Skip to content

Ragnarök aneb konec světa?

Únor 1, 2012
tags:

Soumrak bohů, souboj dobra a zla, souboj ušlechtilých Ásů se zločinnými obry a stvůrami posledního soudu. Tímto způsobem je nám dnes prezentován mýtický ragnarök. Poslední bitva před zničením světa, po jehož zániku se z říše Helheim vynoří bůh Baldr a svět znovu povstane v plné kráse a čistší a lepší než předtím. Nepřipomíná Vám tato rétorika něco? Mě tedy ano a dost. Je třeba si uvědomit, že ze severských mýtů se toho na rozdíl od slovanské mytologie dochovalo skutečně mnoho. Ovšem je třeba i mít na paměti, kdo tyto mýty sepisoval. Vše, co se dochovalo, bylo sepsáno (a přece jen díky bohům za to) křesťanskými učenci. Taková Edda je samozřejmě nádherné čtení, ovšem dle mého názoru velmi ovlivněná křesťanským náhledem na svět, prostě na můj vkus jsou role až moc jasně rozdělené a hraje se zde na dobro a zlo. A třeba takový Baldr až moc připomíná Ježíše, jehož učení tehdy na severu začínalo pevně zapouštět kořeny. Dá se namítnout, že tehdejší seveřané sice naoko přijali Ježíše, ale zůstávali věrni svým starým bohů, což byla asi u některých životní nutnost, ovšem ten křesťanský pohled už tam vsunul svoje drápky. Konec konců, dá se to vidět i na severských kostelech, které jsou nádhernou ukázkou původní architektury ovšem zhyzděnou křížem a ideologickou náplní.

Zánik a destrukce světa a jeho opětovné stvoření se objevuje takřka ve všech náboženstvích a mytologiích celého světa. Třeba v takovém hinduismu se jedná o koncept Trimúrti, kdy je Brahma bůh stvořitel, Višna bůh udržovatel a Šiva je bůh ničitel a celý tento trojný koncept je jakoby vyjádřením nejvyššího božstva Išvary. V hinduismu je svět periodicky ničen a opětovně vytvářen. Pojmy jako dobro a zlo zde nemají místo. Šiva ničitel jehož úlohou je destrukce vesmíru bývá díky křesťanskému vnímání chápán jako hrůzné apokalyptické božstvo, u kterého jediným cílem je ničení ve jménu zla a nenávisti. Přitom pouze plní svoji roli v chodu vesmíru, který stejně jako všechno živé musí zemřít nebo být zničen, aby mohl být znovu vytvořen. Jde vlastně o nekonečný koloběh života a smrti, který můžeme pozorovat všude kolem sebe a koneckonců i sami na sobě. Až teprve příchod křesťanství přinesl pojmy dobro a zlo jakožto nástroj pro ovládání a zastrašování lidí. Říše Helheim byla změněna v peklo jakožto místo věčného trestu pro všechny, kteří se neřídili božím slovem a přikázáním. Cesta k ovládnutí lidstva byla započata.

Takže i v severské mytologii máme síly tvoření a řádu . Síly ničení a chaosu, kdy jejich úloha je neměnná a je dána samou podstatou stvoření. V germánském či severském proudu jsou také následovníci a vyznavači těchto prvotních sil a božstev, které já osobně vnímám jako původní a nezkrocené síly přírody a síly, které jsou i uvnitř každého člověka. Jde jen o to, do jaké míry je si to člověk je ochoten připustit. Tento proud je nazýván Rökkr (soumrak) a čelní představitelkou je u nás například Linda Dragonari, která tvrdí že Rökkr (samozřejmě ne pod tímto názvem) je původní germánský kult, který zde byl dříve než kulty ostatních bohů (Vánů, Ásů) a jenž postupně přicházely například s rozvojem zemědělství. V Rökkru jsou vzýváni hlavně Loki, Angrboda a jejich děti: Hel vládkyně podsvětí, Jormungandr had, který obtáčí svět a Fenri, velký vlk který ukazuje cestu, ale i další jako třeba Surtr (Černý) vůdce ohnivých synů Muspellheimu a Nidhog, ledový drak, který okusuje kořeny Yggdrasilu a dlí v Nifelheimu. A právě Muspellheim a Nifelheim jsou světy základní a prapůvodní. Z jejich střetu v propasti Ginnungagap povstalo devět světů (Linda Dragonari má názor že Nidhog je dračice a tudíž došlo mezi ní a Surtrem ke kopulaci z níž povstalo Stvoření). Myslím, že je to pěkný příklad toho, že síly prvotního chaosu mohou být tvořivé i ničivé. V podstatě však můžeme říci že Surtr jakožto oheň představuje svět chaosu a změny, kdežto Nidhog jakožto led představuje určitou stabilitu – svět bez pohybu a díky spojení těchto dvou protikladů vznikl řád. Dle Lindy, je filozofie vyznavačů tohoto proudu filozofií predátora a dravce s čímž se dá jen souhlasit, protože člověk i přes veškerý technologický a civilizační vývoj zůstává ve svém nitru stále šelmou, která bojuje o přežití a o potravu. Teprve příchod monoteismu se snažil člověka pozměnit v ovci a mírumilovnou bytost, která má svůj pozemský život podřídit snaze spasit svou hříšnou duši v ráji. Dlužno dodat, že jako mocenský záměr to na některé lidi působilo a působí naprosto ideálně.

Takže, pokud se zbavíme těchto civilizačních slupek a pohlédneme na ragnarök otevřenýma očima, musíme zcela zákonitě spatřit reálný přírodní cyklus. Koloběh života, který neustále pokračuje v nejrůznějších formách, protože stvoření a zánik k sobě zcela neodmyslitelně patří. Nejde tedy o žádný souboj dobra a zla, ohně a ledu. Všech devět světů Yggdrasilu je stejně důležitých a všechny mají své opodstatnění. Pokud bychom některý z nich popírali či odebrali, celý strom by se sesypal, jako domeček z karet ve větru. Vzhledem ke stáří země a vesmíru se můžeme jen domnívat, kolikrát už takový konec světa proběhl či ještě proběhne, a to vždy nezávisle na našem snažení či myšlení…

Advertisements
komentářů 94 leave one →
  1. Koukol permalink
    Únor 7, 2012 10:07 pm

    Mmch některé tvé kritické poznámky na křesťanství byly docela neotřelé a zajímavě formulované. To máš ze své hlavy? Já sem se k tomu nechtěl vyjadřovat, dokud tady byl ten katolík… 😉

  2. Myslič permalink
    Únor 7, 2012 1:44 pm

    Ramštajn:

    A na jaký mail to chceš poslat? Co si pamatuju, používals aspon‘ čtyři. Jo, jestli ti to pořád nedocvakává, tak my dva se známe asi osm let 🙂

    • Wolos permalink
      Únor 7, 2012 2:41 pm

      pošli mu to na ten písničkářskej 😉

      • Koukol permalink
        Únor 7, 2012 7:21 pm

        Písničkářskej mail?? Tak to jedině Bathory „Fine day to die“! ;-))

    • Wolos permalink
      Únor 7, 2012 9:18 pm

      Koukol:

      Škoda materiálu. Čeká ho něco lepšího. Totéž co ve stopě 3:11 😉

      Namísto Jeruzaléma navštíví světy otců a dědů. Hadí nabídka rulezzzzz! 🙂

      • Koukol permalink
        Únor 7, 2012 10:06 pm

        Mmch některé tvé kritické poznámky na křesťanství byly docela neotřelé a zajímavé formulované. To máš ze své hlavy? Já sem se k tomu nechtěl vyjadřovat, dokud tady byl ten katolík… 😉

  3. Koukol permalink
    Únor 6, 2012 2:49 pm

    Náboženství jako náboženství! Obzvlášť u monotheistických systému je to jedno. Evola měl v jedné věci pravdu: spiritualita založená na morálce transcendenci neposkytuje.

  4. Myslič permalink
    Únor 6, 2012 2:40 pm

    A to já hraju karty i s evangelickým farářem 🙂 Jednou jsem hrál i s pravoslavným popem. Nemám v tomto směru žádné náboženské předsudky 🙂

  5. Wolos permalink
    Únor 6, 2012 8:22 am

    Myslič:

    Namísto ritů k helénským bohům, mastit čertovy obrázky se zastydlým předkoncilním bátorovským křižákem, kterému se stýská po pachu spáleného masa z inkvizičních ohňů a ještě na to skládá ódy! Styď se!

    😀

    • Koukol permalink
      Únor 6, 2012 11:49 am

      Tak ať v těch kartách vyhrajou aspoň naše barvy! Chairo Dionýsia! 🙂

      • Wolos permalink
        Únor 6, 2012 1:44 pm

        U Peruna! Ještě to aby scházelo! Pak se ten křižák vrátí znova, a bude si chtít cosi dokazovat stejně jako rytíř z Monty Pythona… :))))

      • Koukol permalink
        Únor 6, 2012 2:17 pm

        Jo, scéna s „trupíkem“ je v tom filmu jedna z nejlepších!

  6. Myslič permalink
    Únor 6, 2012 5:06 am

    Ramštajn: My dva se přece známe, víš kde bydlim, tak si přijedˇ tykarty zahrát 🙂

    • vonrammstein permalink
      Únor 7, 2012 12:17 am

      Nevím, kde bydlíš. Přijedu rád, když budu vědět kam.

  7. vonrammstein permalink
    Únor 6, 2012 1:10 am

    Wolos: Zjevně chápeš napsaný text tak, jak ho chápat chceš, nikoliv tak, jak je formulován. S tím celkem nic nenadělám. Zkusím to zjednodušit:
    Jsem katolík starého, předkoncilního ražení. To mě samozřejmě nezbavuje povinnosti být poslušen biskupů a jiných kněží. Na druhou stranu nejsem povinen-ba naopak-poslouchat jakkoliv vysokého církevního hodnostáře, u něhož pozitivně a prokazatelně identifikuji herezi či schisma. V takovém případě jsem naopak povinen neposlouchat. Že takových hodnostářů je 90%, to už je jenom smutná třešnička na poháru hořkosti.
    Nemůžu nic zkazit tím, že se držím starých, staletími prověřených principů a dogmat. Podle mého rozumu je to jediná cesta, jek nezabloudit.
    Nesoudím. Jen identifikuju průser, když ho vidím.

    • Wolos permalink
      Únor 6, 2012 1:16 am

      Jsi těžký případ, na který pohan jako já nestačí. Budeš se s tím už bohužel muset popasovat bez mojí pomoci.

      • vonrammstein permalink
        Únor 6, 2012 1:31 am

        Bez urážky-nečekal jsem od tebe pomoc. Ne snad, že bych vůbec žádnou nepotřeboval, ale konzervativní katolík obvykle nehledá duchovní pomoc na pohanských webech. Kvůli tomu tady opravdu nejsem.

      • Wolos permalink
        Únor 6, 2012 1:32 am

        Nejsem si tím úplně jist 🙂

      • vonrammstein permalink
        Únor 6, 2012 1:55 am

        Já naprosto 😀

  8. vonrammstein permalink
    Únor 6, 2012 12:16 am

    Wolos: Člověče, jo-reaguju na tu nejhornější sloupovitou odpověď-ale prosimtě-udělej z toho novej příspěvek, nemám nervy číst padesát řádků, každej o jednom slově.

    • Wolos permalink
      Únor 6, 2012 12:22 am

      K transsubstanciaci:

      A řeší to nějak, nebo tě nechává v hříchu? Možná nechápu, ale vím, jak to chápe váš (závazný) koncil. O možnosti volnýho výkladu v organizaci, kde je VYŽADOVÁNO uvést svůj život do SOULADU s dogmaty, jsem neslyšel.

      „Si quis dixerit in sacrosancto eucharistiae sacramento remanere substantiam panis et vini una cum corpore et sanguine domini nostri Iesu christi negaverit que mirabilem illam et singularem conversionem totius substantiae panis in corpus et totius substantiae vini in sanguinem manentibus dumtaxat speciebus panis et vini quam quidem conversionem catholica ecclesia aptissime transsubstantiatione appellat: a(nathema) s(it).“

      „Jestliže někdo řekne, že v posvátné a svaté svátosti Eucharistie zůstává podstata chleba a vína sjednoceně s tělem a krví Krista a odmítá zázračnou a prostou změnu celé podstaty chleba v tělo a celé podstaty vína v krev, kdy zůstávají pouze podoby chleba a vína, kteroužto změnu Církev katolická příhodně nazývá transsubstanciací, budiž proklet!“

      1545-1563- Concilium Tridentinum – Documenta, DS 1652

      Jako těžký hřích se označuje takový hřích, který je vykonán:
      s plným vědomím
      s plným souhlasem
      ve vážné věci

      Těžký hřích dle katolické nauky člověka zbavuje milosti posvěcující se všemi zásluhami pro nebe a uvaluje na něj věčné i časné Boží tresty

      Katolík ve stavu těžkého hříchu má taktéž zakázáno přistupovat ke svatému přijímání. Každý těžký hřích i jeho počet je pak povinen vyznat u zpovědi. Pokud tak neučiní, zpovídá se neplatně a svatokrádežně.

      Zamysli se nad sebou, co vlastně od své víry chceš.
      Trváním na hříchu jsi jedním z nás (nezávislý úsudek) a devět světů (různé kvality universa) je ti tak blíže, než si myslíš.

      K mindrákům:

      Nízké sebevědomí. Protože sebevědomej člověk se nepotřebuje srát někam, kde ho nechtějí a komentovat něco, co nezná.

      Měl bys ses zaměřit ty pederasty, zametat a drhnout bordel ve vlastním chlívě ( = to si můžeš vzít jako zástupnej symbol vzítí kříže na svá bedra, kterej ti zatím na zádech evidentně chybí, protože se nudíš). Pak, až bude vyčištěnej, nebudeš mít problémy se sebevědomím.

      • vonrammstein permalink
        Únor 6, 2012 12:46 am

        Nemluvím se svým biskupem. Jednak se k němu nedostanu, druhak je to heretik. Nepotřebuju ho k ničemu. Pravdy víry jsou už dávno definované-a to velice konkrétně. Biskupovy názory nemají sílu je změnit, chvála Bohu.
        Tridentský koncil má pochopitelně pravdu, já ji nezpochybnil. Jen jsem se ohradil tvému výrazu „pojídání masa tvého mistra“, či jak jsi to formuloval.
        Transsubstanciace samozřejmě funguje, a to velmi doslovně.
        Princip těžkého (smrtelného) hříchu znám pochopitelně velmi dobře a-asi ti tím udělám radost-momentálně v něm žiju. Mimo milost posvěcující. Po důvodech ti nic není, tak si je nechám pro sebe.
        Nezávislý úsudek nezakládá hřích. Hříchem je lpění na objektivně vyvratitelném bludu.
        Latinu klidně vynech. Sice trochu rozumím, jistou dobu jsem se učil, ale latiník rozhodně nejsem.
        To, že sem lezu, není věc sebevědomí nebo mindráků. Ve starších diskusích už jsem to vysvětlil a nehodlám se k tomu pořád dokola vracet.
        A jo-drhnu si vlastní chlív a nenudím se.

      • Wolos permalink
        Únor 6, 2012 12:57 am

        „Princip těžkého (smrtelného) hříchu znám pochopitelně velmi dobře a-asi ti tím udělám radost-momentálně v něm žiju. Mimo milost posvěcující. Po důvodech ti nic není, tak si je nechám pro sebe.“

        Radost? Ne.
        Spíš údiv nad tvojí bohorovností. Jak ve vztahu k svému biskupovi, tak ve vztahu k nám pohanům, tak ve faktech o sobě, která uvádíš. Kombinace velmi zajímavá.
        Biskupa nemáš od toho, aby definoval pravdy víry, ale od čehosi jiného a tomu se vzpouzíš.
        Vstřícnost k satanismu je však u tebe evidentní. Proto máš taky snahu proti němu tolik bojovat. Projevuje se jako pýcha.
        Soudíš, a budeš souzen. Tím, komu jsi se upsal.

  9. Únor 6, 2012 12:00 am

    Fon R.: „otravovat jim mytologii“ ano to je přesně to co děláte, otravujete Svět. „Kapka reality“ těch co opovrhují všemi ostatními kulturami napříč věky, před nimi i po nich a lžou lidem, že jenom oni, oni a nikdo jiný…….. Jsem rád, že tomu vašemu náboženství už dochází dech.

    • vonrammstein permalink
      Únor 6, 2012 12:29 am

      Ale nedochází 🙂 Pravda, Církev si momentálně nestojí nejlíp. Ale už na tom v dějinách byla o dost hůř a-vztekni se-furt je tady. A bude.

      • Wolos permalink
        Únor 6, 2012 12:37 am

        Já vítám, že tu bude.
        Jako mucholapka na slabochy a středověké modely ideální.
        Jako ukázka, kudy ne, ideální.
        Jako odstrašující ukázka, co všechno člověk dokáže pokřivit vlastní vůlí, včetně sama sebe (a to cílevědomě), ideální.

        Její existenci je z výše zmíněných důvodů nutno podporovat.
        Tak exceletní zrcadlo nikdo jiný nevyleštil. A zrcadlo, které se leští už 2000 let, s materiálem z dob ještě starších, to už je hodně kvalita. Díky za ni, i za zprostředkování.

      • vonrammstein permalink
        Únor 6, 2012 1:00 am

        Jojo. A až zdechne na oubytě Pohanskej kruh, Bratrství a všechny ty další obedience-pořád tu bude. Možná v katakombách, v kanálech-ale bude. To už jsme zažili, jsme zvyklí. A budem a přežijem, protože je to jedinej model, kterej dává smysl. Budem tu dokonce i potom, až zanikne Země, až zanikne Vesmír-protože máme tak nějak z principu patent na život věčný. Směj se nám, dokud můžeš, to je v pořádku. A až ti ten úsměv zmrzne nebo shoří, netrap se tím. To je v pořádku taky.

      • Wolos permalink
        Únor 6, 2012 1:05 am

        Zrcadlo, do nějž nikdo nehledí, je k ničemu.

      • vonrammstein permalink
        Únor 6, 2012 1:12 am

        To není odpověď. Jen dětinská slovní hříčka.

      • Wolos permalink
        Únor 6, 2012 1:14 am

        To je Tvoje interpretace. Můj výrok má svoji vnitřní konzistenci.

      • vonrammstein permalink
        Únor 6, 2012 1:23 am

        To by bylo na samostatnou, ale tématicky naprosto odtažitou debatu.

      • Wolos permalink
        Únor 6, 2012 1:32 am

        Ok.

      • Únor 6, 2012 8:31 am

        Jste mi ukradení, dokud jsem nepoznal prvního konzervativního katolíka vašeho typu, šla ta vaše sekta zcela mimo mne. Jste nepříjemní lidé žijící ve středověku – v tom nejhorším slova smyslu. Váš svět už pomíjí, tak to prostě je a vybudete nanejvýš jedni z mnoha… a Víte proč? Protože už nemáte moc násilím, vydíráním a mučením přinutit všechny, aby vás poslouchali a nepřemýšleli. Tečka.

  10. vonrammstein permalink
    Únor 5, 2012 11:16 pm

    Koukol: Já si to klidně dovolím, už jsem tady pobratimům vysvětlil podstatu věcí, dokonce opakovaně. Nemám zásadní problém s vnímáním severské, potažmo indoevropské mytologie. Před mnoha lety jsem se tomu dost intenzivně věnoval. Zvážil jsem a shledal lehkým, Pokud ty báchorky někdo bere vážně-budiž. Je to jeho svaté právo.
    Moje svaté právo je otravovat jim mytologii kapkami reality.

    • Wolos permalink
      Únor 5, 2012 11:48 pm

      Logos není všechno. A ego si neostrouháš, neukřižuješ snahou o konfontaci. Tou jenom poroste. Maso svého mistra, které pojídáš, zavazuje k čemusi jinému. A to ti evidentně chybí.
      Jsi obílený hrob. Sebe samého.

      Přeber si to jak chceš.

      • vonrammstein permalink
        Únor 6, 2012 12:25 am

        Hezký pokus. A-samozřejmě-mimo mísu. Jsem praktikující katolík, akorát mi možná schází ta pokoncilní vstřícnost k satanismu libovolné provenience. Jsem prostě ten středověkej, bojovnější model. Proto potřeba konfrontace. To není o egu, mně to osobně nic nepřináší, akorát ubírá čas. Ale boj mě těší.

      • Wolos permalink
        Únor 6, 2012 12:27 am

        Uhýbáš.

      • vonrammstein permalink
        Únor 6, 2012 12:51 am

        Ale kdepak. Pár lidí odsud jsem vyzval na čestnej souboj. Nikdo nepřijal. Neměli čas, peníze na cestu nebo nemůžou do práce bez předních zubů. Přitom to mohl být souboj třeba v páce nebo v mariáši. Ale na to se nikdo z těch sráčů nezeptal.

      • Wolos permalink
        Únor 6, 2012 12:58 am

        Poraž nejdřív sám sebe.

  11. Shaman permalink
    Únor 5, 2012 10:05 pm

    vorammsteine, na ČPS o tobě psali, že jsi debil.

    • vonrammstein permalink
      Únor 5, 2012 10:58 pm

      Co je ČPS? Pokud je to nějaké sdružení kreténů, mohlo by mi to v krajním případě i polichotit.

  12. Wolos permalink
    Únor 5, 2012 8:09 pm

    Proč na držku? Víš co se dělá s kočičkama? 😀

    • vonrammstein permalink
      Únor 5, 2012 9:44 pm

      To by se ti líbilo? Máš takových obrázků víc? Znám jednoho sexuologa, možná by ti dovedl pomoct…

      • Koukol permalink
        Únor 5, 2012 10:01 pm

        Zkrátka, vonrammsteine, tvůj popis světa je v přímém rozporu se zde preferovaným paradigmatem… :-/

      • vonrammstein permalink
        Únor 5, 2012 10:56 pm

        Pochopitelně, protože místní paradigma je chybné.

      • Koukol permalink
        Únor 5, 2012 11:06 pm

        Samozřejmě že zde představované vzorce mají své chyby, ale v hodnocení jsem takhle daleko nezašel…

      • Wolos permalink
        Únor 5, 2012 11:12 pm

        A ty sis sem přišel léčit mindráky.

      • vonrammstein permalink
        Únor 5, 2012 11:18 pm

        A který, wole?

      • Wolos permalink
        Únor 5, 2012 11:40 pm

        Nízké sebevědomí. Protože sebevědomej člověk se nepotřebuje srát někam, kde ho nechtějí a komentovat něco, co nezná.

        Měl bys ses zaměřit ty pederasty, zametat a drhnout bordel ve vlastním chlívě ( = to si můžeš vzít jako zástupnej symbol vzítí kříže na svá bedra, kterej ti zatím na zádech evidentně chybí, protože se nudíš). Pak, až bude vyčištěnej, nebudeš mít problémy se sebevědomím.

      • Wolos permalink
        Únor 5, 2012 11:14 pm

        Mě stačí tvoje prdel, kočičko.

      • vonrammstein permalink
        Únor 5, 2012 11:17 pm

        Já tušil, že nejseš úplně normální, kočkodane.

      • Wolos permalink
        Únor 5, 2012 11:41 pm

        Ty sis začal 🙂

      • vonrammstein permalink
        Únor 6, 2012 12:19 am

        S tímhle? Neblbni, jen jsem ti chtěl zprostředkovat odbornou pomoc. Normální lidi takový obrázky nevyhledávaj 😦

      • Wolos permalink
        Únor 6, 2012 12:23 am

        Pomož nejdřív sám sobě.

  13. Shaman permalink
    Únor 5, 2012 7:09 pm

    A pak se tady, v tomhle světě vyskytuje ještě jeden plaz, pískově žlutý a slizký. A bude syčet, dokud mu někdo nerozkopne prdel a nepochčije držku.

    • vonrammstein permalink
      Únor 5, 2012 9:43 pm

      Zkus to 😀

      • Shaman permalink
        Únor 5, 2012 9:50 pm

        potrefená husa…

      • vonrammstein permalink
        Únor 5, 2012 11:20 pm

        To bylo dost slabý.

  14. vonrammstein permalink
    Únor 5, 2012 5:30 pm

    Dost by mě zajímalo, jak chcete pochopit devět světů. když nejste schopni pochopit ten jediný, který máte k dispozici? 😀

    • Wolos permalink
      Únor 5, 2012 7:57 pm

      Požírat každý týden maso svého mistra, uctívat mučící nástroj, k tomu praktikovat pasivní nekromancii („očekávám vzkříšení mrtvých“) a pěstovat kněžskou pederastrii – tomu říkám pochopený svět! 🙂 🙂 🙂

      • vonrammstein permalink
        Únor 5, 2012 9:42 pm

        No vidíš to. Zástupný symboly nechápeš, podstatu vzkříšení v těle nechápeš…s pederastií kněží jsem na tvý straně, to je jasný-no, prohráváš 2:1. To na pohana není zas tak blbý skóre. Hlavně že chápeš těch devět světů okolo, to je o dost podstatnější, než realita 😀

      • Wolos permalink
        Únor 5, 2012 11:11 pm

        tak pán je i heretik

        zkus říct svýmu biskupovi, že tělo kristovo je zástupnej symbol… 😛

      • vonrammstein permalink
        Únor 5, 2012 11:19 pm

        Není třeba, on to ví. Vždyť říkám, že nechápeš podstatu konsekrace.

      • Wolos permalink
        Únor 6, 2012 12:07 am

        A řeší to nějak, nebo tě nechává v hříchu? Možná nechápu, ale vím, jak to chápe váš (závazný) koncil. O možnosti volnýho výkladu v organizaci, kde je VYŽADOVÁNO uvést svůj život do SOULADU s dogmaty, jsem neslyšel.

        „Si quis dixerit in sacrosancto eucharistiae sacramento remanere substantiam panis et vini una cum corpore et sanguine domini nostri Iesu christi negaverit que mirabilem illam et singularem conversionem totius substantiae panis in corpus et totius substantiae vini in sanguinem manentibus dumtaxat speciebus panis et vini quam quidem conversionem catholica ecclesia aptissime transsubstantiatione appellat: a(nathema) s(it).“

        „Jestliže někdo řekne, že v posvátné a svaté svátosti Eucharistie zůstává podstata chleba a vína sjednoceně s tělem a krví Krista a odmítá zázračnou a prostou změnu celé podstaty chleba v tělo a celé podstaty vína v krev, kdy zůstávají pouze podoby chleba a vína, kteroužto změnu Církev katolická příhodně nazývá transsubstanciací, budiž proklet!“

        1545-1563- Concilium Tridentinum – Documenta, DS 1652

        Jako těžký hřích se označuje takový hřích, který je vykonán:
        s plným vědomím
        s plným souhlasem
        ve vážné věci

        Těžký hřích dle katolické nauky člověka zbavuje milosti posvěcující se všemi zásluhami pro nebe a uvaluje na něj věčné i časné Boží tresty

        Katolík ve stavu těžkého hříchu má taktéž zakázáno přistupovat ke svatému přijímání. Každý těžký hřích i jeho počet je pak povinen vyznat u zpovědi. Pokud tak neučiní, zpovídá se neplatně a svatokrádežně.

        Zamysli se nad sebou, co vlastně od své víry chceš.
        Trváním na hříchu jsi jedním z nás (nezávislý úsudek) a devět světů (různé kvality universa) je ti tak blíže, než si myslíš.

  15. Myslič permalink
    Únor 5, 2012 1:13 pm

    H:

    Wales má dodnes ve znaku červeného draka 🙂

  16. Únor 5, 2012 11:08 am

    Když čtu o těch barvách hadů, tak mě napadlo, jestli se tato symbolika také neobjevuje v příběhu Artuše a Merlina, tam také bojuje červený drak s bílým v podzemí. To bylo pokud vím vysvětleno jako souboj vztahující se k tehdejší situaci na Britských ostrovech: Artuš-Sasové, Artuš-Vortigern? Má to ale možná starší základ. Já o tomhle ale nic nevím.

  17. Shaman permalink
    Únor 4, 2012 7:11 pm

    Wolos:
    Je doloženo že Zmej je červený? Protože had ochránce je bílý. Pokud je(byl) tedy někdo, kdo bojoval s červeným hadem, pak by podle logiky rovnováhy měl být i někdo, před kým nás chrání (a s kým bojuje) bílý had. Ovšem tady by se jednalo o trvalý boj, resp. válku. Zkrátka se nám někdy daří, jindy ne.
    Pletenec bílého a červeného hada, by tedy mohl symbolizovat rovnováhu sil, věčný boj, tedy aktivitu, pohyb, koloběh světa.

    • Wolos permalink
      Únor 5, 2012 12:39 am

      Je doloženo, že žhne ohněm (asi nějaká jeho varianta, možná jich je více). Barva není známá, mohl by ale teoreticky souviset i se salamandrem (mlokem), kterému je oheň také přisuzován.
      Nechává za sebou stopu ze spálené trávy. Vyroste z hada, kterého si žádný člověk po 7 let nevšimne.

      V Bulharsku má jak vodní, tak ohnivou podobu.

  18. Dorian permalink
    Únor 4, 2012 2:11 pm

    H: Díky, nevěděl jsem že je Sauilo ještě někde na netu k sehnání.

    Já jinak vnímám Moranu a Jagu jako rozdílné bohyně. Moranu jako zimní podobu Lady, partnerku Jaruna/Dažboga (jako pozemského a nebeského slunce a života), ale Jagu spíše jako bohyni mnohem víc starou, ctěnou dávno před Slovany. Určitě mi k ní sedí archetyp Paní zvířat a Matky v její odvrácené podobě.

    • Wolos permalink
      Únor 4, 2012 3:03 pm

      Ok. Mám to trochu jinak, ale přít se o systém, který neexistuje, bývá dvojsečné, takže jen beru na vědomí.

      Jinak tu kritiku Eliada máš u Kostićové nejvíce na straně 159.

  19. Únor 4, 2012 1:37 pm

    Dorian: Například baba Jaga se probírá v mnou zmíněných Sauilech také, tuším v č. 3. Coby jedna z podob bohyně smrti Helji (Morany).

  20. Únor 4, 2012 1:33 pm

    Wolos: Nevím jestli znáš časopis Sauilo, který vycházel před lety. Tam lze možná také najít nějaké odpovědi a nebo alespoń inspiraci.
    http://asatru.sk/sauilo.html

  21. Wolos permalink
    Únor 4, 2012 12:12 pm

    Dorian:
    Také o tom přemýšlím, protože ve svojí koncepci slovanství (LjudMira) je chci rovněž zahrnout. Je to složité:

    Určitě by to mohl být Zmej (Zmok, Smok) jak píšeš, otázkou je, jestli nejsou dva – jeden jako had ochránce (hospodáříček, spojený s mužským prapředkem či jeho manifestace) a druhý jako ohnivý had, otec volchvů (jak je tuším dochováno ze Srbska).
    Problém je taky v tom, že se Zmejem bojuje bohatýr, což je klasický střet dobra a zla, propašovaný do slovanské mytologie přes zoroastrismus nebo jím inspirované křesťanství. Pokud by takto představoval nějakým způsobem primordiální chaos, mohlo by na tom něco být. Ovšem momentálně čtu kritiku eliadovského pojetí posvátného a profánního (řád a chaos), které je podle religionistky Z. Kostićové příliš nasáknuté křesťanstvím (dualitou). Ovšem, pozor na to, abychom při honu na dualitu nezapomněli na to, že tu vždy nějaká bude, křesťanství nekřesťanství (noc-den, muž-žena, oheň-voda,…) Není to snadné rozluštit (mám k analýze a vzájemnému porovnání minimálně tři pojetí posvátného a chaosu), ale beru si to jako dlouhodobý úkol.
    Vybavuje se mi i v jistém smyslu záhadný Kostěj Nesmrtelný, o kterém však víme jen z ruskojazyčného prostředí. S ním stejně jako se Zmejem bojuje bohatýr.

    Na Slavonii je diskutován Král Ječmínek jako prvotní obr: http://slavonie.org/2011/09/07/primordialni-obr-a-jeho-pruvodci/
    Což by mohla být obdoba severského Ymira a indického Puruši, ovšem v zemědělské verzi, která je slovanům tak blízká. Nabízí se zde ale i Rod (klidně může být Ječmínek jeho jiné jméno), z nějž vyšli lidé (a s ním související sudičky Rožanice), teoreticky i celý svět. Není ale o něm kloudně nic k dohledání. Také by sem šel přirovnat obr Svjatogor z Bylin, není-li zvláštní postavou.

    Nabízel by se taky Krakonoš, kterého jsem ale předběžně identifikoval jako Velese. V jednom z čísel časopisu Český lid, které si teď nevybavuji, jeden z badatelů poukazuje na to, že se Krakonoš řekne německy Rýbrcoul, což je pozpátku podle něj Lucifer
    (Luciper= Repicul=Rebycul), za kterého si naši křesťané dosadili právě Velese (rohatost, jeho patronát nad čorty-čaroději). .
    Otazníkem je i Lešij, který by mohl být jeho lesní „variantou“.
    Hodně starostí mi dělají tyto výrazy: Mir (odvozenina od Mitra, pro slovany výraz pro svět v řádu – mír) a Bog (Bůh, Buog, odvozenina od indoíránského Bhagy – boha bohatství – a u nás na něj asi ve výrazu “ bodejť “ ~ “ bůh dejž „?). Nabízí se i Svaroh, bůh nebeské klenby a v jistém smyslu „otec bohů“ (srov. s Djaus-pitár, Zeus…).
    U těchto se ale neodvažuju usuzovat, zda by mohli patřit mezi prvotní bohy, i když Mir a Buog jsou jistě velmi staří (ozvěna starých časů indoevropské pospolitosti) a mohl by k nim patři i Veles (jehož jméno beru spíše jako označení funkce, kdežto jeho pravé jméno je patrně zapomenuto), srovnatelný v jistém smyslu s védským Varunou (nebo i démonem Valou; 1.p. Vala) a íránským Ahura Mazdou.

    Pátral bych srovnáváním materiálu zejména s Germány a Balty. Včetně nahlédnutí nejen do útžků mytologie ale i pohádek (Němcová, Erben…) Rozhodně doporučuji i osobní gnózi (metafyzický kontakt).

    • Dorian permalink
      Únor 4, 2012 1:24 pm

      Mě ještě napadla Baba Jaga jako vzpomínka na šamanskou, či obecně iniciační bohyni, možná srovnatelnou s Angrboðou.

      A jaký je ten Kosticové článek nebo publikace o tom pojetí posvátna ?

      • Wolos permalink
        Únor 4, 2012 2:07 pm

        Kostićová, Zuzana Marie. 2012: Mayský kalendář, transformace vědomí, dva světy a rovnováha. Praha: Malvern, 2011. Kapitola III: Dva světy a rovnováha, od str. 135 dále.

        Sleduje tam jev, kdy dobro už není prostým vítězstvím dobra nad zlem, ale dobro jako rovnováha dvou světů: mýtického (magického) a logického (technologického).

        Baba Jaga je určitě zajímavá. Docela mě zaráží, kolik tu v ČR máme toponym s názvem Baba.

    • Dorian permalink
      Únor 4, 2012 2:15 pm

      Zkusím sehnat, díky.

      Tak pokud ty názvy odkazují na nějakou bohyni nemusí to být zrovna na Jagu. Mimochodem víš že na Šumavě leží hora Svaroh ? Bohužel se mi o historii názvu nepodařilo nic zjistit. No, vždycky se na to msíto dá zejet a třeba bude mít člověk štěstí.

      • Wolos permalink
        Únor 4, 2012 2:32 pm

        Jaga to být nemusí, ale mohla by to být i nějaká místní bohyně, ekvivalent k dědům (dědina, dědictví).

        O Svarohu vím.
        Taky vím o osadě Perun kousek od Rakovníka (a proslulých kounovských řad).
        Mokošín u Přelouče zmíním také, ale podle mě už je asi známý.
        Pak tu máme i Moráň, Mořinu, Mořinku aj.

        Pak jsou tu rozličná Pekla – území, kde se více koncentrují různé neviditelné bytosti, nebo zde kdysi bylo čarováno.

        Všechno naštěstí nezmizelo 🙂

  22. Koukol permalink
    Únor 4, 2012 11:55 am

    To by mě taky zajímalo. Mmj vlivná britská okultistka Nema podobné téma (ovšem se staroegyptskými božstvi) zpracovala v své „Maat Magick“, ale byl jsem z té knížky trochu zklamanej…

  23. Koukol permalink
    Únor 4, 2012 11:53 am

    To by mě taky zajímalo. Mmj britská okultistka Nema tohle téma zpracovala v „Maat Magick“, ale byl jsem z té knížky trochu zklamanej…

  24. Dorian permalink
    Únor 4, 2012 9:36 am

    Wolosi napadlo mě nevíš něco o primordiálních božstvech u Slovanů, napadá mě snad jen Zmej.

  25. Tomas permalink
    Únor 3, 2012 5:52 pm

    A já bych ještě jen doplnil že pro mě osobně Rokkr znamená pochopení a vnímání všech devíti světů Yggdrasilu.Tzn. jak psal Wolos zahrnuje to i Ásy či Vány.Prostě vše jakoby v jednom celku.

  26. Koukol permalink
    Únor 3, 2012 5:41 pm

    Wolos & Tomas: Díky za informace, mrknu se na to 😉

  27. Wolos permalink
    Únor 3, 2012 5:34 pm

    Koukol:
    Jak píše Tomas, praxí s Bohy Soumraku, pokud jimi rozumíš první bohy (Ymir, Loki, Fenris, Jormungandr ap.), je Rökkr. Ten se však nevyhýbá ani praxi s ostatními božstvy (Ásy, Vány).
    Zajímá-li Tě věc do hloubky, obrať se na Lindu Dragonari, která spolu s dalšími praktikuje vlastní „českou“ interpretaci Rökkru.
    Z jiných lze doporučit Ravena Kalderu z USA:

    http://ravenkaldera.org/
    http://ravenkaldera.org/books.html

    zejména: http://www.lulu.com/product/paperback/the-jotunbok-working-with-the-giants-of-the-northern-tradition/437879

  28. Tomas permalink
    Únor 3, 2012 4:55 pm

    Koukol:ono záleží na tom co si pod pojmem Seidr představuješ.Pokud bychom se řídili významem slova(magie,kouzlo)tak by se tam dal Rokkr klidně zahrnout ale jinak je Seidr všeobecně spojován s Vány(učitelka Seidru Freya).Rokkr jde ještě jakoby více do temnoty,k bytostem primárního chaosu.A samozřejmě zde existuje praxe,v podstatě je to hodně o praxi a o osobním poznání.

  29. Koukol permalink
    Únor 3, 2012 6:35 am

    Dotaz na autora: tenhle mýtus znám, ale existuje nějaká praxe a magie (tj. rituály) spojené s Bohy Soumraku? Myslel jsem si, že je obsaženo v Seidru. Díky za odpověď! 🙂

  30. Koukol permalink
    Únor 3, 2012 6:29 am

    Dotaz na autora: Existuje propracovaná praxe a magie spojená se „Soumrakem“? Já jsem si myslel, že kromě Seidru nic praktikovatelného neexistuje…

  31. Wolos permalink
    Únor 2, 2012 9:35 pm

    S článkem souhlasím. Přátelit a spolupracovat se dá s kýmkoliv a čímkoliv.

    Dualita je jed, který brání celistvosti.

  32. Tomas permalink
    Únor 2, 2012 8:55 pm

    No když už zmiňuješ zrovna Armwartner tak v něm jsou primární právě Fenris a jeho sourozenci.Rokkr ani sám o sobě není o pouhém dogmatickém uctívání obrů.

  33. Myslič permalink
    Únor 2, 2012 7:52 pm

    Ovšem prvotní Obr byl ledový Ymir a na něj nějak Armwartner zapomíná 🙂

  34. Tomas permalink
    Únor 2, 2012 5:52 pm

    Ono se dá v podstatě říct že i celosvětově jsou mýty o stvoření světa hodně podobné.Např. jeden z několika čínských mýtů o stvoření světa jej popisuje jako vzájemné působení sil Jin a Jang,přičemž Jin je síla chladná,temná,pasivní a má feminní podstatu a oproti tomu Jang je horká,sluneční,aktivní a má maskulinní podstatu.Je to stejné jako Nidhog a Surtr.

  35. Myslič permalink
    Únor 2, 2012 1:37 pm

    Tak u Řeků a Římanů panoval běžně názor, že před generací Olympanů světu vládla starší generace Titánů (podobně jako před Ásy a Vany obři). Zdá se, že podobný mýtus o střetu božských rodů je vlastní všem Árijcům….

  36. Únor 1, 2012 11:55 pm

    Dobrý den , ve Střední Americe měli Mayové i Mexikové a další národy rovněž 9 úrovní světa podzemí a třináct úrovní světů nebe a také to znamenalo rozdělení na části dne (třináct úrovní nebe bylo jako třináct denních hodin a devět částí podsvětí bylo zároveň devět nočních hodin .

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: