tato podoba slavností je u nás skutečně nereálná. U nás by to bylo „tlačení na pilu“, u nich je to prostě přirozenost. Osobně mám pro oslavy jenom „selskou košili“ a germánskou sponu z doby stěhování národů, tedy žádná historická věrohodnost, spíše jen osobní projev ztotožnění se s germánskou tradicí (spona). Slunovrat v Lotyšsku:
    https://picasaweb.google.com/agnija9/Turaida_2012?authuser=0&authkey=Gv1sRgCNqm2KH6_L-ibA&feat=directlink

    • Září 16, 2013 8:57 pm

      H je Fíba – aby v tom nebyl nepořádek 🙂

    • Září 17, 2013 6:01 am

      Podle tohoto dělení patřím k Pohanství nikoliv k Tradici. Léta propaguju pojem Germánská tradice (Keltská, Baltoslovanská). Budu to muset přehodnotit, aby se to nepletlo s Tradicí.

      • Září 17, 2013 8:10 am

        Já myslím, že to dělení Germánská tradice, Keltská tradice, Baltoslovanská, nebo jen samostatně Baltská a Slovanská je naprosto v pořádku. Ještě bych to pojal jako společná Indoevropská tradice. Jen jsem chtěl trochu osvětlit oč jde co se týče vnímání Tradice a tradice – tak jak jsem to pochopil a jak mi to bylo vysvětleno. Já jsem sám sebe nějakou dobu považoval za Pohanského tradicionalistu (s Germánskou tradicí), ale už od toho názvu tradicionalista postupně ustupuju, právě kvůli té Tradici a jejímu pocitu nadřazení všem (jednou jsem zažil v diskuzi i výsměch ze strany Tradice za toto své označení 🙂 ). Už jsem se tu k tomu vyjadřoval, já si myslím, že skutečně existuje něco výš než „národní panteony“, prostě jednoduše napsáno je indoevropský bůh hromovládce a pak existují představy tohoto boha v rámci různých tradic: Perun, Perkons, Perkunas, Donar, Thor, Taranis……. Jenže já prostě nemám potřebu z toho dělat nějakou hierarchii ve smyslu Tradice na vrcholu a pak už jenom různé tradice pod ní. Pro mě osobně je na pomyslném vrcholu Germánská tradice, přičemž si zároveň uvědomuju, že někde nad ní je nedefinovatelné a z lidského hlediska nepochopitelné „Velké tajemství“. Jsem ochoten dát rovnítko mezi tímto „velkým tajemstvím“ a Tradicí, ale ne v tom smyslu, že zde bude vznikat nějaká organizace Tradice, která bude nadřazená všem. Tak to prostě nikdy nebylo.

      • Myslič permalink
        Září 17, 2013 8:56 am

        Fíba: Jistě, že nebylo. Pokud můžeme mluvit o nějaké „společné tradici“ u všech kultur u ž od Pravěku, pak je to štípání pazourku 🙂 Dnes už se za „Tradicionalistu“ považuje i ten chilský blázen Miguel Serrano, což už taky o něčem vypovídá…

  2. Tyrfing permalink
    Září 9, 2013 9:54 pm

    Aneb vedle Rokkru prichazi i Vargatru… 🙂

  3. Září 8, 2013 8:42 pm

    Mysliči, zde se nedá ani domyslet, jak by tento článek – který je mimochodem docela dobrý – mohl být ranou „tradicionalistům“. Podívej se na odkaz, který jsem zde vystavil před několika dny. Co je řečeno tam je v naprosté shodě s tím, co je zde v článku. Jestli tomu nerozumíš, tak proč se k tomu vyjadřuješ? Nemyslím to jako urážku, je to prostě fakt, kdybys chápal obsah – tedy to, o co jde – nikdy bys zde nenapsal to co jsi napsal, nehledě na to zda s tím souhlasíš nebo ne.

    Vrátil jsem se zde po delší době a vidím tu jen fanatickou nenávist proti některým mým přátelům potažmo i proti mně samotnému. Urážet všechny kolem, to je to, o co zde jde? Pokud ano, jste na dobré cestě! Ničeho jiného ovšem nedosáhnete. No nic, nějakou případnou reakci ode mě prosím nečekejte, opět si návštěvu zdejších stránek na delší dobu, a možná i trvale, zakážu. Bohužel je to jediné rozumné řešení. Chtěl jsem zde jen zanechat jisté memento a snad i inspiraci některým mým (snad stále) přátelům.

    • Myslič permalink
      Září 9, 2013 2:41 am

      😀 Raději opravdu bez komentáře 😀

    • Září 9, 2013 8:13 am

      Píšu to nerad, ale s urážením si začali mluvčí té Tradice, kteří se neustále cítí být povýšení a mají potřebu mluvit druhým do toho jak by měli vnímat pohanství. A pokud člověk toto pohanství nevnímá pouze v duchu několika málo autorů Tradice, tak je přesvědčován, že vlastně neexistuje. Přitom ti autoři samotní by mohli být i zajímaví a nevadí mi, když „člověk jede podle nich“, vadí mi pouze to, že se je někdo snaží dávat do pozice jediné možnosti a jedniné cesty. Když budete člověka co třeba žije svým pohanstvím už druhé desetiletí přesvědčovat, že vlastně neexistuje, tak nemůžete čekat, že se s vámi bude chtít nějak víc kamarádit. Zaznělo tu už jinde, že s budhistou se lépe diskutovalo – předpokládám rovněž, že budhista byl také přesvědčován, že neexistuje? 🙂 Pokud si dobře vzpomínám, tak se zde kdysi z pozic Tradice i vyhrožovalo smrtí (řezáním hlav od nějaké tajné důstojnické organizace). Osobně si myslím, že skutečně existuje něco „nad národními panteony“, někdo tomu může říkat Tradice, někdo jako já i „Velké tajemství“ a pod. Proto možná některá náboženství vykazují shody a podobnosti a to jak v rámci Evropy, tak možná i jinde. Slunce sice svítí všem, ale pořád vidím rozdíl mezi našimi evropskými tradicemi a nemám potřebu hledat solární ideje v muslimské víře – například. Zároveň si myslím, že tato Tradice (Velké tajemství) se ve skutečnosti nedá nijak jasně definovat, protože je podle mě nadčasová a mimo chápání. Můžeme se k ní formou konkrétních tradic přibližovat i se jí vzdalovat, což se podle mě dělo v minulosti a děje se to i v dnešní době. Nemůžeme ale být „mluvčími Tradice s jedinou svojí pravdou“. Nechci, aby si tady nakonec někdo zakládal nějakou církev Tradice a pak následně rozhodoval co je Tradiční a co je antitradiční – s tímto dualismem jsem se už také setkal, i když zatím spíše jen v náznacích. Něco takového považuju za moderní konstrukt (vycházející ale z křesťanského dualismu Boha-ďábla). Myslím si, že ve skutečnosti byla a je pro lidi jejich „Světem okolo kterého se vše točí“ jejich vlastní tradice (třeba slovanská, keltská, germánská, baltská atd.), která ale není ustrnulá, vyvíjí se, přijímá nové vlivy z okolí, vyvíjí se i v souvislosti s časem a (dnešní) podobou civilizace. Osobně mám někdy pocit, že lidé z té Tradice s velkým „T“ vlastně ztratili víru ve svojí vlastní kulturu a proto jim není skoro nic dostatečně dobré. Jak jsem se dozvěděl před pár dny, už i moje obranná obhajoba pohanství proti povýšenosti Tradice je někým z Tradice považována za moje nepřátelství vůči Tradicionalistům. Výborně, to je asi také výsledek toho dualistického myšlení…..

      • Září 13, 2013 8:49 pm

        Jestliže zde někdo vyhrožoval sekáním hlav a podobně, je to (alespoň pro mě) naprostý ubožák, bez ohledu na jaké straně („Tradice“ či „pohanství“) se nachází. Nemám problém se od takovýchto individuí distancovat, což klidně hned udělám, ale zároveň nechápu jak by mělo něco takového ospravedlňovat útoky z druhé strany. Někdo se chová jako blbec, tak já můžu – a budu – jednat stejně?? No je to jen o lidech, blbec je blbec bez ohledu na tábor z kterého pochází, či spíše na tábor jehož názory si bere do úst.

        Zdejší útoky na „tradicionalistické“ autory a jejich čtenáře jsou z poloviny čisté lži – autor těchto hanopisů nemá ani špetku ponětí, o čem píše –, z druhé poloviny to jsou sprosté urážky lidí, kteří vám ani nic neudělali (byť se třeba s vámi na lecčem neshodnou, přesto mají alespoň s některými z vás víc společného, než rozdílného). Promiňte, ale zběžné prohlédnutí tohoto webu dává znát, že tyto lži a urážky jsou zde skoro programové. Co bych chtěl? Abyste se na to vykašlali. Nejsem si vědom, že by vám dělal někdo něco podobného – opakuji, že nějaký blbec z diskuze, který stejně jen provokuje (a měli byste jej blokovat) není oficiálním mluvčím „nás“ všech – se systematičností jakou to děláte zde.

        Na doktrínách se asi opravdu neshodneme, nebudu vám zde mazat med kolem huby a lhát vám, abych se s vámi usmířil. Argumentuješ, že se blížíme dualistickému vnímání; já bych zase mohl podotknout, že tvé pojetí je silně liberální – což je jed z Judeje par excellence – v podstatě anarchistické, vychází mi z něj, že si každý může dělat co chce, když to nazve „pohanstvím“. Dle mě by měly být jisté mantinely, které by měla vykládat autorita k tomu kvalifikovaná – pro domýšlivce: sám sebe za ní nepovažuji – a snad i proto hledám u „tradicionalistických“ autorů.

        Že se ale třeba na tomto – a i na jiných věcech – neshodneme, není přeci důvod, abychom se uráželi. Pořád toho máme víc společného jak rozdílného. Sám píšeš, že u některých „našich“ autorů nalézáš zajímavé věci, stejně tak já si třeba počtu rád v něčem zde.
        To je asi vše, o co mi šlo.

      • Myslič permalink
        Září 15, 2013 10:24 am

        No, vážně moc pěkné 😀 Pokud se skutečně domníváš, že tyto stránky vznikli pouze z toho důvodu, abychom si z tvé maličkosti dělali srandu, tak máš o sobě opravdu nezdravě vysoké mínění…. Nenaříkej, bojuj. Ne, my a ty nemáme vůbec nic společného. Ani by nás nenapadlo, abychom k tobě chodili trollit, tak buď tak laskav, přestaň nám furt radit a hraj si na svém písečku. Skoro bych ještě napsal, že se moc těším na tvou reakci, ale doufám, že už se přestaneš zesměšňovat a chovat se jako dospělý člověk. Takže za mne: Pokud máš nějaký problém, můžeme ho vyřešit jinak, jestli na to ovšem máš koule.

      • Vladislav permalink
        Září 16, 2013 2:59 pm

        Nevím, co všechno je za tvými spory s Mysličem a dalšími, ale co je to tradice? V čem všem by se měla a v čem naopak nemusela, ba dokonce neměla dodržovat?
        Bohové jsou nesmrtelní, minimálně z pohledu měřítka našich životů. Řada z těch, kdo se prohlašují za pohany, přehnaně lpí na správném oblékání, slovech, rekvizitách, čímž dělají z posvátné víry folklór a odvracejí od ní tak mnoho z těch, kteří by jinak mohli skutečně přispět k nějakému zvratu. Naši předkové měli plátěné oblečení a picí rohy, protože to odpovídalo technickému rozvoji jejich doby. Kdyby titíž lidé vyznávali Velesa dnes, přijeli by autem a v riflích.
        Víra musí být živá, jakmile ji podřídíme jakékoliv době, uděláme z ní pouhou věc zájmu. Skutečné pravdy jsou nadčasové a nad-tradicionalistické, mohou být pouze vyjeveny, dnešními slovy a ve dnešních souřadnicích. Posvátný cyklický čas lze zpřítomnit stejně tak člověku 10.století, jako dnešnímu kravaťákovi, jde pouze o vnitřní nastavení, jedině to podpoří vyjevení toho, co má být vyjeveno.

      • Září 16, 2013 4:27 pm

        Přesně jak to říká Vladislav. Když bych šel do války tak si taky nevezmu meč nebo sekyru (i když je mám doma), ale vzal bych si Gewehr G36 (tu teda doma nemám) 😀 Svět se vyvíjí a musíme se tomu přizpůsobit. Stejně tak se vyvíjí víra. Ale co mám vlastní zkušenost, tak to pohané chápou.

      • Tyrfing permalink
        Září 16, 2013 6:22 pm

        Me prijde posahane oboji. Lpet (nikoliv pro sebe) na riflich i lpet (nikoliv pro sebe) na tunikach. Ja osobne si sumbel bez rohu moc predstavit nedokazu…

      • Září 16, 2013 6:35 pm

        Tyrfing: Jde jen o vyváženost. Přeci nepůjdeš do práce ve vlčí kůži. O slavnostech se přeci dobové rekvizity budou používat dál. Já taky o slavnostech roh používám.

  4. Září 8, 2013 7:05 pm

    V tomhle s Vargem nesouhlasím.

  5. Září 8, 2013 6:57 pm

    Viděl bych to na pověšení na stromě, případně na pověšení na májce, která podle mě také symbolizuje Strom Světa. Tedy šamanský rituál. Viz rytina ze severské doby bronzové:
    http://www.europreart.net/cgi-bin/baserun.cgi?_cfg=record.cfg&_fil=code%3D%22bohus017%22

  6. Září 8, 2013 6:15 pm

    Já Varga moc nežeru a nevím jestli je tohle ta správná interpretace, ale dost to zapůsobilo na mojí představivost. Skvělé…

  7. Rushwolf permalink
    Září 8, 2013 4:48 pm

    Jinak další věc je ta, že tak jak to popisuje Varg popisuje činost, která ale opět jen opisuje nějaký mytologický průběh…svlečení šatů, jejich probodení… je to činost, která musí odráet nějaký mýtus… čili i když by to bylo jak tvrdí Varg, neznamenalo by to, že text popisuje tuto činnost, ale že tato činnost, mohla být takto prováděna jako ztvárnění mýtu zaznamenaného v textu… respektyve v písni…

    • Myslič permalink
      Září 8, 2013 5:26 pm

      Tak Varg spoustu věcí interpretuje značně svérázně… v jistých jeho teoriích s ním naprosto nesouhlasím, ale tohle se mi celkem líbí, i proto, že je to rána všem čtyřem „Tradicionalistům“, kteří u nás působí 😀

      • Rushwolf permalink
        Září 8, 2013 6:51 pm

        No neříkám že to není zajimavá představa i když nevím jestli bych v tej kryptě vydržel devět dní nesrat 😀 Prostě snaha převést mýty za každou cenu do reálné roviny může občas fungova, občas to ale dost drhne… Navíc by nějak zmizela podstata odinovského mýtu a popisovaný proces by nejspíš byl popsán jinak.

  8. Rushwolf permalink
    Září 8, 2013 4:43 pm

    Jasný… teorie zajimavá… jen si to skuste představit v praxi… už jen to jak vypadaly v reálu pohřební mohyly ve Skandinávii v době utváření mýtů… bejt devět dní v pohřební komoře velikosti o trochu větší než je psí bouda… a ve dvou lidech… skoušel to pan Vikernes? Ono pracovat jen s textem a vlastní představivostí je občas ošemetný…

  9. morgarath permalink
    Září 8, 2013 10:41 am

    Skvělý článek!!!

  10. Září 7, 2013 6:30 pm

    Parádní šamanská cesta 🙂

Zanechat Odpověď

