Skip to content

Tip na výlet: Pavlov

Květen 25, 2013
tags:

???????????????????????????????V tomto článečku bych vám rád představil velmi zajímavý projekt v Pavlově u Ledče nad Sázavou.  Při loňském prvním ročníku Setkání ve Sluneční zátoce se byli učastníci podívat do zdejší „ozdravovny“ pro hendikepované živočichy. Při letošním ročníku Zátoky se zde byl podívat jen někdo, já ne, protože jsem jednu kamarádku provázel po Stvořidlech, a tak jsem se další sobotu rozhodl, že to napravím a při té příležitosti o tom zkusím něco sepsat.

 Stanice Pavlov,o.p.s. vznikla proto, aby zajistila další činnost Stanice ochrany fauny v Pavlově založené v roce 1989 a provozované do konce roku 2009 Agenturou ochrany přírody a krajiny ČR.  Provozovatelé této stanice dělají velmi záslužnou činnost, protože i tady na Vysočině už „civilizace“ pokročila tak daleko, že jim sem lidé vozí zraněné dravce, popálené například elektrickým proudem, ale třeba i malé veverky, které vypadnou z hnízda.

???????????????????????????????Vystoupil jsem z Posázavského pacifiku na zastávce ve Vilémovicích a vyrazil tedy po žluté turistické značce do tři km vzdáleného Pavlova. V samotných Vilémovicích jsem si neopomněl dál v hospodě „U čerta“ pivo (kdo mne znáte, víte, že jinak prostě nefunguju 🙂 ) a zastavil se i u zdejší  pamětihodnosti:  1800 let starém obřím tisu, který je patrně nejstarší v Evropě, viz foto.

Při příchodu k pavlovské stanici mne zaujalo cosi, co vypadá jako oplocený kiosek. Bylo mi tedy dost divné, co to může být, že by tam prodávali vstupenky, to se  mi moc nezdálo. Když jsem přišel ???????????????????????????????blíž, z okénka vylezl obrovský rys a jako každý správný kocour se začal vyhřívat na sluníčku a mručet. Mojí maličkosti samozřejmě nevěnoval žádnou pozornost, viz foto. Prohlídka stanice začínala až v jednu hodinu, tak jsem měl čas si pořádně prohlédnout vystavené soví budky, to bylo pro mne obzvláště inspirativní, protože  jsem sám nedávno jednu vyráběl a instaloval.

Brzy začala samotná prohlídka s výkladem. Měl jsem štěstí, ten den bylo tak nějak pošmourno a já byl jediným návštěvníkem během této hodiny. Průvodce si mne pamatoval už z loňského roku, a ???????????????????????????????tak jsme si rozhodně měli co říci. Začalo se u dravců. V Pavlově jich mají dost. Jak jsem psal výše, elektrický proud jich ročně zraní a zabije spousty. Nedávno jsem zde recenzoval  knihu o sokolech :  https://pohanskykruh.wordpress.com/2013/03/01/robert-lyndon-cesta-sneznych-ptaku/  , a  tak jsem byl zvědav, jestli tu nějaké mají. Mají a jsou opravdu nádherní. Dravců je tu samozřejmě více, poštolky, káňata a dokonce i orli. No a pak došlo i na mé milované sovy. Je jich tu taky spousta. Puštíci, výři,…. Jedna ze sov (viz foto) má dokonce jen jedno oko a já si při té ???????????????????????????????příležitosti hned vybavil Odina a v duchu si ji tak pojmenoval. Další povídání bylo u tabule s „přistěhovalci“, kteří jsou velmi „nepřizpůsobiví“ a tak trochu v naší přírodě řádí, protože tu nemají žádné přirozené nepřátele. Jsou to například: Norek americký (ten se prohání s oblibou i na nedalekých Stvořidlech), nutrie (ty jsou po celém toku Sázavy a mám je celkem rád), psík mývalovitý a samotný mýval. Dostali se k nám jako mazlové a  buď  je majitelé z nějakého důvodu vypustili samotní  nebo prostě zdrhli.

Potom jsme procházeli okolo klece s veverkami, ty ???????????????????????????????hodně divočily a nechtěly se fotit. Kousek vedle má klec krkavec Kuba, kterého má v adopci Dávný obyčej, viz foto. Pak přišel na řadu vydrák. Není to sice už legendární Vydrýsek z večerníčku pana Chaloupky, ten už tu nebytuje. Vydrákovi se nechtělo moc ukazovat, protože byl rozespalý, tak přidávám jeho fotku z loňského roku. Mají tu taky  nádherné lišče, jenže  to se taky  nefotilo, tak jsem přidal fotku, která není moje (díky moc, Zuzko). a SAM_0515Prohlídka dále pokračovala k jezírku, kde sídlí dva „normální“ čápi, jedna volavka, labuť, nějaká husa a jeden černý čáp. ???????????????????????????????Toho černého čápa jsem takhle zblízka ještě nikdy neviděl. Na rozdíl od bílých kolegů totiž sídlí v lesích, a tak ho člověk hned tak nespatří. Prohlídka se pomalu chýlila ke konci a já měl ještě možnost spatřit chloubu stanice, orla.

Prohlídku a výklad jsem si opravdu užil. Je tu ???????????????????????????????rozhodně na co se dívat. A taky má člověk hned o čem přemýšlet. Provozovatelé dělají vskutku záslužnou práci, jeden z jejich programů má název „Buď moudrý jako sova“. S ním objíždějí školy a dělají v nich malé přednášky pro děti s promítáním, při kterém asistují dvě sovičky: puštík obecný a sova pálená. Další z programů nese název „Poznej a chraň“. Děti mají možnost se na stanici setkat s řadou savců a ptáků. Přístupnou formou jsou jim vysvětleny příčiny ohrožení jednotlivých druhů a možnosti jejich ochrany. Děti se také dozvědí, co dělat s nalezeným ptáčetem, zajíčkem či ježkem.

???????????????????????????????Pokud tedy máte zájem vidět a poznat něco zajímavého, neváhejte a vyražte do Pavlova. Stanice je od května do srpna otevřena každodenně se začátkem prohlídky vždy v 9.00, 11.00, 13.00 a 15.00. Všechny potřebné informace získáte na těchto stránkách:   http://www.stanicepavlov.eu/  . Tímto ještě  jednou děkuji panu Františku Kuncovi za provádění a opravdu skvělý výklad.

Abych to tedy nějak shrnul: Je moc dobře, že se mladé generaci, která je budoucností našeho národa, někdo snaží Přírodu takto přiblížit. Protože člověk Přírodu využívá. Ale měl by jí i něco vracet, tak, jak to třeba dělají lidé z Pavlova a dalších stanic. Dnešní zhýčkaný obyvatel betonových velkoměstských králíkáren vnímá se svou asfaltovou kulturou Přírodu často jako něco cizího a mnohdy i nepřátelského… Pozoruji to už jistý čas i u části pohanů. Není to tak dávno, co jistý „druid“ v jedné internetové diskusi pravil z poza kanálu La Manche cosi o tom, že „vliv přírody na pohanství se přeceňuje a dnešní pohan je v podstatě měšťák“. No, doufám, že ne. Protože pohanství by mělo být i o návratu ke kořenům našich národů a tedy i k Přírodě. Nějaký tydýt by to jistě nazval třeba „ekofašismem“, ale pravda je taková, že Přírodě mnohé dlužíme. Měli bychom se ji snažit pochopit a chránit ji. Ne si jen brát, protože jednoho dne by už nemuselo být z čeho brát.

 Jak pravil mayský šaman v Gibsonově legendárním filmu „Apocalypto“:

…a člověk seděl sám, ponořen do hlubokého smutku. Všechna zvířata se okolo něj sešla a pravila: „Neradi tě vidíme smutného, řekni, co chceš a budeš to mít“. Člověk řekl: „přál bych si mít dobrý zrak“. Sup mu řekl: „Máš mít můj“. Člověk řekl: „chci být silný“. Jaguár mu řekl: „Budeš silný, jako já.“ Pak člověk řekl: „Toužím poznat tajemství země“. Had odpověděl: „Ukážu ti je“. A tak to šlo dál se všemi zvířaty. A když už měl člověk všechny dary, odešel… A sova řekla ostatním zvířatům: „Teď člověk zná a umí mnoho věcí. A já najednou dostala strach.“ Jelen řekl: „Člověk má všechno, co potřebuje. A smutek ho přejde“. A sova odpověděla: „Ne. Uvnitř člověka jsem spatřila jámu. Hlubokou jako hlad, již nikdy nezaplní. Ta ho plní smutkem a nouzí. Bude brát a brát dál. Až jednoho dne Svět řekne: „Už nejsem, už nemám co dát.“

 

No comments yet

Zanechat Odpověď

