Skip to content

Tip na výlet: Divoká Šárka

Říjen 11, 2012
tags:

Pražský pohan se má…  Vždycky, když nějakého pražského pohana slyším naříkat nad tím, že my souvěrci z venkova máme všude za barákem lesy a vůbec  k přírodě blíž, tak se nemohu nepousmát :-). Ano, máme leccos, ale nemáme Divokou Šárku.  Pražákovi stačí sednout v Dejvicích na Kulaťáku do tramvaje a po pár zastávkách je na místě, které má tak užasnou atmosféru, že to těm Cajzlům prostě i závidím.

Poprvé jsem v Šárce byl vlastně až vloni na jaře a to místo mne prostě dostalo. Vylezl jsem jednou v pátek ráno o půl osmé z tramvaje u McDonalda (odpůrci globalizace jistě ocení, že je i tady), překročil spícího bezďáka a ocitl se na místě, které jsem znal jen z fotek a knížek.

 Přírodní rezervace Divoká Šárka byla vyhlášena v roce 1964, jako první v Praze. Má rozlohu 25,4 ha a rozkládá se v údolí a na skalách Šáreckého potoka. Nádherné skalní útvary jsou tvořeny buližníky a břidlicí. A právě tyhle skály formují dvě nádherné soutěsky. Údolím vede červená turistická značka, která se line ke koupališti Džbán po asfaltu, ale můžete se vydat i po cestách, které vedou jinudy a to po skalnatých ostrozích a lesem. Ano, je to celkem k nevíře, ale je tu i pstruhová voda a prý je tu možné narazit i na raky. Pokud nebudete líní a polezete po skalách, třeba nad výbornou restauračkou „Dívčí skok“, dostanete se do zmenšené středoasijské stepi. A z těchto skal je ten nejkrásnější výhled. Když jsem tam vylezl prvně, měl jsem pocit, že snad ani nejsem v Praze. No, že jsem v hlavním městě mi došlo vzápětí, protože v blízké Ruzyni je letiště (teď se prý jmenuje nějak divně) a nad Šárkou každou chvíli proletí nějaké éro.

Lidé tu sídlili už v paleolitu a neolitu. V době bronzové zde lid takzvané Knovízské kultury zbudoval hradiště a položil tak vlastně základ dnešní Praze. Když sem později přišli Slované, také rozpoznali strategickou polohu Šárky a i oni zde vystavěli své hradiště (7.-9. století n. l.). Toto opevněné středisko mělo vskutku úctyhodné rozměry: 3ha a ještě 20 ha předhradí.  Někteří historikové soudí, že právě zde mohl stát mocný Canburg, který podle franských kronik po čtyřicet dní obléhala armáda Karla Velikého v roce 805 n. l. Samozřejmě, že tehdy si křesťanské invazní síly na pohanech vylámaly zuby. A právě toto, jako kluk jsem miloval knihu Eduarda Štorcha „Zastavený příval“, byl jeden z důvodů, proč jsem sem vůbec tenkrát jel. Další důvod byl taky literární: Zdeněk Žemlička píše už několik let historicko-fantasy sérii o vlkodlačici Kroaně a první kniha tohoto eposu, „Vlčice“, se zčásti odehrává i v Šárce, kdy podle autora bylo centrum starověkého vlkodlačího kultu. Protože jsem prostě musel vidět, kde podle Žemličky ti vlkouši vznikli a kde leží „Údolí zrození“, tak jsem překonal svůj odpor k MHD a nakonec vyrazil :-).

Byl jsem tu tenkrát od rána a v úžasu jsem tu bloumal asi až do jedné hodiny odpoledne a stejně jsem to tu celé neprošel. Když jsem vylezl na vrcholy některých skal, připadal jsem si jako ve Skotsku, protože tu roste i vřes a skoro jsem si myslel, že vidím Psa Baskervillského. Naštěstí to byl jen obyčejný vlkodav, ale když se vynořil z ranní mlhy, byl to fantastický pohled. Můžete tady najít i zbytky lužních lesů a právě zde jsem viděl pěknou sovu v jednom kmeni u potoka (viz foto). Je tu několik velmi silných energetických míst, kde už zřejmě naši předkové uctívali síly Přírody a bohy. O tom se špatně píše, to prostě musíte zažít.

Při své první návštěvě jsem tu udělal snad sto fotek, kvalita je různá, ale ty místa musíte fakt navštívit, protože ta síla a energie je zkrátka nepřenosná. Některá místa jsou zašitá v lese nebo ve skalách a to je potom výstup na vlastní nebezpečí. Ale stojí to vážně za to. Letos jsem tu byl teď na podzim podruhé (teprve). Chtěl jsem udělat nějaké podzimní fotky s barevným listím. Ještě asi bylo brzo, i když už listí na některých stromech hrálo různými odstíny červené. Vzal jsem sebou kamarádku, která je sice z Prahy, ale nikdy tady nebyla. Moc se jí tu líbilo. Jak jsem psal na začátku: Někteří Pražané ani netuší, jakou nádhernou scenérii můžou vidět kousek od ruchu velkoměsta a jaký kouzelný pocit tam můžou zažít.

Pokud vás tedy tento pokus o článek navnadil na návštěvu Divoké Šárky, tak neváhejte a vyražte. Právě teď se totiž podzim začíná oblékat do barev a bude na co koukat. Ale pokud si chcete užít ten pocit v klidu, jeďte sem ve všední den, kdy tu není tolik lidí. Možná i Vy poznáte ten dotyk bohů, který tu cítím já.

komentářů 13 leave one →
  1. Tyrfing permalink
    Únor 3, 2015 1:09 pm

    Sarka je fajn. Ale nejlip tam je mimo idealni pocasi, to se hustota lidi snizi, alespon na hlavnich tazich a lokalitach.

  2. Červenec 22, 2013 4:38 pm

    Proč by se to letiště mělo jmenovat divně??? Jmenuje se Václav Lahev Letiště Praha. 😀

  3. V.Caizl permalink
    Říjen 20, 2012 2:22 pm

    To ale Karle neříkáš, že jste to převzali od brněnských Němců, což je opravdu pikantní.

  4. Karel Baroš permalink
    Říjen 20, 2012 10:13 am

    Hošane, Cajzl seš taky, to my Brňáci řikáme všem Čížkům – i pohanskym- ne enom Pražakům. Ale jinak bych pivko – Starobrno – třeba s tebo popil.

  5. Whitegolfer permalink
    Říjen 15, 2012 8:16 am

    Njn, článek od „lesního skinheada“ Mysliče….. :-)))

  6. Alena permalink
    Říjen 13, 2012 12:03 pm

    Parada to byla a super clanek!

  7. Říjen 12, 2012 1:08 pm

    Díky za chválu :-). Vždycky potěší. Ale Šárka chválit nepotřebuje, ta prostě JE 🙂

    Ttygr:

    Alespoň vidíš, že jsem minulý týden nebyl v Praze s nějakým nekalým úmyslem, jak jste mne s Meluzínou obviňovali 🙂

    • Flash permalink
      Říjen 13, 2012 12:52 pm

      To se přece nevylučuje ne? 😀 Jinak dobrej článek, jak je od tebe zvykem 🙂

      • Říjen 14, 2012 10:38 am

        🙂 Vylučuje, já jsem totiž romantik 🙂

  8. Ttygr permalink
    Říjen 12, 2012 7:16 am

    jen houšť a větší kapky 🙂 Šárka je nádherná

  9. Říjen 11, 2012 8:50 pm

    Ten název Šárka se v lidovém podání prý vztahuje k pověsti o Šárce a Ctiradovi z dívčí války, což asi dokládá (pokud se nepletu) i ta hospoda „Dívčí skok“, která se k této pověsti vztahuje. Prý tu Šárka skočila ze skály. Ta pověst o dívčí válce je ale asi pozůstatkem jarního rituálu plodnosti, kdy si prý dívky postavily hrad z proutí a chlapci ho „dobývali“. Večer pak byla veselá zábava 🙂 To samozřejmě křesťanský kronikář nemohl dopustit a tak raději vyrobil masakr v podobě dívčí války. To jméno zdejší krajiny bude asi mnohem starší, což je v souladu s v článku zmíněným pravěkým osídlením :
    http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0%C3%A1rka
    Jinak článek pěkný, letiště s divným názvem mě také pobavilo 🙂

  10. Říjen 11, 2012 7:20 pm

    Paráda! Krásné fotky a super povídání.

Zanechat Odpověď

