Znak Pohanského kruhu
Za znak Pohanského kruhu jsme zvolili motiv nalezený na keramice bylanské kultury (800-550 př. n. l.), spadající do staršího období starší doby železné a regionu severozápadních Čech. Odkazováním na tento starý symbol tak zdůrazňujeme odvěké sepětí této země s lidem, jenž jí obýval ještě před příchodem bájných Keltů. Pro bylanskou kulturu je charakteristické, že k nám doslova promlouvá z hrobů. Veškeré znalosti o tomto lidu vychází z nálezů učiněných na jeho pohřebištích. Použitím tohoto symbolu tak příznačně oživujeme nejen jeho, ale i duchovní svět předků, jenž zdánlivě pohřben pod nánosem věků stále zůstává naší součástí.
Původní význam symbolu není znám, o to více možností výkladu nám dává. Tvoří ho pár protínajících se rovnoběžek, či dva kříže s posunutým těžištěm, jejichž spojením vzniká harmonický celek v podobě dvojitého rovnoramenného kříže. Směrování do čtyř stran odkazuje na světové strany (aspekt expanze), čtyři základní živly (aspekt přírody) či čtyři roční období (aspekt času), kdy zdvojené konce kříže symbolizují počátek a konec každého období, cyklicky se opakujících v kruhu. Spojením tradičního znamení hmoty (kříž) a kruhu (duch) zdůrazňujeme nutnost harmonického rozvoje obou. Symbol zároveň vyjadřuje dvě protínající se cesty – stezku současného Člověka, lemovanou moderními poznatky o světě, leč duchovně vyprahlou, a stezku našich Praotců, duchovně bohatou, leč často tápající v neznalosti. Průsečík těchto dvou cest tvoří ideální soulad mezi nimi. Zároveň tak vzniká pomyslné kukátko do minulosti, ale i průhled z minulosti k nám – jakýsi kanál spojující nás bezprostředně s našimi předky.
Barevným provedením znaku odkazujeme na klasický význam barev bílé (tělesná a duchovní čistota, barva vzduchu, tedy přeneseně všudypřítomnost), červené (barva ohně, lásky, života, vášně, mužství, činorodosti) a modré (barva nebe, dálky, vody, nekonečnosti a prázdnoty, ireálného, fantastického, intelektu, míru a rozjímání, božskosti a pravdy). Spojením těchto barev v rámci jednoho symbolu tak znamená „všudypřítomnou aktivitu božského principu“.
Zároveň tyto barvy vychází z tradičního indoevropského rozdělení společnosti na tři stavy, vyjádřené barvami takto:
červená – bojovníci (kšatrijové, rádžanjové)
modrá(zelená) – pastevci, zemědělci (vaišjové)
bílá – kněží (bráhmani)
Jednak tím vyjadřujeme přihlášení se ke kořenům indoevropské civilizace a zároveň poukazujeme na sociální nepředpojatost a rovnost členů Pohanského kruhu.
Celý symbol dvojitého kříže je mírně pootočen, což mu dodává větší stabilitu a zároveň budí dojem aktivity, což jsou základní principy fungování Pohanského kruhu. Symbol obepíná kruh, tradiční symbol věčnosti a jednoty, odkazující jednak na název společenství, ale vyjadřující i dokonalost, o níž naše konání usiluje, a pospolitost, jež je nám v tomto našem usilování prostředkem.
Herman Wirth tento znak nazýval Malkreuz: „Das südlich-nordische Jahresideogramm (Nordseekreis) ist das Malkreuz im Gesichtskreise, die lineare Verbindung der Auf- und Untergangspunkte der Sonne zur Winter- und Sommersonnenwende NW – NO, SW-SO.“ Spojením s křížem v kruhu pak má vznikat osmipříčkové nebo šestipříčkové kolo, das 6-speichige „Rad“, altnordisch dagsmark oder eyktamark.
http://pohanstvi.wordpress.com/2011/09/18/symboly-na-domech-v-karelii/
Já v tom vidím to, co v tom chci vidět, takže se mi to líbí. 🙂
Rushwolf:
Jo, Nácíček mluvil s takovim divným přízvukem, dupal v holinkách a měl jednu kšandu, takže vypadal jako SAmann 🙂
Nácíček je zkomolenina výrazu Nazi-czech, o tom žádná.:)
Myslič: No vida – jeden zkušený basman říkal, že přiznání je sice polehčující okolnost, ale také jistý trest 🙂
Jo, dá se v tom samozřejmě najít i runa Gebo. Tak si to možná nějaký chytrák splete s logem Thor Steinar 🙂 http://webmoritz.de/wp-content/uploads/2009/01/thor_steinar_logo.png
to už sou ale myslím, velké konspirace 😀 něco jako tohle: http://images.cheezburger.com/completestore/2009/9/18/128977949777761734.jpg
I když nadruhou stranu člověk už s enediví dneska ničemu, viz. třeba nařčení Josefa Lady z rasismu… hmm… proto se asi ten bílej kocourek v Mikešovi jmenoval Nácíček… 😀
Samozřejmě, tyhle souvislosti jsou naprosto v pořádku:
http://www.ved.sk/RC.gal.Perunove.dni11.htm
A tyhle lotyšské také (pásky):
Pokud jde o mě, tak já jsem proti kriminalizaci nenásliných projevů kohokoliv, tedy snesl bych i používání této symboliky chlapci z NS – snesl, i když s tím hluboce nesouhlasím, protože tahle symbolika je především kulturní a duchovní a ne politická. Nemám ale rád politické procesy a je mi jedno kdo je zrovna provozuje – odsuzuji to vždycky.
I když to už jsme odbočili od znaku tohoto společenství. Já si jen nemohl pomoci, když už tady zazněli ti Skauti 🙂
tak zrovna na skautech stejně jako na pohanech by mě svastika nevadila a nevadí ani dneska… před válkou obdržel podobnou skautskou svastiku dokonce i Foglar… pokud si dobře pamatuju… a o tom to je… proto člověk musí vzít potaz, že všechny jeho skutky zanechávají stopy i na praporu pod kterým kráčí a to jak na něj lidé budou hledět je také v rukou toho kdo se jím zaštíťuje. A myslím, že už i tu svastiku začínají mnozí vnímat pozitivněji a i veřejnost má už větší povědomí o tom, že ten symbol má i jiný význam, než který znali ze škol… 🙂
Na Skauty pozor 🙂
http://zdarma.webprovas.com/~skautskasbirka/rady-medaile-a-plakety/
Znak je pěknej a symbolicky taky velmi zdařilej, je dobrý že není nijak zprofanovaný nebo přejatý, (i když sem podobnou barevnou kombinaci viděl u jednoho skautského oddílu, pro zajímavost: http://bronco.pavucina.org/img/znak.png) zkrátka že začíná svou existenci s „čistým štítem“ jak se říká. Tak mu přeju dlouhý život a hlavně beze šmouh 😉
Moc se mi to líbí.
Znak vypadá velmi pěkně a moc se mi líbí i váš výklad jeho symboliky.
Ano, vybrali jste dobře. Nesmíte zlobit, když budete hodní, (neo)soudruh na vás neudělá odsuzující posudek. Jak ale vidno, i „bojující demokracie“ má občas smůlu:
http://paragraphos.pecina.cz/2012/01/bojujici-demokracie-v-brne-neuspela.html
To je ovšem politika, takže zpět k pohanství. Litevské slunce v trochu vaší podobě 🙂
http://www.lietis-shop.lt/flypage/seges/plokstines/plokstine-sege-2.html
Myslím, že jsme dobře vybrali….. Ovšem, počkejme si na reakce „znalců a odborníků“ , kteří jistě učiní překvapivý objev, že tento symbol používali nějací elektrikáři 🙂
Jak jistě víte, tento symbol se dodnes užívá na tkaných páscích v Pobaltí, Bělorusku, asi Rusku, ale také na tkaných páscích ve Skandinávii. Zde podle všeho symbolizuje slunce. U nás je tento symbol také doložen v podobné podobě u ženského halštatského opasku z Modřic na Moravě, ale asi nejstarší vypodobnění tohoto dvojitého kříže v naší zemi lze najít už v 6. tisíciletí před n. l. a to na keramice lineární kultury (podle rekonstrukce misek):
http://pohanstvi.wordpress.com/2011/10/31/symboly-na-keramice-z-doby-kamenne/
Dobre a výstižne vybrané -:).
zajimave,ja jsem vyfotila neco podobneho u nas v ulici na dvou domech jakoby svitici velke a male X v kruhu,zrovna nedavno okolo vanoc jsem vyfotila na jednom dome opet to same…