Skip to content

Slepé uličky pohanství

Březen 28, 2013
tags:

megadruid(1)K napsání této úvahy mě přiměla mimo jiné i diskuse s americkým religionistou profesorem Strmiskou.  Za své pražské návštěvy mluvil rovněž o politizaci pohanství v USA. Vidí tam jak „levicovou“ formu pohanství  (Wicca, New age, „druidové“,…) , tak tu pravicovou (Ásatrú). Ač s panem profesorem v mnohém nesouhlasím, tak ono rozdělení vidím podobně, a to i v našich zeměpisných šířkách.
Přestože se zajímám o pohanskou situaci v USA jen okrajově, pokusím se ji srovnat s tou u nás. V roce 2011 vydala PFI svůj nenávistný pamflet (https://pohanskykruh.wordpress.com/2011/10/26/reakce-na-prohlaseni-pohanske-federace/), kde se pokusila obvinit Pohanský kruh z rasismu a dalších humorných věcí. Od té doby uběhlo mnoho vody a obdobné svinstvo už na Pohanský kruh a etnické pohanství vůbec zkoušel již jen Kokot, pardon Kojot. (http://www.stezkypohanstvi.cz/pomluva-pohanstvi-casopis-pevnost/). Situace se tedy naštěstí uklidnila a je třeba říci, že nemám nyní problém účastnit se diskusí i s názorově rozdílnými pohany.
Tedy se podíváme na to, jak to vidí pan Strmiska: Nemá rád ani to „levé“, ani to „pravé“ křídlo pohanství, tedy jakákoliv politizace pohanství mu přijde špatná. No, a právě v tomto se neshodneme. Co se týká „pravice“ pan profesor má na mysli zejména stoupence amerického Ásatrú. neJedná se často o veterány z Vietnamu. Ti začali v sedmdesátých letech zakládat uskupení a později dokonce komunity zejména na Pacifickém pobřeží USA (státy Oregon a Waschington). Jelikož jde především o válečné veterány z Indočíny a později i Iráku a Afgánistánu, dá se u nich předem předpokládat jistá chuť se ozbrojit a vlastnit střelné zbraně. Jejich politické smýšlení je vyhraněně vlastenecké, necítí však loajalitu k federální vládě, protože jí nedůvěřují. To samozřejmě vede k tomu, že vláda je má v hledáčku jako nebezpečné. FBI a BATF je sledují a občas dokonce dochází k útokům na tyto „bělošské separatisty“. Příkladem budiž útok federálních agentů na dům a rodinu veterána Zelených baretů Randyho Weavera (ten byl původně členem křesťanského  uskupení „Křesťanská identita“, úzce však spolupracoval i s pohanskými veterány) v Idahu 21. 8. 1992 s velmi krvavým koncem. Weaver byl v „podezření, že hromadí zbraně za účelem terorismu“. Jeho třináctiletý syn byl zastřelen odstřelovačem, a to zezadu. Stejný odstřelovač zavraždil zákeřně i jeho matku Vicki, která se pokoušela uprchnout z obklíčeného domu s desetiměsíční dcerkou v náručí. Masakr v Ruby Ridge je zářným příkladem toho, jak se vláda USA chová k nepohodlným. Nutno říci, že se nejedná o jedinou takto krvavou událost. Vyznavači „pravicového“ pohanství v Americe mají i dnes velké potíže s federální vládou. Čelí jí tím, že zakládají komunity, které pak vykoupí půdu, na níž si postaví vlastní farmy a dokonce celé vesnice, kde žijí v jakémsi agrárním socialismu. Vlastnictví půdy jim umožňuje zvolit vlastního starostu a šerifa, kteří pak brání jejich zájmy. A zde je třeba říci, že se jedná o striktně bělošské komunity, které mezi sebe neberou nebělošské členy. Tato forma amerických pohanů totiž striktně trvá na tom, že evropské pohanství je určeno lidem evropského původu. Tím čelí debilnímu obviňování z „rasismu“. U některých těchto komunit je patrná jistá inspirace a ideová blízkost s Wotansvolkem Rona McVana (například zde: http://vinlandfolkresistance.blogspot.cz/2008/01/wotansvolk-meditations-by-ron-mcvan.html , nebo zde:  http://www.tower.com/creed-iron-wotansvolk-wisdom-ron-mcvan-paperback/wapi/101994556) . Když jsem se pana Strmisky ptal, zda má nějaké informace o těchto uskupeních, tak odpověděl, že ne. Jisté informace měl pouze o AFA Stephena McNallena (například zde: http://www.runestone.org/) . Dlužno dodat, že McNallen není tolik odmítavý k přijímání ne-Evropanů do své organizace. Co je ovšem zajímavé, je to, že jak McVanova  skupina, tak McNallenova skupina má celkem dobré vztahy s původním obyvatelstvem Ameriky, tedy s Indiány, což je poněkud legrační, když vezmeme v potaz to, že tito pánové bývají občas obviňováni z „rasismu“. Mrzí mě, že jsem se zapomněl zeptat pana Strmisky na Johna Michaela Greera a jeho pojetí pohanství, které by pan profesor nejspíše též zařadil do „pravice“ (výborný český blog zde: http://greer.blog.idnes.cz/) .
lesni saman Karel JerieCo se týká „levého“ extrému, za ten pan Strmiska považuje zejména Wiccu a New age hipíky. I když s hodnocením „pravice“ se s ním neshodnu, tak u „levice“ máme názorovou shodu. Zde se jedná o jakési ekologické a „protiválečné“ aktivisty, „druidy“ z různých korespondenčních kurzů a podobně.
Teď si dovolím trochu srovnání se situací u nás. Na jedné straně etničtí pohané, tedy v pojetí pana profesora „pravice“, a na druhé straně sluníčkoví pohané, tedy „levice“. Toto rozdělení je ale značně nepřesné, protože například já jsem stoupencem nemarxistického socialismu a za klasického „pravičáka“ se tedy rozhodně nemůžu považovat. U jistých „liberálních“ pohanů v Čechách zase můžeme vidět jasnou levicovost v jejich politické propagaci Strany zelených, což je jasně levicová partaj. To jim ovšem nijak nevadí v tom, že někteří z nich v prezidentských volbách volili konzervativce a „pravičáka“ Schwarzenberga. Tedy dělení na „pravici“ a levici“ v našem pohanství bych raději odmítl.
K situaci u nás mohu ještě dodat, že jsem si všiml, jak etničtí pohané u nás jsou většinou lidé, kteří pracují manuálně a velká část z nich se angažuje i v living history. U „liberální“ části pohanů (sluníčkáři) se jedná o lidi, kteří ještě buď studují nebo pracují v nemanuálních zaměstnáních. Ovšem znám lidi z obou „stran“, kteří toto prostě nesplňují. Takže zde bych se raději vyhnul přílišné generalizaci. Nechci se totiž vracet ke starým sporům, které proběhly mezi oběma tábory v minulosti a ke kterým ještě občas dochází. Tedy k tomu, že etnické pohanství je tu pro lidi evropského původu, což „liberálním“ pohanům prostě vadí. Nebudu raději ani zabíhat do toho, abych si dělal legraci z novodobých „druidů“, kteří získávají „moudrost“ na základě placených korespondenčních kurzů.
Ovšem, co bych k situaci u nás ještě rád zmínil je to, že se zde část lidí pokouší zavést do pohanství jakýsi „tradicionalismus“, inspirovaný Juliem Evolou a René Guénonem. Baron Evola proslul zejména tím, že své pojetí „tradice“ se železnou pravidelností po čase odvolával. O tom, jaký byl Guénon „tradicionalista“ svědčí dokonale jeho přijetí islámu. Tento směr bezuzdného intelektualismu je však v českém „pravicovém“ a etnickém pohanství naprosto marginální a studentskou záležitostí.
Abych to nějak shrnul, tak s panem profesorem takřka v ničem nesouhlasím, ale je to radost s ním nesouhlasit :-). Závěrem bych rád poděkoval Codymu za to, že setkání s profesorem Strmiskou zorganizoval a překládal v pražské čajovně Duhovka (http://www.duhovka.eu/).
Pozn.: fotografie jsou pouze ilustrační a k panu Strmiskovi nemají žádný vztah. Spíše jsou míněny jako legračnost ve vztahu ke sluníčkářům :-).

Advertisements
komentářů 37 leave one →
  1. Myslič permalink
    Listopad 13, 2013 10:48 am

    Docela dobře zpracované a poměrně věrohodné zpracování v Ruby Ridge: http://www.youtube.com/watch?v=lmCKtxqTTbo

  2. Bor permalink
    Květen 8, 2013 11:54 am

    A jsou ta „zjevná fakta“ racionálního řádu ? A pokud ne, zaslouží si, aby zde byla vystavena demokratické diskusi ? Odpověz si sám, mě odpovídat nemusíš.

  3. áthravan permalink
    Květen 8, 2013 8:55 am

    Autor článku zcela zjevně vůbec nechápe o čem autoři jako Guénon či Evola psali. To nemá nic společného se souhlasem nebo nesouhlasem, ale se zjevnými fakty.

  4. lomikel permalink
    Duben 4, 2013 3:31 pm

    predpokladam ze poznamka o bezejmenem nebyla na me, i dkyz uz me tak tilulovali na mikiho webu, vnimal jsme to jako rekci na sve neharmonicke prispevky rusici nadsene harmonicke souzneni casti bytosti tam se nachazejicich.

    ciste ze zvedavost, o co jde v te druhe urovni diskuse tady ? 🙂

  5. lomikel permalink
    Duben 4, 2013 3:28 pm

    dokonceni uvah na slepimy ulickami, negativni vyzneni je zamerenim uvany, mozna by stalo za to pobavit se o tom jak si predstavujem ty ulicky s svetlem na konci tunelu 🙂

    KOMUNITA, ROD

    Rod jako pribuzenska socialni jednotka spojena kulturou a viru dnes v CR neexistuje, pokud by jej nekdo zacal budovat, a soustredim li se jen na otazku hmotnou (poceti a porod) vynechavajice vazby mezi jedincy ktere jsou imho stejne dulezite, jedna se project pro pristi generace. Tento project navic predpoklada ze i pristi generace budou zit v podobne prostredi jako mi dnes a za budou takto chtit zit. Dale se predpoklada ze clenove rodu budou praktikovat urcitou formu nabozenstvi. Ani jeden predpoklad nepovazuji za validni, svet se meni rychleji nez mi starnem a deti nejspise pujdou vlastni cestou at se nam to libi nebo ne.

    Komunita na rozdil od rodu muze byt zalozena volneji, muze byt otevrena pro vsechny podobne smyslejici, muze ( ci lepe musi) byt zalozena na vice spolecnych zajemech nez je pribuzensky vztah a vira. Doba komunit IMHO teprve prijde, jakozto reakce na destrukci funkci statu, do te doby nepujde o masovy jev ktery by mel vetsi dopad na spolecenskou strukturu. Tmelicim prvkem ale nebude vira, bude to pozadavek na reseni osobni bezpecnosti a zajisteni obzivy.

    Slepe ulicky – slepa ulicka muze byt komunita zalozana primarne na vire, s vysokym stupnem vnitrni hierarchizace zalozena sprostredkovani skutecneho/imaginarniho pristupu k Duchu pro neprivilegovane. Jedna se v podstaten o miniversi nabozenske insituce, méně birokratickou ale take mene pristupnou vnejsi kontrole.

  6. ARNE permalink
    Duben 4, 2013 2:36 pm

    Wolosi, šlo o Tvůj příspěvek z 20. února a nedá se nic dělat, je to brilantní sebereflexe, jeden z nejlepších příspěvků, které jsem tady četl. Aspoń někdo přemýšlí, můžeme s ním souhlasit nebo ne, ale můžeme to ocenit.. Co ale se zlobnými, neovládajícími se jedinci, kteří umějí jen nadávat a vymýšlet si sprosté pomluvy.
    Milý Mysliči, ty jsi přímo posedlý pořád nějakými profesory, drakkary a Červenou karkulkou, nechme to psychoanalytikům, co to znamená. Ale ty kdybys měl vystupovat opravdu na nějakém vážném fóru, kde se scházejí normální vzdělaní a slušní lidé, pak bys teprve viděl, co to znamená. Ale je už opravdu pozdě tě „vychovávat“. A ani skutečná legrace s tebou moc není. Je to pořád to samé, smělá, až nesmyslná, zaujatá tvrzení a když je někdo odmítne, sprostota. Dokaž mi, že to tak není. Každý si tady může najít, co teď říkám a je to tady veřejně, nemůžeš to zapřít, což je také jeden z tvých způsobů.
    Můžeš mi zase nadívat a vymýšlet si další perverzity. Nevím, v DD je možná nuda, já jsem tam nebydlel, ale toto mi spíše připomíná základní školu.

    • Duben 4, 2013 3:25 pm

      🙂 A ta o „tom, že sem na ty hrušky nepolezeš“ od „Járy Markové“,ta se mi líbila nejvíc 😀

  7. Duben 4, 2013 11:38 am

    Hezky si to tu plánujete. Takže abychom to snad asi zabalili, ne? Jak tu už nedávno zmínil Frostík… Obávám se, že české pohanství existuje a bude existovat i bez toho plánování některých jedinců. Někdy existuje a bude existovat na individuální úrovni, někdy na rodinné úrovni a někdy na úrovni nějakého společenství (organizace). Organizace vznikají a zanikají (cyklus 🙂 ), lidé přicházejí i odcházejí a někdy prostě děti nebudou následovat duchovní cestu svých rodičů. Nebo snad chcete děti vychovávat v nějaké pohanské sektě? Pohanství si i přesto žije a bude žít vlastním životem dál, pokud ho někdo zase násilně nevyhladí. Je zde i několik dlouhodobě aktivních lidí a to i přes moje občasné zklamání. Byli lidé co si přáli mít pohanskou manželku a nakonec zjistili, že si rozumí s někým jiným. Takže na lesní rituály třeba jezdí sami. Oni sami s tím problém nemají, věční plánovači patrně ano… Proč se někdo snaží pořád „vnutit“ svoje vlastní problémy druhým? Víc už se k tomu v této debatě opravdu nebudu vyjadřovat, je to ztráta času….

    • Duben 4, 2013 11:45 am

      Ano, zvláště, když se nám tu snaží radist stále stejný „mnohojmenný“ 😀 Ale proč se nepobavit,že? 😀

  8. lomikel permalink
    Duben 3, 2013 9:51 am

    pokracovani

    —–

    INSTITUCIONALIZOVANE NABOZENSTVI chapu jako, v lepsim pripade,zprostredkovany pristup k Duchu, v horsim jako cistou manipulaci. Vzhledme k sve osobni historii a sve prirozenosti nemam duveru v proste prijimani, specialne nemam duveru v proste prijimani v teto tak nemeritelne oblasti. Jdu dokonce tak daleko ze bych kazdemu doporucil aby, pokud neni jeho zamerem ( ted) pronikat do oblasti ducha tak by se nabozenstvi (ted) vyhnul sirokym obloukem.

    Uvedomuji ze mnoho lidi citi potrebuj nabozensky zivot pro svou vnitrni pohodu, tato potreba bude uspokojena at si kdo plka co chce, je tedy pro me a Duchy dobre aby kazdy kdo pociti tuto potrebu dostal prilezitost ji uspokojit v ramci nedogmatickeho pohanstvi.

    Nabozenstvi potrebuje osobnosti, ja dodavam ze osobnosti s prunikem do ducha bez zasadnich povahovych kazu. Stejne je velmi pravdepodobne ze dojde k byroktatizaci a INSTITUCE prevazi nad Duchem.

    Slepe ulicky – plati to same co pro politiku, navic je zde daleko vetsi na osobni setkani s manipulatory a sance osobni destrukce psychicke a fyzicke . Prerod, iniciace do, to vse ma v sobe prvek otevreni se, zniceni a obnovy. Nabozenstvi pronika do osobniho prostoru bytosti daleko vice nez politika.

  9. lomikel permalink
    Duben 2, 2013 3:12 pm

    btw. kdo daval dohromady kodex ? gratuluju 🙂

  10. lomikel permalink
    Duben 2, 2013 3:11 pm

    tema se mi vracelo zpet,

    IMHO se nejedna ani tak o slepe ulicky pohanstvi, jako o slepe ulicky pohleduu a uchopeni sveta.

    vyjdu z
    https://pohanskykruh.wordpress.com/kodex/

    v clanku 1 a 2. Kodexu

    „Pohanství je duchovním učením, životním stylem, nikoliv pouhou vírou.
    Pohanství jasně uvádí, že možnosti dobrat se duchovní moudrosti jsou stejné ve všech dobách, pro všechny národy i civilizace.“

    VLASTNI ZKUSENOST, VLASTNI PRAXE – tohle je pro me zakladni, z toho ted vychazim – po letech hledani, ne od zacatku, bez tohoto na zreteli nema cenu se IMHO bavit o pohanstvi nebo o spiritualite vubec. ( Tady se nemohu odpustit poznamku ze nerad pouzivan slovo pohanstvi, je pro me nedelitelne propojeno se svym doplnkem. Neni to uplne sebehodnotne/sebevedome slovo). Pohanstvi jak ho chapu ja by melo podnecovat kazdeho k prezkoumavani a hledani, ne k vymene jedne Sumy za jinou.

    Neni dulezite jak daleko se kdo dostane, dulezite je ze jde, dulezity je zamer se kterym ke svetu pristupuji. Moje zkusenost mi rika ze nikdy nemohu vedet jak ze vyvyne moje pochopeni za rok, za dva, za deset let. Tim mene vidim do druheho cloveka, tim mene mohu nekoho nutit k prijimani nektere tradice, predani, interpretace sveta.

    Pro vetsinu z nas neni nutne se _nadmiru_ fixovat na Bohy historickych nabozenskych proudu a tim mene na historii techto proudu. Sily a duchove mene dotceni lidskou kulturou, vice pritomni v kazdodeni svete, v tom hmotnem, jsou zakladem. Tady si musim poklepat na rameno, napadlo me to jeste drive nez jsem si prectl knizku kterou doporucuji J

    http://www.amazon.com/Neolithic-Shamanism-Spirit-Norse-Tradition/dp/1594774900/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1364896612&sr=1-1&keywords=raven+kaldera

    Takze osobni prunik do sfery Ducha(u) je to z ceho se odviji ostatni “aplikace” pohanstvi v zivote. Nejde nahradit ani historizujicim debatami, ani hledanim parallel v mytologiich ruznych kultur ani bazirovanim na postupech ktere snad provadeli nasi predkove – to vse muze byt a nemusi byt podstatne.

    Zde neni zadnych slepych ulicek pohanstvi, jen moje vnitrni jasno/mlzno, moje vlastni sila nebo slabost.

    —–

    POLITIKA se deje stale, zrovna ted nekdo s dostatkem penez meni pravidla aby mu vyhovovali a nici tuhle zemi a lidi co v ni ziji. Pokud se bude cekat na to az zdola neco vyroste, na bazi pohanstvi, tak aby to mohlo ovlivnit politiku na celostatni urovni tak uz nebude co ovlivnovat. Politika zalozena primarne na vyznani nema sanci uspet vzhledem k tomu ze proste neni a v dohledne dobe nebude dost lidi kteri by volili, mimo KDU J, z duvodu viry.

    At se to libi nebo ne, je v soucasne dobe CR ten uzemne spravni celek na jehoz urovni probiha nastaveni 90% socio-ekonomickeho prostredi, dale je tu uroven kraje a obce ktere opet je vyrazne vetsi jendotka nez komunita (rod). Hnusit si politiku, drzet se stranou v domeni ze tim zustanu cisty, vede jen k tomu ze vzdavem i toho zbytku objectivity ve vztahu ke spolecnosti, stavam se pak subjektem o kterem je rozhodovano. Ano muze to byt k nicemu, ale vzdavat to bez boje ?

    Existence komunity, rodu je zavysla na tolerance socio-ekonomickeho prostredi, nastavene majoritou, vuci teto komunite. Proto vstupuji do politicke interakce tak abych posilil ty prvky ktere me a moji komunity ohrozuji mene proti tem ktere me ohrozuji vice. Pisu ohrozuji zamerne, nejsme schopne pochopit ty pohany kteri vahali s volbou Zemana proti cizimu obcanu Schwarzenbergovi – osobe ve které se protinaji zajmy kleru, slechty a kapitalu. Tim samozdrejme nerikam ze Zeman není stara struktura, priznivec EU birokracie, aparatcik a egomaniak. Na tomto priklade bych chtel ukazat co ja chapu pohanskou real politikou, není vůbec vzdalena real politice nenabozenskeho člověka který se nepovazuje za onuci J.

    Clanek 3„Veškerou duchovní moudrost, kterou potřebujeme k co nejlepšímu prožití našich životů i dobrání se míry moudrosti, již jsme schopni pochopit a využít, nalezneme ve světě, který nás obklopuje a který byl stvořen dle stejných zákonů, jako jsme byli stvořeni my. Nejlepším způsobem, jak tyto poznatky získávat, je uvědomit si, kým jsme a co chceme, nechat se (spolu)vést duchovními silami,které tento svět stvořily a dále kontrolují, a dopady si jasně uvědomovat a korigovat s tím, co jsme věděli doposud.“

    Co chci, co je mym cile, co mi prospiva, co prospiva mym detem, co prospiva komunite ? Co prospiva rostlinam, zviratum, zemi a duchum ? Co je mensi zlo?

    Slepe ulicky – pohanstvi muze byt, stejne jako jakykoli dalsi socio-kulturni jev, zneuzito ke kanalizovani zameru a nespokojenost, jeho nostitele muzou byt vedome ci nevedome uzitecnymi idioty, stejna tak jako kdokoli ve spolecnosti. Zatim pro sebe beru za prokazane, pozorovanim ceske pohanske sceny napr ;), ze osoby kterym se prunik do oblasti ducha prodaril nejsou proto uzitecne idiocii imuni – to berte (taky) jako sebekritiku J

  11. Asgard permalink
    Březen 30, 2013 3:59 pm

    Wolos

    „Ovšem politiku nechápu tak, jak je chápána dnes na bázi politických stran, ale schopnost řešit problémy nejprve ve své pospolitosti (rod, kult), pak ve své vesnici a pak třeba ve svém kraji. Právě na společných zájmech, na spolupráci, která zajišťovala svým členům obživu, různá společenství vznikala.“
    „Ne jak dnes coby volnočasová aktivita, nebo partička, aby měl člověk pocit, že někam patří, ale nic ho k ničemu nezavazovalo“.
    „Pohanskou komunitou zítřka je spolek družstevníků (podnikatelé, zaměstnanci, vlastníci půdy či nemovitostí), propojených minimálně i kultem ( zastřešujícím božstvem a rituály), v rámci posilování vazeb i pokrevně – sňatková politika. V tom se lze leccos naučit i od šlechty, která si tuto úspěšnou životní strategii zachovala dodnes. Nikoliv vztahy založené na pouhé emoci (zamilovanost vyplývající z vyplavování hormonů v prvních měsících vztahu, kterýžto trend končí vysokou rozvodovostí a svobodnými matkami válčícími u soudu o alimenty), ale vztahy posilující soudržnost lidí co vědí co chtějí a umí pro to něco udělat. Založené na majetku, společenském postavení, obsazování významných postů v různých institucích, členství ve vědeckých a jiných ústavech“.

    Perfektní!, přesně tak, jen zatím chybí dostatečné množství uvědomělých,solidárních lidí, chápajících o co jde a schopných se oprostit od lákadel konzumu a s kapitálem na vykoupení pozemků a uvedení soběstačnosti do chodu. K tomu dodávám odstavec od Wolfa, který dle mého názoru vystihuje minimum, co může dělat každý z nás:
    „Každý z nás svým životem – myšlením a konáním – ztělesňuje určité hodnoty. Je na každém z nás, jaký příklad tak dává svému okolí. Do jaké míry je pro druhé inspirující či podnětný, nebo naopak ničivý a rozkladný v poměru k přirozenosti, dané nám Matkou přírodou. Budiž tedy váš život naplněn přirozenými hodnotami a vzorem všem těm, kteří chtějí kráčet po téže stezce!“

    Myslič
    S těma študákama s ručičkama dozadu a plnou hubou liberálních keců a nápadů jak se vyhnout manuální práci u pivka v hospě máš jako obvykle pravdu.
    Pokud Strmiska tvrdí, že neslyšel o McVanovi, Order atd., tak to by musel být hluchej. Minimálně, kdyby chtěl být korektní, tak by se minimálně měl k problematice jasně vyjádřit, co mu jmenovitě vadí a ne dělat blbýho.
    Co se týče křesťanské identity v USA, dost mě překvapilo množství frakcí, přičemž někteří dokonce nenávidí i židy do morku kostí a mají svoje interpretace Bible, jako probělošské ideové zbraně.
    Co se týče sluníčkářů apod. I u Bible existuje tolik interpretací, každý si tam najde to svoje (evangelíci, katolíci, letniční hnutí, sekty,…). Evropské pohanství nemá ani žádné písemné prameny a navíc bylo dlouho drceno křesťanstvím. Nelze se pak divit tomu, že vzniká spousta názorů, jak pohana a pohanství chápat. Někdo pod pohanstvím pak chápe vzývání Krasopaní ze studánky, duchů lesa, atd., u někoho to splývá s praktikováním magie, někdo má pohanství jako životní filozofii, která mu podporuje sociální a národnostně-etnický koncept, jiný může k pohanství zabrousit ze satanismu či neonacismu, kdy ho láká dřívější používání některých pohanských symbolů a inspirace rituály k podpoře pangermánské myšlenky.

    Na doplnění a ne úplně čistě k tématu (a nechci tím nikoho rozplakat) dodávám, že nesouhlasím s Vargem v tom, že co Evropan to de facto solidní člověk. Mohu uvést i vlastní zkušenost ze dřívějšího pracoviště, kdy zde byly 2 cizinci z 10 a to hodně z daleka. Zatímco, řekněme rodilí Evropané dokazovali arogancí svoje ego a nadřazenost nade mnou a donášeli k šéfovi, cizinci se chovali korektně a kolegiálně a vždy mě podrželi (nedokážu samozřejmě posoudit kolik z toho byla jejich vrozená solidnost v kontrastu s arogancí a egoismem ostatních kolegů a kolik účelové chování z úcty k pracovní příležitosti, kterou by jim doma neposkytli). Tím sem chtěl jen říci, že jedna věc je kolegiální solidnost a druhá sociokulturní zázemí ze kterého pocházím, nejlepší je samozřejmě když obojí splývá. Zároveň nepopírám, že při vyšší koncentraci i těch nejsolidnějších cizinců dojde k tomu, že budou požadovat takové podmínky, které jim podpoří jejich přirozené sociokulturní zázemí a tím vytvoří pátou kolonu. Varg zřejmě též zapomíná na „white trash“, nikoliv z důvodu nedostatku pracovních příležitostí.

    • Březen 31, 2013 12:13 pm

      Ano, Asgarde. Myslím, že Strmiska dělal, že to neví. Už jsem se s ním setkal po druhé a i na první seslosti říkal to samé… „nevím, neznám“. škoda. JInak samozřejmě netvrdím, že všichni studenti jsou „netáhla“, naštěstí znám i dost těch, kteří jsou naprosto normální, nerad bych byl nepochopen. Ovšem, v článku jsem zmínil i věčnéí hledače nikdy neexistující „tradice“, kteří by nejradši rozebrali každý Evolův , Corbijnův, Eliadeho a Geénonův výkal, jen proto, aby dokázali, že byl více hnědý, než černý. Nimrání se v tomto intelektuálním fekalismu je jem myšlenkové chrobáctví, které nic neřeší.

      • lomikel permalink
        Březen 31, 2013 12:37 pm

        🙂 lepe rici nemozno

      • Asgard permalink
        Březen 31, 2013 9:45 pm

        Zase taková škoda to nebude, typuju, že i kdyby znalost přiznal, stejně by nešel do diskuse, aby mu nevzali profesuru a žít jak Storl by se mu tuším nechtělo. To máš dobrý, já znám povětšinou spíš ty liberální promultikulti ulejváky a „netáhla“. Lepší, když rozebírají výroky výše uvedených než výroky „hlavounů“ z TOP 09, ODS atd. Jasně, ke každé teorii musí být praxe, jinak je to neúplné.

      • Duben 1, 2013 12:00 pm

        Ano, ta „politcká korektnost“ je opravdu žalostná… o to více bych si přál, kdyby přijel do čech třeba ten Greer ne bo dr. Stuart Pryor, tí se nebojí být „nekorektní“:http://www.bris.ac.uk/news/2010/7075.html

      • ARNE permalink
        Duben 4, 2013 9:55 am

        Záleželo by na tom, co jsi od těch jmenovaných vůbec četl, že máš o nich takové zjednodušené a paušální úsudky, prostě z neznalosti. To by bylo na stránky rozborů, ale je např. dost velký rozdíl i mezi Corbinem, ne Corbijnem, a Eliadem na jedné straně a těmi dvěma dalšími. Že Evola vícekrát něco odvolával je jen tvoje fantasie, ano odvolal „pohanský imperialismus“ a to ti pochopitelně nevyhovuje. Všichni tito mužové navíc nejsou středem zájmu jen několika studentů. To je s tebou ta potíž, mluvíš třeba o Poundovi, ale pak musíš přiznat, že jsi ho nečetl a že mu nerozumíš. Nu, nic ve zlém, ale bojím se, že nemáš ani na ty zmíněné, prostě si to přiznej a nemluv o nich. Není třeba si ovšem myslet, že se nad tebe „intelektuálně povyšuji“, mám „výhodu“, že jsme pracoval manuálně i studijně.
        Jinak upřímné slovo, četl jsem tady někde před časem zajímavý příspěvek Wolose, jistě to tak úplně nemínil, ale nyní ve spojení s tímto článkem nestálo by za to zamyslet se vážně a kriticky a seriózně nad otázkou, zda celé to české pohanství není slepou uličkou? Nemyslím to nijak provokativně, ani ne křes´tansky, ale čistě fakticky, když to tak pozoruji. Nemáš někdy pocit, že mlátíš prázdnou slámu? Nemáte ani inteligenci, ale ani lid, mnoho i manualně pracujíícch lidí si z toho dělá srandu, jak jsem to zažil na několika akcích „Keltů“ i „Slovanů“, až mě to sa,motného mrzelo, Věř mi. jsou i historické zkušenosti, už to „tady“ bylo dvakrát, vždy na rozhraní století a vždy to trvalo sotva několik desetiletí. Myslíš si, že vaše děti budou něco takového provozovat ? Zažil jsem, jak nepříjemně se chovaly děti k dětem např. adventistů a pokud tě toto srovnání pobuřuje, uvaž, že těch je víc a konekonců sekty jsou křes´tanské a teď třeba i „pohanské“ a to slovo nemusí mít jen hanlivý význam.

      • Wolos permalink
        Duben 4, 2013 10:32 am

        ARNE: o co přesně v mém příspěvku mělo jít?

        Tvůj příspěvek stojí za zamyšlení, resp. podobné úvahy mám i já. Základní problém je rozpor trendové postkatolické společnosti a jedinců hledajících renesanci toho, co jí předcházelo. S tak nepříznivými výchozími podmínkami, jak to jen jde (neexistence základních opor, minimum pramenů, přerušená tradice, rozprostřenost „židokřesťanských hodnot“ po většině světa – bílý křesťan již hodnotově ovládá většinu planety).

        Není také konsensus, jakým obsahem pohanství naplnit, takže scéna se rozprostírá od vulgárních kryptokřesťanských platoniků přes nacionalisty (národ vznikl tavením kmenů a jejich podřízením křesťanství) až k myšlenkovým dědicům Třetí, opět katolické, Říše.

        Protože se důsledně neoprošťujeme od trendů, které římský katolicismus vytvořil nebo které vznikly v reakci na něj (a to včetně sekularizace) obloukem nás to k němu vrací (některé rychleji, jiné pomaleji) aniž by si to byl kdokoliv ochoten přiznat.
        Sálá na nás totiž z celého prostředí, ve kterém žijeme.

        Pak těžko na něčem systematicky dělat, když každý chce něco jiného. Spojuje nás jen jazyk, a ani to není zárukou, neboť i slovanskojazyční obětují germánským a keltským bohům.

      • Wolos permalink
        Duben 4, 2013 11:14 am

        ARNE: Teď mi ještě docvaklo. Už samotný výraz „české pohanství“ je protimluv, protože češství, národní uvědomění, se odvozuje od křesťanství. Ten výraz ve své hloubi vyjadřuje zoufalství a na svém povrchu slepotu.

    • Duben 4, 2013 11:33 am

      Tímto vítám „pana profesora“ zpět! Už jsem ani nedoufal, že se vrátíš. Tak jakou pohádku jsis dnes připravil? Tu o tom, že jsi tu pod jiným jménem (a jinde samozřejmě taky) nevystupoval? Tu o tom, že IP u „levných francouzských notebooků“ si lze poplést? Nebo tu o tom, jak jedeš do Itálie? Či snad o tom, jak děláš „výzkum“? Nebo snad tu o tom, jak už jsi „vrátil všechny ty elektronické věci, které ani nemáš rád“? A co tu o tom „drakkaru“? Nebo snad O Červené karkulce? Přeji hezký den a těším se na další tvůj příspěvek, tušili jsme, že to nevydržíš 😀
      P.S.: V domově důchodců je nuda a očumovat děti v parku už tě zase nebaví, co? 😀

      • ARNE permalink
        Duben 4, 2013 2:05 pm

        Víš, co. Přečti si v klidu příspěvek Wolose a svůj a pak uvidíš, jestli nejsi slepý, ten rozdíl, on totiž přemýšlí a argumentuje, ty nezlob se blábolíš cosi, čemu fakt nerozumím a urážíš. Já jsem ti jen napsal, že ty autory zjednodušuješ a házíš do jednoho pytle a že je neznáš. Ani je znát nemůžeš, protože Corbin v čestině prakticky není, hlavní dílo Evoly také ne.
        prostě jsem teě zasáhl na citlivém místě a toto jsou tvopje reakce, těmi už seš ostatně profláklý, ale tak se drž svého kopyta a nepiš o tom, co neznáš.
        V domově důchodců opravdu nejsem a nevím proč mne považuješ za pedofila ? proto že ti došly argumenty ? To je opravdu ubohé, to nemůžeš popřít.

  12. Myslič permalink
    Březen 29, 2013 5:09 pm

    Tady jde především o to, že ve světě, konkrétně v Rusku a v USA je trochu jiná, než u nás. My (včetně mne) vedeme diskuse s někým, kdo podstatu etnického pohanství prostě nechápe. Americký stoupenec odinismu žádného misionáře na svůj pozemek nepustí, on si ho bude bránit. Druhý dodatek Ústavy mu to (zatím) umožňuje. Ovšem masakr v Ruby Ridge není jedinou takto otřesnou událostí. Weavwe sice vysoudil asi 1,5 milionů dolarů, ale rodinu mu to nevrátí… Byl zproštěn všech obvinění, vyjma „nedostavení se k soudu“. I Američané, kteří s ním politicky nesouhlasí, se za něj postavili, oni totiž vnímají právo na obranu vlastního majetku jinak, než my. Další věcí je, že američtí pohané mají tu válečnou zkušennost, což je pro mladou generaci českých pohanů, která nikdy nebyla na vojně něco nepředstavitelného…

    • Myslič permalink
      Březen 29, 2013 5:11 pm

      Pardon: „situace“ a „Weaver“…

    • Wolos permalink
      Březen 30, 2013 11:31 am

      A proč ty diskuse s nechápajícími vůbec vést? Pro mě je to ztráta času.

      Jak píše výše Raslavien, v ČR se o pohanství víc kecá, než koná. Většina scény mi pak daleko nejvíc připomíná spolek nedovzdělaných amatérských religionistů stříknutých divadelními ochotníky, než cokoliv jiného. Pak se logicky lépe povídá s americkým religionistou o litevských tradicích, než aby se pozval nějaký zástupce té tradice přímo z Litvy.

      Připomnělo mi to pokus českých šlechticů uspořádat v 19. století na Staroměstském náměstí „pravý rytířský turnaj“. Výsledek byl dle očekávání žalostný.

  13. lomikel permalink
    Březen 29, 2013 1:10 pm

    jeste pro upresneni, muj dojem je ze se skrze pohanstvi resi nize uvedene oblasti, ktere se mohou ale nemusi mezi sebou prolinat v case a bytosti.

    diskuse bez rozliseni o ktere casti se zrovna bavime muze byt slozita

    1. real politiku, usporadni veci ve spolecnosti skrze intrakci ad hoc vytvarenych silovych uskupeni

    2. vyplneni vakua nabozenske organizovanosti

    3. vytvoreni uzeji propojene skupiny – komunity

    4. osobni duchovni (nemam to slovo moc rad protoze je zprofanovana ale snad si rozumime) rozvoj a praxe.

  14. lomikel permalink
    Březen 29, 2013 9:35 am

    pohanstvi je, u nas doma v CR, IMHO neco mezi osobni virou, nabozenstvim (nebo pokusem o nej) a pristupem ke svetu (zvolenym nastrojem k interakci a praci v nem).

    rozdeleni pravice – levice je cista politika, ktere musi byt cilice na sirsi skupinu lidi, pri sve uzitecnost pri formovani sily v spolecnosti ( napr. nevoleni ciziho obcana Schwarzenberga) daleko povrhnejsi.

    tazke bych to nemixoval, jine soci-kultuni verstvy, jine (zne)uziti.

    IMHO dulezita je otazka osobnich zdroju po(u)chopeni, prijimani ideii(tradice jsou take idee) bez osobni revize, ktere je v oblasti pohanstvi dost obtizna, ze 🙂 vede k excesum bez ohledu na politicke smysleni bytosti.

    Pohanstvi bez osobni praxe je prazdne, pouha uprimna snaha v neco verit se nepocita. Jakou praxi ma pan Strmiska ? Jakou meli panove Juliem Evola a Guénon ?

    Obracime se k histori abychom utekli pred pritomnosti ?

    —-

    Na rozdil od politiky, ke ktere to v pohanske scene casto sklouzava, ocekavam ze pokud nekdo hlasa viru v ramci konkretniho kontextu ma osobni zkusenost s timto kontextem a bytostmi k nemu se vazoucimi. Jinak je to jen ta politika 🙂

    • Wolos permalink
      Březen 29, 2013 10:04 pm

      Politika? To mi tedy prosím napiš kdo tu dělá (podotýkám skutečnou) politiku a prohlašuje se za pohana (kterákoliv větev). To je bytost jejíž vznik očekávám už několik let. Dají-li bohové.

      • lomikel permalink
        Březen 30, 2013 7:10 am

        ano je to spise politikareni v ramci skupin a co jen horsi, pouzivani pohanstvi coby mucholapky na uzitecne idioty (doufam ze to tak je:), tim myslim napr. multikulty agendu ale i trendU kteremu rikam, abych byl neutralni, nemceni.

        me se libi to jak Ziarislav nevaha se vyjadrovat k politickym tematum ze sveho rodnoverneho pohledu. Dava to smysl proto ze je to prirozene, neni treba vypujcek, neni treba nasilneho roubovani.

        pokud by doslo na skutecni politicky program pripadneho politickeho hnuti blizkeho pohanstvi muselo by nutne dojit ke kompromisum – zajimave z toho pohledu jsou denjiny husitstvi. trebas i diskuse zde k tomu nedava prilis nadeje. Takze IMHO otazka je zda je pohanstvi zakladni nosna platforma pro zastaveni destrukce teto spolecnosti – ma dost siroky zaber aby bylo mozne ocekavat dostatecnou podporu k zmenam v systemu ?

      • Wolos permalink
        Březen 30, 2013 8:56 am

        Lomikel:
        Dokud bude záležitostí jedinců, a nikoliv pospolitostí, tuto vlastnost mít pochopitelně nebude.
        Až když členové budou mít před očima jako cíl skupinu a nikoliv svoje individuum, skupinu zaštítěnou společným úsilím, kdy ji budou podporovat a nikoliv parazitovat na práci těch usilovnějších, může mít pohanství tuto vlastnost.

        Ovšem politiku nechápu tak, jak je chápána dnes na bázi politických stran, ale schopnost řešit problémy nejprve ve své pospolitosti (rod, kult), pak ve své vesnici a pak třeba ve svém kraji. Snažit se po vzoru politických stran vymýšlet univerzální recept pro všechny, aniž by byly známy jejich skutečné problémy, zavání neúspěchem už od začátku.
        Právě na společných zájmech, na spolupráci, která zajišťovala svým členům obživu, různá společenství vznikala.

        Ne jak dnes coby volnočasová aktivita, nebo partička, aby měl člověk pocit, že někam patří, ale nic ho k ničemu nezavazovalo.

        Pohanskou komunitou zítřka je spolek družstevníků (podnikatelé, zaměstnanci, vlastníci půdy či nemovitostí), propojených minimálně i kultem ( zastřešujícím božstvem a rituály), v rámci posilování vazeb i pokrevně – sňatková politika. V tom se lze leccos naučit i od šlechty, která si tuto úspěšnou životní strategii zachovala dodnes. Nikoliv vztahy založené na pouhé emoci (zamilovanost vyplývající z vyplavování hormonů v prvních měsících vztahu, kterýžto trend končí vysokou rozvodovostí a svobodnými matkami válčícími u soudu o alimenty), ale vztahy posilující soudržnost lidí co vědí co chtějí a umí pro to něco udělat. Založené na majetku, společenském postavení, obsazování významných postů v různých institucích, členství ve vědeckých a jiných ústavech, společném záměru držet Tradici jako rodový klenot.
        Dokud člověk nepromítne do komunity svoje životní cíle (obživa, ochrana, potomci), je pro něj naprosto zbytečná, protože jako samotář si může svoje bohy uctívat po svém a nikoliv diskutovat na fórech s ostatními, jak ladit společný kult a zvyky tak, aby byly pro kolektivní životní strategii co nejužitečnější.

        Dokladuji na vzoru od mých předků:

        Prvními Slovany toho jména označenými tak byzantskými historiky, byly loupežné bandy za Dunajem, shromážděné kolem náčelníků. Ty operovaly mezi Byzancí a barbarikem. Obchod, válečné výpravy. Až později se některé usadily a začaly se zemědělstvím. Zastřešoval je společný kult, aby skupina držela pohromadě.
        Tváří v tvář realitě naší kotliny(česká společnost je rozbitá a snaží se zuby nehty přežít buď v komunismu nebo katolicismu) i celé EU si tato tradice říká o zachování. Balkán a další území skýtají velký potenciál. Tam člověk může ukázat, co opravdu umí, a ne být snovým hrdinou své RPG virtuální reality. Pro ilustraci článek, který se mi trefil do noty:
        http://www.blisty.cz/art/67994.html

  15. Kaj permalink
    Březen 29, 2013 1:44 am

    Na tomto poli je toho ještě mnoho nerozhodnutého, že ? 🙂

    Jinak ale musím říci, že jsem vděčný za těch pár „intelektuálů“, o kterých vím, že si žádnou uzdu nenechají nasadit. Nikdy.

    • Wolos permalink
      Březen 29, 2013 10:09 pm

      Pár intelektuálů je žalostně málo. Buď si vnitřní svobodu osvojí řada dalších lidí, nebo jen budeme karikovat zavedené církve a hnutí, založené na hierarchickém principu.

      • Kaj permalink
        Březen 31, 2013 3:07 pm

        Já vím, že je to málo. Ale hledej, kde nic není….

      • Wolos permalink
        Duben 1, 2013 8:56 am

        Je. Ale potřebuje to pomoc na cestě na povrch.

        Více podiskutujme na emailu. Mám adresu wolos.s@seznam.cz .

  16. Raslavien permalink
    Březen 28, 2013 6:24 pm

    Ja som na túto akciu nešiel, aj keď mi niekto poslal pozvanie. Tieto nekonečné diskusie v multikultúrnej „pohanskej“ spoločnosti mi prídu úplne mimo môjho smerovania. A ako tak čítam, vlastne by som sa nič nové nedozvedel v globále.
    Za nejaký krátky čas, čo sledujem dianie v Českej republike som nadobudol pocit, že sa tam na tomto poli viac diskutuje ako koná (až na pár výnimok). Ale proti gustu žiaden dišputát. Asi to bude tým, že ČR je viac ateistickou krajinou (v rámci Európy) a tak aj prístup ľudí k tomu je viac-menej o presvedčení.

  17. Wolos permalink
    Březen 28, 2013 5:40 pm

    Ptát se člověka, vyrostlého a formovaného v americké křesťanské moderně na názor na pohany, navíc ještě badatele ( kterého si někteří u nás berou pro nedostatek ve vlastních řadách za pohanskou autoritu, jak jsem zaznamenal- tragikomedie české liberální poh. scény zvolna přechází do tragédie), je od počátku chybné.
    Je to jako kdyby se tradicionalistický japonský vyznavač šintó ptal evropského misionáře na jeho názor. Výsledek je v obou případech nabíledni. Takže jsem se tentokrát už neúčastnil.

    Religionista má být pokud možno nestranný a pouze zkoumat danou tradici bez toho, aby se ji nějak snažil ovlivňovat. Pokud to nedokáže, je v lepším případě filosof náboženství, a v horším jen novodobý misionář co říká „zlým“ ásatristům a „pravičákům“ tytyty jako učitelka v mateřské školce. Kdyby raději zas přijel Raven Kaldera, nebo někdo z Litvy, bylo by to mnohem přínosnější.

  18. Rushwolf permalink
    Březen 28, 2013 5:34 pm

    Tak už je to tu 🙂 No co na to říct… popravdě já ani nemám moc co, řekl bych že sem asi stejnou měrou sluníčkovej pohan, jako nechutnej xenofob, vždy záleží na konkrétním případu a situaci 😀

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: