Skip to content

Rozhovor se skupinou Prarod

Březen 23, 2013

PrarodV našem pravidelně nepravidelném seriálu, věnovaném tématice pohanství v umění, vám tentokrát představíme slovenskou metalovou skupinu Prarod, která se ve svých textech věnuje tématům přírody, historie, zvláště té předkřesťanské. Za skupinu  odpovídala vůdčí postava Prarodu – zpěvák a flétnista Sambor – a kytarista Ľubo.

W.

Jako kapela jste vznikli roku 2008. Každý z vás ve skupině preferuje jiný hudební styl a je to ve Vaší tvorbě slyšet. Jak jste dospěli k tomu, že výsledné plody Vaší tvorby mají mít nejblíže právě folk metalu?

04Sambor: Nie je žiadna čiara, či bod zlomu, ktorý to ovplyvnil, či usmernil. Bol to klasický vývoj spôsobený priberaním nových členov. Je pravda, že na začiatku, keď sme Prarod zakladali, sme sa odrážali od kapiel ako Temnozor, Kroda, Velimor a pod. Oživenie nastalo po príchode druhého gitaristu, ktorý tomu začal určovať smer a po mojom odchode z postu gitary a príchodom nového gitaristu sa to začalo už kryštalizovať na súčasnú tvorbu Prarodu.

Ľubo: Čo sa týka preferovania rôznych štýlov, to je pravda, a dokonca každý ešte obľubuje hromadu rôznorodých hudobných smerov, takže spoločne máme veľmi, veľmi široký záber. Neviem či by som povedal, že naša tvorba má mať najbližšie k folk metalu, vlastne ona asi nemá mať blízko k ničomu konkrétnemu. Keď robíme pesničku nikdy sami nevieme ako bude nakoniec znieť, a aj keď určitú predstavu vždy máme, väčšina vecí sa aj tak pomení, niekto zahrá niečo čo zvyšok nečakal a ono to znie dobre. To je vlastne naše jediné kritérium aby sme my boli spokojní s tým čo hráme, nejaký štýl pre nás nie je podstatný. Isto si nikdy nepovieme, že dobrá pesnička ale toto nie je náš štýl, takto mi nehráme, práve skôr naopak. Ale ten folk metal je hudba, ktorú máme všetci radi, takže to bol dobrý začiatok.

Vaším prvním počinem bylo roku 2010 EP Ozvena vekov. Jak se na tento svůj debut díváte s odstupem a jaké byly reakce na jeho vydání?

Sambor: Bola to naša prvá skúsenosť s nahrávaním v štúdiu, čo je aj počuť. Nie je to excelentne, ale je to naše a za každým razom, keď si to pustím, to vo mne prebudí určité pocity nadšenia a spomienky. Kto si tým prešiel, vie, o čom píšem.  Reakcie boli nad naše očakávania, čo nás veľmi teší a za čo ďakujeme poslucháčom ako aj distribútorom našej tvorby a všetkým, ktorý sa zaslúžilí o jej propagáciu.

Ľubo: Tak bolo to nahrávané, takpovediac, za pár drobných, čo je počuť aj na celkovom zvuku. Keby nahrávame tie pesničky dnes, tak isto sú úplne iné, ale keby sa nás to spýtaš, o rok poviem presne to isté. My radi rýpeme do pesničiek a prerábame ich. Ale pesničky z dema radi hrávame v skúšobni aj na koncertoch, takže to je dôkaz, že si za nimi stojíme. Na opravu by som chcel povedať, že mi sme to brali len ako demo, neviem presne, aká je hranica medzi demo nahrávkou a EP, každopádne cieľom bolo zakričať do sveta, že sme tu a že sa chystáme trochu rozvíriť minimálne metalové vody. A to sa celkom aj podarilo, tá nahrávka nám vybavila hromadu koncertov, a názov PRAROD už nie je úplne neznáme slovo.

Námětem vašich textů, které tvoříš Ty a kytarista Ľubo je mj. také pohanství, konkrétně slovanské. Jak jste se k tomuto tématu dospěli a projevuje se tato vaše inklinace k pohanskému světonázoru konkrétně i ve Vašem osobním životě?

Sambor: Začiatkom to tak bolo, že som ich tvoril prevažne ja, ale časom dozrela doba a Ľubo ukázal v sebe tvorivého ducha nie len na gitare, ale tak isto aj v textovej podobe. Je pravdou že naše skoršie texty sú prevažné zamerane na, ako to Ty nazývaš „Pohanstvo“, ale veľkú časť venujeme hlavne prírode.

Je žiaľ do sveta volajúce ako ľudstvo svojimi činmi ničí matku zem a chceli sme to proste vykričať, dať zo seba a aj keď len 1% našich poslucháčov si uvedomí potrebu starostlivosti a vďaky našej zemi, bude to pre Nás úspech.

Staroslovánstvo, Neo-pohánstvo, Rodnoverie,…aj to bolo, je a určite bude tematikou našich textov. Nie lebo to patri k folk metalu či pagan metalu, ale aby sme si pripomenuli, kto sme, kde mame korene, čim si prešli naše národy, aby sme dosiahli aj to malo, vtedy veľa, čo teraz máme. Buďme preto hrdí že máme „slobodu“, ktorá je poznačená krvou našich predkov a ak môžeme, uctime si ich pri každej možnej príležitosti. SLAVA PREDKOM!

Ľubo: Texty z tematikou pohanstva, alebo skôr mytológie, sú zaujímavé, to bude najdôležitejšie kritérium. Dajú sa použiť na veľa metafor, a celkovo je fascinujúce, ako si ľudia dokázali vysvetliť veci, ktorým nerozumeli. A tiež dobre sedia s hudbou, ale musím spomenúť, že pomaly sa odkláňame od tejto tématiky, aj keď myslím že stále sa budeme točiť niekde blízko.

Hmm, či sa prejavujú v osobnom živote? Na to môže odpovedať každý len za seba. Za mňa by som povedal, že ja si spájam pohanstvo s prírodou a pokiaľ mám možnosť tak sa správam k prírode s istou úctou a zodpovednosťou, čo v dnešnej dobe je takmer nemožné. Inak vedome nepraktikujem žiadne náboženstvo, necítim potrebu obracať sa na niečo iné ako na seba.

08

Vaše texty na mne působí tak, že spíše než náboženství vnímáte pohanství jako životní filosofii, kterou považujete za důležitou. Rovněž se v textech věnujete historii. Domníváte se snad, že z minulosti lze čerpat pozitivní hodnoty, jež dnešní „moderní“ doba postrádá? 

Sambor: Ako tak čítam túto otázku, tak trocha som si prihral predchádzajúcou odpoveďou a tak len doplním, aspoň sám za seba, že určite v každej historickej udalosti sa nachádza poznanie, ktoré je možne vnímať s pozitívnej stránky. Ako sa vraví, že všetko zle je na niečo dobre, tak to iste platí o minulosti. Každý prehratý boj odhaľuje súperove slabiny, čo sa stáva prospešným pre ďalší boj. Len jeden z mála príkladov, ktoré sa odrážajú v zrkadle minulosti. Rovnako to platí aj o hodnotách, ktoré dnešná doba stráca. Preto som volil aj návrat k hodnotám, koreňom, učeniu predkov. Skrýva sa za tým veľa prospešného pre rozvoj ducha, mysle. Uvedomením si určitých skutočnosti sa človek ako keby prebúdza zo sna, a vystupuje z davu oviec, kde je štvaný psami, aby nestratil svoj-ich smer.  

Ľubo: To ako pôsobia texty na teba necháme na tvoj osobný názor. Umelec, ak by sme sa mali tak nazývať, by mal vždy nechať niečo na fantázii poslucháča, ten si zvyšok dotvorí podľa seba. Ono si človek vždy nájde kúsok toho čo hľadá. História je veľmi zaujímavá záležitosť, lebo keď si odmyslíš konkrétne okolnosti a konkrétnych ľudí, tak zistíš, že vlastne stále sa opakuje to isté dokola (vojny, revolúcie a pod. ), takže nakoniec aj keď napíšeš pesničku o niečom z minulosti, nakoniec zistíš, že si popísal presne to, čo vidíš v telke. A či sa dajú čerpať pozitívne hodnoty z minulosti? Isto hej, keďže história sa opakuje, tak by človek čakal že raz sa ľudia poučia, len to som ja osobne nejak nepostrehol. Ale isto by som nikdy netvrdil, že nejaká doba bola lepšia ako iná. Všetko má svoje pre aj proti.

Podobně jako Vaši přátelé ze skupiny Žrec jste na koncertech či festivalech velmi družní, položím tedy stejnou otázku. Co pro vás vůbec znamená metalová scéna a lidé, kteří ji tvoří?

Ľubo: Metalová scéna je hromada ľudí s rovnakým vkusom pre hudbu. Máme medzi nimi veľa kamarátov, čo asi nebude moc prekvapenie, a inak neviem čo viac dodať, metalisti sú skrátka fajn, haha.

Sambor: K tomu tiež moc asi nenapíšem, ale proste bez fanušíkov by to nebolo ono a keď je k tomu dobra zábava pri dobrej muzike, tak čo viac si priať.

Aktuálně jste nahráli novou desku. Můžeš nám o ní říci co nejvíce?

Sambor: Nahrali sme 7 pesničiek v štúdiu v Slavičíne, dĺžka je niečo cez pol hodinu. Ak by som ho mal popísať je to 7 rýchlych, tvrdých a hlučných pesničiek. No a občas je tam flauta, niečo ako čerešnička. Texty viac menej popisujú to, čo sme si všimli vo svete vôkol seba, s pár odbočkami do tej vyššie spomínanej minulosti. Veľké zlepšenie nastalo v kvalite zvuku, keďže sme nahrávali v oveľa kvalitnejšom štúdiu. Aktuálne jednáme s vydavateľstvom, tak uvidíme snáď už bude čoskoro aj medzi ľuďmi, to je taký náš malý sen do budúcnosti. Inak pesničky z neho hrávame na koncertoch, takže kľudne si môže každý prísť vypočuť.

01V září 2012 jste v Prarodu přibrali dalšího kytaristu, aby ses na koncertech mohl plně věnovat zpěvu a flétně. Proč jsi se k této změně rozhodl a nevydali jste se např. cestou angažování nového člena, který by hrál na flétnu či další lidové nástroje? Není to trochu nezvyk mít teď jako bývalý kytarista na pódiu prázdné ruce? 🙂

Sambor: Skúšali sme to pravé tou cestou angažovania nového člena, ale žiaľ bez výsledku a tak sme  pristúpili na druhu možnosť a opustil som post gitary. Predsa len gitarista sa zoženie skôr ako flautista.

A prázdne ruky na pódiu nie je úplne tak nezvyk, ako skôr nostalgia z pocitu hrania na gitare. Niekedy mi to riadne chýba, a tak možno v budúcnosti sa ukážem pri niektorých songoch aj ja s gitarou ;-).

Flétnou vypomáháš i u Hromovlad a pod pseudonymem SturmWolf navíc působíš ve vlastním projektu Sirin (tvor z ruské mytologie s hlavou a hrudí ženy a tělem ptáka, obvykle sovy). Jak jsi se vlastně dostal k vytvoření jednočlenného projektu?

Sambor: Áno vypomáham. Sú to kamaráti a ak viem nejako pomôcť tak prečo nie.

No aby som to s jednočlenným projektom uviedol na správnu mieru, tak Sirin bol skôr ako všetky moje terajšie aktivity. V mojom rodnom meste som mal kapelu, ktorá ukončila svoju činnosť odchodom členov za štúdiom a prácou, a tak som sa začal venovať solo veciam a vznikol Sirin. Neskôr, keď som odišiel aj ja, a stretol terajšieho bubeníka z Prarodu, sme si chodili len tak zahrať, a časom sme došli k názoru, že by to mohlo fungovať aj ako kapela. A založili sme Prarod.

Co je Ti při skládání klíčem v tom, zda nápad použiješ pro Sirin či Prarod?

Sambor: 😀 😀 😀 Pri tejto otázke som dostal asi záchvat smiechu, ale tak k veci. Je to úplne jednoduché. Keď vytvorím nejaký rif, alebo aj cely song, tak im to zahrám, a ak je to moc Black Metal, alebo sa to nehodí do Prarodu, tak si to beriem do Sirinu. Jasne že nie úplne všetko, to by som mal potom už asi n-ty album Sirinu. 😀 Ale v súčasnosti ja moc pre Prarod už netvorím. Chalani , pani gitaristi to robia dobré, tak sa im nejdem miešať do remesla. 

Sirin má za sebou jedno demo „The Dawn of Freedom (2006) a CD „Moja Otčina“ (2009).  Připravuješ pro tento projekt nějaký nový materiál?

Sambor: Áno, pripravujem a už by som sa aj rád dostal k nahrávaniu, len nejako sa neviem dokopať a nájsť si aspoň týždeň čas na to, aby som to nejako nahral a postupne mastroval. Ale pevne verím, že čoskoro ma to už únavy a nakopem tu svoju prdel a vezmem si aspoň týždeň dovolenku a pustím sa do toho.

Přeji Ti tedy, aby k onomu nakopání si došlo co nejdříve a s co nejlepším výsledkem 🙂  Dík za rozhovor vám oběma.

03

 

No comments yet

Zanechat Odpověď

