Skip to content

Hledá se Conan

Listopad 14, 2012
tags:

Jen na úvod. Tohle není seriózní filmová kritika, ani pokus o ni. Jde o pouhé shrnutí pocitů po shlédnutí filmu.

Teprve až nedávno jsem se, i přes důrazné varování mnoha lidí, odhodlal shlédnout film Barbar Conan z roku 2011, který má na svědomí režisér Marcus Nispel. Po pravdě mě možná mělo varovat hlavně jeho dílo Cesta bojovníka (Pathfinder), kterým jsem byl doslova znechucen.

Co se týče Conana, tak se považuji za konzervu a snímek z roku 1982 s Arnoldem beru jako nepřekonatelnou klasiku a věčný kult. Nicméně jsem po roce od vydání nového Conana, odhodlal odhodit veškeré předsudky a dílo jsem si tedy pustil.

Po pravdě se přiznám, že začátek mě docela nadchl a říkal jsem si, že člověk nikdy nemůže dát na mínění většiny. Ron Perlman v roli Conanova otce je výborný, i když já osobně mám tohoto herce navždy zafixovaného v roli znetvořeného mnicha z filmu Jméno růže. Ale to je pouze můj osobní problém :o) První bojová scéna, kdy je malý Conan překvapen skupinou piktských válečníků, mě naprosto nakopla a uchvátila a říkal jsem si, že pokud se bude dál pokračovat v tomhle stylu, nemůže se nic pokazit. Tato scéna je totiž velmi perfektně natočená. Je jednoduchá, syrová a doslova z ní prýští adrenalin  boje o život. Želbohům, je to spíše začátek konce. Po smrti Conanova otce a vyvraždění jeho vesnice strašlivě zlým čarodějem, začínáme spíše sledovat jakousi šílenou videohru, nudné a zdlouhavé souboje, tuny rádoby úžasných triků, dialogy o ničem a hlavně dle mého názoru hrozné herecké výkony, což se týká především hlavního hrdiny. Momoa totiž hrozně přehrává, rád by byl Conanem, ale očividně na to nemá a tím, že neustále posmrkává a potahuje nudle z nosu, se do role primitivního barbara rozhodně nedostane. Na rozdíl od Arnolda, který na plátně pouze prostě byl a ani nemusel moc mluvit. Jak to bylo shrnuto na jednom filmovém webu- Jediná scéna ze starého Conana (Conan cvičí s mečem po svém zmrtvýchvstání) předčí už jen svým duchem a vyzněním celé Nispelovo nové zpracování. Pod tuto výstižnou větu, bych se z chutí podepsal. Miliusův Conan je často obviňován z přílišné primitivnosti a  z toho, že prý jde o pouhý videoklip na hudbu Basila Poledourise. Z toho, že Schwarzenegger podal hrozný herecký výkon a byl to pouze dokument o jeho svalech apod. Objektivně řečeno, že možná je to pravda, ale tohle všechno dohromady vytvořilo kultovní a legendární film. Když jej dávali kdysi dávno v kinech, byl jsem na něm čtyřikrát za sebou a i dnes si jej velmi rád občas pustím. A i po letech to tam stále je! Když celkově srovnáme tyto dva filmy, které od sebe dělí skoro třicet let, tak novinka pokulhává ve všem. Ať ve výpravě, kostýmech, soubojích či celkovém vyznění a oslovení diváka. Někdy ani miliony dolarů nejsou schopny dodat potřebnou šťávu. Asi od poloviny filmu jsem začal fandit velmi zlému čaroději a jeho dceři v jejich plánech ovládnout svět ve jménu strašného zla, a to jednoduše proto, že Momoa a jeho podání Conana mě začalo nudit. Stejně mě nudila hlavní hrdinka a říkal jsem si, že být Conanem asi bych její hysterické chování nevydržel.  Vím jedno, že nového Conana si už nikdy nepustím. Celkově vzato, je to obyčejné akční fantasy béčko s neuvěřitelně nafouknutým rozpočtem a snahou vytěžit něco z pouhého názvu. Možná nebýt názvu Barbar Conan, tak člověk by si řekl, že pro podzimní dlouhý večer to nebylo zas tak hrozné dílo, ale takhle si tento film zaslouží být svržen do žumpy zapomnění. Některé legendy by prostě raději neměly být znovu oživovány…

Nicméně jsem velmi zvědav na to, zda se ex guvernér pokusí o další pokračování a zřejmě také konečné završení Conanova příběhu. Myslím, že by to mohlo být zajímavé a pokud by se vycházelo z klasické jedničky, jak je údajně v plánu, že i velmi výživné. Hlavně ať pro všechny bohy vynechají tuny šílených digitálních triků a efektů, kterými většina filmů v současnosti přímo přetéká.

Prostě pro ty z nás, kteří podlehli tajemství oceli, je Conan z roku 1982 nepřekonatelným veledílem.

komentářů 6 leave one →
  1. Listopad 14, 2012 5:51 pm

    S….a ! Jedním slovem. A myslím tím film, ne tuhle recenzi… Howard musí rotovat v urně jak Resslův vodní šroub a kdyby ještě žil, určitě by se z toho střelil do hlavy podruhé! Momou nesnáším už od Stargate Atlantis. Takhle má vypadat Cimmeřan?! jako Polynésan?! Není už propagace duhové multikulti trochu moc?! Na rozdíl od autora článku se mi „Pathfinder“ docela líbí… Nispel totiž dokázal něco, co jsem považoval za nemožné: Převedl fantasy ilustrace Franka Frazetty http://frankfrazetta.org/conan0001.php do filmové podoby. Jenže u „Conana“ se mu to už nepovedlo a pohnojil, co mohl… Co se týče soundtracku, tak ten Tyler Bates taky neuvěřitelně odfláknul. Když to srovnám s jeho hudbou ke „300“ nebo „Rambo IV“, kde se předvedl jako skutečně dobrý nástupce Basila Poledourise a Jerryho Goldsmitha, Tak tohle je skutečný hudební odpad!
    Jestli takhle má vypadat návrat legendy, tak radši už nikdy. Prý mají takto obdobně zprznit i „Highlandera“…. 😦

    • Veleboj permalink
      Listopad 14, 2012 7:43 pm

      Pokud vím, tak Conan měl bronzovou pokožku a tmavé vlasy. Což splňuje. 😀

      • Listopad 14, 2012 8:26 pm

        Víš hovno, protože podle R.E.Howarda vznikli mixem Cimmeřanů a Nordheimců Árijci. A Momoa nevypadá jako Protoárijec ani náhodou 🙂

      • Veleboj permalink
        Listopad 14, 2012 9:23 pm

        Vždy, když se popisuje jeho tělo, tak se píše o bronzově zbarveném těle, modrých očích a černých vlasech.

      • Listopad 14, 2012 9:32 pm

        Jo? Fakt? A píše se tam i o tom, že má mít rypák rozpláclej? 😀 A že je to Polynésan? Kde?, Stačí, když budeš citovat původní povídky a ten jeden román.

      • Veleboj permalink
        Listopad 14, 2012 9:43 pm

        Ne. To ne. 😀 To jsem ani tou pokožkou nechtěl říci. Bylo to myšleno tak, že aspoň dvě části z Conana ten film splňuje. A také se mi ten film moc nelíbil.

Zanechat Odpověď

